ARTA meet software
Moderator: Beheerdersteam
Re: ARTA meet software
Ik heb net ARTA geïnstalleerd (5jaar geleden ook al maar nooit echt aan het werk gekregen) en zoek nu een beetje een step-by-step manual die me door een eerste meting begeleid. Iemand een linkje of zit dat ergens in de help functie "verborgen"?
Re: ARTA meet software
ARTA heeft een beetje een steile leercurve. De manual is the way to go. Maar je moet ook wel íets weten van de gebruikte (gated) meettechniek en analyse die erachter zit. Dat laatste vooropgesteld kun je ook eens kijken naar REW 5.0 of HOLMimpulse. Vooral die eerste is m.i. simpeler in gebruik dan ARTA.
ARTA is wel hét (hobby)pakket qua mogelijkheden, niet alleen voor luidsprekers. Dus wat dat betreft...
Heel kort:
Zorg dat je alles op je geluidskaart goed hebt staan. Goede drivers -begin maar met de standaard Windows-, samplerate in/out gelijk en goede luidspreker en microfoon geselecteerd, denk ook aan mono/stereo als je tweekanaalsmetingen wilt doen (impedantie?).
Daarna moet je alles in ARTA correct instellen bij Audio devices en Calibrate devices. Als dat is gelukt en je niks hebt opgeblazen
kun je gaan meten. Voor luidsprekers wil je 'single channel sweep' meten. Als je eenmaal een meting hebt kunnen maken (en je dus een impulsweergave op je scherm hebt gekregen) stel je je meetvenster in (linker en rechter muisknop) en kies je vervolgens het meetresultaat dat je wil zien (FR, FR+vervorming, CSD, BD, ED etc.). De FR-( en IMP-)curves kun je vervolgens exporteren voor import in simulatiesoftware.
ARTA is wel hét (hobby)pakket qua mogelijkheden, niet alleen voor luidsprekers. Dus wat dat betreft...
Heel kort:
Zorg dat je alles op je geluidskaart goed hebt staan. Goede drivers -begin maar met de standaard Windows-, samplerate in/out gelijk en goede luidspreker en microfoon geselecteerd, denk ook aan mono/stereo als je tweekanaalsmetingen wilt doen (impedantie?).
Daarna moet je alles in ARTA correct instellen bij Audio devices en Calibrate devices. Als dat is gelukt en je niks hebt opgeblazen
Re: ARTA meet software
Het eerste wat je met ARTA (en ALLE vergelijkbare software) voor elkaar moet krijgen is een goede nul-meting: Dat is met line IN en line OUT met elkaar verbonden een vlakke lijn krijgen.
Verder is het strikt het manual volgen: Eerst eens kennis maken en het helemaal doorlezen (je hoeft daarbij niet alles te snappen) en dan stap voor stap gaan volgen. Dit soort software is vrij complex en je hebt daar gewoon tijd voor nodig om door te krijgen wat je aan het doen bent.
Kalibreren voor responsie metingen heb je in eerste instantie niet nodig. Dat heb je alleen nodig als je absolute dB waarden in je plotjes wil. De vorm van de plotjes verandert er niet door. Voor impedantie metingen heb je dat wel nodig maar dat alweer een stapje verder.
Verder is het strikt het manual volgen: Eerst eens kennis maken en het helemaal doorlezen (je hoeft daarbij niet alles te snappen) en dan stap voor stap gaan volgen. Dit soort software is vrij complex en je hebt daar gewoon tijd voor nodig om door te krijgen wat je aan het doen bent.
Kalibreren voor responsie metingen heb je in eerste instantie niet nodig. Dat heb je alleen nodig als je absolute dB waarden in je plotjes wil. De vorm van de plotjes verandert er niet door. Voor impedantie metingen heb je dat wel nodig maar dat alweer een stapje verder.
Re: ARTA meet software
Mee eens. Je moet niet willen kalibreren zonder microfoonkalibrator. Als je die hebt, heb je waarschijnlijk ook een DPA of Earthworks-microfoon en weet je echt wel hoe akoestiek meten moet. Het 'Calibrate'-menu is vooral handig om te kijken of je een testtoon uit je luidsprekers kan krijgen en of je microfooninstellingen een beetje goed staan. Dat laatste, of eigenlijk: kijken of je microfoon werkt, kun je ook doen met de ingebouwde SPL-meter.Pjotr schreef:Kalibreren voor responsie metingen heb je in eerste instantie niet nodig.
