Wat voor unit is dit en wat kan ik ermee?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: Wat voor unit is dit en wat kan ik ermee?

Bericht door jeroen_d »

Tom Magchielse schreef:
Voor meer simulaties is een eindige-elementen methode waarschijnlijk onmisbaar, daarin ben ik het met markbakk eens. (Vrijwilligers?)
Dat de tweeter uitstekend zal klinken, alleen omdat we geen kans zien de veronderstelde narigheid goed in simulaties te vangen, gaat wel erg kort door de bocht. De ervaring met deze tweeter was bij de omroep niet zo heel positief, zeker niet in twee-weg luidsprekers met x-overs rond 2.5 kHz. In drie-weg systemen met cross-overs boven 3 kHz was het een stuk beter. Als ik mijn eigen indruk mag geven: het hoog van deze tweeter is gedetaillerd, zonder de gevreesde "dome-ritsel" die we kennen van de eerste textiel (soft) domes. De belastbaarheid is groot, de dynamiek opvallend goed, maar de klankindruk is iets waar je aan moet wennen. Bij de omroep is men uiteindelijk er toe over gegaan deze tweeter te vervangen door Seas Excel types.
groeten,
Tom
Tom Magchielse schreef:
Het ziet er uit als een kruising tussen een Philips en de Stage-Accompany SA8520, die overigens uit dezelfde koker komen. Bij de Stage is de frontplaat vlak, en zit de ribbon verkeerd-om (gele kant naar voren), waardoor de polariteit ook niet klopt, de Philips had een ingewikkelde geribde frontplaat, net als zijn kleine broer, AD21600/RT, maar wel met de gemetalliseerde (zilveren) kant van de ribbon naar voren. De Stage heeft een lastig afstraalgedrag, waarbij door een membraanresonantie de afstraling bij 3-4 kHz vnl gebeurt door een klein gebied in het midden van de ribbon. Hij wordt daar zo ongeveer omnidirectioneel, wat bij lagere! en hogere frequenties plaats maakt voor een sterke bundeling. De Philips ( wij testten de RHO160) was voor zover ik me herinner, in dat opzicht wat beter, had ook een gelijmatiger karakteristiek. De ontwerper was ir. Joris Nieuwendijk, die het ding ook uitgebreid beschreven heeft in het tijdschrift van het Nederlands Akoestisch genootschap. Afgaande op de plaatjes bij dat artikel zou ik zeggen dat het exemplaar op de foto's een pre-productie exemplaar is.
groeten, Tom
Alles goed en wel dat ze deze tweeter bij de omroep niet goed vonden klinken, ik weet helemaal niet hoe deze tweeter klinkt, maar ik wil je toch even wijzen op waar deze discussie mee begon, zie dikgedrukt hierboven jouw tekst en waar bert stoltenberg, mijns inziens terecht na al deze beschouwingen, verbaasd op reageerde. Zie het dikgedrukte, het plaatselijk omnidirectioneel zijn wordt absoluut niet door jouw berekeningen gestaafd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Het is allemaal niet zo moeilijk Jeroen. Je kunt redeneren en denken en filosoferen, balletjes opgooien enz. totdat je een ons weegt. We worden er niet echt wijzer van. Enige wat je kunt doen is dat ding op standaard afstand (1m) opmeten en daar vanuit gaan.

Tom kwam duidelijk tot andere resultaten dan Bert. That's all. Dus als TS er wat mee wil dan schroeft ie hem in een kast en iemand meet dat ding op en ontwerpt er een filter voor.

Neemt niet weg dat het fileren van dat ding zoals op voorgaande pagina's wel een leerzame exercitie is.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

De discussie die hierna kwam heb ik maar afgesplitst. 8-[

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =9&t=15038
bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Bericht door bert stoltenborg »

Ik vraag me af wat sommige lui hier voor de kost doen.
Soms lijkt het wel of hier alleen belasting en milieuambtenaren zitten:
je kunt alles meten wat wordt gevraagd, maar er is steeds een zweem van een indruk dat je eigenlijk alleen wordt verwacht een foutje te maken zodat je kunt worden vervolgd. En als alles waterdicht is, gaat men de meetmethode in twijfel verzinnen of suggereren dat iets eigenlijk alleen met berekeningen kan worden aangetoond. En dat wordt gemotiveerd met quasi-natuurkunde, en als dat niet meer werkt met een soort Yomandabiologie over hoe je gehoor en je zenuwstelsel werken, bij voorkeur zonder relevante links naar de bijbehorende literatuur.

