Sony 3400ES defect. POLL pag 2.
Moderator: Beheerdersteam
Sony 3400ES defect. POLL pag 2.
Beste mede forumers.
Een poosje geleden heeft mijn mooie Sony ES reciever de geest gegeven. Of nouja de geest gegeven het was mijn eigen schuld.
Door een fout van mezelf tijdens het aansluiten is er een versterkt sub signaal op een van de luidspreker uitgangen komen te staan.
Beetje erg dom maar jullie kennen het misschien wel. Iets wil niet lukken de prutst tot diep in de avond door en voor je het weet slaat de vermoeidheid toe en maak je een fout.
Het apparaat is vervolgens opgestuurd geweest naar Sony maar krijg hem nu terug met de melding: "door schade van buitenaf geen betrouwbare reparatie mogelijk en ongerepareerd retour".
Mijn vraag aan jullie is nu wie heeft er redelijk wat verstand van dit soort apparatuur? Is het apparaat nog te redden? of is ie rijp voor de schroothoop.
Met vriendelijke groet,
Harm Scharft.
Een poosje geleden heeft mijn mooie Sony ES reciever de geest gegeven. Of nouja de geest gegeven het was mijn eigen schuld.
Door een fout van mezelf tijdens het aansluiten is er een versterkt sub signaal op een van de luidspreker uitgangen komen te staan.
Beetje erg dom maar jullie kennen het misschien wel. Iets wil niet lukken de prutst tot diep in de avond door en voor je het weet slaat de vermoeidheid toe en maak je een fout.
Het apparaat is vervolgens opgestuurd geweest naar Sony maar krijg hem nu terug met de melding: "door schade van buitenaf geen betrouwbare reparatie mogelijk en ongerepareerd retour".
Mijn vraag aan jullie is nu wie heeft er redelijk wat verstand van dit soort apparatuur? Is het apparaat nog te redden? of is ie rijp voor de schroothoop.
Met vriendelijke groet,
Harm Scharft.
Laatst gewijzigd door hrscharft op zo 04 dec 2011, 21:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Sony 3400ES defect.
Het is zeker deze ? :
Ik denk dat je het beste eens een offerte kunt vragen bij een reperateur in de buurt ?
Ik denk dat je het beste eens een offerte kunt vragen bij een reperateur in de buurt ?
Ja is idd die.
Reparateur in de buurt ... eehm geen idee.
zoals vermeld is ie via de harense smid bij sony terecht gekomen en die vertelden dus dat er geen betrouwbare reparatie mogelijk was oid.
Zelf gok ik dat het niet een kwestie van simpel een print vervangen was en ze daardoor niet willen repareren.
Reparateur in de buurt ... eehm geen idee.
zoals vermeld is ie via de harense smid bij sony terecht gekomen en die vertelden dus dat er geen betrouwbare reparatie mogelijk was oid.
Zelf gok ik dat het niet een kwestie van simpel een print vervangen was en ze daardoor niet willen repareren.
Hmm is vast wel te redden lijkt me, misschien heb je wel 'geluk' en zijn alleen de eindtorren of een STK plak gesneuveld.
Doen de line outs het nog wel?
Beetje merkwaardige melding vind ik het toch: "geen betrouwbare reparatie mogelijk".
Klinkt alsof ze er geen zin in hebben om het probleem uit te zoeken.
Doen de line outs het nog wel?
Beetje merkwaardige melding vind ik het toch: "geen betrouwbare reparatie mogelijk".
Klinkt alsof ze er geen zin in hebben om het probleem uit te zoeken.
Of de line outs het nog doen weet ik niet want het apparaat gaat direct in de "protect" modus zodra je hem aan zet.
Zoals je op het onderstaande plaatje kunt zien zijn het in totaal 14 losse (eind?)torren.
Zoals je op het onderstaande plaatje kunt zien zijn het in totaal 14 losse (eind?)torren.
Inmiddels de reciever weer in huis en idd nog steeds exact hetzelfde probleem.
heb hem even open gemaakt en gekeken wat er in zit aan eindtorren.
Het gaat hier om 7x MP1620 en 7x MN2488
De vraag is nu even hoe kom ik er achter of er misschien alleen hiervan een paartje gesneuveld is of dat er ook meer meegenomen is?
Groet,
Harm.
heb hem even open gemaakt en gekeken wat er in zit aan eindtorren.
Het gaat hier om 7x MP1620 en 7x MN2488
De vraag is nu even hoe kom ik er achter of er misschien alleen hiervan een paartje gesneuveld is of dat er ook meer meegenomen is?
Groet,
Harm.
