Accuton + Eton 3-weg systeem
Moderator: Beheerdersteam
Re: Accuton + Eton 3-weg systeem
Ik blijf voorlopig bij Eton en zal ook de huidige wooferkasten blijven gebruiken. Wegens drukte op het werk heb ik helaas geen tijd om echt weer nieuwe bouwprojecten op te starten.
Wel ga ik misschien een setje Eton 11-581 aanschaffen en eens vergelijken met de Eton 11-580 waar ik nu mee draai. Volgens mijn simulaties zijn de 11-581 en de 11-580 uitwisselbaar met behoud van het huidige filter...
Groetjes Walter
Wel ga ik misschien een setje Eton 11-581 aanschaffen en eens vergelijken met de Eton 11-580 waar ik nu mee draai. Volgens mijn simulaties zijn de 11-581 en de 11-580 uitwisselbaar met behoud van het huidige filter...
Groetjes Walter
Re: Accuton + Eton 3-weg systeem
Setje speelt imiddels naar volle tevredenheid, zie foto. Verdekt opgesteld zie je rechts de PS Audio Powerplant 500 die ik recent 2e hands heb aangeschaft. Toch wel fijn schone stroom! Voordeel is ook dat de ringkernen in de eindversterker wat rustiger blijven.
Inmiddels contact gelegd voor een setje Eton 581, die gaan denk ik wel hier komen.
Groetjes Walter
Inmiddels contact gelegd voor een setje Eton 581, die gaan denk ik wel hier komen.
Groetjes Walter
Re: Accuton + Eton 3-weg systeem
De Eton 11-581 units zijn inmiddels gemonteerd en aan het inspelen. Optisch sowieso een aardig grote vooruitgang t.o.v. de wat ouderwets ogende gele konus van de 11-580 vind ik.
Het oude setje 11-580 wordt wellicht in een aktieve compound subwoofer verwerkt.
Groetjes Walter
Het oude setje 11-580 wordt wellicht in een aktieve compound subwoofer verwerkt.
Groetjes Walter
Re: Accuton + Eton 3-weg systeem
Ziet er idd veel beter uit zo.
Ben wel benieuwd hoe je het actief gaat doen met de oude units, leuk project.
Daar achter aan de wand, is dat dempingsmateriaal voor het middengebied kamerreflecties?
En nogmaals wat een bak van een versterker heb je
.
Ben wel benieuwd hoe je het actief gaat doen met de oude units, leuk project.
Daar achter aan de wand, is dat dempingsmateriaal voor het middengebied kamerreflecties?
En nogmaals wat een bak van een versterker heb je
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Accuton + Eton 3-weg systeem
Pass lab, en wat dacht je van die Audio Research voortrap!!
Mooi spul hoor
Mooi spul hoor
Re: Accuton + Eton 3-weg systeem
Die Pass Labs Aleph 4 is wel een (mooie!) DIY clone hoor die ik ook nog eens 2e hands heb aangeschaft, een nieuwe Pass Labs is niet te betalen.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Accuton + Eton 3-weg systeem
Weet iemand toevallig een linkje naar een ontwerp met de Eton 11-581 ingezet als subwoofer? Ik ben vooral benieuwd of er met aktieve correctie zeer diep laag uit te halen is. Wat mij wel mooi lijkt is 2 woofers compound dus dan een 2x zo kleine kast en dan met bijv. een hypex 4.0 of 8.0 erop
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Accuton + Eton 3-weg systeem
Nou , toevallig speel ik al geruime tijd als proef met dubbele 11-581 Eton,s in een 115 liter gesloten behuizing als sub en ik kan zeggen dat ik zelden zo,n kwalitatief sublaag heb ervaren en de kast is niet eens optimaal gezien de te dunne wanden en het ontbreken van voldoende bracing.Walt schreef:Weet iemand toevallig een linkje naar een ontwerp met de Eton 11-581 ingezet als subwoofer? Ik ben vooral benieuwd of er met aktieve correctie zeer diep laag uit te halen is. Wat mij wel mooi lijkt is 2 woofers compound dus dan een 2x zo kleine kast en dan met bijv. een hypex 4.0 of 8.0 erop
Groetjes Walter
Re: Accuton + Eton 3-weg systeem
Hallo Peter,
Heb je aktieve correctie toegepast om het laagste laag te boosten? Moeten de units veel uitslag maken?
