[longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

en morgen verder met de baffle, de eerste plank ligt al even te wennen aan zijn nieuwe verblijfplaats :lol:
P1030008small.jpg
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Even brainstormen hierzo :wink:

Ik denk dat ik die 92 mm dikke baffle in 2 delen ga opbouwen. De baffle bestaat uit een sandwich van 5 lagen met de volgende opbouw:
Opbouw baffle.jpg
Die 12 mm plaat aan de voorzijde die zint me niet zo. De Caire moet zo'n 11,5 a 12 mm verzonken worden, dan zit ik bijna door die plaat in de onderliggende lijmlaag.

Ik denk dat ik dus de 12mm plaat naar binnen zet. Daarna wissel ik de 22 en de 18 mm plaat aan de buitenzijde ook nog even om. Dan heb ik de 22 mm plaat aan de buitenzijde zitten.

De opbouw wordt dan van buiten naar binnen [22][18][12][18][22]

Het voordeel is dat ik ook nog eens de baffle in 2 lagen kan opbouwen namelijk [22][18][12] en [18][22]. Als ik in de laag van [22][18][12] de driveruitsparingen heb gefreest kan ik makkelijker in de laag van [18][22] deze uitfrezing overnemen met een gekogellagerde kopieerfrees. De baffle uit 1 stuk gaat moeilijk omdat het bereik van de frees dat niet redt.

Iemand nog een slim idee of een tip?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Vinculum »

Pfff, een baffle van dik 9cm... Het moet niet gekker worden hier! :shock:
Je mag die kasten wel opbouwen op de plek waar ze moeten komen te staan want die ga je dadelijk niet meer van zijn plek krijgen zonder hernia. ;)
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door richard »

MechanicalAnimal schreef:
De Caire moet zo'n 11,5 a 12 mm verzonken worden, dan zit ik bijna door die plaat in de onderliggende lijmlaag.
...
Iemand nog een slim idee of een tip?
De kern van een 22 mm plaat is veel zachter dan de buitenkant.
Als je de 22 mm plaat 12 mm infreesd zit je met de sponning wel in de zachte vezels, bij de eerste optie zit je met de sponning op de harde buitenzijde.

Is een zandgevuld klankbord geen optie als je hem toch zo dik maakt?
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Leon »

Ik denk dat Tony dit expres zo gedaan heeft, je kunt de platen stuk voor stuk op elkaar lijmen. Begin met de gaten te fresen in de eerste plaat, vervolgens plak je de tweede plaat erop. Met een kopieerfrees neem je de gaten over. Dan de 3e plaat erop, etc. De laatste plaat gebruik je als afwerking: deze frees je met grotere gaten voor de drivers, zodat deze gelijk verzonken liggen.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Vinculum schreef:
.....die ga je dadelijk niet meer van zijn plek krijgen zonder hernia. ;)
das ook nog 's een voordeel van in 2 delen, met 2 of 3 man trek ik ze van zolder. Fineren ga ik in de woonkamer doen omdat ze anders te kwetsbaar zijn om nog naar beneden te sjouwen.
richard schreef:
De kern van een 22 mm plaat is veel zachter dan de buitenkant.....

....Is een zandgevuld klankbord geen optie als je hem toch zo dik maakt?
Die Spanolux-plaat die ik heb is aan de binnenzijde (bijna) net zo hard geperst als de buitenkant. MDF bij de bouwmarkt kent de door jouw beschreven eigenschap zeker wel

Wat voor voordeel heeft een zandgevulde kast nog meer buiten het toevoegen van massa waardoor het meer energie kan absorberen voor het meetrilt? Want die kasten worden nu al 'n dikke 100 kilo per stuk (exclusief topkast).
Leon schreef:
Ik denk dat Tony dit expres zo gedaan heeft, je kunt de platen stuk voor stuk op elkaar lijmen. Begin met de gaten te fresen in de eerste plaat, vervolgens plak je de tweede plaat erop. Met een kopieerfrees neem je de gaten over. Dan de 3e plaat erop, etc. De laatste plaat gebruik je als afwerking: deze frees je met grotere gaten voor de drivers, zodat deze gelijk verzonken liggen.
Nou, Tony gaat uit van een 45 jarige meubelmaker met een CN-frees en 30 jaar ervaring :lol:

