MP3 speler "uitmeten"
Moderator: Beheerdersteam
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
MP3 speler "uitmeten"
Wie weet er een methode waarbij ik de response van een mp3 speler (niet meteen relevant welk apparaat)
kan uitmeten?
ik heb TrueRTA geprobeerd, maar dit loopt constant vast. (beetje vaag)
Ik neem aan dat een spectrum analyser de beste methode is?
(en dan een sinus sweep als mp3 afspelen?)
Als vergelijk gebruik ik dan een in-out meting van de usb geluidskaart.
Zit ik dan een beetje in de goede richting ?
kan uitmeten?
ik heb TrueRTA geprobeerd, maar dit loopt constant vast. (beetje vaag)
Ik neem aan dat een spectrum analyser de beste methode is?
(en dan een sinus sweep als mp3 afspelen?)
Als vergelijk gebruik ik dan een in-out meting van de usb geluidskaart.
Zit ik dan een beetje in de goede richting ?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: MP3 speler "uitmeten"
Een sweep/ruis burst file nemen (zijn ook wel te downloaden), deze afspelen en vervolgens opnemen (met ARTA ofzo).
Met RMAA kan het ook, deze kan ook een file maken van de bursts die ze gebruiken.
Met RMAA kan het ook, deze kan ook een file maken van de bursts die ze gebruiken.
Re: MP3 speler "uitmeten"
Je hebt toch ARTA? Gewoon roze ruis naar .wav saven en dat even omzetten naar MP3.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: MP3 speler "uitmeten"
Gelukt, met TrueRTA.
Spelertje is nagenoeg vlak tussen 20 en 20khz. knap!
Had gehoopt dat er wellicht onder de 50hz niets meer uit kwam. (scheelt een HP filter)
Maar helaas, Philips heeft zn best gedaan
Spelertje is nagenoeg vlak tussen 20 en 20khz. knap!
Had gehoopt dat er wellicht onder de 50hz niets meer uit kwam. (scheelt een HP filter)
Maar helaas, Philips heeft zn best gedaan
Re: MP3 speler "uitmeten"
Even een hersenscheet ... kun je die MP3-tjes niet door een filter heen halen zodat alles onder de 50 Hz wordt weggehaaldbartsegers schreef:Gelukt, met TrueRTA.
Spelertje is nagenoeg vlak tussen 20 en 20khz. knap!
Had gehoopt dat er wellicht onder de 50hz niets meer uit kwam. (scheelt een HP filter)
Maar helaas, Philips heeft zn best gedaan
Re: MP3 speler "uitmeten"
Geniale scheet SARK
Zat (gratis) progjes die dat kunnen.
Of je neemt een iPod
(effe Johan Cruijff bellen
), die valt via de hoofdtelefoon uitgang sterk af onder de 100 Hz.
Of je neemt een iPod
Re: MP3 speler "uitmeten"
Hihihi, hij noemt mij 'Scheet'Pjotr schreef:Geniale scheet SARKZat (gratis) progjes die dat kunnen.
Of je neemt een iPod(effe Johan Cruijff bellen
), die valt via de hoofdtelefoon uitgang sterk af onder de 100 Hz.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: MP3 speler "uitmeten"
Briljant!SARK schreef:Even een hersenscheet ... kun je die MP3-tjes niet door een filter heen halen zodat alles onder de 50 Hz wordt weggehaaldbartsegers schreef:Gelukt, met TrueRTA.
Spelertje is nagenoeg vlak tussen 20 en 20khz. knap!
Had gehoopt dat er wellicht onder de 50hz niets meer uit kwam. (scheelt een HP filter)
Maar helaas, Philips heeft zn best gedaanMoet je natuurlijk wel oppassen de eerst volgende keer dat je de speler weer gaat gebruiken met nieuwe MP3-tjes
Waarom heb ik daar niet aan gedacht
Nog minder apparaten in de signaalweg, nog beter!
Ik heb vanmiddag even snel kunnen luisteren naar de MP3 speler ongefilterd over een eminence delta 15 in 100 liter basreflex.
Heerlijk!
Ik heb wel al af en toe eens een mp3 door een spectrum analyser gehaald, en dan zie je dat er toch niet héél veel info zit onder de 30hz bv. Althans, info die je bij buitenmuziek niet mist. Draagt niet veel bij aan een "disco weergave"
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: MP3 speler "uitmeten"
Iemand die enig idee heeft welk programma dit ook daadwerkelijk kan?
ik heb nu een stuk of 4 progjes geprobeerd, maar allemaal kunnen ze niet in "batch mode" een filter toevoegen.
Verder konden ze het wel allemaal, sommige met, en sommige zonder flanksteilheid.
(met een 2e orde is denk ik het beste, dan blijft er nog iets van LF signaal over denk ik ?)
beetje trial en error is dat dan.
(kan dit op de laptop niet testen
Ben al blij als hier iets van 200hz uit komt...
ik heb nu een stuk of 4 progjes geprobeerd, maar allemaal kunnen ze niet in "batch mode" een filter toevoegen.
Verder konden ze het wel allemaal, sommige met, en sommige zonder flanksteilheid.
(met een 2e orde is denk ik het beste, dan blijft er nog iets van LF signaal over denk ik ?)
beetje trial en error is dat dan.
