MP3 speler "uitmeten"

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

MP3 speler "uitmeten"

Bericht door bartsegers »

Wie weet er een methode waarbij ik de response van een mp3 speler (niet meteen relevant welk apparaat)
kan uitmeten?

ik heb TrueRTA geprobeerd, maar dit loopt constant vast. (beetje vaag)

Ik neem aan dat een spectrum analyser de beste methode is?
(en dan een sinus sweep als mp3 afspelen?)

Als vergelijk gebruik ik dan een in-out meting van de usb geluidskaart.
Zit ik dan een beetje in de goede richting ?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: MP3 speler "uitmeten"

Bericht door b_force »

Een sweep/ruis burst file nemen (zijn ook wel te downloaden), deze afspelen en vervolgens opnemen (met ARTA ofzo).

Met RMAA kan het ook, deze kan ook een file maken van de bursts die ze gebruiken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: MP3 speler "uitmeten"

Bericht door Pjotr »

Je hebt toch ARTA? Gewoon roze ruis naar .wav saven en dat even omzetten naar MP3.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: MP3 speler "uitmeten"

Bericht door bartsegers »

Gelukt, met TrueRTA.

Spelertje is nagenoeg vlak tussen 20 en 20khz. knap!

Had gehoopt dat er wellicht onder de 50hz niets meer uit kwam. (scheelt een HP filter)
Maar helaas, Philips heeft zn best gedaan :wink:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: MP3 speler "uitmeten"

Bericht door SARK »

bartsegers schreef:
Gelukt, met TrueRTA.

Spelertje is nagenoeg vlak tussen 20 en 20khz. knap!

Had gehoopt dat er wellicht onder de 50hz niets meer uit kwam. (scheelt een HP filter)
Maar helaas, Philips heeft zn best gedaan :wink:
Even een hersenscheet ... kun je die MP3-tjes niet door een filter heen halen zodat alles onder de 50 Hz wordt weggehaald :?: Moet je natuurlijk wel oppassen de eerst volgende keer dat je de speler weer gaat gebruiken met nieuwe MP3-tjes :-k
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: MP3 speler "uitmeten"

Bericht door Pjotr »

Geniale scheet SARK :D Zat (gratis) progjes die dat kunnen.

Of je neemt een iPod :hide: (effe Johan Cruijff bellen :mrgreen: ), die valt via de hoofdtelefoon uitgang sterk af onder de 100 Hz.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: MP3 speler "uitmeten"

Bericht door SARK »

Pjotr schreef:
Geniale scheet SARK :D Zat (gratis) progjes die dat kunnen.

Of je neemt een iPod :hide: (effe Johan Cruijff bellen :mrgreen: ), die valt via de hoofdtelefoon uitgang sterk af onder de 100 Hz.
Hihihi, hij noemt mij 'Scheet' :oops:
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: MP3 speler "uitmeten"

Bericht door bartsegers »

SARK schreef:
bartsegers schreef:
Gelukt, met TrueRTA.

Spelertje is nagenoeg vlak tussen 20 en 20khz. knap!

Had gehoopt dat er wellicht onder de 50hz niets meer uit kwam. (scheelt een HP filter)
Maar helaas, Philips heeft zn best gedaan :wink:
Even een hersenscheet ... kun je die MP3-tjes niet door een filter heen halen zodat alles onder de 50 Hz wordt weggehaald :?: Moet je natuurlijk wel oppassen de eerst volgende keer dat je de speler weer gaat gebruiken met nieuwe MP3-tjes :-k
Briljant!

Waarom heb ik daar niet aan gedacht :rock:

Nog minder apparaten in de signaalweg, nog beter!

Ik heb vanmiddag even snel kunnen luisteren naar de MP3 speler ongefilterd over een eminence delta 15 in 100 liter basreflex.
Heerlijk!

Ik heb wel al af en toe eens een mp3 door een spectrum analyser gehaald, en dan zie je dat er toch niet héél veel info zit onder de 30hz bv. Althans, info die je bij buitenmuziek niet mist. Draagt niet veel bij aan een "disco weergave"
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: MP3 speler "uitmeten"

Bericht door bartsegers »

Iemand die enig idee heeft welk programma dit ook daadwerkelijk kan?

ik heb nu een stuk of 4 progjes geprobeerd, maar allemaal kunnen ze niet in "batch mode" een filter toevoegen.

Verder konden ze het wel allemaal, sommige met, en sommige zonder flanksteilheid.
(met een 2e orde is denk ik het beste, dan blijft er nog iets van LF signaal over denk ik ?)
beetje trial en error is dat dan.

(kan dit op de laptop niet testen :mrgreen: Ben al blij als hier iets van 200hz uit komt...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: MP3 speler "uitmeten"

Bericht door Pjotr »

In dBpa kun je VST plug ins gebruiken als DSP plug in de batch converter. Zat gratis filter/equaliser VST plug ins te vinden. Een Graphics Equaliser wordt al standaard meegeleverd met dBpa.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: MP3 speler "uitmeten"

Bericht door bartsegers »

We gaan eens een demo proberen!