Re: ARTA meet software
Heb zelf ook bijna alles bij elkaar om met Arta aan de slag te gaan, en vond volgende info http://audio.claub.net/tutorials/FR%20m ... 20ARTA.pdf. Hierin wordt impulsmeting besproken. Verder staan op de website van ARTA onder de support link twee interessante documenten (in het Duits) waar in meer detail uitgelegd wordt hoe je een en ander kunt calibreren.
Re: ARTA meet software
Ik heb net ook een bestelling geplaatst om wet kabeltjes aan het arsenaal toe te voegen. Dat zou de connecties in mijn meetset-up moeten verbeteren en het meten wat moeten vergemakkelijken. De set-up kan ik zo eigenlijk permanent opgesteld laten staan (ex. laptop).
Als alles binnen is ga ik nog eens een poging doen.
Als alles binnen is ga ik nog eens een poging doen.
Re: ARTA meet software
Ik probeer een Buizenversterker uit te sturen met Arta
De geluidskaart is een Focusrite 2i2
Maar ik heb veel te weinig signaal uit de Focusrite op line uit op de achterzijde
Ik heb door die menu’s geklikt maar ik weet niet hoe ik dat signaal uit de Focusrite kan vergroten
Ik heb een Takedariken Spectrum analyzer gehad ( een boot anker van 40 kg verzilverd of Verguld Koper)
Dus ik weet wat ik moet zien Maar tot nu lijkt het of ik eerder de focusrite aan het Meten ben
Bij voldoende signaal Zie ik duidelijk dat de ruisvloer stijgt en de harm veel sneller dan het toegevoegde signaal
Dus ik doe meerdere dingen fout
Graag wat hulp aub
De geluidskaart is een Focusrite 2i2
Maar ik heb veel te weinig signaal uit de Focusrite op line uit op de achterzijde
Ik heb door die menu’s geklikt maar ik weet niet hoe ik dat signaal uit de Focusrite kan vergroten
Ik heb een Takedariken Spectrum analyzer gehad ( een boot anker van 40 kg verzilverd of Verguld Koper)
Dus ik weet wat ik moet zien Maar tot nu lijkt het of ik eerder de focusrite aan het Meten ben
Bij voldoende signaal Zie ik duidelijk dat de ruisvloer stijgt en de harm veel sneller dan het toegevoegde signaal
Dus ik doe meerdere dingen fout
Graag wat hulp aub
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: ARTA meet software
Wat wil je precies meten?Bert61 schreef:Ik probeer een Buizenversterker uit te sturen met Arta
De geluidskaart is een Focusrite 2i2
Maar ik heb veel te weinig signaal uit de Focusrite op line uit op de achterzijde
Ik heb door die menu’s geklikt maar ik weet niet hoe ik dat signaal uit de Focusrite kan vergroten
Ik heb een Takedariken Spectrum analyzer gehad ( een boot anker van 40 kg verzilverd of Verguld Koper)
Dus ik weet wat ik moet zien Maar tot nu lijkt het of ik eerder de focusrite aan het Meten ben
Bij voldoende signaal Zie ik duidelijk dat de ruisvloer stijgt en de harm veel sneller dan het toegevoegde signaal
Dus ik doe meerdere dingen fout
Graag wat hulp aub
Heb je trouwens ook je Windows instellingen gecheckt?
Die zitten soms nog weleens te knoeien.
Re: ARTA meet software
Ik probeerde wat aan versterkers te meten de belangrijkste de distorsie THD maar ik staar me suf op het calibreren
Je met in met uit verbinden en dan de Gekuidskaart ijken
Dat moet iets van 1000 mV piek geven indien minder moet je die waarde invullen
IK meet iets van 620 mV
Ingevuld en een versterker er tussen gezet
Signaal In over 8 ohm is een volt of 9
ik heb er spanning deler over gezet van 2x1K en meet op het knoop punt 4.5 Volt ter voorkoming van schade
Aan de geluidskaart zodat ik niet over de 5 volt kan komen .
Dan zie ik bj 100 hz een paal van 2 schaaldelen van 1000 hz een stuk of 4 stop meer signaal er in wordt Mn geluidskaart overstuurd.