Je werkwijze is inderdaad zo als ik het ga doen. Het probleem is alleen dat je niet zomaar in de binnenste plaat de uitfrezing kan bepalen omdat de kast, en dus de baffle, in een hoek staat. Dus ik zal van buiten naar binnen moeten werken.
Daarbij kan ik de buitenste 2 platen ook nog niet verlijmen en daarna frezen vanwege het feit ik aan de binnenzijde van deze 2 platen nog de stalen montagestrips voor de drivers moet monteren
Dit maakt het allemaal net ff ietsje lastiger.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Vandaag de eerste plaat van 1 van de baffles grotendeels voorbereid.

Doordat de facetten gezaagd moeten worden kan ik niet aan de slag met een grote doos schroeven dus maar even wat extra deuvels gebruikt. Doordat de plaat zeer goed moet aansluiten op de kast verlijm ik deze met polyurethaanlijm zodat door het vullend vermogen whatever kiertjes en gaatjes er nog zijn gevuld en afgesloten worden.
Aan de binnenzijde heb ik de deuverlgaten aan beide zijdes gesouvereind. Dat is makkelijker om met zulke aantallen deuvels een grote plaat op zijn plek te krijgen, het gesouvereinde gat dirigeert de deuvels makkelijk de deuvelgaten in.
Tevens is er wat extra lijmoppervlakte tussen kast, plaat en de deuvel.

ready, set, go!!!!! :lol:
P1030010small.jpg
+/- 50 deuvels
P1030013small.jpg
P1030015small.jpg
Souvereinen
P1030016small.jpg
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Morgen maar even zien waar ik wegkom met nog wat houtschroeven. De combi met deuvels, schroeven en lijm is met het verlijmen van de achterkant goed bevallen.

Tevens moet ik niet vergeten vóór het dichtlijmen nog even loodbitumen en damping aan te brengen op de achterwand rondom de baspijp, daar kan ik nu nog ff mooi makkelijk bij natuurlijk. :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door dre »

je bent goed bezig!
voor breda zijn ze wel klaar zie ik! :mrgreen:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Kom je helpen dan? :lol:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door dre »

met uitladen wel! :sure:
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door r.ladage »

Ik juist met inladen ... weet alleen niet helemaal zeker of ze wel in de goede auto belanden :twisted:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

:lol:
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Lnsadnoh »

Ziet er erg netjes uit allemaal, top!
Jij nu aan de koffie.
Ik ga een bier pakken :kwijl: .
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Beetje vooruitgang weer geboekt :D

Ben nog niet toegekomen aan het verlijmen van de binnenste plaat van de baffle, morgenavond bezien waar ik weg kan komen met schroeven zonder daarbij in de problemen te komen als ik de facetten ga zagen.

Vandaag wel het 2de paneel helemaal kunnen voorbereiden en me nog op tijd bedacht dat ik ook nog voor het beplakken met loodbitumen en damping30 een Neutrik-connector moest uitboren :-#
Zowel het lood als het demping materiaal op maat (uit)gesneden en in de kast geplakt. Tevens de gaten in de braing afgeplakt zodat als uiteindelijk de driveropeningen gefreest worden in niet de hele kast vol met stof heb.

Na het gezever maar ff wat ploaties niet waar :mrgreen:

Afgeplakte bracing tegen het stof later:
P1030019small.jpg
Baspijp en neutrik, ziet er al bijna uit als een heuse speaker:
P1030023small.jpg
Op maat uitgesneden loodbitumen:
P1030026small.jpg
Loodbitumen op zijn plek met de baspijp:
P1030027small.jpg
Damping 30 uitsnijden/knippen/frutten/fröbelen:
P1030029small.jpg
Damping 30 op zijn plek met de baspijp:
P1030031small.jpg
Opgeruimd staat netjes, morgenavond verder:
P1030032small.jpg
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door fgroen »

50 deuvels????

