gezocht: installateur/electro-technicus

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

JB84

gezocht: installateur/electro-technicus

Bericht door JB84 »

Ten eerste wil ik even zeggen dat ik niet weet of dit onderwerp in het juiste forumgedeelte staat! Kon geen andere logische optie vinden namelijk.

Om een lang verhaal kort te maken:

In mijn vorige woning zou ik een krachtstroomgroep krijgen voor mijn draai- en freesbank. Hiervoor is er een persoon bij mij langsgekomen, even de dingen besproken en toen de afspraak gemaakt dat hij het voor mij zal regelen.

Voor een ralatief hoog bedrag heb ik het volgende via hem aangeschaft:
IMG-20111009-00436.jpg
Alle automaten zijn van GE (general electric) Op deze rails kan ik het volgende vinden:

- 3x DPA 100 230V/30Ma nr: 608765
- AST S 415V nr: 666589
- EP101N 230V nr: 60898-1 of 672343
- EP104 400V nr: 60898 of 672315
- D.O.C 30Ma nr: 607668
- CL04(A400M)

Deze persoon is dus na betaling helaas niet bij mij terug geweest en zijn telefoonnummer is niet meer in gebruik. Gelukkig heb ik wel gekregen waar ik voor betaald heb, maar na de koop van de woning waar ik nu woon is dit helaas niet meer van toepassing!

Ook begin ik nu te twijfelen of dit wel de juiste onderdelen zijn die ik hiervoor nodig HAD.

Ik kan dus met mijn kennis en het gemak van google GEEN verdere informatie vinden wat ik dus nog hier heb (wel de prijzen, maar voor MIJ geen duidelijke informatie), zodat ik mijn schade eventueel kan beperken door het te verkopen aan iemand die het kan gebruiken.

Kan iemand mij hiermee helpen ?

groeten Jens
ray5150

Re: gezocht: installateur/electro-technicus

Bericht door ray5150 »

Zat er geen kast en interne bedrading bij ?
JB84

Bericht door JB84 »

ray5150 schreef:
Zat er geen kast en interne bedrading bij ?
Nee, ik heb dit zo van deze persoon gekocht. Bij montage zou het bedraad worden en een kast/behuizing om heen komen, maar zover is dit niet gekomen
vinnie411

Bericht door vinnie411 »

zie iig 3 aardlekgroepen 230V+Nul 1 stuurstroom automaat denk 6A 1 3x400V+Nul aardlekautomaat en een 3x400V relais 230V.
Kan de groepen wel verklaren maar het relais heeft als enkel nut als je hem gebruikt als soort noodstop.
Zodat je op afstand met een 230v schakelaar de krachtgroep aan/uit zet.
Weet niet wat je in je nieuwe woning hebt of wilt gaan doen maar denk dat ik veel goedkoper ben... (zeker voor forumleden).
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

vinnie411 schreef:
Weet niet wat je in je nieuwe woning hebt of wilt gaan doen maar denk dat ik veel goedkoper ben... (zeker voor forumleden).
Je bent electricien ?
JB84

Bericht door JB84 »

vinnie411 schreef:
zie iig 3 aardlekgroepen 230V+Nul 1 stuurstroom automaat denk 6A 1 3x400V+Nul aardlekautomaat en een 3x400V relais 230V.
Kan de groepen wel verklaren maar het relais heeft als enkel nut als je hem gebruikt als soort noodstop.
Zodat je op afstand met een 230v schakelaar de krachtgroep aan/uit zet.
Kijk, iemand die er verstand van heeft :D

In de nieuwe woning is niets meer van toepassing omdat de Draai-en freesbank niet meer in mijn bezit is, en dit waarschijnlijk ook niet meer terug zal komen.

Het komt er dus op neer dat ik bovenstaande over heb en er niets mee kan. Daarom wil ik graag weten of ik uberhaupt wel de spullen heb waarvoor ze bedoeld waren zodat ik het kan verkopen aan iemand die het wel kan gebruiken.

Heb al contact gehad met een bedrijf, maar die wil het alleen kopen als ik dus zelf ook een bedrijf heb, dit is dus niet het geval en zal ik dus een particuliere liefhebber er voor moeten vinden.

Mocht er dus iemand zijn die dit voor een zeer lage prijs wil kopen hoor ik het graag! Het ligt mij niet in de weg, maar gezien de investering die is gedaan zou ik toch graag een gedeelte van de "schade" terug willen hebben.
nxs77
Contacteer:

Bericht door nxs77 »

Zo hier ben je dan ook lekker klaar mee. Mooi spul trouwens. Maar ja kast inhoud zonder de behuizing en zonder bedrading is vrij nutteloos.
Dit soort kasten worden als je ze besteld altijd geleverd met de helezooi compleet in de doos. En vaak dus ook al bedraad.
Dit lijkt op pure oplichting.
AntonZ

Bericht door AntonZ »