Maar bij dat nivo heb ik geen 1 volt over 8 ohm
Weet niet meer precies , daar ik natuurlijk weer van alles te gelijk doe en niet gestructureerd
Ik heb samen met John dat een paar keer gedaan Maar ik heb het idee dat we wat verkeerds doen
En als ik dan meet heb ik raar beeld de ruisvloer is niet waterpas
Die golft wat met het signaal mee alsof ik de ruisvloer van de geluidskaart meet
Ook de harmonische stijgen sneller dan het 1 kHz meet signaal Dan ik denk aan Intermodulatie
Maar van wat
MAW
Ik weet niet waar ik mee bezig ben , het gaat boven Mn hoofdeksel
John weet echt wel wat van computers
Ik weet wat ik moet zien op een spectrum analyzer
omdat ik jaren zo,n ding gebruikt heb en zelfs eerder er een paar heb gebouwd met TV tuners
Dat was tot VHF wel bruikbaar niet voor LF in ieder geval.
Je met in met uit verbinden en dan de Gekuidskaart ijken
Dat moet iets van 1000 mV piek geven indien minder moet je die waarde invullen
IK meet iets van 620 mV
Ingevuld en een versterker er tussen gezet
Signaal In over 8 ohm is een volt of 9
ik heb er spanning deler over gezet van 2x1K en meet op het knoop punt 4.5 Volt ter voorkoming van schade
Aan de geluidskaart zodat ik niet over de 5 volt kan komen .
Dan zie ik bj 100 hz een paal van 2 schaaldelen van 1000 hz een stuk of 4 stop meer signaal er in wordt Mn geluidskaart overstuurd.
Maar bij dat nivo heb ik geen 1 volt over 8 ohm
Weet niet meer precies , daar ik natuurlijk weer van alles te gelijk doe en niet gestructureerd
Ik heb samen met John dat een paar keer gedaan Maar ik heb het idee dat we wat verkeerds doen
En als ik dan meet heb ik raar beeld de ruisvloer is niet waterpas
Die golft wat met het signaal mee alsof ik de ruisvloer van de geluidskaart meet
Ook de harmonische stijgen sneller dan het 1 kHz meet signaal Dan ik denk aan Intermodulatie
Maar van wat
MAW
Ik weet niet waar ik mee bezig ben , het gaat boven Mn hoofdeksel
John weet echt wel wat van computers
Ik weet wat ik moet zien op een spectrum analyzer
omdat ik jaren zo,n ding gebruikt heb en zelfs eerder er een paar heb gebouwd met TV tuners
Dat was tot VHF wel bruikbaar niet voor LF in ieder geval.
Re: ARTA meet software
Wat jij wil kan heel goed met Arta Bert. Is mij tenslotte ook gelukt: viewtopic.php?p=1780904#p1780904 om je een indruk te geven. Het is toch echt stap voor stap zorgvuldig de handleiding volgen. En wat Bart zegt: check goed welke geluidskaart je werkelijk gebruikt. Beste is direct de kaart te selecteren in Arta en de Windows mixer niet te gebruiken. Anders zo as hands-on hulp en uitleg vragen!
Voor vervormingsmetingen zijn absolute waarden niet interessant. Maak simpelweg een verzwakker achter je versterker zodat je de kaart op ong. -10dB uitstuurt. Meest kaarten hebben dan zelf de minste vervorming.
Voor vervormingsmetingen zijn absolute waarden niet interessant. Maak simpelweg een verzwakker achter je versterker zodat je de kaart op ong. -10dB uitstuurt. Meest kaarten hebben dan zelf de minste vervorming.
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 21 mei 2019, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: ARTA meet software
Je zou dan bv ook RMAA kunnen gebruiken, wellicht iets minder lastig.
Wel minder mogelijkheden dan ARTA.
Je zult idd ook wel een verzwakker moeten maken.
Kan evt met een potmeter, maar die zijn soms wel wat ruizig.
Wel minder mogelijkheden dan ARTA.
Je zult idd ook wel een verzwakker moeten maken.
Kan evt met een potmeter, maar die zijn soms wel wat ruizig.
