Een paar vraagjes over "Bill" kt88pp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

democles

Re: Een paar vraagjes over "Bill" kt88pp

Bericht door democles »

Bij mijn ,,Mono Bills,, heb ik de bias ook aan de buitenkant gezet [3 meetbuisjes en twee meerslagen pot,s]

Vindt dit heel handig,voor controle :mrgreen:

De boel hoeft dan niet uit het rek [weegt nogal wat :rock: ,,, en met al die snoeren O:) ]

Tevens scheelt het een hoop werk ,omdat de boel niet open geschroefd hoeft te worden, om dan op de kop[ondersteund door 1 of andere constructie] de versterker te biassen.........

Ja het is wel leuk om dan de binnenkant te kunnen controleren, maar als er binnen iets mis is,heb je dit allang gehoord,of gezien :rock:
Bijlagen
bb.JPG
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

Ik heb in mijn KT88 versterker allemaal metaalfilm weerstanden gebruikt, maar wel van voldoende vermogen. Hoe warmer weerstanden worden hoe korter de levensduur en hoe meer ruis. Bij een eind versterker is dat laatste niet echt van belang het eerste zeker wel. Ik heb wel de ervaring dat de eindtrap met de KT88 en de uitgangs trafo neiging geeft te oscilleren in het hoogfrequente gebied, in mijn geval 250 kHz. Als dat gebeurt dan gaat dat ook echt goed: vol vermogen !! Het verhoogt de vervorming aanzienlijk, klinkt niet fijn en is slecht voor de KT88 buizen. Oorzaak is vaak fase draaiing tussen de spanning op Anode en G2. De versterking van G2 naar Anode is dan voldoende om de zaak aan het oscilleren te krijgen. Als je een oscilloscoop hebt zou ik het kontroleren, maar let op de spanningen die kunnen een piekwaarde hebben van 2 x de voedingsspanning!! Oplossing is een serie schakeling van een R (10k) en C (100pF 1kV) tussen Anode en G2 van iedere KT88.
Mijn KT88 versterker draait al ruim 3 jaar zonder problemen met dezelfde buizen. Het is wel een iets ander ontwerp maar wel met ECC99 en KT88 en Dick zijn Mono Bill is er min of meer van afgeleid maar is ingesteld in klasse AB voor meer vermogen. Als koppel condensatoren gebruik ik vaak Solen, Mundorf of Xicom, de tweede is heel voordelig (prijs) en ik kan hoe graag ik de investering van de veel duurdere Solen en Mundorf ook wil kunnen horen, het verschil hoor ik echt niet. Probeer eerst goedkope en als je niet tevreden bent of als 'upgrade' vervang die door dure.
bcvdb

Bericht door bcvdb »

misschien idd toch maar eens die meetbusjes bestellen en dan meteen van buiten af instelbaar maken.
Als jullie ervaringen dat zeggen, waarom zou het wiel dan 2 maal uitvinden.

Ook het gebruiken van een meerslagenpotmeter is een erg goede tip!! Dank daarvoor!
Ik zag trouwens dat Dick Best alleen een 50K multiturn pot heeft... kan ik die dan pakken ipv de voorgeschreven 47K?

En welke diodes van Dick Best komen het dichtst in de buurt van die BYW96 van philips?

gewoon de BYW56 ? http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=4151
bcvdb

Bericht door bcvdb »

heeft iemand hier trouwens ervaring mee?

Lijkt me een goede oplossing voor als je geen banaanstekkers in je kast wilt inbouwen om het van buiten af te kunnen meten. Plus het scheelt je weer een 1 0hm weerstand die je niet in je signaallijn hoeft te bouwen...

http://www.tube-town.net/ttstore/produc ... Octal.html
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Die ene Ohm in de kathode aansluiting hoor je echt niet hoor.
Het nadeel van die tussenzetvoetjes vind ik dat je de versterker uit moet zetten om te kunnen meten.
Dus uitzetten, voetje ertussen, aanzetten - niet vergeten je meter aan te sluiten! - opwarmen, meten, uitzetten, afkoelen, meetvoetje ertussenuit, meetvoetje naar de volgende buis.... etc.

