GIGA project

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: GIGA project

Bericht door aaronboumans »

ff andere luidspreker gepakt
ok nu is er een ander probleem
alle a30's klinken redelijk zuiver
maar alle a60's klinken vervormd! Niet extreem maar wel duidelijk hoorbaar (beetje krakerig)
En wat ik ook raar vind; als ik de versterker uitzet dan gaat het geluid van een a30 direct uit envan die a60's gaat het nog meer dan een minuut door!
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: GIGA project

Bericht door aaronboumans »

?????????
Heb ik het originele Aleph schema verkeerd gelezen! (denk ik althans)
R19 regelt de bias en er staat 5622
en oen die ik ben
heb ik gelezen 5622 ohm
nee sukkel
562x10^2=56,2k

dat is in ieder geval fout denk ik
ff controleren
Laatst gewijzigd door aaronboumans op wo 14 dec 2011, 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: GIGA project

Bericht door aaronboumans »

???????
in het originele schema worden de aanduidingen door elkaar gehaald? Er staat voor r19 dus 5622 maar voor r13 wel 4,75K
What the FU*k??
verwarring alom
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: GIGA project

Bericht door aaronboumans »

wie helpt me uit mn droom (lees nachtmerrie)
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: GIGA project

Bericht door aaronboumans »

moet idd 56,2K zijn
verklaard ook waarom de versterker nog zo lang doorgaat
R19 zorgt voor de ruststroom en des te hoger r19 des te hoger de bias
dus met een te lage R19 worden de elco's niet leeggetrokken omdat er geen russtroom loopt!
Nu maar even uitproberen
heb nog precies 4(ja echt :D ) metaalfilm1% 56,2K liggen
Vooruitziende blik?
Laatst gewijzigd door aaronboumans op wo 14 dec 2011, 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: GIGA project

Bericht door aaronboumans »

ok vervorming lijkt weg
dus das mooi
nu gaat dus ook ruststroom lopen! Hij valt nu ook gelijk af bij uitschakelen

En dat heeft ook zo zijn consequenties.....
Want nu begint er ergens iets te smeulen/krakelen in de voeding....
Mischien de inschakelvertraging die de hoge stroom niet aankan?
Zal de vertragingstijd eens verkorten en kijken of hij bij volledige inschakeling ook nog smeult
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: GIGA project

Bericht door aaronboumans »

yep dat is het!
ok moet ik dat nog modificeren
Maar in ieder geval;

IT'S ALIVE!!!!!!!!!!!!


Dan nog wat sleutelen aan het grote koelblok en dan....
DE DUURTEST
kijken hoe warm/heet het gaat worden . Ik weet tenslotte niets over de gebruikte koellichamen, heb dus geen warmteweerstand kunnen uitrekenen.

@t Barry2001;
Het is allemaal snel gegaan op het laatst dus misschien kan ik 4 feb toch met dit ding richting Hengelo, moet nog even kijken...
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: GIGA project

Bericht door Lieuwe »

Het lijkt hier wel een monoloog. Maar wat een prachtige dingen, mooi ook dat het nu goed werkt :). En uiteraard ben je daar helemaal zelf achter gekomen en ons je gedachtes gedeeld :lol:
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: GIGA project

Bericht door aaronboumans »

morgen nog maar eens meten of er geen oscillaties zijn of dc op de uitgangen En ook de current gain en de ruststroom.
Dan weet ik zeker dat alles goed is.
Maar ik ben echt benieuwd naar de warmteonwikkeling 8)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GIGA project

Bericht door Barry2001 »

Nou, mooi man, gefeliciteerd! De warmteontwikkeling, hoe ga je dit bekijken? Kan me nog herinneren dat toen ik m'n Aleph30 net af had ik dacht dat het veel te gek ging met de warmte. Er zit zo'n temperatuurschakelaar op die de voeding uitschakelt bij >70degC, die bleef keruig uit, maar je hand langer dan 5 sec op het koelblok leggen ging niet.

Gebruik je temperatuurschakelaars oid, of ga je op een andere manier de temperatuur monitoren?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GIGA project

Bericht door Barry2001 »

aaronboumans schreef:
yep dat is het!
ok moet ik dat nog modificeren
Maar in ieder geval;

IT'S ALIVE!!!!!!!!!!!!


Dan nog wat sleutelen aan het grote koelblok en dan....
DE DUURTEST
kijken hoe warm/heet het gaat worden . Ik weet tenslotte niets over de gebruikte koellichamen, heb dus geen warmteweerstand kunnen uitrekenen.