Re: ARTA meet software
Ja valt niet PeterPjotr schreef:Wat jij wil kan heel goed met Arta Bert. Is mij tenslotte ook gelukt: viewtopic.php?p=1780904#p1780904 om je een indruk te geven. Het is toch echt stap voor stap zorgvuldig de handleiding volgen. En wat Bart zegt: check goed welke geluidskaart je werkelijk gebruikt. Beste is direct de kaart te selecteren in Arta en de Windows mixer niet te gebruiken. Anders zo as hands-on hulp en uitleg vragen!
Voor vervormingsmetingen zijn absolute waarden niet interessant. Maak simpelweg een verzwakker achter je versterker zodat je de kaart op ong. -10dB uitstuurt. Meest kaarten hebben dan zelf de minste vervorming.
Bij Calibrating staan een paar dingen die ik niet begrijp
Je moet in met uit verbinden
Dan moet je het signaal meten Maar! Met de knoppen wagenwijd open
Of tot het lampje van groen naar rood springt bij de Ingang van de Focusrite
En er zit een grote draaiknop op daar regel je de output mee
Moet ik die voluit zetten en gas terug bij de ingang geluidskaart
Ik ga voor het laatste
Dat is 620 mV vul ik in bij line in sensifity
Dan op ok ?
Verzwakker heb ik Peter met diodes er over Alleen passen Mn stekkertjes niet
Moet Mn frontplaar aanpassen
Ik wilde deze metingen rond hebben voor Breda
Dat is een leuk stukje documentatie erbij Dacht ik
Stap 1 calibratie moet ik eerst weten hoe dat werkt
Het is jammer dat de Nederlandse vertaling afwijkt van de teksten in de computer scherm
Als ik die waarde in mV had ingevuld moet ik op accept klikken
Maar die knop zit er bij mij net weer niet
Re: ARTA meet software
Ik en de Focusrite niet. Ik weet niet wat de "Grote Knop" doet. Normaliter gebruik je de "line out" en die is niet regelbaar. En verder vergeet de lampjes op de Focusrite en gebruik de VU meters in Arta. Stel in Arta het uitgangs niveau in op -6dB dan zit je goed.
Re: ARTA meet software
Die VU meters op Arta heb ik nog niet kunnen vinden PeterPjotr schreef:Ik en de Focusrite niet. Ik weet niet wat de "Grote Knop" doet. Normaliter gebruik je de "line out" en die is niet regelbaar. En verder vergeet de lampjes op de Focusrite en gebruik de VU meters in Arta. Stel in Arta het uitgangs niveau in op -6dB dan zit je goed.
Maar ga er naar zoeken
Re: ARTA meet software
Peter ik hoop dat je even tijd hebt
In de specificatie Focusrite 2I2 staan voor de line ingang sensivity +22dBuV
Voor de line out is 10dBuV gegeven
De Dynamic range is 106dBA
Het scherm bij audio device
Staat voor Line in Sensivity 200mV Peak
Als ik dat vervang door die 22dBuV is 12.5 uV
Werkt het niet omdat de waarde groter dan 1mV moet zijn
Daar loop ik al vast
In de specificatie Focusrite 2I2 staan voor de line ingang sensivity +22dBuV
Voor de line out is 10dBuV gegeven
De Dynamic range is 106dBA
Het scherm bij audio device
Staat voor Line in Sensivity 200mV Peak
Als ik dat vervang door die 22dBuV is 12.5 uV
Werkt het niet omdat de waarde groter dan 1mV moet zijn
Daar loop ik al vast
Re: ARTA meet software
Ik kreeg visite Dus wat ongepast om Met een iPad voor je neus
In en uit met elkaar verbonden krijg ik op de scoop en dmm op 400Hz ca 430 milivolt rms
draai k de ingang verder open dan gaat het fout
Dan zie k een hoop vervorming op de sinus en zelfs een tweede frequentie erbij komen . De led op de Soundkaart is dan ook rood
In en uit met elkaar verbonden krijg ik op de scoop en dmm op 400Hz ca 430 milivolt rms
draai k de ingang verder open dan gaat het fout
Dan zie k een hoop vervorming op de sinus en zelfs een tweede frequentie erbij komen . De led op de Soundkaart is dan ook rood
Re: ARTA meet software
Ik zie bij de specs staan:
Line Outputs +10 dBu
Maximum input level +22 dBu
waarbij 0 dBu = 0.775V_rms
Als je dus line in en line out met elkaar verbindt moet dat gewoon goed gaan! Die grote knop is trouwens voor de monitor uitgang. Die zou ik sowieso dicht zetten (linksom). De dB meter in Arta staat helemaal rechtsonder in het scherm
Daar moet je sowieso onder de 0 dB blijven en onder de -6 dB voor minimale vervorming. Neem je laptop en je kaart zondag mee naar Breda. Er zullen er vast wel zijn die je op weg kunnen helpen of kunnen helpen met vinden wat je niet goed doet
Line Outputs +10 dBu
Maximum input level +22 dBu
waarbij 0 dBu = 0.775V_rms
Als je dus line in en line out met elkaar verbindt moet dat gewoon goed gaan! Die grote knop is trouwens voor de monitor uitgang. Die zou ik sowieso dicht zetten (linksom). De dB meter in Arta staat helemaal rechtsonder in het scherm
Re: ARTA meet software
Hoi Peter
Ja ik neem alles mee
DMM , Soundcard Laptop kabels
Dan moet er iets te verbeteren zijn .
