Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door dre »

het wordt wel tijd voor een iets meer solide ogende stand.......
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door satefan »

De volgende stap voor de preamp is onder ande re het gat in de frontplaat verder uitboren aangezien deze iets te krap is voor de potmeter. Nu merk ik dat aluminium nogal zacht is...hoe kan ik dit het beste uitboren? Uiteraard met de kolomboor maar met een 'normale' ijzerboor? Ik heb wel eens begrepen dat er ook speciale 'boren' voor zijn om de diameter te vergroten?

grt

Satefan
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door RobertD »

Hoeveel groter moet dat gat worden?
Het ziet eruit als een normale opening voor een potmeter. Wat voor potmeter gebruik je?
Een ALPS heeft een dunnere schacht dan een standaard potmeter, dus misschien is het gaatje voorbereid op een ALPS.

Je kunt denk ik het beste een ronde vijl gebruiken. Anders kun je inderdaad een stappenboor overwegen. Een gewone metaalboor hapt al snel vast in het bestaande gat.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door satefan »

Ik gebruik deze:
Attentuator.JPG
Dit is een 100K...mischien koop ik een Alps maar ik heb deze liggen dus daar ga ik eerst maar eens mee aan de slag. In de proefopstelling had ik m na de premamp en was het laagst mogelijke volume eigenlijk nog iets te hard...nu wil ik m voor de preamp plaatsen...eens kijken hoe dat gaat...

grtn

Satefan
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door RobertD »

die stappenschakelaars zijn heel goed voor de klank, maar ik heb al meerdere ervaringen gehoord en zelf meegemaakt dat de eerste paar stappen vrij grof zijn.
Voor of achter de preamp zal naar mijn idee weinig verschil maken.

Normaal gesproken zet je de regelaar aan het begin van de keten, zodat geen enkele trap overstuurd raakt.
Je kan eventueel twee vaste weerstanden tussen preamp en eindtrap zetten zodat je je regelaar in een wat rustiger gebied kunt gebruiken. Maximaal uitsturen doe je toch bijna nooit.
Voordeel daarvan is bovendien dat je ruis en brom uit de preamp ook een beetje verzwakt.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door satefan »

Vandaag even een bestelling geplaatst bij Automatic Electric Europe:

3 x Noval 9 pen. Voor chassismontage
ALPS Stereo volumeregelaar (100K LOG)
Montagedraad met PTFE isolatie: 2 meter rood en 2 meter zwart
4 rubber tules (9,5 mm)
4 rubber tules (12,7mm)
Zwarte sleeving voor 5 tot 12 mm kabels: 1 Meter
Zwarte sleeving voor 4 tot 11 mm kabels: 1 Meter

Hopen dat we dit voor de feestdagen nog in huis hebben zodat de preamp operationeel gemaakt kan worden...

Satefan
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door satefan »

Alles spullen zijn inmiddels binnen, de ALPS pot zit op zn plek en de print zit aan de tulp uitgangen vast. Volgende fase is het aansluiten van de volume-pot, de voeding weer aansluiten en de buizen op het chassis zien te krijgen.

Voor het laatste dacht ik eerst om de buisvoeten op het chassis vast te monteren en met bedrading aan te sluiten op de print. Een collega kwam met een andere oplossing door de buisvoeten op de print te verhogen en het gat in het chassis voor de buizen ietsje groter te maken zodat ze er bovenuit steken en kwam na wat googelen hiermee:
noval-adapter.jpg
Nu zijn deze dingen bijna niet te vinden en het is onduidelijk wat de hoogte is. Kent iemand deze dingen en mogelijk andere winkels waar ze verkrijgbaar zijn? Een andere (en eigenlijk nog veel leukere) optie is om ze zelf te maken uiteraard...eens denken hoe dit te realiseren is. Iemand een goed idee?

Satefan
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15177
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door Barry2001 »

Hier http://www.tubeampdoctor.com/product_in ... anguage=en zijn ze te koop.
Maat: H:26,2mm with Pins D: 22,4mm

Je kunt deze zelfs nog aanpassen mocht 'ie te hoog zijn.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door satefan »

Bedankt!

Iets als dit namaken kan ook:
tubesocket_extender.gif
Satefan
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door satefan »

Gisteravond is de volume-pot aangesloten en de voeding even aangesloten om de werking van de preamp te controleren. Het goede nieuws is dat het werkt! Hij versterkt!

Het minder goede nieuws is dat ie wel te goed lijkt te versterken, of ik heb iets niet goed gedaan met het aansluiten van de Alps. Het volume van de media-speler staat op -14 (-15 is mute) en dan klinkt er al zachtjes muziek. Als ik echter een heeeeeel klein beetje draai aan de volumeknop neemt het volume schrikbaren hard toe.

De Alps heeft een 2 x 4 pin layout en is van het type 100KAX2 en heeft nog een andere aanduiding te weten RH2701. De GND zou de eerste pin moeten zijn waarna pin 2 & 3 volume in & volume out zouden moeten zijn. Dit deze info komt echter van een ander forum, ik kan het type met de 2 x 4 pin layout op de Alps site niet vinden helaas. Als de volume-pot helemaal dicht staat meet ik iets van 105K ohm over pin 2&3, dat zou dus moeten kloppen. Zijn zij nou zou slim of ben ik....

Iemand een idee?

vr.gr.

Satefan
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door RobertD »

De middelste pin van de potmeter zit recht onder de as van de potmeter.

