Wat vroeger goed was... achterhaald?
Moderator: Beheerdersteam
Wat vroeger goed was... achterhaald?
Hoi,
ik ben met mijn 120W zelfbouw versterkertje bezig (het bekende LM4780 project) om grote speakers mee aan te sturen. Ik hoef niet direct de buren weg te blazen, maar een beetje power is wel leuk om een flinke bas speaker in beweging te krijgen. Ik heb onlangs een paar Etude Kronos speakers beluisterd, en dat is best mooi spul. Maar bedacht en gemaakt in de jaren 80. Is dat nog steeds supergoed, of kan de gemiddelde zelfbouwer het met de huidige beschikbare kennis beter? Ik vond al googlend bijvoorbeeld dit project:
http://diyaudioprojects.com/Speakers/Hi-Vi-3-Way-Tower/
Erg eenvoudig, en als ik de metingen moet geloven toch zeker niet slecht. Wat is jullie (onderbouwde) mening?
Dank,
Hugo
ik ben met mijn 120W zelfbouw versterkertje bezig (het bekende LM4780 project) om grote speakers mee aan te sturen. Ik hoef niet direct de buren weg te blazen, maar een beetje power is wel leuk om een flinke bas speaker in beweging te krijgen. Ik heb onlangs een paar Etude Kronos speakers beluisterd, en dat is best mooi spul. Maar bedacht en gemaakt in de jaren 80. Is dat nog steeds supergoed, of kan de gemiddelde zelfbouwer het met de huidige beschikbare kennis beter? Ik vond al googlend bijvoorbeeld dit project:
http://diyaudioprojects.com/Speakers/Hi-Vi-3-Way-Tower/
Erg eenvoudig, en als ik de metingen moet geloven toch zeker niet slecht. Wat is jullie (onderbouwde) mening?
Dank,
Hugo
Re: Wat vroeger goed was... achterhaald?
Of iets goed is heeft vaak te maken met persoonlijke voorkeur vind ik. De één heeft liever een Fullrange speaker.. de ander speaker met meer drivers.. De één wilt liever Hypex of Buizen etc..HugoW schreef:Ik heb onlangs een paar Etude Kronos speakers beluisterd, en dat is best mooi spul.
Dus als je dat setje mooi vond. Wie houd je tegen ?
Re: Wat vroeger goed was... achterhaald?
Ik denk dat het beter worden van ontwerpen niet zozeer met ontwerp te maken heeft, indien de theorie erachter niet achterhaald is, maar denk eerder dat de componenten dusdanig doorontwikkeld zijn dat hierin de winst zit.
En om in TubeHead zijn verhaal in te haken is ontwerp en driverkeuze(s) dan ook een persoonlijk iets, en is meetbaar in zekere zin niet te vergelijken met wat hoorbaar is. Ik ga dan iig uit van de ervaringen van mensen hier op het forum zoals bijvoorbeeld met discussies over een/het mid wel of niet schel/hard klinkt bij een bepaald speaker ontwerp in zowel driver keuze als behuizing ontwerp.
Kan het helaas niet verifieren aan de hand van een theorie/boek, maar dit is wat ik beleef en ervaar hier op het forum en thuis
Groeten,
Eduard
En om in TubeHead zijn verhaal in te haken is ontwerp en driverkeuze(s) dan ook een persoonlijk iets, en is meetbaar in zekere zin niet te vergelijken met wat hoorbaar is. Ik ga dan iig uit van de ervaringen van mensen hier op het forum zoals bijvoorbeeld met discussies over een/het mid wel of niet schel/hard klinkt bij een bepaald speaker ontwerp in zowel driver keuze als behuizing ontwerp.
Kan het helaas niet verifieren aan de hand van een theorie/boek, maar dit is wat ik beleef en ervaar hier op het forum en thuis
Groeten,
Eduard
Re: Wat vroeger goed was... achterhaald?
Ja, wat is vroeger.
Ik luister nu al bijna 20 jaar naar de mijne,
Wat ik wel merk, dat ik er met de jaren verbetering in heb aangebracht, het is dus nog steeds wel dat oude spullen goed kunnen klinken.
Pas nog speakertjes gehoord met de zeer oude (1935), althans wat betreft het oorspronkelijke ontwerp van de units (Görlich Podzsus) klonk echt verbijsterend goed.
http://www.hifisound.de/oxid/oxid.php/s ... US-TT-130/
Ik luister nu al bijna 20 jaar naar de mijne,
Wat ik wel merk, dat ik er met de jaren verbetering in heb aangebracht, het is dus nog steeds wel dat oude spullen goed kunnen klinken.
Pas nog speakertjes gehoord met de zeer oude (1935), althans wat betreft het oorspronkelijke ontwerp van de units (Görlich Podzsus) klonk echt verbijsterend goed.
http://www.hifisound.de/oxid/oxid.php/s ... US-TT-130/
Re: Wat vroeger goed was... achterhaald?
Oudjes kunnen het zeker goed doen. Op een luisterdag ergens in Brabant dat door Lucien was gehost een oude setje Technics coax speakers met een platte membraam. Klonk super !
Re: Wat vroeger goed was... achterhaald?
Eh, nou, dat ze niet te koop waren. En verder nergens te vinden. En als je ze vind, wordt er duizenden euro's voor gevraagd.TubeHead schreef:HugoW schreef:... Dus als je dat setje mooi vond. Wie houd je tegen ?
OK, dus niet achterhaald. Maar laat ik de vraag herformuleren;
Is wat vroeger fantastisch was, vandaag de dag eenvoudig te evenaren door de zelfbouwer, omdat er meer kennis beschikbaar is via fora als deze, bijvoorbeeld?