Hier moet de meterkast waarschijnlijk op de schop als we de keuken gaan verbouwen. Er zitten nu maar een paar stoppen voor het hele huis. Allemaal oude porceleinen indraai-zekeringen. Wel een aparte 3 fasen groep voor electrisch fornuis, maar we koken op gas. Geen idee echter of jouw materiaal hiervoor zouden passen.
JB84

Bericht door JB84 »

Als andere forumleden kunnen bevestigen dat het materiaal of delen hiervan geschikt zijn, dan komen we hier zeker wel uit ;)
AntonZ

Bericht door AntonZ »

Ik zal volgende week eens een plaatje van de huidige meterkast schieten. Dan is het waarschijnlijk ook nuttig als ik eens uitpuzzel wat er nu precies op welke groep zit hier in huis :? Hopelijk zijn er mensen met voldoende degelijke vakkennis om er daarna iets zinnigs over te zeggen. Ik weet best wel wat van bedrading en kleurtjes enzo, maar hoe een meterkast van 30 jaar terug zonder volledige verherbouw van alle electra in huis aan te passen aan de huidige eisen en wensen in een keuken: dat gaat mij boven de pet.
vinnie411

Bericht door vinnie411 »

De 3 230v+N aardlek automaten en de 3x400v+N aardlek automaat zijn in bijna alle gevallen wel te gebruiken, zijn gelukkig 30mA en dus volgens de laatste standaard.
De gewoone 230v+N ligt aan de gebruiker, kan net niet zien of deze 16A is of minder (zou je even moeten opzoeken)
Het relais is vrijwel onbruikbaar in een groekenkast, anders krijg je eigenlijk een schakelkast.
JB84

Bericht door JB84 »

Dat zijn dus deze 3 automaten:

http://www.tibo-elektro.be/Differentiee ... 92508.aspx

de 2e automaat die je noemt weet ik niet welke je bedoeld.
AntonZ

Bericht door AntonZ »

Vinnie (of andere deskundige), zou je kunnen adviseren? Dit is de huidige (oude) stoppenkast:
Stoppenkast.jpg
1: hoofdzekering (dikke kabel komt hier binnen vanonder)
2: hoog/laag omschakeling
3: dubbele meter
4: hoofdschakelaar
5: kookgroep (3 fasen als ik mij niet vergis) - gaat naar dikke perilex stekker in de keuken
6: 3 groepen achter een aardlek
7: 1 groep zonder aardlek

Bij 5: De kookgroep wordt momenteel niet gebruikt. We koken op gas, geen zware oven. In een keukenverbouwing zou fornuis/oven bovendien naar de andere kant van de keuken verhuizen.
Bij 7: Gaat naar één stopcontact in de keuken waar vroeger de wasmachine werd aangesloten. De wasmachine staat tegenwoordig boven.

Hoeveel meer zouden we nodig hebben om een keuken naar hedendaagse maatstaven van stopcontacten te kunnen voorzien, en passen de spullen van JB84 hierbij?
vinnie411

Bericht door vinnie411 »

Persoonlijk zou ik de gehel groepen kast opnieuw doen, als je nu gaat uitbreiden dan wordt het gauw een onoverzichtelijke kast.
Vanaf je hoofdzekeringen neem je per fase 1 aardlekautomaat met daar achter 3 tot max. 4 fase/nul automaat. Zo kan je max 12 groepen maken.
Vervolgens een beetje uitkienen welke app. per groep en dan welke groepen per aardlek.
Je moet dus niet je gehele keuken (magnetron/oven/vaatwasser/afzuiging/koelkast/etc.) op dezelfde aardlek doen.
Wil je nog meer dan moet je per fase meerdere aardlekken gebruiken.
Maar let op dat de totale ampjes bepaald worden door je hoofdzekeringen (3x20A/25A)
Je hebt dan iig nog een nieuwe kast nodig en verdere automaten van 16A.
Gelukkig zijn de aardlekken het duurst en die kan je gebruiken.
Weet niet waar je huis woont maar wil eventueel wel helpen met vervangen.
AntonZ

Bericht door AntonZ »

Dank je wel voor het meedenken Vinnie. De hele kast vervangen zou ook mijn voorkeur hebben. Mijn huis woont in Alkmaar, is dat realistisch voor je?

En waar past het materiaal van FB in? Als ik het goed begrijp zijn de drie "aardlekgroepen 230V+Nul" bruikbaar voor
per fase 1 aardlekautomaat met daar achter ...
zodat daar dan nog losse fase/nul automaten achteraan gaan komen?

En de "1 stuurstroom automaat denk 6A 1 3x400V+Nul aardlekautomaat" zou de drie porseleinen zekeringen + draaischakelaar van de oude kookgroep vervangen?