Wanneer je de as van de potmeter naar rechts laat wijzen en de pootjes van de potmeter naar je toe dan zit het als volgt:
bovenste pin - massa
middelste pin - signaal uit
onderste pin - signaal in.

Als ik het zo lees heb jij in en uit verwisseld.

Tussen de bovenste en de onderste pin hoor je in alle standen 100kOhm te meten.
Daarmee kun je ook snel die vierde pin terugmeten. Het kan zijn dat dat een aftakking is van het midden van de weerstandsbaan, te gebruiken voor een loudness schakeling. Het kan ook zijn dat die vierde pin aan de behuizing van de potmeter zit.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door satefan »

Bedankt Robert, inderdaad de in/out verwisseld. Even aangepast en nu werkt t naar behoren. De versterking is nog steeds 'behoorlijk' te noemen, maar het geheel is nu prima in te stellen met de volume-meter.
werkende_proefopstelling.jpg
De laatste stappen moeten nu nog gezet worden, namelijk het verhogen van de buisjes zelf en het definitief plaatsen van de trafo.

Satefan
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door RobertD »

Dat ziet er goed uit. Waar heb jij die kastjes vandaan?

Ik zoek nog iets betaalbaars in blank alu.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door hannesie »

RobertD schreef:
Dat ziet er goed uit. Waar heb jij die kastjes vandaan?

Ik zoek nog iets betaalbaars in blank alu.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 4#p1556974 :mrgreen:
Pagina'tje terug dus.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door satefan »

Psies Hannesie. Ik denk er over om er nog een te bestellen voor het in bouwen van de HK-DAC....groupbuy???

Satefan
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door hannesie »

satefan schreef:
Psies Hannesie. Ik denk er over om er nog een te bestellen voor het in bouwen van de HK-DAC....groupbuy???

Satefan
Misschien geen gek idee, ik vind het formaat niet verkeerd. :D
Ik heb hier ook nog 2 SMPS voedingen en 2x UCD180 SSE modules
En ik ik wil nog een losse DAC bouwen, moet dan wel even kijken of de interne hoogte voldoende is.
Als de prijs dan ook niet verkeerd is?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door satefan »

Ik was geloof ik 150 euro kwijt voor drie kasten...helaas inclusief 30 euro voor de groene mannen aan de grens...

Satefan
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door satefan »

Nog even n vraag over de UCD's/SMSP-en...in de kastjes zit de mogelijkheid om ledjes te plaatsen voor de aan/uit indicatie. Maar...waar sluit ik die op aan?

Satefan
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door hannesie »

De eerste SMPS voedingen hadden een aansluiting voor een ledje, kan het bij die nieuwere types niet vinden. :oops:

Het mooiste is natuurlijk een 2 kleuren Led , met dan of er spanning op staat (groen)en of hij actief is.(rood) :kwijl:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door satefan »

Even de 'tussenstand voor vandaag'...de gaten in het deksel geboord en de buisvoeten gemonteerd. Ze zijn nog niet op de PCB aansgesloten, dat doe ik later vanavond hopelijk...maar kon het toch niet laten om de buisjes er even op te prikken. Helaas had de chinees die deze buisjes beschildert heeft iets te diep in t glaasje gekeken...de logo's zitten niet mooi aan de voorkant van de buisjes...goede reden om eens een paar andere te proberen ooit ;-)
13.jpg
14.jpg
Wellicht vanavond nog een plaatje maar dan met gloeiende buisjes...

Satefan
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door Kappa7 »

Mooi kastje zo.

Eigenlijk nooit opgelet of de logo's aan de voorkant van een buis zitten maar wat is nu de voorzijde bij een buis?
meestal bouw ik een versterker trap in spiegelbeeld op en dan staan de buizen toch gedraaid ten opzichten van elkaar.

Groetjes George
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door satefan »

Gister de nieuwe buisvoeten aangesloten echter de preamp gaf niet thuis. Het was al laat en het leek me beter om met een fris brein weer te beginnen. Vandaag alle bedrading weer nagekeken en zo hier en daar een paar dubieuze solderingen opnieuw gedaan. Ook leek de aanlsuiting van de voeding niet helemaal tof, ook wat aanpassingen gedaan en zowaar:
15.jpg
Even wat signaal erop en ik hoor toch een lichte brom, morgen nog even de massa controleren en hopen dat het dan klaar is.

groet,

Satefan
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door satefan »

Hallo,

Vandaag weer bezig geweest om de oorzaak van de brom te lokaliseren, met weinig resultaat. Als ik de preamp op de UCD's aansluit en alles aan zet hoor ik een zachte 50hz brom. Als ik de DAC direct op de UCD's aansluit heb ik geen last van brom. De PCB van de preamp is op de massa aangesloten en de ringkerntrafo heeft n massa aansluiting die ik ook heb aangesloten. Alles zit op geaarde stopcontacten aangesloten.

Alles signaal in- en uitgangen zijn ongebalanceerd aangesloten.

Ik weet even niet waar ik nog moet zoeken om de oorzaak van de brom te lokaliseren, iemand een paar tips voor me?

groet!

Satefan

EDIT: Ik heb alleen pin 9 in de nieuwe setup niet aangesloten. Volgens t schema doet deze niets...ik zie op de pcb ook niet dat pin 9 ergens naar toe gaat...
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door dre »

zet de apparaten eens in een ongeaard stekkerblok.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400

Bericht door satefan »

Ik neem aan dat het loshalen van de aarde in de preamp hetzelfde effect zou moeten hebben?
Plaats reactie