Viermeetbusjes aan de kathode, de potmetertjes aan de buitenkant en je bent in 5 minuten klaar wanneer je de instelling wilt controleren of afregelen wanneer je nieuwe buizen hebt.
bcvdb

Bericht door bcvdb »

hmmmz ja daar heb je ook weer een punt natuurlijk! Moet die versterker elke keer aan en uit.... das wel ellendig.
Toch maar een meetbusje.

waar halen jullie die kleine? ik kan ze nergens vinden...
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Bart,

50K instel voor de 47K is prima, meerslagen inderdaad.
Kleine meetbusjes: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=733806

Die opmerking van Dalojan over het oscilleren zou ik ook zeker ter harte nemen: heb precies hetzelfde gehad, een schoolvoorbeeld van een oscillatie op 250kHz. Je merkt dit, als je er last van hebt, door gepiep en gefluit op de uitgang. Je hebt ook een scoop dacht ik? je ziet het direct als je deze op de uitgang zet. Heb er wel een plaatje van in de thread gezet over mijn 'Bill'.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Voor de BYW96 komt een BYT52M in aanmerking.
Anne
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

De gelijkricht diodes zou je zelfs kunnen vervangen door 1N4007 die het hier prima doen. Deze zijn wel minder snel maar hier zal je dat niet of nauwelijks merken. Het oscilleren is een uitputtings slag voor de KT88's en de uitgangs trafo kan het ook niet waarderen. De kathode weerstand van 1 Ohm heeft helemaal geen na delige invloed, ik gebruik zelf altijd 10 Ohm 2 Watt metaalfilm weerstanden zonder ontkoppeling. Dat verhoogt de nauwkeurigheid van het meten van de ruststroom (10 mV per mA in plaats van 1 mV per mA) en tevens verhoogt het de stabiliteit en lineariteit iets door lokale tegenkoppeling. Voor mensen die niet van tegenkoppeling houden en ook niet van de lokale variant zullen dan ook wel iets tegen triodes hebben. Die worden al tegen gekoppeld door de invloed van anode stroom op de versterking, ook een vorm van tegenkoppeling. Als je goede kwaliteit KT88's hebt hoef je niet zo vaak naar de instelling te kijken, in het begin verouderen ze vrij snel waarna ze heel lang stabiel blijven. Wel eerst goed laten opwarmen voordat je de laatste instelling doet, temperatuur heeft ook invloed. Zelf gebruik ik tegenwoordig een servo circuit voor de ruststroom stabilisatie. Simpel één gelijk spanning instellen zonder eindbuizen er in, spanning er af, buizen er in, spanning er op en voorlopig nooit meer naar kijken.
bcvdb

Bericht door bcvdb »

Wederom super bedankt allemaal! Wat moeten we toch zonder jullie :D

De potmeter is idd 50K geworden en de diodes de byw52s van ome Dick.

Heb voor alle Cs maar MKP gepakt. Behalve de koppelCs en die in de nrs.
De C voor het anti ossilatie circuit kon ik niet vinden. 100 p had ome dick niet. Is 1n geworden, 1KV. Zon tantaaldingtje.

Verder zojuist de weerstanden besteld. De 1 watt types zijn allemaal Allen Bradly geworden. Bij the hificollective. 1.25 euro ps. De 3 watt types zijn 5 watters geworden van Kiwame.

Verder nog wat los grut bij ome dick. Krimpkous eurostekker ophoogsteuntjes soldeerlipjes speakeraansluitigen. Dat soort meuk.

Morgen de voedings elcos en buisvoeten enzo bij tubetown. En dan nog wat klein grut bij kontrad.