Betekent kort door de bocht dat er bij zou moeten komen:
- lege kast, 3 rijen hoog (?)
- een stuk of 10 maal fase/nul automaat (3 tot 4 achter ieder van de drie automaten van JB)
- klein materiaal (o.a. bekabeling in de kast)

Het is overigens een huis van zo'n 30 jaar oud, opzet redelijk standaard centraaldozen. Ik weet niet in hoeverre de bedrading naar verschillende vertrekken al vanuit de meterkast gesplitst vertrekt of pas verderop in centraaldozen uitsplitst. Ik vermoed het laatste, wat betekent dat de rest min of meer zelfde opzet en groepenindeling als nu zal houden. De keuken ligt gelukkig zo ongeveer naast de meterkast, dus enige uitbreidingen van huidige bedradingen zijn daar gelukkig haalbaar zonder het halve huis af te breken.
vinnie411

Bericht door vinnie411 »

Ja je krijgt dus:
hoofdstroomschakelaar (3 fase)-fase1- aardlek- x automaat.
-fase2- aardlek- x automaat.
-fase3- aardlek- x automaat.
-krachtgroep 3 fase-aardlek-automaat.
Je hebt een losse kast nodig met dinrails.
stel je neemt 3groepen per aardlek dan heb je 8din plaatsen nodig.
3 aardlekken maakt 24 din en dan de krachtgroep nog eens 8.
Dus de kast moet ruimte bieden aan minimaal 32din dit kan in verschillende manieren.
Een langwerpig model met 4 rijen of 3 rijen boven elkaar.
Maar ook een breedmodel met 2 rijen naast elkaar.
Zelf gebruik ik voor de keuken 6 groepen, maar zou ook op 2 kunnen.
Je kan eventueel zelfs gelijk een aparte audiogroep kunnen maken.
Dan kan je het dusdanig bedragen dat je 1 fase alleen gebruikt voor audio.
Alkmaar valt wel mee (45min rijden).
JB84

Bericht door JB84 »

Kan ik er misschien toch nog iemand blij mee maken! :d
AntonZ

Bericht door AntonZ »

Jens en Vinnie, ik was even onder de radar wegens familie-omstandigheden. Na de uitleg van Vinnie (dank!) denk ik dat het materiaal hier goed van pas kan komen. Zullen we verder via PM/mail afspreken?
nxs77
Contacteer:

Bericht door nxs77 »

Zo heb ik ook een oude groepenkast hier vervangen door een moderne kastje.. 3x alomat e 2x normale 16a automaten die voor en aardlek zitten.

Is het al voorelkaar trouwens?
AntonZ

Bericht door AntonZ »

Nee, ik ben de rest van de spullen bij elkaar aan het zoeken, weekenden zaten aardig vol en er moet ook nog een hoop werk af voor de feestdagen. Op zijn vroegst na de Kerst, maar zou ook goed het nieuwe jaar kunnen worden. Ik laat het weten als het voor elkaar is.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Echt een klus voor in de zomer te doen.
Door dat de stroom er ongeveer een dag af is heb je ook geen licht en ook de verwarming zal het dan niet doen.
het is maar een tip. :wink:
AntonZ

Bericht door AntonZ »

Ja, daar zeg je zo wat. Niet echt handig midden in de winter, brrrrr. Kan hooguit buitenom een lijntje naar de buren leggen voor verwarming en een looplampje bij de meterkast.
AntonZ

Bericht door AntonZ »

Vandaag is Vinnie hier geweest en heeft de boel vervangen. We hebben een mooie nieuwe Hager kast, netjes bedraad en alles hangt er weer aan. Er is nu volop ruimte voor uitbreiding als de keuken op de schop gaat.

In de bedrading bij de hoofdschakelaar heeft waarschijnlijk in het verleden iets niet goed contact gemaakt: een van de draden zag er redelijk gefrituurd uit. Kort geleden is bij een bevriende Engelsman het halve huis afgebrand door een dergelijk probleem. Dus ik ben blij dat het hier goed is gegaan, en dat alles nu weer degelijk bedraad is.

Moet dadelijk weg, later dit weekend probeer ik er een paar plaatjes bij te zetten van oud, frituur en nieuw. Grote dank aan Vincent voor vakwerk, uitleg en goeie zin =D>
AntonZ

Bericht door AntonZ »

Nadat de nieuwe kast op tafel bedraad is, kan de oude kast afgebroken worden. Even kijken of overal de spanning eraf is.
OudeKastAfbreken.jpg
Dan hou je dit over (en zit je in het donker).
LegePlank.jpg
De nieuwe kast hangt, en ziet er een stuk strakker uit. Volop lege groepen om straks de keuken naar hedendaagse normen van stroom te kunnen voorzien.
NieuweKast.jpg
Dit kwamen we onderweg tegen. De aansluiting onder de aangetaste schroef maakte waarschijnlijk geen goed contact. Zo te zien kan daar aardig wat warmte bij vrijkomen. Gelukkig heeft het geen problemen gegeven, maar door dit soort dingen kan je meterkast uitbranden (of erger). En voor de duidelijkheid: dit was de hoofdschakelaar van de oude verdelerkast, niet het werk van Vincent. Ik ben blij dat we ook de oude hoofdschakelaar vervangen is.
Croma.jpg
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Netjes gewerkt, petje af voor dit soort vakwerk. :kwijl:
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”