Groetjes Walter
Heb je aktieve correctie toegepast om het laagste laag te boosten? Moeten de units veel uitslag maken?
Groetjes Walter
Re: Accuton + Eton 3-weg systeem
Ja, met behulp van de Thommessen subway X aan een Usher 1.5Walt schreef:Hallo Peter,
Heb je aktieve correctie toegepast om het laagste laag te boosten? Moeten de units veel uitslag maken?
Groetjes Walter
De units hoef ik echt niet zwaar te belasten en maken nauwelijks uitslagen maar dat hangt volgens mij ook van persoonlijke smaak en afstemming af.
Persoonlijk vind ik dat de sub als een onopvallende meerwaarde in het totale muziekbeeld zou moeten klinken maar dat is ieders smaak.
Ik heb wel ondervonden dat een sub ook wel kritisch kan zijn wat plaatsing betreft.
Had hem eerder zo,n meter van de achterwand maar nu ruim 1.5 meter en moet zeggen dat het laag hierdoor flink verbeterd is ( naar mijn smaak dan)
Re: Accuton + Eton 3-weg systeem
Ja, mijn vriendin was ook niet echt enthousiastdre schreef:moet lukken walter!
1,5m de kamer in zonder moeite!
Re: Accuton + Eton 3-weg systeem
Helaas zoveel plek heb ik niet, kamer is slechts 4.5 x 5m dus echt goed laag uit die Etons zal ik hier maar moeilijk krijgen.
Setje speelt trouwens nog steeds perfect, die PS Audio powerplant was een goede aanschaf.
Stiekum zit ik nu te kijken naar een mogelijk nieuwe Audio Research pre-amp, met buizen uiteraard en dan 'beter' dan mijn huidige SP6B... is leuke zoektocht zoiets nog betaalbaar te vinden.
Groetjes Walter
Setje speelt trouwens nog steeds perfect, die PS Audio powerplant was een goede aanschaf.
Stiekum zit ik nu te kijken naar een mogelijk nieuwe Audio Research pre-amp, met buizen uiteraard en dan 'beter' dan mijn huidige SP6B... is leuke zoektocht zoiets nog betaalbaar te vinden.
Groetjes Walter
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Accuton + Eton 3-weg systeem
Dat is volledig afhankelijk van wat ik tegen zou komen, voor iets moois wil ik wel meer betalen. Hangt ook van de leeftijd en de staat af en of het apparaat nog helemaal origineel is.
Heb jij iets in de aanbieding toevallig?
Groetjes Walter
Heb jij iets in de aanbieding toevallig?
Groetjes Walter
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Accuton + Eton 3-weg systeem
Nee, ik heb zelf niets in de aanbieding maar ik weet er nog een. PB maar even als je meer wil weten.
Kende je deze al? http://www.arcdb.ws/
Kende je deze al? http://www.arcdb.ws/
Re: Accuton + Eton 3-weg systeem
Die site ken ik zeker, lekker veel foto's en een schat aan informatie!
PB gestuurd.
Groetjes Walter
PB gestuurd.
Groetjes Walter
Re: Accuton + Eton 3-weg systeem
Vandaag eindelijk tijd gehad om de 1.5 ohm Allen Bradley weerstanden voor het hoog te vervangen door 1.5 ohm Duelund weerstanden.
Nu maar eens lekker luisteren... De Allen Bradley vond ik zelf beter dan MOX of Mundorf M-resist, ik ben benieuwd hoe deze Duelunds het gaan doen in combinatie met Accuton.
Groetjes Walter
Nu maar eens lekker luisteren... De Allen Bradley vond ik zelf beter dan MOX of Mundorf M-resist, ik ben benieuwd hoe deze Duelunds het gaan doen in combinatie met Accuton.
Groetjes Walter
Re: Accuton + Eton 3-weg systeem
De Duelund weerstanden klinken goed, of ze beter zijn dan de Allen Bradley's durf ik echter nog niet te zeggen.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Accuton + Eton 3-weg systeem
Ziet er goed uit Walter!