DBPoweramp dus. (dbPA)
De volle versie most 38$
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: MP3 speler "uitmeten"

Bericht door SARK »

Kun je niet iets met GoldWave doen :?:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: MP3 speler "uitmeten"

Bericht door Pjotr »

SARK schreef:
Kun je niet iets met GoldWave doen :?:
Is ook 1 van mijn favorieten als editor maar daarmee kun je toch geen batches converteren?

@Bart,

Ja, als je daarvoor gaat neem dan de meest uitgebreide versie voor die paar centen extra. Ik vind het i.i.g. zijn geld dubbel en dwars waard. Any way je kunt het een aantal weken gratis uitproberen. Weet niet of je dat nodig hebt, maar je kunt er ook het volume mee normaliseren zodat alle tracks even hard worden.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: MP3 speler "uitmeten"

Bericht door SARK »

Pjotr schreef:
SARK schreef:
Kun je niet iets met GoldWave doen :?:
Is ook 1 van mijn favorieten als editor maar daarmee kun je toch geen batches converteren?
Welles :wink:
Bijlagen
GoldWave Batch Processing.jpg
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: MP3 speler "uitmeten"

Bericht door SARK »

Ik heb net even een testje gedaan met een zelfgemaakte preset en dat werkt prima, ik heb alleen geen idee hoeveel bestanden je in een keer kunt verwerken met de trial versie :-s
Bijlagen
Bandstop.jpg
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: MP3 speler "uitmeten"

Bericht door bartsegers »

bartsegers schreef:
We gaan eens een demo proberen!

DBPoweramp dus. (dbPA)
De volle versie most 38$
DBPA is een mooi programma, maar die Plugins die er standaard op zitten zijn niet waardevol (voor mij)

Heb tot nu toe geen werkende plugin gevonden...
Normaliseren doen we ook elk jaar, dat is eigenlijk een must!

Ga goldwave eens proberen dan
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: MP3 speler "uitmeten"

Bericht door Pjotr »

bartsegers schreef:
DBPA is een mooi programma, maar die Plugins die er standaard op zitten zijn niet waardevol (voor mij)
Heb je wel de hele codec set? Een multi band equaliser en normalisatie zit er bij mij standaard bij. Maar goed ik heb de betaalde gelicentieerde versie. Kan zijn dat je voor demo de uitgebreide codec set even apart moet downloaden. dBPa is wel razend rap moet ik zeggen met converteren (en rippen).

GoldWave was in het verleden niet gelimiteerd en verliep ook niet. Dat had de sympathieke gewoonte om je te laten weten hoelang je het gebruikt had en hoeveel gratis dollars je opgesnoept had als je niet betaalde :D Weet niet of dat nog zo is. Volgens mij gebruikt GW wel de Windows Media Player codecs. dBPa gebruikt zijn eigen up-to-date set codecs zoals de uitstekende (en w.m.b. beste) public domain LAME codec voor MP3
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: MP3 speler "uitmeten"

Bericht door bartsegers »

goldwave gebruikt ook de lame codec.
Althans, die moest ik installeren voor conversie....

Werkt overigens perfect dit programma!

hele mappen haalt hij door jouw EIGEN samengestelde filter. perfect zeg....

Enig nadeel, dit progje werkt met "steepness" setiings voor het filteren.
hoeveel "steepness" of welke grootheid dit getal heeft, is niet bekend. (van 1 tot 20)
kan best dat steepness 20, 20db/octaaf is....
ik ga eens een serie filters op 1 liedje loslaten. (kijken hoe wat klinkt)

Een 4e orde 40 HP zou goed uitpakken volgens winisd. (blijf ik met 800w binnen de Xlim van de driver en met RMS vermogen zit ik rond de 5-6mm xmax)
De vraag is even of dit nog klinkt natuurlijk....

fototje laat een testfile zien van 1 tot 35 hz. boven, as it is, en onder met een 35hz HP
Wat dus overblijft rechts is een afspiegeling van de steilheid.
Bijlagen
1-35hz met HP.JPG
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: MP3 speler "uitmeten"

Bericht door Pjotr »

bartsegers schreef:
Enig nadeel, dit progje werkt met "steepness" setiings voor het filteren.
hoeveel "steepness" of welke grootheid dit getal heeft, is niet bekend. (van 1 tot 20)
kan best dat steepness 20, 20db/octaaf is....
ik ga eens een serie filters op 1 liedje loslaten. (kijken hoe wat klinkt)
RTFM :mrgreen:

"The Steepness value specifies how sharply the filter cuts off frequencies outside the cutoff frequency. A higher steepness makes the filter sharper, but it also increases processing time. In technical terms, the steepness specifies the number of second order cascade filters used."
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: MP3 speler "uitmeten"

Bericht door bartsegers »

:oops:

Schaam......

Komt er dus op neer, dat bij steepness stand 2, je 2! 2e orde filters toepast. 24db...

Hmm....
Plaats reactie