Hypex Ncore

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hypex Ncore

Bericht door hsmeets »

Bruno schreef:
De UcD's gaan zeker niet verdwijnen. Het is niet omdat er een "statement dish" op het menu verschijnt dat plots het broodje gezond moet afgevoerd.

Tja de vorm. Ten eerste wilden we iets maken dat mensen zich over tien jaar nog herinneren. Ten tweede kunnen Jorrit M en Bruno P tijdens een avondje uit best melig zijn. En dan zegt er één "en als we hem nu eens rond maakten?"
Maak dan maar eerst die DLCP af voor jullie weer op stap gaan! :lol:

Huib
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex Ncore

Bericht door ds23man »

hsmeets schreef:
Bruno schreef:
De UcD's gaan zeker niet verdwijnen. Het is niet omdat er een "statement dish" op het menu verschijnt dat plots het broodje gezond moet afgevoerd.

Tja de vorm. Ten eerste wilden we iets maken dat mensen zich over tien jaar nog herinneren. Ten tweede kunnen Jorrit M en Bruno P tijdens een avondje uit best melig zijn. En dan zegt er één "en als we hem nu eens rond maakten?"
Maak dan maar eerst die DLCP af voor jullie weer op stap gaan! :lol:

Huib
Ja, Jan Willem had er over dat de afmetingen wat zouden veranderen. Ben bang dat dat ding OVAAL wordt!
:lol: :lol: :lol: :lol:

GRG
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Hypex Ncore

Bericht door jordo81 »

Worden de Hypex units eigenlijk ook in onderdelen geleverd?
Bruno
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 130
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:23
Locatie: Rotselaar, België

Re: Hypex Ncore

Bericht door Bruno »

Hoe bedoel je? Lege print en een zakje met onderdelen? D'r zitten 460 onderdelen op de print, het merendeel daarvan van die akelig kleine SMD dingen.
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Hypex Ncore

Bericht door jordo81 »

Ja, daar was ik ook bang voor :lol:
Die units van Twisted Pear kreeg ik in onderdelen.
De IC's zitten er wel op maar de weerstanden en condensatoren e.d. mag ik er zelf nog op solderen.
Zo leek het niet gepresenteerd te worden (Assembled and Tested) maar maakt het wel meer DIY. En natuurlijk ook wel flexibel.

Daarom begon ik lichtelijk rekening te houden met het geval dat de NCore's enzo ook deels afgemonteerd op de deurmat zouden kunnen vallen..
Bruno
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 130
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:23
Locatie: Rotselaar, België

Re: Hypex Ncore

Bericht door Bruno »

Als amateurgraficus ben ik nog steeds vreselijk jaloers op die figuur die de naam & logo van "twisted pear audio" verzonnen heeft. En ik was al zo tevreden met het Ncore logo...

Weer on topic. We moeten de module toch kunnen testen & afregelen? De NC400 module + SMPS600 zijn daarmee nogal plug en play geworden. Je kan ze zelfs gewoon aan elkaar prikken en direct beluisteren (niet aan te raden als je kleine kinderen hebt).
_IGP7467.jpg
(foto: prototypes, het fabrieksprodukt is netter)
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Hypex Ncore

Bericht door jordo81 »

haha! Nee ik zou er toch een volumeknopje tussen willen hebben zitten.
Ik ben bang dat ik ook nog eens zelf Speakers zou moeten gaan bouwen.
Wel nice, plug and play. Ik denk dat ik langer met de kast bezig zal zijn als ik het zo zie.

Kun je eigenlijk nog aanbevelingen doen vwb de interne bedrading naar de Speaker Terminals toe?
Ik heb de Grimm al in bestelling staan voor de XLR's.

Ja ik heb me ook al stilletjes zitten verwonderen over dat TPA logo en de naam...

Waar komt Hypex eigenlijk vandaan en, nog meer on-topic, de N-Core?
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: Hypex Ncore

Bericht door Leon »

Als amateurgraficus ben ik nog steeds vreselijk jaloers op die figuur die de naam & logo van "twisted pear audio" verzonnen heeft.
Dat is Brians' vrouw:
"The logo... interesting story... well, to me.