Spelen ermee.
(had je nog een mail gestuurd, niets meer vernomen)
Spelen ermee.
(had je nog een mail gestuurd, niets meer vernomen)
Re: Accuton + Eton 3-weg systeem
Misschien weer een rare vraag.
Maar kun je de kwaliteit van weerstanden horen?
Of heeft de kwaliteit enkel te maken met de grootte van de tolerantie (afwijking) die weerstanden hebben?
Dus een kleinere afwijking des te beter en duurder?
Of kan die (te grote) afwijking juist toevalligwijs een gunstig effect hebben op het geluid?
Dit omdat je met allerlei toleranties te maken hebt in een totaalfilter.
Maar kun je de kwaliteit van weerstanden horen?
Of heeft de kwaliteit enkel te maken met de grootte van de tolerantie (afwijking) die weerstanden hebben?
Dus een kleinere afwijking des te beter en duurder?
Of kan die (te grote) afwijking juist toevalligwijs een gunstig effect hebben op het geluid?
Dit omdat je met allerlei toleranties te maken hebt in een totaalfilter.
Re: Accuton + Eton 3-weg systeem
Hallo Marcus,
Ik was weekje met vakantie, toen ik terug was zag ik jouw PB maar die was al verwijderd voor ik hem had kunnen lezen.
Qua verschil in klank van weerstanden, ik vind dat deze er zijn, andere mensen vinden weer van niet. Ik zou me er verder niet druk over maken als ik jouw was. Ik vind het leuk tijd verdrijf of wat te experimenter ermee, ik heb in volgorde MOX, Mundorf M-Resist, Allen Bradley en nu dus Duelund voor de tweeter staan.
Groetjes Walter
Ik was weekje met vakantie, toen ik terug was zag ik jouw PB maar die was al verwijderd voor ik hem had kunnen lezen.
Qua verschil in klank van weerstanden, ik vind dat deze er zijn, andere mensen vinden weer van niet. Ik zou me er verder niet druk over maken als ik jouw was. Ik vind het leuk tijd verdrijf of wat te experimenter ermee, ik heb in volgorde MOX, Mundorf M-Resist, Allen Bradley en nu dus Duelund voor de tweeter staan.
Groetjes Walter
Re: Accuton + Eton 3-weg systeem
Ik ben trouwens toch ook weer met de filteropzet bezig. De middentoner stond lange tijd alleen via 66uF aan de onderzijde, ik heb er nu toch als test een 4.7mH parallel aan gezet om een 2e orde te vormen... Simpel met krokodil klemmen dus makkelijk met/zonder te testen.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Accuton + Eton 3-weg systeem
Walt schreef:Hallo Marcus,
Ik was weekje met vakantie, toen ik terug was zag ik jouw PB maar die was al verwijderd voor ik hem had kunnen lezen.
Qua verschil in klank van weerstanden, ik vind dat deze er zijn, andere mensen vinden weer van niet. Ik zou me er verder niet druk over maken als ik jouw was. Ik vind het leuk tijd verdrijf of wat te experimenter ermee, ik heb in volgorde MOX, Mundorf M-Resist, Allen Bradley en nu dus Duelund voor de tweeter staan.
Groetjes Walter
Okee toemaar lekker vakantie!
Hier was het iig erg koud, brrrr.
Had idd die mail weer verwijderd omdat ik er al uit was / ben.
Zag je wel online maar wellicht zat de mailbox vol
De vraag ging om je ervaringen met die kleine full-range speakertjes.
Maak me ook niet druk over weerstanden.
Ik vroeg me enkel af wat je achtergrond was.
Het is idd leuk experimenteren en tijdverdrijf in de hobby.
Re: Accuton + Eton 3-weg systeem
Hallo Marcus, het was een ski vakantie, we hebben met -20 graden op de piste gestaan...
Hier een foto van het testen met de extra 4.7mH spoel, dit is een Mundorf 16AWG foliespoel.
Tevens het filterschema met in rood de locatie van de extra spoel.
Groetjes Walter
Hier een foto van het testen met de extra 4.7mH spoel, dit is een Mundorf 16AWG foliespoel.
Tevens het filterschema met in rood de locatie van de extra spoel.
Groetjes Walter
