Roosters en diffusers

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Jooch
Contacteer:

Roosters en diffusers

Bericht door Jooch »

Dag,

Wanneer ik luidsprekers modificeer verwijder ik eigenlijk altijd het rooster of luidsprekerdoek, het is dan alsof je een gordijn verwijderd.

Nu heb je vaak bij tweeters dat er een mini rooster of een diffuser geplaatst is:

Afbeelding

Afbeelding

De roosters zijn neem ik aan voor bescherming en de diffusers voor betere verspreiding van het geluid.
Ik heb echter het vermoeden dat dit nadelig is voor de klank en wil ze eigenlijk verwijderen van mijn tweeters, maar dat kan niet ongedaan gemaakt worden.

Voordat ik de modificatie maak ben ik benieuwd of iemand dit al eens gedaan heeft en wat de ervaring was.
Ronkel

Re: Roosters en diffusers

Bericht door Ronkel »

Zie http://www.linkwitzlab.com/mid_dist.htm (onder "Tweeters") en http://www.linkwitzlab.com/sys_test.htm (onder "System Test") voor uitleg over de werking van cups en het effect van het verwijderen. Mijn advies: als ze er zitten zijn ze waarschijnlijk een noodzakelijk kwaad.
bartsegers

Bericht door bartsegers »

zelf ook eens mee ge-experimenteerd...
Laat het maar zitten, was in mijn geval het advies.

met en zonder gemeten dus.... (mylar tweeter)
Bijlagen
Vastel2010-0067.jpg
Vastel2010-0067.jpg (31.91 KiB) 581 keer bekeken
mylar altec tweeter met en zonder kapje.JPG
Jooch
Contacteer:

Bericht door Jooch »

bartsegers schreef:
zelf ook eens mee ge-experimenteerd...
Laat het maar zitten, was in mijn geval het advies.

met en zonder gemeten dus.... (mylar tweeter)
Interessant! Toevallig is mijn tweeter ook één met een mylar dome. Ik zie wel dat het verloop wat gladder is bij de test zonder kapje, desalniettemin wordt het lastig om die bulten te corrigeren :)

Ik snap alleen die impuls response niet, is die blauwe beter?
bartsegers

Bericht door bartsegers »

hoi,

nee, de meting is verder identiek, heb alleen de cursor van de impuls verkeerd staan op de afbeelding.
hier heb je hetzelfde bestandje met de cursor goed.
Bijlagen
mylar met en zonder diffusor.JPG
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Jooch schreef:
De roosters zijn neem ik aan voor bescherming en de diffusers voor betere verspreiding van het geluid.
Ik heb echter het vermoeden dat dit nadelig is voor de klank en wil ze eigenlijk verwijderen van mijn tweeters, maar dat kan niet ongedaan gemaakt worden.
Je kan beter een tweeter kiezen die niet is bedacht om vanachter een van fabriekswege aangebracht rooster of diffusor te spelen. De fabrikant levert veelal een afgestemde combi, en niet een tweeter waaraan later iets is toegevoegd. Het scheiden van op elkaar afgestemde delen zal merendeels een slechter resultaat opleveren.
arjank

Bericht door arjank »

Marp schreef:
Jooch schreef:
Je kan beter een tweeter kiezen die niet is bedacht om vanachter een van fabriekswege aangebracht rooster of diffusor te spelen. De fabrikant levert veelal een afgestemde combi, en niet een tweeter waaraan later iets is toegevoegd. Het scheiden van op elkaar afgestemde delen zal merendeels een slechter resultaat opleveren.
Juist, vaak zie je een diffusor ook bij de metalen domes om de piek bij het opbreken de kiem in te smoren. Roosters zijn naar mijn idee alleen voor bescherming(zoals je zelf al aan gaf). Maar toch, als je meetapparatuur hebt en het is een goedkope tweeter dan kan het experiment zich lonen. Soms kan het resultaat positief uitwerken voor het ontwerp waar je de tweeter in wil gebruiken, maar goed, dan het je net zo goed een ander tweeter kunnen uitzoeken....
markbakk

Bericht door markbakk »

Leuk om te lezen, zo knipte ik hééél vroeger ook eens de diffusor van een AD0211 van Philips weg ](*,) ](*,) ](*,)
Jooch
Contacteer:

Bericht door Jooch »

markbakk schreef:
Leuk om te lezen, zo knipte ik hééél vroeger ook eens de diffusor van een AD0211 van Philips weg ](*,) ](*,) ](*,)
En vervolgens de conus ingedrukt? Of was het minder ernstig?

@arjank
Ik ga het zeker proberen als experiment, ik bedenk me dat ik het rooster wel kan verwijderen als ik de hele frontplate verwijder.

@marp
Aldoende leert men, ik keek vroeger alleen naar de response van een tweeter, door de jaren heen ontwikkel je steeds meer smaak en kennis over luidsprekers. Wat tweeters betreft heb ik geleerd dat ik geen ferrofluid wil en geen roosters of diffusers.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Jooch schreef:
@marp
Aldoende leert men
Natuurlijk, en er is ook niets mis mee als je wilt experimenteren.

Je vraagt echter naar ervaringen: die leren dat het verwijderen van bijv. een aanwezige diffusor veelal niet tot een gewenst resultaat leidt. Dat bevestigt dus je vermoeden dat het inderdaad nadelig kan zijn voor de klank. Was dat dan niet hetgeen je wilde horen alvorens de modificatie door te voeren? ;) Dat in acht genomen blijft de meest logische weg naar een luidspreker zonder ferrofluid of diffusor het kiezen van een luidspreker zonder ferrofluid of diffusor.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Idd, een geen mylar kiezen voor de dome :D Die krengen breken allemaal vervelend op onder de 20 kHz, met of zonder diffusor. Metal domes doen het w.d.b. wat beter maar de goede zijn niet goedkoop.
threshold

Bericht door threshold »

Zo experimenteerde ik met de Visaton DTW72's. De hele kleine mylar dome geeft een zeer gedetailleerd hoog. Maar voor mijn gevoel was er toch iets niet in orde. Dus ik knipte met een tangetje het kapje eraf. In eerste instantie was het een verbetering, de tweeter klonk opener. Maar na een paar muziekjes luisteren kreeg ik steeds het gevoel van een piep in m'n oren. Even gemeten: onder de 20KHz een paar vervelende resonanties.
Gelukkig zijn die mylar's zo goedkoop, want nu heb je er niets meer aan. Zelfde advies: ook bij de Visatons gewoon laten zitten. Het kapje dempt de resonantie die blijkbaar midden in de dome zit.
Plaats reactie