Back in the day, when Russ and I first hooked up and decided to do this, we were trying to think up a name. Being engineer types, this was not pretty. After a lot of back and forth, we came up with Twisted Pair Audio.
Next, we needed a logo. If you thought the naming was bad... yikes.
So, I was driving around with my wife, who is an artist, and who loves me despite my complete lack of artistic ability. I tell her we are trying to think up a logo design, and ask her what she sees when she thinks of "twisted pair?" She says, "the fruit. Why not just use a twisted pear?"
Bing, that's fantastic, all we need to do is change the name to "Twisted Pear." But, how do I draw a twisted pear? We finally get home, and as we come in the door, and with one arm holding groceries, she scribbles the logo on a piece of paper with a Sharpy marker (picture rolling eyes... "like that").
Scanned it in, and there's the logo. And our name that generally makes no sense. Perfect for us. "
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Hypex Ncore

Bericht door jordo81 »

Hahaha! Ik dacht al dat ze de naam 'Twisted Pair' hadden verteld aan de ontwerper die geen technische aanleg heeft en dacht; Peer? Peer? Waar heb je het over?! haha!

Maar een vrouw kan natuurlijk ook :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex Ncore

Bericht door Pjotr »

Ah, en daarom moet ik altijd aan stoofpeertjes denken als ik die naam op fora tegenkom :lol:
ds23man schreef:
Ja, Jan Willem had er over dat de afmetingen wat zouden veranderen. Ben bang dat dat ding OVAAL wordt!
:lol: :lol: :lol: :lol:

GRG
Op een ander forum is al een paaldanseres gesuggereerd :mrgreen:
Bruno
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 130
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:23
Locatie: Rotselaar, België

Re: Hypex Ncore

Bericht door Bruno »

Speakerterminals: gewoon draad onderin klemmen en de 2 draden twisten, op zijn minst zolang ze dicht bij de voedingskabel zitten.

Hypex is een afkorting voor hyperbolisch-exponentieel, een wat minder vaak gebruikt profiel voor hoornluidsprekers. Andere profielen die je nogal eens tegenkomt zijn conisch (lineair), hyperbolisch, exponentieel en tractrix.

Ncore is zoiets als "encore" (bisnummer) maar dan met de nadruk op core (de naam slaat enkel op de modulator). Vooral niet teveel achter zoeken. Het moest ronken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex Ncore

Bericht door Pjotr »

Bruno schreef:
Ncore is zoiets als "encore" (bisnummer) maar dan met de nadruk op core (de naam slaat enkel op de modulator). Vooral niet teveel achter zoeken. Het moest ronken.
Helder :roll: "Encore" is het Franse bijwoord voor "nog", in de zin van "je bent er nog niet".

Rare jongens die techneuten :lol:
Bruno
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 130
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:23
Locatie: Rotselaar, België

Re: Hypex Ncore

Bericht door Bruno »

Het Frans voor "nog niet" is "pas encore". Encore wil "nog" zeggen in de betekenis "nog meer" of "nog beter". Of dus zoals elk Vlaams publiek in onversneden Nederlands na elk popconcert brult "we want more".

Je moet vooral niet proberen een Belg Frans te leren... (ondergetekende is echt wel Belg).
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Hypex Ncore

Bericht door jordo81 »

De Hypex Encore un Fois heeft dus geen Softstart Module meer nodig.
Die was opzich ook wel handig om de aan/uit schakeling te maken voor een standby modus.

Op het draadje over mijn DAC BIII en Hypex Ncore is er gesproken over een NE555 schakelingetje.
Peter heeft deze aangepast voor de SMPS600 die bij de NCore moet voeden.

Hieronder de twee tekeningen.
De 'halve' tekening is het door Peter aangepaste deel voor de SMPS600.
Bijlagen
van de EN555 naar de SMPS600
van de EN555 naar de SMPS600
EN555
EN555
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex Ncore

Bericht door Pjotr »

Ha Bruno,

Doe ik ook niet, het gaat om de strekking dat als techneuten gaan freaken, berg je dan maar :lol: Goede wijn behoeft geen opsmuk.

