Prologue

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Fokko
Contacteer:

Re: Prologue

Bericht door Fokko »

In plaats van al die transistoren en diodes kun je ook een ULN2003 gebruiken. Scheelt je een hoop ruimte en complexiteit op de print! Dit IC kan 500mA per output leveren, moet genoeg zijn. :D
Bijlagen
ULN2003.pdf
(110.46 KiB) 52 keer gedownload
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

De vooruitgang lijkt weer een beetje te stagneren. Kan ik de printen zoals Ah!buis ze ontworpen heeft laten maken of zijn er nog showstoppers?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Na een PB van V :lol: ,een vervolg op het printgebeuren.(stonden de LEDs in de lijst ?)
De relaisprint met een ULN2003 ,wat Fokko ook al voorstelde :D .
Dan blijkt de LM337L er niet te zijn bij ome-D,dan maar aangepast voor de TO-220 uitvoering.
Omdat ik er niet zo lang op heb zitten broeden,wel nazien of er geen missers zijn :oops: .
Verder was er nog iets over gekoppelde voeding.Zag niet onmiddelijk wat dat wel was (om 23:30 of zo :o )
Vermoedelijk dat er 2x een +24V aansluiting is.Daaraan zitten eerst weerstanden om te voorkomen dat er stroom van de ene naar de andere voeding gaat (zijn nooit helemaal gelijk).Zo wordt ook de warmte over 3 weerstanden verdeelt.
Het waarom zit 'm er in dat ik geen antwoord heb gehad op de vraag "hoeveel kan die AUX trekken?" :shock: .
Dus om zeker te spelen de belasting in gelijke delen van de twee voedingen gehaald (zijn toch samen aan,samen uit).
Anne
Bijlagen
AnderRV.rar
(54.7 KiB) 46 keer gedownload
ray5150

Bericht door ray5150 »

Vinculum schreef:
Kan ik de printen zoals Ah!buis ze ontworpen heeft laten maken of zijn er nog showstoppers?
Ik zal er eens even naar kijken en er mijn licht op laten schijnen.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Hoera,eindelijk de praktijk in aktie :D
Omdat ik printen alleen zelf heb gemaakt,weet ik niet of ze zo bruikbaar zijn voor een bestelling :-s .
Vermoed dat er twee bestanden (of drie) per print nodig zijn.Het koper,de gaten en wie weet de opdruk.
Anne
ray5150

Bericht door ray5150 »

Vinculum, Kun je aangeven hoe groot de relaisprint maximaal mag zijn ?
(die is nu ongeveer 10 x 5 centimeter.)

Ik heb nog niet naar de voedings print gekeken.

[edit: Hoe groot mag de voedings print maximaal worden ?]
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Nou dat ziet er goed uit Ah!buis!
Schermafbeelding 2011-12-09 om 11.06.48 AM.png
Schermafbeelding 2011-12-09 om 11.07.15 AM.png
Wat mij betreft helemaal goed. Als mensen als B_force en Ray5150 kan ook kunnen bevestigen dan kan ik ze laten maken. Ik heb al een bedrijf gevonden die dit formaat accepteren en niet veel geld kosten.

@Ray5150
De maten is niet zo spannend als het maar allemaal in de kast past (zie openingsposts van dit topic). De maten van de prints van Ah!buis zijn iig prima.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Sorry dat ik het zeg, maar van die voeding springen de tranen in mijn ogen....
Wil je dat echt serieus laten maken ?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Op de voedingsprint is er een verbinding verdwenen,ook op mijn tekening :o
Er moet een verbinding tussen linkse pootje 7815 en daar waar R20 en R30 samenkomen.
En Ray,wat is er zo :cry: aan die print :? .
Toegegeven enkele verbindingen zijn wat dun,gaat maar een 25-tal mA door.En de verandering voor de LM337 wat kronkelig,t'ja de aansluitingen zitten niet in dezelfde volgorde als bij de L-versie :( .
Anne
ray5150