En dan gaat het alleen nog maar over luidsprekertjes die in een galmkamer worden beluisterd. :mrgreen:
Het sneue is dat hier ook veel kennis is, die wat mij betreft door de magie wordt ondergesneeuwd.

Wie zei ook alweer dat teveel kennis iemand gek kan maken? Dilbert?
:mrgreen:
markbakk

Bericht door markbakk »

@Bert
Wat wil je nou zeggen? Tom herinnert zich dat met laserinterferometrie gemeten is aan het membraan en dat dat hem het inzicht gaf dat dát specifieke exemplaar/die batch het omschreven dynamisch gedrag vertoonde. Hij koppelt dat aan zijn beleving dat de unit door een sterk variërend afstraalgedrag wat lastiger in te zetten was. Het punt van het afstraalgedrag heb jij nota bene met je metingen wel bevestigd, is ook niets vreemds voor zo'n unit. Het is nu eenmaal geen lijnbron en ook geen puntbron in z'n werkgebied.

Daarna zijn we hier wat gaan filosoferen of wat Tom heeft waargenomen ook met de ons meer vertrouwde meettechnieken is vast te stellen. Dat viel tegen. We hebben inmiddels samen wel ontdekt dat het bewuste dynamisch gedrag met een microfoon niet aan te tonen is wat niet wil zeggen dat het er niet is. We bleven overigens ontdekken dat deze bandjes verticaal onder grotere hoeken behoorlijk grillig meten. Dat zal heel vaak geen enkel probleem zijn, een dip in de power response rond 4-5k klinkt bij de meeste mensen in hun 'galm'kamers helemaal niet verkeerd.

En nu kom jij ineens met dat we hier aan pseudowetenschap doen? Laat ik je dan proberen wijs te maken dat het overdrachtssysteem van elektrisch opgeslagen signaal tot gehoorzenuw nog niet in een fatsoenlijk, wetenschappelijk geverifieerd model is samengevat. Dus je maakt je in elk geval even schuldig aan pseudowetenschap als de rest hier zodra je je mening over deze tweetert t.o.v. bv. een ringradiator uit ;)

Hilbert zei trouwens: wir müssen wissen - wir werden wissen.
bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Iemand vraagt: Ik heb die en die speaker, wat kan ik ermee.
Daarop gaat iemand roeptoeteren dat het ding allerlei vreselijke gebreken heeft.
Waarop wat simulaties en metingen worden aangeboden die aanduiden dat het ding zich zeer voorspelbaar gedraagt.
Dus verwacht je dat het klaar is, maar dan begint het Yomandaen over elk bultje dat een gigantische ellende voorstelt, over dat het ding alleen boven 3K kan worden gebruikt, dat je ook helemaal niet zo kunt meten aan speakers etc.etc.

Dan wordt er ook nog gezegd dat het wel goed is dat dat ding eens goed werd gefilereerd. Volgens mij is er niets gefileerd, alleen maar een hoop dom geluld (mijn mening, mod).
Zo jammer, in die tijd had onze eerste poster al lang een fijn klinkend apparaat in de kamer hebben kunnen staan.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het komt op mij over als dat jij het bijzonder erg vindt dat er juist over de eigenschappen van deze tweeter wat mogelijk negatieve geluiden komen. Alsof je er persoonlijk belang bij hebt dat deze tweeter goed aangeschreven staat.

Geef Tom het voordeel van de twijfel, doe niet alsof hij als een Yomanda doet en maak je verder gewoon niet zo druk man. En een beetje respect richting je medemens zou je ook wel sieren. N.B. ik zou dit ook schrijven als ik gewoon ZBA-lid was, deze reactie heeft niets met moderatie te maken.
bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Nee, het boeit me niets als iemand iets aan die tweeter zou vinden, maar dan moet er ook iets worden gevonden.
Jullie zijn aan het zoeken naar iets dat er niet is, zoals Flip en ik al vrij snel aantoonden.
Ik snap niet dat jullie dat zelf niet doorhebben.....
En iets roepen en dan zeggen dat je bewijs hebt van Natlab en de uni Delft en dan het fotorolletje laten verdwijnen is dus wel normaal.