Bedankt zover Peter
Jij komt niet naar Breda ?
Met die grote knop regel je de uitgang line out
En de twee kleinere bij de ingangen De . gevoeligheid .
Ja ik neem alles mee
DMM , Soundcard Laptop kabels
Dan moet er iets te verbeteren zijn .
Bedankt zover Peter
Jij komt niet naar Breda ?
Met die grote knop regel je de uitgang line out
En de twee kleinere bij de ingangen De . gevoeligheid .
Re: ARTA meet software
Ik heb moeite om het los te laten
Maar aan de linkerkant onderaan is accept greyed out
Ik krijg dat niet zo nagevuld dat ik daar op kan klikken
Generator aan of uit signaal nivo is 450 mV. Maar accept blijft greyed out
Maar aan de linkerkant onderaan is accept greyed out
Ik krijg dat niet zo nagevuld dat ik daar op kan klikken
Generator aan of uit signaal nivo is 450 mV. Maar accept blijft greyed out
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: ARTA meet software
Heb je al een ander programma geprobeerd?
Bv een signal generator, or Audacity en daar dan een sinus uitsturen?
Als dat nmlk ook fout gaat terwijl volume van Windows ed allemaal goed staat, is er iets geks met de USB interface.
Bv een signal generator, or Audacity en daar dan een sinus uitsturen?
Als dat nmlk ook fout gaat terwijl volume van Windows ed allemaal goed staat, is er iets geks met de USB interface.
Re: ARTA meet software
Nee nog niet wat anders geprobeerdOne World Concepts schreef:Heb je al een ander programma geprobeerd?
Bv een signal generator, or Audacity en daar dan een sinus uitsturen?
Als dat nmlk ook fout gaat terwijl volume van Windows ed allemaal goed staat, is er iets geks met de USB interface.
Arta maakt wel een signaal hoor !
Ik neem hoe dan ook zondag heel de santé kraam mee
Re: ARTA meet software
Nee nog niet wat anders geprobeerdOne World Concepts schreef:Heb je al een ander programma geprobeerd?
Bv een signal generator, or Audacity en daar dan een sinus uitsturen?
Als dat nmlk ook fout gaat terwijl volume van Windows ed allemaal goed staat, is er iets geks met de USB interface.
Arta maakt wel een signaal hoor !
Ik neem hoe dan ook zondag heel de santé kraam mee
Re: ARTA meet software
Nu 2 laptobs. Geprobeerd een moet eerst weer bestanden hebben voor de geluidskaart
Dat is een oud ding met XP er op
De andere Windows 7 Focusrite doet het erop alleen nog Arta.
Zal vanavond dat ander programma proberen audacity is dat ook een Spectrum analyzer programma ?
Afijn dat kan ik zelf wel vinden
Dat is een oud ding met XP er op
De andere Windows 7 Focusrite doet het erop alleen nog Arta.
Zal vanavond dat ander programma proberen audacity is dat ook een Spectrum analyzer programma ?
Afijn dat kan ik zelf wel vinden
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: ARTA meet software
doe eens een schermprint van de "audio device" instellingen in Arta, dan zien we wat. plaatje > 1000 woorden