Bericht door ray5150 »

Nou, als je het bestand opent krijg je een foutmelding over de ERC. (Electrical Rule Check)
Als je die start krijg je 51 foutmeldingen...waarvan de helft over de ontbrekende waarde's.
Naamloos.png
Dat is geen probleem, die andere 26 zijn verbindingen die niet goed zijn.
Je kunt wel 2 groene lijnen tegen elkaar aanleggen, dat wil nog niet zeggen dat ze met elkaar verbonden zijn.
Dat is pas als er een "junction" op staat. (Groen bolletje)

Het probleem is dus dat dat ook doorwerkt in de lay-out, want die volgt het schema.

De layout, daar gaan we toch geen woorden aan vuilmaken ?
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

[stookmode]
Ray, commentaar leveren betekend zelf beter doen hè? ;)
[/stookmode]
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ik ben er al sinds 19:00 mee bezig... :mrgreen: :sure:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Dat de verbindingen niet overeenkomen met het schema volgens Eagle zal me een zorg zijn :wink: .
Het verband tussen schema en print is al lang zoek,als ie niet wil sluit ik het schema.
Als de kopersporen er zijn is er een verbinding.Volgens Eagle kunnen zelfs kopersporen op hetzelfde vlak elkaar kruisen zonder verbinding te maken :shock: .
Je kunt per slot ook een print tekenen zonder schema.Dan moet een print die volgens de kopersporen gemaakt wordt goed zijn.En die manie om alle onderdelen een naam en waarde toe te moeten kennen :( .
Bij de meeste onderdelen heb ik wel gekeken of de "draadjes" meekomen als je ze beweegt.
Anne
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Volgens mij is de PGA print wel uitgekristalliseerd en ook de relaisprint voldoet in de nieuwe vorm aan ieders eisen. Alleen de voedingsprint nog. Maar daar zitten nu 2 kundige mensen op! Ben benieuwd!!
Zou het werkelijk gaan gebeuren? Komen er eindelijk printen en straks geluid uit het project? Ik kan haast niet wachten! :)
ray5150

Bericht door ray5150 »

Hoppa :
Naamloos.png
Naamloos2.png
Bijlagen
01.rar
(35.22 KiB) 36 keer gedownload
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Dat zt er wel heel mooi uit!
Ik mis alleen volgens mij iets. De PGA heeft nu een symmetrische voeding maar moet ook nog een +5V hebben. En Vin is denk ik 1x +-24V en 1x +24V in en de gnd's samen?

Nu je toch op dreef bent, is de PGA print goed? Deze is nl direct met het geluidssignaal bezig dus die moet echt goed zijn.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Huiswerk over gedaan,voordat Ray overwerkt raakt of weer in tranen uitbarst :lol:
Kan ik niet tegen :cry:
Anne

Ondertussen printje bekeken,mooi werk Ray 8)
Maar ... :twisted:
Geen gescheiden massa voor de PGA
Print is groter
Er zit een LM337L op,heeft DB niet
Weinig plaatsachter 317 voor koelplaatje
En foei ! R26 no value :shock:
Bijlagen
ProloB.rar
(106.23 KiB) 41 keer gedownload
ray5150

Bericht door ray5150 »

Wauw, mijn printje is 6.985 mm langer en 2.54 mm breder...schokkend zeg...
Dat andere package voor de 337 is veroorzaakt door de foutmelding. die boven aan de lijst staat een paar plaatjes terug.
Jij had helemaal nergens een waarde ingevuld.
Die heb ik overgenomen van dit plaatje :
ProloVoe.JPG
R26 is hier voor mij niet terug te vinden.

Sorry, dat ik probeerde jouw knoeiwerk een beetje op te knappen...

