Wat vroeger goed was... achterhaald?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
HugoW
Berichten: 123
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 15:01
Locatie: Sint-Oedenrode

Wat vroeger goed was... achterhaald?

Bericht door HugoW »

Hoi,

ik ben met mijn 120W zelfbouw versterkertje bezig (het bekende LM4780 project) om grote speakers mee aan te sturen. Ik hoef niet direct de buren weg te blazen, maar een beetje power is wel leuk om een flinke bas speaker in beweging te krijgen. Ik heb onlangs een paar Etude Kronos speakers beluisterd, en dat is best mooi spul. Maar bedacht en gemaakt in de jaren 80. Is dat nog steeds supergoed, of kan de gemiddelde zelfbouwer het met de huidige beschikbare kennis beter? Ik vond al googlend bijvoorbeeld dit project:
http://diyaudioprojects.com/Speakers/Hi-Vi-3-Way-Tower/
Erg eenvoudig, en als ik de metingen moet geloven toch zeker niet slecht. Wat is jullie (onderbouwde) mening?

Dank,

Hugo
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Wat vroeger goed was... achterhaald?

Bericht door TubeHead »

HugoW schreef:
Ik heb onlangs een paar Etude Kronos speakers beluisterd, en dat is best mooi spul.
Of iets goed is heeft vaak te maken met persoonlijke voorkeur vind ik. De één heeft liever een Fullrange speaker.. de ander speaker met meer drivers.. De één wilt liever Hypex of Buizen etc..
Dus als je dat setje mooi vond. Wie houd je tegen ? :D
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Wat vroeger goed was... achterhaald?

Bericht door EppeRRR »

Ik denk dat het beter worden van ontwerpen niet zozeer met ontwerp te maken heeft, indien de theorie erachter niet achterhaald is, maar denk eerder dat de componenten dusdanig doorontwikkeld zijn dat hierin de winst zit.

En om in TubeHead zijn verhaal in te haken is ontwerp en driverkeuze(s) dan ook een persoonlijk iets, en is meetbaar in zekere zin niet te vergelijken met wat hoorbaar is. Ik ga dan iig uit van de ervaringen van mensen hier op het forum zoals bijvoorbeeld met discussies over een/het mid wel of niet schel/hard klinkt bij een bepaald speaker ontwerp in zowel driver keuze als behuizing ontwerp.

Kan het helaas niet verifieren aan de hand van een theorie/boek, maar dit is wat ik beleef en ervaar hier op het forum en thuis ;)

Groeten,
Eduard
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Wat vroeger goed was... achterhaald?

Bericht door hannesie »

Ja, wat is vroeger.
Ik luister nu al bijna 20 jaar naar de mijne, :mrgreen:
Wat ik wel merk, dat ik er met de jaren verbetering in heb aangebracht, het is dus nog steeds wel dat oude spullen goed kunnen klinken.
Pas nog speakertjes gehoord met de zeer oude (1935), althans wat betreft het oorspronkelijke ontwerp van de units (Görlich Podzsus) klonk echt verbijsterend goed.

http://www.hifisound.de/oxid/oxid.php/s ... US-TT-130/
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Wat vroeger goed was... achterhaald?

Bericht door TubeHead »

Oudjes kunnen het zeker goed doen. Op een luisterdag ergens in Brabant dat door Lucien was gehost een oude setje Technics coax speakers met een platte membraam. Klonk super !
HugoW
Berichten: 123
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 15:01
Locatie: Sint-Oedenrode

Re: Wat vroeger goed was... achterhaald?

Bericht door HugoW »

TubeHead schreef:
HugoW schreef:
... Dus als je dat setje mooi vond. Wie houd je tegen ? :D
Eh, nou, dat ze niet te koop waren. En verder nergens te vinden. En als je ze vind, wordt er duizenden euro's voor gevraagd.



OK, dus niet achterhaald. Maar laat ik de vraag herformuleren;
Is wat vroeger fantastisch was, vandaag de dag eenvoudig te evenaren door de zelfbouwer, omdat er meer kennis beschikbaar is via fora als deze, bijvoorbeeld?

Hugo
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Wat vroeger goed was... achterhaald?