Maar ik zal me inderdaad niet meer druk maken, hoeft ook niet meer want het is allemaal vrij duidelijk, kunnen jullie lekker door gaan.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het is geen kwestie van niet doorhebben. Wij hebben geen reden om aan te nemen dat Tom zomaar zaken uit zijn duim zuigt. Jij blijkbaar wel. Het lijkt wel een vete. Het interesseert je wel degelijk, anders zou je niet zo lomp iemand aanvallen. Een kritische reactie is een heel ander verhaal dan keihard op de man spelen.
markbakk

Bericht door markbakk »

Nou, ik vind dat iedereen constructief bezig geweest is, Bert en Philip hebben zelfs metingen zitten maken en publiceren. Ik heb voor iedereen daarin veel waardering en ik weet zeker dat ik niet de enige ben. Tussen de regels door vindt iedereen natuurlijk wat van onze suspect. Daarin zit 'm ook de pseudowetenschap (ja, ook die van Bert, Philip en Tom). Daar kun je heel lang over oh-en en de toon wordt dan al gauw te scherp.

Over de beginvraag (de TS is volgens mij allang afgehaakt), echt helpen was natuurlijk gewoon even een combi aanreiken met een geschikte bas/midunit, kast en filter. Dat heb ik niemand zien doen hier. Dus pot verwijt ketel, denk ik dan.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik ben het helemaal met je eens. Ook ik heb veel waardering voor de constructieve bijdragen van bert en philip. Maar dan hoeven we met zijn allen niet te accepteren dat als gevolg van wat oh-en de toon al gauw te scherp wordt. Dat is het enige waar ik het niet mee eens ben. Waar ik me aan erger is de manier waarop Bert reageert op de bijdragen van Tom. Kan aan mij liggen hoor, maar ik vind het gewoon niet fatsoenlijk.

Die scherpe toon ontstond al heel erg snel namelijk. Op pagina 2 van dit topic.
bert stoltenborg schreef:
Kut. Als Flip zich met de discussie bemoeit is het meteen afgelopen.
:mrgreen: :mrgreen:
En daarna volgde nog meer scherpe reacties aan het adres van Tom. En dat niet alleen, het hield gewoon niet op. Dan kan ik het op een gegeven moment niet laten om Bert erop aan te spreken. Ik snap eerlijk gezegd niet dat jullie allemaal zo lief zijn voor iemand die zo scherp te keer gaat. Tom blijft als slachtoffer super netjes reageren en wordt verder aan zijn lot over gelaten wat betreft de persoonlijke aanvallen. Het leuke daaraan ontgaat mij volledig.

Wat die beginvraag betreft van de TS. Terecht dat je daarop terug komt. Gewoon even helpen, dat is niet zo simpel. Tenzij je ruime ervaring hebt met deze tweeter zoals enkelen hier. Inderdaad, pot verwijt ketel. Een beetje je mede ZBA-leden zitten aanvallen op hun 'domme' ge-oh terwijl je zelf de sleutel tot de oplossing in handen hebt.
bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Ik wilde eigenlijk niet meer reageren. Maar goed.
Ik heb niks tegen Tom, alleen zegt hij vaak dingen, ook in andere topics, die eerst verstandig overkomen maar die later, als hem het vuur aan de schenen wordt gelegd, nogal onverdedigbaar zijn waarna er wordt geschermd met kennis die nooit kan worden gecontroleerd. Dat ergert mij, en volgens mij ook Philip of Eric.
Edit: Ik vind het wel tof dat Tom in ieder geval onder zijn eigen naam post, in plaats van onder een vaag aan Geenstijl doen denkend pseudoniem.
Ik ben dan misschien nogal uitgesproken, maar in ieder geval probeer ik wel met zinnige reacties te pareren.
Wat weer leidt tot een hoop nodeloos getheoretiseer (gelul), door een aantal lui hier.

