Buizen voorversterker voor UCD
Moderator: Beheerdersteam
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Ik moet even zoeken (of iemand anders...) Maar ik weet dat er ergens in geschriften van Menno van der Veen iets staat over de Kathode -ontkoppel-condensator en de de koppel-condensator. Er zit wel een "ideale" verhouding tussen in ieder geval...Leeuwarden schreef:Okee, haal ik die weg. In hoeverre is de grootte nog bepalend voor het een of ander?
Overigens gebruik ik nog wel de kleine condensatortjes parallel over de Elco's (zeker de grotere > 100uF) Maar dan ga ik voor de "styroflex" types.. Waarschijnlijk meer uit principe.
Kees
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Ik had laatst contact met Edo omdat ik ook van plan ben om deze voorversterker te gaan bouwen.Leeuwarden schreef:Nog een vraag: hoe belangrijk is de kwaliteit van de elco op pootje 3?
hij schreef dat hij "standaard" onderdelen van Conrad en uit de rommeldoos heeft gebruikt.
Wat zijn pio's eigenlijk ?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Papier In Olie condensatoren. Een van de verschillen tussen Edo's pre en de mijne is dat ik een solid state voeding gebruik en Edo een buizenvoeding. Als ik me niet vergis draait Edo met Sovtek buizen. Ik denk dat daar nog veel te halen. Ik gebruik op dit moment ook geen exotische onderdelen. alleen de pio's zou je eventueel zo kunnen bestempelen. Maar goed, die moeten zich nog bewijzen.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Let wel even op R1 en R3, die zitten in serie met de stroom die uiteindelijk door de versterker gaat.
De meeste voorversterkers trekken iets van 4 tot 20 mA.
Als je echt aan die 20mA komt zou ik voor R1 en R3 liever iets van een 1/2 Watt of 1 Watt gebruiken. Let er ook op dat weerstanden die wat meer vermogen aankunnen in de regel ook beter bestand zijn tegen hogere spanningen.
Voor de transistor moet je even in de datasheet kijken.
Ik ga voor mijn HongKong DAC deze schakeling met buizen bouwen.
De meeste voorversterkers trekken iets van 4 tot 20 mA.
Als je echt aan die 20mA komt zou ik voor R1 en R3 liever iets van een 1/2 Watt of 1 Watt gebruiken. Let er ook op dat weerstanden die wat meer vermogen aankunnen in de regel ook beter bestand zijn tegen hogere spanningen.
Voor de transistor moet je even in de datasheet kijken.
Ik ga voor mijn HongKong DAC deze schakeling met buizen bouwen.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Kon 't niet laten een printje te ontwerpen...
Kees
Kees
- Bijlagen
-
- HVSupplyPDF.zip
- (35.84 KiB) 120 keer gedownload
hoi,
ik zou persoonlijk (40 jaar buizenprutser)voor de serie weerstanden 3watt metaalfilm gebruiken.er gaat een continu stroom door dus als die r's zeer warm worden krijgt men al snel veroudering en verandering van waardes
voor de prijs hoef je het niet te laten want dat maakt niet veel uit op je totaal
mvg
audioot
p.s.ik ga nogal ruim in dissipatie van weerstanden-is een gerust gevoel-zeker bij weerstanden die continue stroom voeren
ik zou persoonlijk (40 jaar buizenprutser)voor de serie weerstanden 3watt metaalfilm gebruiken.er gaat een continu stroom door dus als die r's zeer warm worden krijgt men al snel veroudering en verandering van waardes
voor de prijs hoef je het niet te laten want dat maakt niet veel uit op je totaal
mvg
audioot
p.s.ik ga nogal ruim in dissipatie van weerstanden-is een gerust gevoel-zeker bij weerstanden die continue stroom voeren
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Ik heb net even gechecked... Mijn voeding wordt warm... mar ook niet meer als dat. Mijn toenmalige Aleph 5's werden een stuk warmer... 't Is geen vergelijking maar voor een pre gaat het heel goed...
Foto's van mijn HS supply staan hier:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... &start=250
Overigens Kees, vanwaar jouw enthousiasme om hier meteen een PCB-tje voor te ontwerpen?
Dit is trouwens hetschema van Thel. Heeft iemand ook al eens op ZBA gepost:
Foto's van mijn HS supply staan hier:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... &start=250
Overigens Kees, vanwaar jouw enthousiasme om hier meteen een PCB-tje voor te ontwerpen?
Dit is trouwens hetschema van Thel. Heeft iemand ook al eens op ZBA gepost:
- Bijlagen
-
- File00321.pdf
- (1.22 MiB) 450 keer gedownload
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Ach, voor mij is een printje ontwerpen net zoiets als bouwen... maar dan zonder onderdelen en extra kosten... Ik vind het gewoon leuk, en als iemand anders er ook nog iets aan heeft is dat toch helemaal "toppie"?Leeuwarden schreef:Overigens Kees, vanwaar jouw enthousiasme om hier meteen een PCB-tje voor te ontwerpen?
Het schema zal ooit eens in Elektuur gestaan hebben, als ik zo naar de tekenwijze en het nummer kijk.. Ze zullen dus ook wel een print hebben, maar of die nog verkrijgbaar is?? Bovendien zul je in een oude elektuur moeten kijken, vermoedelijk een exemplaar uit 91... en die heb ik allang niet meer..
Kees
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Daar heb ik niet echt een linkje van. Er is veel over geschreven op diyaudio.com. Ik heb indertijd met een aantal anderen PCB's gekocht en de voeding was P2Paudioot schreef:even off topic:hé even een linkje voor de aleph 5?
on topic
mvg
audioot
PCB kwam hier vandaan: http://www.kk-pcb.com/aleph-5.html
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Uuhhh... Kees... Het is natuurlijk altijd leuk als mensen kunnen kiezen tussen een SS voeding en een buizenvoeding. Ik durf het haast niet te vragen maar als jij het leuk vind om van onderstaand schema ( met 6sn7) een pcb te tekenen houd ik mij aanbevolen! De SS gelijkrichter zou vervangen worden door een passende gelijkrichtbuis... Ennuhh natuurlijk alleen als je er zin in hebt om te doen...
- Bijlagen
-
- 6sn7pre.gif (5.73 KiB) 1098 keer bekeken
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