Hugo
Re: Wat vroeger goed was... achterhaald?
Het grote voordeel van zelfbouwen is dat je het ontwerp op maat kan maken, zowel qua uiterlijk als qua klank (binnen grenzen). Je ziet vaak dat mensen die hele dure boxen hebben er niet aan durven te komen omdat ze zo duur zijn. Als je ze zelf maakt kun je, nee moet je spelen met demping, basreflexafstemming en enigermate het filter. Het eindresultaat is zo veel beter aangepast aan de ruimte waarin de boxen staan, en de ruimte maakt de helft van de klank. De kwaliteit van een gemiddeld chassis is gewoon goed, het gaat erom wat je ermee doet. Het eerste wat je voor je zelf moet bepalen is het type luidspreker, normaal geldt hoe groter hoe meer dynamiek. Probeer door te luisteren bij anderen met welke grootte je genoegen neemt. Zoek daarna een zelfde soort ontwerp met jouw budget. Een keer langsgaan bij Speakerland of Speaker&C0 of anderen om te luisteren naar bestaande ontwerpen kan geen kwaad.
Re: Wat vroeger goed was... achterhaald?
Als je een Kronos klein genoeg vindt heb je heel wat keus in zelfbouwland. Btw luidsprekerchassis verouderen (helaas) ook, de een meer dan de ander. Ik zou geen luidspreker van 20 jaar oud kopen als ik niet wist hoe het met de units in kwestie gesteld is. Veroudering hoor je niet altijd in een luistersessie bij iemand thuis. Veel mensen horen het niet eens wanneer hun luidsprekers verteerde en uit elkaar gevallen schuimranden hebben...John P schreef:Probeer door te luisteren bij anderen met welke grootte je genoegen neemt.
Laatst gewijzigd door markbakk op wo 30 nov 2011, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Wat vroeger goed was... achterhaald?
Zaken als ferrofluid in een tweeter worden met het ouder worden niet bepaald beter, eerder taai of stroperig.
Units waar dat niet in zit kunnen verder prima klinken, maar dempmaterialen kunnen indrogen. Zo ook de ophanging van een membraan, waardoor de resonantiefrequentie flink gestegen kan zijn.
Daarbij is smaak ook aan tijd onderhevig, evenals opnames.
Ik kan me voorstellen dat er oudjes zijn die heel goed klinken, maar dat kan volgens mij met nieuw spul zeker ook. Alleen soms kost het meer geld en moeite. Als je voor een dubbeltje op de 1e rij wil ontkom je niet aan 2e hands denk ik.
Units waar dat niet in zit kunnen verder prima klinken, maar dempmaterialen kunnen indrogen. Zo ook de ophanging van een membraan, waardoor de resonantiefrequentie flink gestegen kan zijn.
Daarbij is smaak ook aan tijd onderhevig, evenals opnames.
Ik kan me voorstellen dat er oudjes zijn die heel goed klinken, maar dat kan volgens mij met nieuw spul zeker ook. Alleen soms kost het meer geld en moeite. Als je voor een dubbeltje op de 1e rij wil ontkom je niet aan 2e hands denk ik.
Re: Wat vroeger goed was... achterhaald?
Eh, veel groter wil ik inderdaad niet, nee! Dan moet ik eerst groter gaan wonen. Ik merk bij mezelf dat ik veen dynamiek zoek. Vandaar ook een 120W versterker. Die zal ik nooit open draaien, maar als er iemand een keer flink op een trommel ramt of op de bassdrum stampt, moet dat wel gebeuren.markbakk schreef:... Als je een Kronos klein genoeg vindt heb je heel wat keus in zelfbouwland...
Is er ergens een leuk overzicht van na te bouwen projecten? Die eerste die ik linkte als voorbeeld heb ik via google gevonden.
Dank,
Hugo
Re: Wat vroeger goed was... achterhaald?
De zelfbouwzaken in NL zouden je eerste doel moeten zijn. Daar kun je ook luisteren. RumoH, Speaker&Co, Speakerland, Remo to name a few. Van gewaardeerde site admin Henkjan (juoiga) weet ik eigenlijk niet of hij een showroom heeft.
Het internet wemelt van de luidsprekerontwerpers. Voor een 'leek' is niet goed te beoordelen of de betreffende 'fan' ook verstand van zaken heeft. Maar John Krutke, Troels Gravesen en nog wat anderen maken hele mooie ontwerpen. In eigen land kun je bv. naar Tony Gee of http://www.xenophonics.net kijken. Sorry als ik in de haast iemand vergeet...
Het internet wemelt van de luidsprekerontwerpers. Voor een 'leek' is niet goed te beoordelen of de betreffende 'fan' ook verstand van zaken heeft. Maar John Krutke, Troels Gravesen en nog wat anderen maken hele mooie ontwerpen. In eigen land kun je bv. naar Tony Gee of http://www.xenophonics.net kijken. Sorry als ik in de haast iemand vergeet...
Re: Wat vroeger goed was... achterhaald?
Dat zou ik inderdaad ook doen. Vooral als het om een groot bedrag gaat.markbakk schreef:De zelfbouwzaken in NL zouden je eerste doel moeten zijn. Daar kun je ook luisteren.
Re: Wat vroeger goed was... achterhaald?
Ach het heeft wel wat die oude speakers:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=clDMecWZALQ[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=clDMecWZALQ[/youtube]
Re: Wat vroeger goed was... achterhaald?
Ik heb onlangs nog Altec Barcelona speakers uit eind jaren 60 gehoord; en ook een enorme coaxiaal box van Tannoy, ook enkele tientallen jaren oud , beide waren nog steeds echt wel super super muzikaal.