Ik wil ook wel een voorstel doen voor een filter voor die 8520, maar aangezien dat ding vanaf 1 K kan worden gebruikt, terwijl hier de slimme jongens al hebben geconstateerd dat dat ding alleen vanaf 3 K kan worden ingezet, heb ik er geen zin in.

Als Jeroen_d of een andere betweter :mrgreen: wil, leen ik hem een exemplaar van die 8520, op voorwaarde dat het ding op 1 k wordt gescheiden volgens wat Flip en ik zeggen, waarna hij zich helemaal mag uitleven.
Alles wordt netjes gemeten en hier gepost, uiteraard, zodat we de subjectieve discussie enigszins kunnen objectiveren.
Laatst gewijzigd door bert stoltenborg op vr 16 dec 2011, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

op voorwaarde dat het ding op 1 k wordt gescheiden volgens wat Flip en ik zeggen
Wat bedoel je precies hiermee? Zijn er nog meer voorwaarden dan 1kHz?
En wat verwacht je precies dat ik anders zou doen dan jij als ik het op 1kHz ga crossen? Waarom zou ik die moeite doen als jij zonder moeite nu direct al een voorstel kan doen wat op hetzelfde neer gaat komen?
Ik vind het een beetje raar eigenlijk.

Maar goed, als ik echt aan zoiets begin, dan wil ik er een paartje van hebben en dan moet ook nog iemand een paar 8" woofers doneren voor dit project. Filtercomponenten heb ik genoeg. Als ik me even kwaad maak luisteren we naar de speaker in Almelo op 4 februari 2012.
bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Misschien doet Flip mee?
Ik heb nog maar 1 8520 die ik niet gebruik.

Je vindt alles wat ik doe raar, maar ik zei alleen dat je, als je met dat ding aan de gang gaat, OOK even serieus moet proberen wat hij vanaf 1 k kan.
Ik heb daarvoor een filter, Flip ook, ik weet niet eens of onze filters verschillen.

Ik heb niks met deze tweeter, behalve dat ik een hoop dometweeters heb uitgeprobeerd in de hoop dat ik ook eens zou ervaren hoeveel nieuwe werelden er voor me opengaan als ik wat knoeide boven de 2500 Hz.
Ik vond het allemaal zeer marginaal (zolang die speaker netjes meet).
Met dat bandje had ik wel iets van meer transparantie en dat soort vage toestanden.
En er is naast luisteren ook veel aan dat ding gemeten, dus als dan wordt gezegd dat het ding raar klinkt en meet, wil ik gaarne weten wat ik al een jaar of 20 verkeerd doe.

Ik heb ook nog wel 4 17 cm Eton speakers (iets gebruikt, maar nog wel goed), die ik in de race wil gooien.
Alleen maar om aan te geven dat ik Jeroen_d (wie dat ook moge zijn) ondanks onze meningsverschillen vertrouw als een eerlijke jongen die ook niet echt achterlijk is, en die dan mag laten zien (je kunt vrij makkelijk een paar filters maken waartussen je kunt schakelen, onderdelen wil ik ook wel leveren) wat hij met die units kan, en om te zien of ze inderdaad vreemd doen onder bepaalde hoeken of weet ik veel. :mrgreen:

Ik probeer Flip op te naaien; als hij niet thuis geeft wil ik voor dit gedoe ook wel twee 8520 uit mijn boxen draaien.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Heb ik wel een nieuw setje RS225-8 voor de leen, liggen ongebruikt stof te vangen :wink:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Het kan denk wat eenvoudiger: TS heeft 2 SA's liggen en wil er wat mee. Dus als die er nog brood in ziet snijdt het mes aan 2 kanten.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik zie het wel per PB of mensen ook echt concreet worden.
bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Ik ben toch vrij concreet?
En dat hoeft niet per geheim.
Wie je ook bent :mrgreen:
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hoi Bert,

Ik moet wel even wennen aan je taalgebruik op het forum. Woorden als gelul, betweters, ook niet achterlijken etc etc kunnen op een forum verkeerd worden opgepakt, en groot manco van een forum als dit. Smilies verhelpen dit een beetje (bv jouw mister green: wrange humor). Luisterdagen (waar men elkaar face tot face ziet zodat je ziet wie het is) zijn hier een probaat middel voor!