Groetjes Bart
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

1nF in het circuit tegen oscillaties is wel heel veel, gaat denk ik ten koste van de hoog weergave. Ik zou toch gaan zoeken naar iets rond de 100pF en 1000V of meer. Die je hebt zijn vast geen tantaal, tantaal elco zijn er zeker niet in 1000 Volt. De 1000 Volt is wel een vereiste anders overleven ze het vast niet lang.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ben de draad even kwijt :?
BYW52S :?:
Schema doorgezocht,waar zit er dan toch een 100pF condensator :-s
Anne
IJsbier

Bericht door IJsbier »

Had Dalojan de 100pF'jes niet toegevoegd tegen oscilleren?
Dalojan schreef:
Ik heb wel de ervaring dat de eindtrap met de KT88 en de uitgangs trafo neiging geeft te oscilleren in het hoogfrequente gebied, in mijn geval 250 kHz. Als dat gebeurt dan gaat dat ook echt goed: vol vermogen !! Het verhoogt de vervorming aanzienlijk, klinkt niet fijn en is slecht voor de KT88 buizen. Oorzaak is vaak fase draaiing tussen de spanning op Anode en G2. De versterking van G2 naar Anode is dan voldoende om de zaak aan het oscilleren te krijgen. Als je een oscilloscoop hebt zou ik het kontroleren, maar let op de spanningen die kunnen een piekwaarde hebben van 2 x de voedingsspanning!! Oplossing is een serie schakeling van een R (10k) en C (100pF 1kV) tussen Anode en G2 van iedere KT88.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Oh ja,dat had ik gemist :(
Bij DickB is er wel keramisch 100p 500V en anders,als je dat niet vertrouwt,twee 220p 500V in serie :) .
Anne
bcvdb

Bericht door bcvdb »

Ja 2 in serie kan ik nog proberen.
Ik moet nog bestellen bij Conrad. Misschien hebben ze ze daar wel.
Maakt het hier uit wat voor soort het is voor mijn geluid?

Die BYW52 waren die diodes die jij adviseerde anne. W moet een T zijn :)

Groetjes
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

De soort C's maakt niet uit als ze maar inductie arm zijn, ze moeten immers hun werk doen bij hoge frequenties (boven 150 kHz).
Let wel op de spanning! Als je 2 in serie neemt let dan op de toleranties als die 10% zijn (en dat is nog netjes) dan kunnen de 2 C's ongeveer 20% verschillen en de spanningen er over dus ook en dan is ieder 500V wat aan de krappe kant als je de versterker vol uit stuurt.
Succes met de KT88 versterker, je gaat het waarderen denk ik.
Tom Magchielse

Bericht door Tom Magchielse »

Ik lees dit type discussie, over de componenten en de favoriete merken, altijd met stomme verbazing. In mijn lange jaren bij de omroep heb ik (bijna) ontelbare professionele audio apparaten zien langs komen, bijna alle van hetzelfde soort als waarmee ook commerciële muziekopnamen gemaakt worden, en ik heb er nooit één audiofiele component in aangetroffen. Ik denk dan: wat goed genoeg is voor Studer, SSL, Neve etc zal toch ook wel volstaan in de huiskamer? Bedenk dat in een gemiddelde opnamesituatie het audio niet door 2 maar eerder door 40 koppelcondensatoren gaat, en niet door 10, maar eerder 100 weerstanden, waarvan sommige ook nog in monolitische vorm.
-Wat is er nu zo bijzonder aan Allen Brady weerstanden of Solen condensatoren, behalve de prijs? Een weerstand kan worden opgebouwd uit metaaldraad of metaalfilm, beide op een keramische drager, of uit opgedampte en gespiraliseerde koolfilm (ook op en keramische drager) of uit een geperst mengsel van kool en een bindmiddel, de zgn composietweerstand.
De metaalweerstanden vertonen geen excess ruis en zijn zeer stabiel, hebben ook door goede keuze van het metaal een lage temperatuurcoëfficiënt. De koolfilmweerstanden ruisen marginaal, maar bijna niet meetbaar, meer, zijn iets minder stabiel en hebben iets grotere toleranties. Verder valt er weinig te kiezen..
Over het filmlaagje in de weerstand kunnen hoge veldsterktes optreden, en daardoor doorslag. Dit treedt op bij de hoge R-waarden bij hoge piekspanningen, die de toelaatbare dissipatie tijdelijk zouden overschrijden. In die gevallen is een groter type in het voordeel, dus 1W i.p.v 0.5W enz.
Draadgewonden weerstanden hebben een geringe parasitaire zelfinductie,die in het audio gebied alleen een rol speelt binnen de lus van een tegengekoppelde breedbandige versterker. In b.v. passieve wisselfilters speelt dat geen rol. De vervorming van metaalfilmweerstanden ligt beneden 10^-5 % die van koolfilmweerstanden is marginaal hoger, koolcomposiet ruist duidelijk meer zodat de vervorming moeilijk is te meten,en wordt niet aanbevolen voor audio.
-De eigenschappen van filmcondensatoren hangen van twee dingen af: de dikte van het metaalfolie en de soort diëlectricum. Grote condensatoren hebben het voordeel van lage veldsterktes binnen en daardoor minder electrostatische beweging van het folie. Condensatoren voor pulstoepassingen hebben een dikker folie dat grotere stromen kan verwerken zonder plaatselijke oververhitting met de daarbij behorende modulatie van de geleidendheid.
Het diëlectricum vertoont frequentie-afhankelijke verliezen. Deze zijn bij polycarbonaat en polypropyleen het geringst.
-Stel dat we twee verder identieke versterkers hadden, één met allerlei exotische componenten, en één met polyprop C's en metaalfilm R's zo uit het bakje bij Conrad, wat zou dan het hoorbare verschil zijn en wat zou daarvan de oorzaak zijn?
Wat is het verschil tuussen een exotische 1W weerstand van 4 euro en en metaalfilm 1W van 0.30 euro? Juist, 3,70 euro.
groet,
Tom
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

