6X4 buizengelijkrichter in de Classic Three van TriodeDick.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

Re: 6X4 buizengelijkrichter in de Classic Three van TriodeDi

Bericht door ray5150 »

mischa72 schreef:
Liever helemaal geen schroefterminals :wink:
Je HOEFT ze natuurlijk niet te gebruiken...'t is makkelijk met tekenen en ik gebruik ze graag. ik zeg niet dat een ander dat ook moet doen.
mischa72 schreef:
@Ray: ik heb al eens gekeken wat ik voor je kan betekenen, maar toen hadden we niks liggen. Ik zal binnenkort nog eens een request for samples plaatsen.
Okee, alvast bedankt voor de moeite.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

ray5150 schreef:
Fokko schreef:
Heel strak Ray! Ziet er goed uit. Persoonlijk had ik de schroefterminals linksboven iets naar rechts geplaatst, dan hoef je die draadbrug niet te leggen, maar kun je hem links achterlangs leggen.
Dat is een mogelijkheid, Ik zal er naar kijken. moet natuurlijk wel de juiste kruipafstand behouden, en ik wil de connector ook niet te dicht bij de buis hebben.
Barry2001 schreef:
Waarom draadbruggen? Wil je perse maar 1 laag gebruiken ofzo? draadbruggen.....dakantochechniemeer.
Zwak argument, Barry. Ik maak zelf mijn printen.
Ik heb geen zin om een hoop tijd en moeite te gaan investeren om een dubbelzijdige print te gaan fabriceren met het (grote) risico dat het niet goed gaat en dat ik zit met een print waar ik niet tevreden over ben...
Daarbij komt dat voor een schakeling als deze een dubbelzijdige versie (wat mij betreft) totaal geen toegevoegde waarde heeft,
afgezien van het feit dat de bovenlaag de functie van de drie draadbruggen overneemt.

Je hoort mij toch ook niet roepen dat het bouwen van buizen met hard-wired zoooo 1956 is ?

Ah!buis schreef:
Lekker ruim opgezet :D ,meneer heeft zeker plaats genoeg :lol:
Valt wel mee hoor, afmetingen zijn op eurokaart formaat. (16 x 10 cm) nou kan ik een hoop gaan schuiven en doen om vervolgens 2 cm van een print te moeten afzagen, schiet ook niet echt op.
plus het feit dat er verschillende maten tussen verschillende fabrikanten gebruikt worden voor min of meer hetzelfde onderdeel. daarom is het wel verstandig om wat ruimte vrij te houden.
Ah!buis schreef:
De gescheiden massa's met een condensator ertussen,zou er maar een lekweerstand bijzetten voordat de C het laat afweten.
Zo stond het in het schema. heb je een suggestie voor een waarde en vermogen van die weerstand ?
Ah!buis schreef:
Is het de bedoeling de keus te hebben,trafo met middenaftakking+buis of enkele wikkeling+diodebrug :?:
Kan ook nog geen middenaftakking+buis+2diodes,maar dan zitten de andere twee er voor niks in
Yep, zo kan de eindgebruiken kiezen tussen buizen of diode gelijkrichting.
Het is dus de bedoeling of om de buis te gebruiken, of de diode's.
Zwak argument? Waarom maak je een print, om geen losse droadies te hebben. En vervolgens zet je er draadbruggen op. Zie ik de logica niet van in.
Hard-wired buizen aansluiten is nog wel van voor 1956 :D maar dat heeft een reden. Korte verbindingen en de mogelijkheid tot tweaken.
Waarom wil je perse zelf de print maken, uit hobby oogpunt ofzo? Printen laten maken van dit formaat kost tegenwoordig geen drol meer, moet je er wel een paar bestellen. Dubbelzijdig, doorgemetaliseerd, silkscreen als de mensen dat willen. Door het perse zelf te willen doen heb je beperking, en dat is jammer. Zelf printen maken (veel gedaan vroeger) heeft wel 1 groot voordeel, je hebt direkt wat, zonder levertijd. Maar vroeger was het laten maken van een print erg duur en minder interessant voor de electronica hobbyist.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

ray5150 schreef:
mischa72 schreef:
Liever helemaal geen schroefterminals :wink:
Je HOEFT ze natuurlijk niet te gebruiken...'t is makkelijk met tekenen en ik gebruik ze graag. ik zeg niet dat een ander dat ook moet doen.
Dat klopt, ik kwam in Eagle trouwens ook onze klemmen tegen. Was wel leuk om dat te ontdekken.