@t Barry2001;
Het is allemaal snel gegaan op het laatst dus misschien kan ik 4 feb toch met dit ding richting Hengelo, moet nog even kijken...
Als je richting Hengelo gaat 4 febr wip dan even in Almelo aan :mrgreen: je bent al in de buurt dan.

Nee geintje, zou echt fantastisch zijn, denk dat meer mensen benieuwd zijn naar deze 'Goliath'. Als het nog te tillen is en je wilt de moeite nemen, gaaf!
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: GIGA project

Bericht door aaronboumans »

almelo,hengelo,enschelo

what's in a name :lol:
bovendien volgen we tegenwoordig toch alleen nog maar de TamTam....
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: GIGA project

Bericht door aaronboumans »

De stank/knetter komt van de 25watt weerstanden (10ohm) in de 230lijn voordat ze overbrugd worden. De NTC's heb ik eruit gehaald en de overbruggingsvertraging verkort zodat de R's iig niet doorfikken. Zal dus de weerstand verhogen naar 20ohm.

Verder nog een kleine test gedaan langs de verschillende kanalen
Hier en daar een lichte tot matige zoem bij 3 kanalen als de cd-speler is aangesloten (dus zeer lichte aardlus)
Ook is de versterking niet genoeg.

Het "versterkingsverlies" komt omdat een feedbackweerstand niet op massa is aangeloten en de zoem komt door niet aangesloten kant van de afgeschermde kabel (versterkerprint kant).
Combineer de twee;
Afscherming aansluiten op feedbackweerstand en voilà;
Stilte en de juiste versterking! Nice...
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: GIGA project

Bericht door aaronboumans »

weerstanden gewijzigd; werkt prima
extra stille ventilatoren op de achterkant gemonteerd (1x in en 1x uit)
extra thermische koppeling op de 'zijblokken' van het koellichaam
en een lijstje met 10 kleine dingetjes.

MAAR VOLGENS MIJ IS HIJ KLAAR!!!

Volgend jaar met boxen beginnen
Groeten en fijne dagen
tot volgend jaar!!!
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: GIGA project

Bericht door RobertD »

Klaar? Waar is dan de foto van het uiteindelijke project?

Wel een prestatie hoor, om in zo'n vormgeving een versterker te bouwen. Wat is het uiteindelijke gewicht van het apparaat geworden?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: GIGA project

Bericht door ray5150 »

Heb je dat van de week niet gezien dan, Robert ?
André Kuipers is ermee vandoor...
album_large_1051280.jpg
:lagge: :lagge: :lagge:
Gebruikersavatar
Martin66
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 18:54
Locatie: Amersfoort (zuid)

Re: GIGA project

Bericht door Martin66 »

aaronboumans schreef:
extra stille ventilatoren op de achterkant gemonteerd (1x in en 1x uit)
Waar heb je die dan neergezet?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: GIGA project

Bericht door RobertD »

ray5150 schreef:
Heb je dat van de week niet gezien dan, Robert ?
André Kuipers is ermee vandoor...
album_large_1051280.jpg
:lagge: :lagge: :lagge:
Tsja, ik moest werken hè ... nu gelukkig even twee weken vrij !!
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: GIGA project

Bericht door aaronboumans »

ff geen foto's sorry
de ventilatoren zijn op de achterkant geplaats, 1 helemaal links en de ander helemaar rechts. In serie geschakeld en aangesloten met een 100ohm weerstand op een voedingspanning.
Ik zal hem ook eens wegen tzt
En misschien landt hij wel in Almelo volgend jaar!
Maar de aankomende twee weken geen audiobouw maar keukenbouw
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: GIGA project

Bericht door Leeuwarden »

Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: GIGA project

Bericht door aaronboumans »

je bent me voor!
ik zit al weken te wachten
jammer dat je de foto's daar niet kan aanklikken om groter te zien....
Gebruikersavatar
Martin66
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 18:54
Locatie: Amersfoort (zuid)

Re: GIGA project

Bericht door Martin66 »

Gelukkig hebben we daar dit mooie forum voor. :D
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: GIGA project

Bericht door aaronboumans »

maar hoe heb je dat gevonden?
ik zie het niet staan bij de gallery-indexpagina van passdiy.com
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: GIGA project

Bericht door Leeuwarden »

Het staat vrij duidelijk op de startpagina aan de rechter kant.
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: GIGA project

Bericht door aaronboumans »

Ik zie nu een andere webpagina dan net!
Ze zijn zeker bezig met de website te updaten.
Ik kreeg nog de oude pagina te zien
Ha ! ik ben de "Featured Build" of the month!!!!
grappig....
Plaats reactie