Bericht door John P »

Het grote voordeel van zelfbouwen is dat je het ontwerp op maat kan maken, zowel qua uiterlijk als qua klank (binnen grenzen). Je ziet vaak dat mensen die hele dure boxen hebben er niet aan durven te komen omdat ze zo duur zijn. Als je ze zelf maakt kun je, nee moet je spelen met demping, basreflexafstemming en enigermate het filter. Het eindresultaat is zo veel beter aangepast aan de ruimte waarin de boxen staan, en de ruimte maakt de helft van de klank. De kwaliteit van een gemiddeld chassis is gewoon goed, het gaat erom wat je ermee doet. Het eerste wat je voor je zelf moet bepalen is het type luidspreker, normaal geldt hoe groter hoe meer dynamiek. Probeer door te luisteren bij anderen met welke grootte je genoegen neemt. Zoek daarna een zelfde soort ontwerp met jouw budget. Een keer langsgaan bij Speakerland of Speaker&C0 of anderen om te luisteren naar bestaande ontwerpen kan geen kwaad.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Wat vroeger goed was... achterhaald?

Bericht door markbakk »

John P schreef:
Probeer door te luisteren bij anderen met welke grootte je genoegen neemt.
Als je een Kronos klein genoeg vindt heb je heel wat keus in zelfbouwland. Btw luidsprekerchassis verouderen (helaas) ook, de een meer dan de ander. Ik zou geen luidspreker van 20 jaar oud kopen als ik niet wist hoe het met de units in kwestie gesteld is. Veroudering hoor je niet altijd in een luistersessie bij iemand thuis. Veel mensen horen het niet eens wanneer hun luidsprekers verteerde en uit elkaar gevallen schuimranden hebben...
Laatst gewijzigd door markbakk op wo 30 nov 2011, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Wat vroeger goed was... achterhaald?

Bericht door wouter »

Zaken als ferrofluid in een tweeter worden met het ouder worden niet bepaald beter, eerder taai of stroperig.
Units waar dat niet in zit kunnen verder prima klinken, maar dempmaterialen kunnen indrogen. Zo ook de ophanging van een membraan, waardoor de resonantiefrequentie flink gestegen kan zijn.

Daarbij is smaak ook aan tijd onderhevig, evenals opnames.

Ik kan me voorstellen dat er oudjes zijn die heel goed klinken, maar dat kan volgens mij met nieuw spul zeker ook. Alleen soms kost het meer geld en moeite. Als je voor een dubbeltje op de 1e rij wil ontkom je niet aan 2e hands denk ik.
HugoW
Berichten: 123
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 15:01
Locatie: Sint-Oedenrode

Re: Wat vroeger goed was... achterhaald?

Bericht door HugoW »

markbakk schreef:
... Als je een Kronos klein genoeg vindt heb je heel wat keus in zelfbouwland...
Eh, veel groter wil ik inderdaad niet, nee! Dan moet ik eerst groter gaan wonen. Ik merk bij mezelf dat ik veen dynamiek zoek. Vandaar ook een 120W versterker. Die zal ik nooit open draaien, maar als er iemand een keer flink op een trommel ramt of op de bassdrum stampt, moet dat wel gebeuren.

Is er ergens een leuk overzicht van na te bouwen projecten? Die eerste die ik linkte als voorbeeld heb ik via google gevonden.

Dank,

Hugo
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Wat vroeger goed was... achterhaald?

Bericht door hannesie »

Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Wat vroeger goed was... achterhaald?

Bericht door markbakk »

De zelfbouwzaken in NL zouden je eerste doel moeten zijn. Daar kun je ook luisteren. RumoH, Speaker&Co, Speakerland, Remo to name a few. Van gewaardeerde site admin Henkjan (juoiga) weet ik eigenlijk niet of hij een showroom heeft. :oops:

Het internet wemelt van de luidsprekerontwerpers. Voor een 'leek' is niet goed te beoordelen of de betreffende 'fan' ook verstand van zaken heeft. Maar John Krutke, Troels Gravesen en nog wat anderen maken hele mooie ontwerpen. In eigen land kun je bv. naar Tony Gee of http://www.xenophonics.net kijken. Sorry als ik in de haast iemand vergeet...
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Wat vroeger goed was... achterhaald?

Bericht door TubeHead »

markbakk schreef:
De zelfbouwzaken in NL zouden je eerste doel moeten zijn. Daar kun je ook luisteren.
Dat zou ik inderdaad ook doen. Vooral als het om een groot bedrag gaat.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Wat vroeger goed was... achterhaald?

Bericht door Pjotr »

Ach het heeft wel wat die oude speakers:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=clDMecWZALQ[/youtube]
Dagon
Berichten: 17
Lid geworden op: do 25 aug 2011, 22:11

Re: Wat vroeger goed was... achterhaald?

Bericht door Dagon »

Ik heb onlangs nog Altec Barcelona speakers uit eind jaren 60 gehoord; en ook een enorme coaxiaal box van Tannoy, ook enkele tientallen jaren oud , beide waren nog steeds echt wel super super muzikaal.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”