Ik sluit me helemaal aan bij het betoog van Tom. Ik heb zelf niets met 'AUDIO grade' componenten. Gewoon metaalfilm weerstanden van Conrad en Xircom koppel C's van krap 1 euro.niets exotisch of speciaal spul. Ik heb het verschil nog nooit kunnen horen, je kan beter aandacht besteden aan het optimaliseren van het schema. Bij buizen is er wel een verschil tussen merk X en merk Y wat inhoud dat ze ondanks gelijke specificaties van de fabrikant toch niet gelijk zijn. Dat is een slechte zaak volgens mij.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Die BYW52 waren die diodes die jij adviseerde anne. W moet een T zijn :D
Ja,ja ... en de S moet een M zijn :o

Het verhaal van Tom kan ik wel bijtreden :)
Toch wat bedenkingen bij de onderdelenkeus en waar die moeten komen :wink:
Voor stopweerstanden aan stuur- en schermrooster liefst zo induktiearm als mogelijk.Die bij het schermrooster gaat geen stroom door dus zou ik zeggen composiet.
Voor kathodeweerstanden van eindbuizen,vooral als ze niet ontkoppeld zijn,geen draadgewonden soort.
Weerstanden liever te dik dan netan,anders worden ze flink heet.
Vooral keramsche condensatoren hebben nogal last van piezo-elektrische bijverschijnselen.Te vermijden in gevoelige schakelingen,mechanische trillingen (brom) komen in het geluid.Zou me niet verwonderen dat ze zichzelf ook beinvloeden,soort hysteresis,zodat ze (afgezien van de meestal ruime toleranties) denk ik niet geschikt zijn in filterschakelingen.
Anne
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Bij weerstanden hoor je de verschillen in de materialen die gebruikt zijn.
Hiermee kan je dus het apparaat op smaak aanpassen.
Het is dus een beetje de zout en de peper van de HiFi.
Een Allen Brady heeft bijvoorbeeld een iets warmer karakter dan een metaalfilm.
Daarnaast doet het ook wat in de weergaven van ruimte informatie.
Deze gaat minder met een metaalfilm.
En om dat je het toch over studio opname apparatuur hebt ook die zijn in het verleden aangepast met veel koolstof.
Een van de pioniers die daar ooit mee begonnen is is natuurlijk Henri van der heide.
Voor meer info zie de link hier onder maar ik kan mij niet voorstellen dat je daar al niet van op de hoogte was.
http://www.dhtrob.com/overige/geluid_dat_niet_mag.shtml

Nu wil ik geen discussie hier over starten of dit nu wel of niet iets is, dat moet een ieder voor zich uitmaken.
Tis meer om dat er nu over begonnen wordt dat het onzin zou zijn om koolstof te gebruiken in audio apparatuur.