Mocht je grotere vermogens wensen, we gaan tot 16mm² (76A). :twisted:

Groeten,
Mischa
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

76A ? Dat is toch niet veel??
PH_HD4_APP-PROD-LINE_1VCP900064-0617-0604_720.jpg
Contacten van een aantal 10kV schakelaars... rated current 4000A.
Ze zijn alleen niet geschikt voor printmontage... :lol:
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Gaaf, net 2 rijtjes hele grote tandenborstels :lol: :lol:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zo stond het in het schema. heb je een suggestie voor een waarde en vermogen van die weerstand ?
Wat zou je zeggen van 4M7 zo'n 1/2W ,niet vanwege het vermogen maar dan kan ie tenminste tegen wat spanning :D
Anne
ray5150

Bericht door ray5150 »

Barry2001 schreef:
Zwak argument? Waarom maak je een print, om geen losse droadies te hebben. En vervolgens zet je er draadbruggen op. Zie ik de logica niet van in.
Hard-wired buizen aansluiten is nog wel van voor 1956 :D maar dat heeft een reden. Korte verbindingen en de mogelijkheid tot tweaken.
Waarom wil je perse zelf de print maken, uit hobby oogpunt ofzo? Printen laten maken van dit formaat kost tegenwoordig geen drol meer, moet je er wel een paar bestellen. Dubbelzijdig, doorgemetaliseerd, silkscreen als de mensen dat willen. Door het perse zelf te willen doen heb je beperking, en dat is jammer. Zelf printen maken (veel gedaan vroeger) heeft wel 1 groot voordeel, je hebt direkt wat, zonder levertijd. Maar vroeger was het laten maken van een print erg duur en minder interessant voor de electronica hobbyist.
Waarom? omdat ik probeer een paar euro bij te verdienen teneinde mijn hobby een beetje te kunnen financieren, daarom.
omdat niet iedereen thuis is in het ontwerpen en tekenen van een layout, daarom.
Omdat ik van mening ben dat ik een stuk goedkoper ben, zie bijvoorbeeld deze post (12.50 opstartkosten...my ass.. :twisted: ) daarom.
Omdat forumleden hier het prettig vinden om iets op maat te laten tekenen door iemand die persoonlijk kennen.daarom.

Er zijn ook mensen die het leuk vinden om zelf een interlink in elkaar te sleutelen, terwijl de winkels vol liggen in alle prijsklassen...

(sorry, maar ik begin boos te worden over je gezeur.)

Voor de rest vind ik je posts in dit topic niet echt inhoudelijk veel bijdragen aan de discussie, jammer...

ook heb ik totaal geen zin om hier een discussie te gaan voeren over hardwired versus pcb.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ah!buis schreef:
Wat zou je zeggen van 4M7 zo'n 1/2W ,niet vanwege het vermogen maar dan kan ie tenminste tegen wat spanning :D
Anne
Okee, ga ik uitvoeren.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Zo, de voedingsprint een beetje bijgewerkt.
en mijn tanden gezet in de versterkerprint...
22-25-11-2011 CT-PS-Layout.png
22-25-11-2011 CT-Amp-Layout.png
(bij de versterkerlayout heb ik twee gescheiden massavlakken voor beide kanalen toegepast.)

Inhoudelijke en opbouwende kritiek is natuurlijk altijd van harte welkom... :mrgreen:
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

MM nou dacht ik toch dat het een voeding printje zou worden voor een 6X4
Maar ik tel 9 pinnen in plaats van 7.

Wordt het nu EZ80 /81
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Ziet er erg netjes uit Ray! Ben niet zeker van het nut van de gescheiden ground planes, bij de voeding zijn ze wel aan elkaar gekoppeld.
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Wat voor een trafo komt er aan te hangen!
ray5150

Bericht door ray5150 »

nl3prc schreef:
MM nou dacht ik toch dat het een voeding printje zou worden voor een 6X4
Maar ik tel 9 pinnen in plaats van 7.