Die massa, ach, het zal me een zorg zijn... :twisted:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Da's wel een oude versie :?
Via die massa worden wel de DSP en DIGI gevoed.De rommel daarvan tel wel bij bij het signaal voor de PGA.
Hoe bevalt de laatste uitgave :roll:
Anne
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ah!buis schreef:
Hoe bevalt de laatste uitgave :roll:
Anne
Is die voor mij of voor Ray? Ik vind het best. Tja het liefst de spullen bij 1 toko zoals Dickbest. Beetje zonde om voor 1 onderdeel een andere bestelling met verzendkosten.
Storing op de PGA is natuurlijk niet wenselijk. Die moet zo zuiver mogelijk zijn. De analoge voeding en digitale voeding voor de PGA moeten wel volledig gescheiden zijn volgens de datasheets. Afmetingen zijn prima.

Relaisprint is prima, niets meer aan doen. PGA is volgens mij ook goed.
ray5150

Bericht door ray5150 »

als jij het goed vind, wie ben ik dan om er een andere mening op na te houden...Ik zeg : Doen !
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ik heb er net nog even goed naar gegeken. Voor mij als leek ziet het er prima uit. Alleen op de pga print zijn de 2 aansluitingen van vdigi aan elkaar geknoopt. Lijkt me niet goed.

@Ray
Het gaat er niet om wat ik er van vind. Ik heb er geen verstand van. Ik kijk alleen waar de ingangen en uitgangen zitten en of alles er op en aan zit. De technische keuring laat ik aan de experts over. Als jullie het samen eens zijn ben ik het ook.
Bijlagen
Schermafbeelding 2011-12-11 om 11.04.48 AM.png
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Mag ik zeggen dat ik dit een heel mooie symmetrische layout vind?

Het enige waar ik mijn twijfels over heb: 6 sporen naast elkaar onder een IC ?? Lijkt mij erg kwetsbaar voor hobby-printfabrikage. Hier wil ik niemands kwaliteiten mee in twijfel trekken, maar ik vind het erg krap.

Groeten,
Mischa
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ach, Mischa, maak je niet druk, de tussenruimte bedraagt wel 60 130 micron. (ja, dat heb ik zitten uitmeten en berekenen.)
Dat is iets meer dan bijna 1/10e van een milimeter (waarschijnlijk nog minder...).

Elektrisch klopt het als een bus, volgens Anne. geen speld tussen te krijgen.
Dus wie ben ik om daar iets anders van te vinden. ik geef me gewonnen...

[edit: opnieuw geken en berekend.en een plaatje toegevoegd.]
Naamloos.png
Hier een close up van de sporen tussen de PGA2311. er ligt een raster overheen van 0.1 mm. (100 micron.)
Dat zou eigenlijk kleiner moeten zijn (0.01 mm oftewel 10 micron) maar dan kun je het raster op de printscreen niet meer zien.
Laatst gewijzigd door ray5150 op zo 11 dec 2011, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zoveel sporen tussen de ICpootjes is wel zo,heb het nog wel erger gezien,maar ja 't is dat of nog meer draadbruggen :evil:
De massa (nul) van het analoge en het digitale deel mogen maar op één plaats aan elkaar.Dat is bij de PGA waar de twee elkaar tegenkomen.Dus het digitale deel,Arduino en aanhang,mag NERGENS aan het chassis of andere massa zitten.
Daar zit ook m'n bezwaar betreffende het relaisgebeuren op de voeding van het analoge deel.De opdracht vanuit de Arduino naar de relais maakt gebruik van die massaverbinding.'tIs maar een enkel tamelijk zwak pulsje,dus het zal zo'n vaart niet lopen :wink: .
Dan is er nog iets dat in soft te doen is.Als de versterker uit is blijft het digitale deel aan zodat de PGA via de datalijnen nog spanning zou kunnen krijgen.Daarom zitten R1...4 er om een ongewilde stroom te beperken.Het veiligst is om bij uitschakelen eerst de datalijnen op nul te zetten.
@Ray,liever lui dat moe :?: :shock: .Van printen maken,zoals dat tegenwoordig gaat,ken ik niks.Dus Aub help blunders voorkomen :cry: .
Anne
Plaats reactie