Het moet niet gekker worden.

10cm baffle is inderdaad bittere noodzaak... :-)

Ik zie in die 12mm buitenplaat ook de buitenkans om die plaat gewoon te gebruiken om de unit te verzinken. Gewoon de buitenomtrek helemaal doorfrezen. Wel zo makkelijk.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Beter mee verlegen dan om verlegen :wink:

De plaat aan de achterzijde zit met +/- 20 deuvels vast en ook nog eens met +/- 30 houtschroeven. Omdat ik door de facetten minder schroeven kan gebruiken heb ik wat meer deuvels ingezet voor het verlijmen van het geheel.

Wat betreft die 12mm plaat; de 12 inch PHL moet 13 mm worden ingefreest. dat is net 1 mm dieper dan de plaat. Aangezien er ook nog een lijmlaag tussen de 12 mm plaat en de onderliggende plaat vind ik dat wel een beetje erg krap.
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Leon »

Hoezo, je gaat er toch ook nog fineer op doen? Ook dat is ca. 1mm. Dus dan kom je precies op de 13mm uit die nodig is. Of ga je toch weer spuiten?
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Hoi Leon,

het fineerplan blijft :wink:

Ik vind die 12 mm plaat met 0.6mm fineer en wat lijm gewoonweg veel te krap, dan zit ik nét wel, nét niet in de lijmlaag.
Het freeswerk moet ik toch doen, hoe dik die plaat ook is, dus ik kies dan ff voor 't zeker weten.
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Leon »

Je neemt dus echt fineer, geen kuiperflex? Kuiperflex is 1mm, ook zou je extra dik fineer kunnen nemen (1,5mm). Dat geeft je net wat meer dikte om de speaker op te schuren, wel is er minder keuze qua houtsoort. Vooral kuiperflex is erg makkelijk werken.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Wowly »

second that
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Leon schreef:
Je neemt dus echt fineer, geen kuiperflex? Kuiperflex is 1mm, ook zou je extra dik fineer kunnen nemen (1,5mm). Dat geeft je net wat meer dikte om de speaker op te schuren, wel is er minder keuze qua houtsoort. Vooral kuiperflex is erg makkelijk werken.
ik had even duidelijker moeten zijn, sorrie, het wordt idd kuiperflex, ik dacht dat die 0.6 of 0.8 mm dik was ofzo.

maar dat neemt niet weg dat ik het allemaal erg krap vind, het bied geen enkel voordeel die 12mm plaat persé boven te houden met dat gemillimeterwerk. Die uit te frezen montageflens waar de driver op rust zit dan op 1 mm of minder verwijderd van de lijmlaag. Daarom zet ik die 22 mm plaat boven.
Wowly schreef:
second that
no worries W, kuiperflex it is, was and will be :wink:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Alvast even proefgepast, ik zal de deuvelgaten in het deksel nog even iets uitruimen om wat makkelijker op zijn plek te manouvreren als er straks een lading bruislijm op zit. Dan moet ik vrij snel de deuvels erin zetten, de plaat op zijn plek krijgen, aandrukken, schroeven erin schroeven, en dan omdraaien zodat de bruislijm niet de kast indruipt maar netjes verdeeld wordt en dan de lijmklemmen erop.


Deuveltjes proefpassen:
P1030035small.jpg
Deksel op zijn plek:
P1030037small.jpg
Even met paint afgetekent, in het midden van de kast boven, onder en aan de zijkanten nog mooi plek voor een zwikje houtschroeven.
P1030043small.jpg
Tok
Berichten: 198
Lid geworden op: di 05 aug 2008, 23:15

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Tok »

Wil iets creatiefs zeggen met ´dead hookers´, maar weet zo even niet wat.
Vreselijk mooi topic om te volgen!
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

vond je poging al aardig creatief :lol:

enne thanks, we doen ons best :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”