(kan dit op de laptop niet testen
Re: MP3 speler "uitmeten"
In dBpa kun je VST plug ins gebruiken als DSP plug in de batch converter. Zat gratis filter/equaliser VST plug ins te vinden. Een Graphics Equaliser wordt al standaard meegeleverd met dBpa.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: MP3 speler "uitmeten"
We gaan eens een demo proberen!
DBPoweramp dus. (dbPA)
De volle versie most 38$
DBPoweramp dus. (dbPA)
De volle versie most 38$
Re: MP3 speler "uitmeten"
Is ook 1 van mijn favorieten als editor maar daarmee kun je toch geen batches converteren?SARK schreef:Kun je niet iets met GoldWave doen
@Bart,
Ja, als je daarvoor gaat neem dan de meest uitgebreide versie voor die paar centen extra. Ik vind het i.i.g. zijn geld dubbel en dwars waard. Any way je kunt het een aantal weken gratis uitproberen. Weet niet of je dat nodig hebt, maar je kunt er ook het volume mee normaliseren zodat alle tracks even hard worden.
Re: MP3 speler "uitmeten"
WellesPjotr schreef:Is ook 1 van mijn favorieten als editor maar daarmee kun je toch geen batches converteren?SARK schreef:Kun je niet iets met GoldWave doen
Re: MP3 speler "uitmeten"
Ik heb net even een testje gedaan met een zelfgemaakte preset en dat werkt prima, ik heb alleen geen idee hoeveel bestanden je in een keer kunt verwerken met de trial versie 
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: MP3 speler "uitmeten"
DBPA is een mooi programma, maar die Plugins die er standaard op zitten zijn niet waardevol (voor mij)bartsegers schreef:We gaan eens een demo proberen!
DBPoweramp dus. (dbPA)
De volle versie most 38$
Heb tot nu toe geen werkende plugin gevonden...
Normaliseren doen we ook elk jaar, dat is eigenlijk een must!
Ga goldwave eens proberen dan
Re: MP3 speler "uitmeten"
Heb je wel de hele codec set? Een multi band equaliser en normalisatie zit er bij mij standaard bij. Maar goed ik heb de betaalde gelicentieerde versie. Kan zijn dat je voor demo de uitgebreide codec set even apart moet downloaden. dBPa is wel razend rap moet ik zeggen met converteren (en rippen).bartsegers schreef:DBPA is een mooi programma, maar die Plugins die er standaard op zitten zijn niet waardevol (voor mij)
GoldWave was in het verleden niet gelimiteerd en verliep ook niet. Dat had de sympathieke gewoonte om je te laten weten hoelang je het gebruikt had en hoeveel gratis dollars je opgesnoept had als je niet betaalde
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: MP3 speler "uitmeten"
goldwave gebruikt ook de lame codec.
Althans, die moest ik installeren voor conversie....
Werkt overigens perfect dit programma!
hele mappen haalt hij door jouw EIGEN samengestelde filter. perfect zeg....
Enig nadeel, dit progje werkt met "steepness" setiings voor het filteren.
hoeveel "steepness" of welke grootheid dit getal heeft, is niet bekend. (van 1 tot 20)
kan best dat steepness 20, 20db/octaaf is....
ik ga eens een serie filters op 1 liedje loslaten. (kijken hoe wat klinkt)
Een 4e orde 40 HP zou goed uitpakken volgens winisd. (blijf ik met 800w binnen de Xlim van de driver en met RMS vermogen zit ik rond de 5-6mm xmax)
De vraag is even of dit nog klinkt natuurlijk....
fototje laat een testfile zien van 1 tot 35 hz. boven, as it is, en onder met een 35hz HP
Wat dus overblijft rechts is een afspiegeling van de steilheid.
Althans, die moest ik installeren voor conversie....
Werkt overigens perfect dit programma!
hele mappen haalt hij door jouw EIGEN samengestelde filter. perfect zeg....
Enig nadeel, dit progje werkt met "steepness" setiings voor het filteren.
hoeveel "steepness" of welke grootheid dit getal heeft, is niet bekend. (van 1 tot 20)
kan best dat steepness 20, 20db/octaaf is....
ik ga eens een serie filters op 1 liedje loslaten. (kijken hoe wat klinkt)
Een 4e orde 40 HP zou goed uitpakken volgens winisd. (blijf ik met 800w binnen de Xlim van de driver en met RMS vermogen zit ik rond de 5-6mm xmax)
De vraag is even of dit nog klinkt natuurlijk....
fototje laat een testfile zien van 1 tot 35 hz. boven, as it is, en onder met een 35hz HP
Wat dus overblijft rechts is een afspiegeling van de steilheid.
Re: MP3 speler "uitmeten"
RTFMbartsegers schreef:Enig nadeel, dit progje werkt met "steepness" setiings voor het filteren.
hoeveel "steepness" of welke grootheid dit getal heeft, is niet bekend. (van 1 tot 20)
kan best dat steepness 20, 20db/octaaf is....
ik ga eens een serie filters op 1 liedje loslaten. (kijken hoe wat klinkt)
"The Steepness value specifies how sharply the filter cuts off frequencies outside the cutoff frequency. A higher steepness makes the filter sharper, but it also increases processing time. In technical terms, the steepness specifies the number of second order cascade filters used."
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: MP3 speler "uitmeten"
Schaam......
Komt er dus op neer, dat bij steepness stand 2, je 2! 2e orde filters toepast. 24db...
Hmm....