Groetjes George
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Geluid zonder koolstof :shock: in een andere wereld misschien :?
Luchttrillingen die we waarnemen met ons lijf en voornamelijk de oren noemen we geluid.En waaruit bestaat dat lijf voor een groot deel , jawel uit ...... :lol: dus...... :o .
Trouwens ik hoor zelfs muziek zonder dat ze geluid maakt als ik sommige van die koolstofkonstrukties zie :kwijl: .
Gelukkig geen
Jo-Anne
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Om eerlijk te zijn, zoals eerder gezegd betwijfel ik of je het hoort, dure merk weerstanden. Met koppel condensatoren heb ik toch weer een ander gevoel, maar hoe probeer je dit. Koop je een zak dure audiofiele condensatoren a EUR 10,- p/stuk en ga je dit zitten vergelijken? Hoor je ook niet, moet je al een AB test kunnen doen.

In de 'Bill' versterker zitten 2 koppelcondensatoren per kant, en een handje weerstanden. Kiwame carbon weerstanden kosten 1 euri p/stuk, condensatoren, Auricaps bv, wat is het, een tientje p/stuk? ik kijk er zo tegenaan, als high-end zelfbouwer probeer je het onderste uit de kan te halen. Wat is dit op het toaalbedrag wat de versterker je kost. Als je er ook maar een miereballenhaar verbetering in je geluid zit is het het al waard. Voor een productbouwer scheelt het natuurlijk aanzienlijk of er koppelcondensatoren van een tientje in zitten of Wima's van EUR 0,30. Maar nogmaals, ik durf niet te zeggen of je het verschil daadwerkelijk hoort.

@Tom: Er wordt vaker de vergelijking gemaakt met apparaten die in serie worden gemaakt, wat niet helemaal op gaat denk ik. Zelf heb ik het gevoel, kan het niet aantonen, dat er met hard wired (audiopad in elk geval) opbouwen ook best wat gewonnen wordt. Een apparaat in serieproductie zal vandaag de dag niet snel hard-wired worden opgebouwd, slecht produceerbaar, reparatie, etc. Juist dat is het mooie van high-end zelfbouw, je kunt echt op alle fronten het onderste uit de kan halen, en je hoeft geen concessie te doen omdat iets ook produceerbaar moet zijn. Tot slot, als het er dan ook nog een beetje uit ziet, knappe kast, nette bedrading, een mooie pcb als die erin zit, ja. Electronics can be art :mrgreen:
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Bij het in een nieuwe kast inbouwen van mijn Cleo V monteer ik een 4-standen keuze schakelaar waarmee ik uit 4 uitgangscondensatoren kan kiezen, 'on the fly'. Ben benieuwd of ik wat ga horen. Verschillen, dat is. :mrgreen:
Gewoon, als leuk experiment, en omdat het kan. Ik heb nog genoeg verschillende C's liggen, van Xircom en Wima tot Mundorf SIO.
De 'exoten' moeten hun prijs dan maar waarmaken.

Ik geloof dat ze bij AE ooit ook eens zoiets gadaan hebben met een Classic One, op een luisterdag.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik heb die luistertest bij AE toen eens gedaan. Forumlid Dre was er toen ook.
Wij hoorden wel verschillen, maar die waren minimaal.
Het meest opvallende was dat wij de duurste condensator bijna één van de slechtste vonden.

Ik heb in mijn luidsprekers een paar AmpOhm papier in olie condensatoren zitten, dat was een opmerkelijke verbetering t.o.v. een paar rode Wima's. Het gaat hier om een paar 1uF C's in serie met een toptweeter.
Jan Deckers
Contacteer:

Bericht door Jan Deckers »

Ik heb toen met een audio-vriend Xavier ook de test gedaan, en kwam tot eenzelfde achtige conclusie. Met alle c's was echt goed te leven, sommigen gaven net wat meer ruimte/diepte/stereobeeld/scherpte/zachtheid etc etc. De duurst was bij ons niet de beste, wel goed. Ik vond toen de beroemde Rus (k42?) het lekkerst klinken.
Plaats reactie