Jammer dat je zo flauw reageert, dacht juist dat Belgen wel enig gevoel voor humor hadden...
Bruno
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 130
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:23
Locatie: Rotselaar, België

Re: Hypex Ncore

Bericht door Bruno »

Pjotr schreef:
Jammer dat je zo flauw reageert, dacht juist dat Belgen wel enig gevoel voor humor hadden...
Hebben ze ook, maar ze gebruiken minder smileys.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Hypex Ncore

Bericht door Ivo »

Proest! :lol:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Hypex Ncore

Bericht door Wowly »

hahaha
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypex Ncore

Bericht door Ah!buis »

Je moet vooral niet proberen een Belg Frans te leren... (ondergetekende is echt wel Belg).
Voor een Belg (wat is dat eigenlijk ?) ,...zou kunnen :?
Maar veel Vlamingen hebben er geen zin meer in :-s .

Wat die aan/uit betreft,zolang er iets van een 5...15V uit de gelijkrichter komt werkt dat wel.
De moraal,laat dat hele stabilisatie-gebeuren maar gewoon weg :D .
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op ma 19 dec 2011, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hypex Ncore

Bericht door Henkjan »

Sire_er_zijn_geen_Belgen.jpg
Sire_er_zijn_geen_Belgen.jpg (31.94 KiB) 256 keer bekeken
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex Ncore

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Je moet vooral niet proberen een Belg Frans te leren... (ondergetekende is echt wel Belg).
Voor een Belg (wat is dat eigenlijk ?) ,...zou kunnen :?
Maar veel Vlamingen hebben er geen zin meer in :-s .
Anne
Ach Anne, op zich kun je die opmerking ook uitleggen dat zoiets onbegonnen werk is :D

Dan is het wel humoristisch.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex Ncore

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
:|
Wat die aan/uit betreft,zolang er iets van een 5...15V uit de gelijkrichter komt werkt dat wel.
De moraal,laat dat hele stabilisatie-gebeuren maar gewoon weg :D .
Anne
Sorry Anne, maar stuur Jordo niet op een mislukking en rookwolken af [-X :cry:

Die kleine trafo'tjes hebben een dermate slecht regelgedrag dat je dat op moet vangen anders overlijdt de NE555. En Jordo heeft zo te lezen nog niet de ervaring om zoiets zelf uit te rekenen/dimensioneren.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypex Ncore

Bericht door Ah!buis »

'tWas ook niet humoristisch bedoeld,eigenlijk eerder een beetje triest :( .
Dit forum is er wel niet om politiek te bedrijven,maar nu het er toch over gaat heel kort :sure: .
Het ging altijd volgens de gevleugelde uitdrukking "pour les Flamants la même chose",zo van we doen geen moeite voor de boerkes(konden ze ook niet),ze hebben het maar te begrijpen.Nu is het andersom,Frans ? ga me daar moe maken,begrijpen ze het niet jammer voor hun.
Anne
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypex Ncore

Bericht door Ah!buis »

Sorry Anne, maar stuur Jordo niet op een mislukking en rookwolken af
Misschien heb je daar een punt,hoewel trafotje van 6V geeft genoeg en toch niet teveel.
Vegeet niet om te waarschuwen,neem voor C1 minstens een 35V uitvoering :lol: .
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex Ncore

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Vegeet niet om te waarschuwen,neem voor C1 minstens een 35V uitvoering :lol: .
Anne
Wat is daar grappig aan? Is noodzaak. Als je het goed hebt bijgehouden kun je dat ook terug lezen. Een 12V 3.2 VA trafo'tje wat ik hier heb levert gelijkgericht maar vrijwel niet belast 27V op de buffer elco.

Anyway doe geen suggesties die je zelf niet getest hebt en een risico inhouden, de praktijk pakt nog al eens anders uit dan je denkt. Een 6V trafo zou in principe kunnen omdat de belasting variatie zonder relais klein is. Met een 12V relais zoals in het originele schakelingetje gaat dat niet op voorhand betrouwbaar werken.
Plaats reactie