Je hoeft voor mij niets aan je communicatie te doen, maar je kunt verwachten dat anderen (ik bijvoorbeeld) mogelijk hier op reageren.

Overgens ben ik erg blij je je input op dit forum, laat dat duidelijk zijn.

groetjes

Wowly
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik ben toch vrij concreet?
En dat hoeft niet per geheim.
Wie je ook bent :mrgreen:
Ik heb geen behoefte om alle details van transfer, onkostendeling etc. op het forum te plaatsen. Dat soort dingen doe je met zijn tweeën.

Bovendien: topic starter is verdwenen in dit topic. Voor wie doen we het nog, voor wie zouden we moeite doen en onkosten gaan maken? Ik vind het geen probleem om er tijd in te stoppen en een goede speaker in elkaar te zetten, maar daar houdt het dan wel mee op. Ik zal hem een PB sturen om hem op de laatste ontwikkelingen te wijzen.

-edit- op de een of andere manier heb ik dit bericht van je gemist
Misschien doet Flip mee?
Ik heb nog maar 1 8520 die ik niet gebruik.

Je vindt alles wat ik doe raar, maar ik zei alleen dat je, als je met dat ding aan de gang gaat, OOK even serieus moet proberen wat hij vanaf 1 k kan.
Ik heb daarvoor een filter, Flip ook, ik weet niet eens of onze filters verschillen.

Ik heb niks met deze tweeter, behalve dat ik een hoop dometweeters heb uitgeprobeerd in de hoop dat ik ook eens zou ervaren hoeveel nieuwe werelden er voor me opengaan als ik wat knoeide boven de 2500 Hz.
Ik vond het allemaal zeer marginaal (zolang die speaker netjes meet).
Met dat bandje had ik wel iets van meer transparantie en dat soort vage toestanden.
En er is naast luisteren ook veel aan dat ding gemeten, dus als dan wordt gezegd dat het ding raar klinkt en meet, wil ik gaarne weten wat ik al een jaar of 20 verkeerd doe.

Ik heb ook nog wel 4 17 cm Eton speakers (iets gebruikt, maar nog wel goed), die ik in de race wil gooien.
Alleen maar om aan te geven dat ik Jeroen_d (wie dat ook moge zijn) ondanks onze meningsverschillen vertrouw als een eerlijke jongen die ook niet echt achterlijk is, en die dan mag laten zien (je kunt vrij makkelijk een paar filters maken waartussen je kunt schakelen, onderdelen wil ik ook wel leveren) wat hij met die units kan, en om te zien of ze inderdaad vreemd doen onder bepaalde hoeken of weet ik veel. :mrgreen:

Ik probeer Flip op te naaien; als hij niet thuis geeft wil ik voor dit gedoe ook wel twee 8520 uit mijn boxen draaien.
Dat biedt mogelijkheden! Ik heb het ook maar gebruikt in de PB richting HFDude, in bcc naar bert. Ik bedoel, hij zou toch zeker geïnteresseerd moeten zijn hierin en de onkosten dragen. Want die zijn er altijd natuurlijk. Kennis vergaren kost niet alleen tijd maar ook geld. Misschien wil hij wel een geschikte box bouwen voor de combi van etons en de 8520.
markbakk

Bericht door markbakk »

Volgens mij gaat dit helemaal goed komen!

-mod comment door jeroen_d- vreemd, deze post was toch door Wowly gedaan (zie reactie bert) en staat nu op naam van markbakk? Ik snap er niets van.
bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Dank je wowly (wie dat dan ook weer moge zijn :mrgreen: ).
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Je moet eens langskomen op de jaarlijkse luisterdag in Breda. Kun je ons allemaal in het eggie zien onder onze eigen naam. Erg gezellig altijd kan ik je beloven!
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Zorg dan wel dat je een naamsticker op je buik hebt anders achtervolgt Wowly je met: "Betalen, betalen". En schreeuwt dat van de ene kant van de gang naar de andere kant van de gang :lol: :lol: :lol:
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hahaha dat je dat nog weet! Ach ja, ik zoek ieder jaar iemand die me wil helpen hierbij hppenlijk gaat dat dit jaar wel lukken: ).
Gesloten