Wordt het nu EZ80 /81
Deze is voor de EZ80 bedoeld.
Fokko schreef:
Ziet er erg netjes uit Ray! Ben niet zeker van het nut van de gescheiden ground planes, bij de voeding zijn ze wel aan elkaar gekoppeld.
dat zou in principe een lagere overspraak moeten geven, doordat de voeding na R1 en R2 ook in 2en is gdeeld.
Zweitse schreef:
Wat voor een trafo komt er aan te hangen!
Is deze niet een mogelijkheid ?
Aan de foto te zien komt die ook bij AE vandaan ?

Anders mischien hier iets passends ?
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Ik heb nog even in het draadje lopen bladeren.
Maar ik zie helemaal geen schema's , dat leest toch wat makkelijker dan het via het print te moeten doen.
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

De schema's staan in de Audio Special 5, ik weet niet of de schema's ook mogen worden gepubliceerd op het internet.
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Fokko schreef:
De schema's staan in de Audio Special 5, ik weet niet of de schema's ook mogen worden gepubliceerd op het internet.
Ja das lekker moet je eerst betalen voor die hap.
En ik neem aan dat die voedings print allang niet meer is zoals in het blad staat vermeldt.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Fokko schreef:
ff mailtje naar de auteur sturen en t vragen of ze hier mogen worden neergezet.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Henkjan schreef:
Fokko schreef:
ff mailtje naar de auteur sturen en t vragen of ze hier mogen worden neergezet.
Done.
ray5150

Bericht door ray5150 »

nl3prc schreef:
En ik neem aan dat die voedings print allang niet meer is zoals in het blad staat vermeldt.
Dat klopt,origineel is er geen print, alles is namelijk hardwired, en, er is het een en ander aan veranderd.
Zo bijzonder is een CLCRC voeding ook weer niet, er staan duizenden voorbeelden op internet.
22-25-11-2011 - CT PS.png
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

ray5150 schreef:
Dat klopt,origineel is er geen print, alles is namelijk hardwired, en, er is het een en ander aan veranderd.
Zo bijzonder is een CLCRC voeding ook weer niet, er staan duizenden voorbeelden op internet.
Dat is natuurlijk wel zo maar ik kijk liever naar schema's , dan dat ik het via het print moet herleiden.
En ik dank u :D
ray5150

Bericht door ray5150 »

En ik dank Dick...
TriodeDick schreef:
Daar heb ik geen probleem mee hoor. Als je mij ook een setje pcb’tje toestuurt…J

Misschien wel handig om voor de 6X4 gelijkrichtbuis een meer gangbaar type te nemen als de EZ81. Daar zijn zowel oude types van te vinden als vandaag nog geproduceerde.
Da's dus ook weer opgelost.
ray5150

Bericht door ray5150 »

En hierbij het schema van de voorversterker. maakt het allemaal wat duidelijker.
22-25-11-2011-CC-amp.png
(ik ben ook van plan om voor kopers van deze printjes een mapje aan te maken met schema's, layout, bom, datasheets en dergelijke in PDF.)
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Mooi printje ray en weer zo lekker ruim :D
Even een paar opmerkingen (eigenlijk drie) ,geen aanmerkingen hoor :sure:
Als je de gloei van de buis rechts omkeert,een draadbrug minder :o
Ook als je de R7 op de plaats van z'n draadbrug zet ......
Je zou 's kunnen overwegen om de triodes van de rechtse buis te verwisselen :wink:
Anne
ray5150

Bericht door ray5150 »

Goeie punten,Anne. ik ga d'r eens naar kijken.:goedzo:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Er zit me nog wel iets dwars :oops:
Philips vermeld voor de ECC82 een Rfk van max.150k.Met zo'n zwevende gloeispanning voldoe je daar niet aan.
Daarbij de kathodes staan deels op bijna nul deels op meer dan 100V.Aan te raden is om het gloeicircuit op te hijsen naar bijv.75V.Kan met een spanningsdeler vanaf de anodespanning.Met die 4M7 te vervangen door 100k en een weerstand naar + van 330k komt het in de buurt :) .
Voor de trafo,misschien een TRA0201 van Jan met een antwoord :lol:
De twee 6V in serie voor de gelijkrichter en de 3A helft ook voor de EZ80 :? .
Zou wel in beide anode-aansluitingen van de EZ80 zekeringen zetten (100mA traag) zo is de schade bij mogelijke sluiting kathode-gloeidraad te overzien :^o .
Anne
Plaats reactie