Barry2001 schreef:Zwak argument? Waarom maak je een print, om geen losse droadies te hebben. En vervolgens zet je er draadbruggen op. Zie ik de logica niet van in.
Hard-wired buizen aansluiten is nog wel van voor 1956

maar dat heeft een reden. Korte verbindingen en de mogelijkheid tot tweaken.
Waarom wil je perse zelf de print maken, uit hobby oogpunt ofzo? Printen laten maken van dit formaat kost tegenwoordig geen drol meer, moet je er wel een paar bestellen. Dubbelzijdig, doorgemetaliseerd, silkscreen als de mensen dat willen. Door het perse zelf te willen doen heb je beperking, en dat is jammer. Zelf printen maken (veel gedaan vroeger) heeft wel 1 groot voordeel, je hebt direkt wat, zonder levertijd. Maar vroeger was het laten maken van een print erg duur en minder interessant voor de electronica hobbyist.
Waarom? omdat ik probeer een paar euro bij te verdienen teneinde mijn hobby een beetje te kunnen financieren, daarom.
omdat niet iedereen thuis is in het ontwerpen en tekenen van een layout, daarom.
Omdat ik van mening ben dat ik een stuk goedkoper ben, zie bijvoorbeeld
deze post (12.50 opstartkosten...my ass..

) daarom.
Omdat forumleden hier het prettig vinden om iets op maat te laten tekenen door iemand die persoonlijk kennen.daarom.
Er zijn ook mensen die het leuk vinden om zelf een interlink in elkaar te sleutelen, terwijl de winkels vol liggen in alle prijsklassen...
(sorry, maar ik begin boos te worden over je gezeur.)
Voor de rest vind ik je posts in dit topic niet echt inhoudelijk veel bijdragen aan de discussie, jammer...
ook heb ik totaal geen zin om hier een discussie te gaan voeren over hardwired versus pcb.