Tja, dat zal dan toch uitsolderen worden en nameten aan de hand van de datasheets.
Dank voor de datasheets, ze zijn overigens van het merk "Sanken"
kleine doorbraak,
tenminste ... als ik de spanning van de versterkerprint haal gaat ie niet meer in de de protect.
Als ik nu wil kijken of er uit de pre outs nog wat uitkomt kan ik dan gewoon een van de pre outs aan een ingang van een stereo versterker hangen en een bron aan de reciever?
Groet,
Harm.
kleine doorbraak,
tenminste ... als ik de spanning van de versterkerprint haal gaat ie niet meer in de de protect.
Als ik nu wil kijken of er uit de pre outs nog wat uitkomt kan ik dan gewoon een van de pre outs aan een ingang van een stereo versterker hangen en een bron aan de reciever?
Groet,
Harm.
dat werkt idd
pre outs functioneren kan ik dan iig het hele pre amp gedeelte uitsluiten?
exuses voor de vele vragen maar dit is iets totaal nieuws voor mij.
iig vast dank voor alle hulp.
Heb er nu iig zeker mijn twijffels bij of ze het ding uberhaupt wel open gehad hebben.
Heb er nu iig zeker mijn twijffels bij of ze het ding uberhaupt wel open gehad hebben.
Dat geeft niet, daar zijn wij voor...
(ik heb nog gezocht naar een service manual maar heb niet kunnen vinden. ik denk dat deze nog te nieuw is.)
Kun je foto's maken van het eindversterkerboard ?
(ik heb nog gezocht naar een service manual maar heb niet kunnen vinden. ik denk dat deze nog te nieuw is.)
Kun je foto's maken van het eindversterkerboard ?
Komen er zometeen aan maar of het heel duidelijk gaat worden weet ik nog niet. Alles zit nog ingebouwd.
Ze zijn niet heel erg duidelijk geworden maar wilde er nog niet aan beginnen om deze puzzel uit elkaar te draaien.
Ze zijn niet heel erg duidelijk geworden maar wilde er nog niet aan beginnen om deze puzzel uit elkaar te draaien.
Ik heb de manuals gevonden van de 3300 en de 3500.
Beiden gebruiken dezelde eindtorren als de 3400.
Zo te zien is de constructie van de 3500 hetzelfde als die van de 3400.
Ik zal hem even op de megaupload zetten.
Beiden gebruiken dezelde eindtorren als de 3400.
Zo te zien is de constructie van de 3500 hetzelfde als die van de 3400.
Ik zal hem even op de megaupload zetten.
Ja voor zover ik weet is de 3500 gewoon de 3400 met nog wat extra's
Groet,
Harm.
Groet,
Harm.
Aah maakt niet uit, daar is dit forum toch voor, zou helemaal mooi zijn als je de versterker weer zelf aan de praat krijgt (en een dikke middelvinger naar Sony reparatie).hrscharft schreef:dat werkt idd
Als alle bronnen gewoon op de pre-out te horen zijn dan mag je denk ik er wel van uit gaan dat de pre het overleeft heeft.
Hoogstwaarschijnlijk maken de torren waar de spanning op heeft gestaan nu kortsluiting waardoor de Sony meteen in de protectie modus schiet.
Volgende stap zou kunnen zijn om de torren van het kanaal waar de spanning op heeft gestaan eruit te halen en het zaakje weer aan te sluiten.
Maar om dat goed te kunnen beoordelen is eigenlijk een schema of wat foto's van het board nodig.
Waarschijnlijk ten overvloede, maar ik zeg het toch maar even; wanneer je besluit te gaan solderen, check alsjeblieft standaard of de netstekker eruit is.
Het zou maar net de ene keer zijn dat je per ongeluk iets verkeerd aanraakt, met alle nare gevolgen
Edit:
Ik ben weer eens traag met typen
Eerst de eenvoudige dingen, zekeringen heel op de print van de eindtrap, als 1 van de 2 stuk is kan je dc op je uitgangen krijgen en gaat de protectie ook op.
Haal ze er effe uit en meet ze na effe na of vervang ze gewoon.
mvg Rudy
Haal ze er effe uit en meet ze na effe na of vervang ze gewoon.
mvg Rudy
Vanavond de Legpuzzel van spaghetti en pcb's met beleid uit elkaar gehaald tot ik alleen nog het moederbord overhad.
met de multimeter alle eindtorren bij langs gegaan en zowaar 1 van de torren voor de rechts voor uitgang Tevens de uitgang waar het subsignaal op terecht gekomen is meet 0,00 tussen de collector en de emitter terwijl alle anderen netjes een waarde van 509 a 510 meten.
Moet ik nu beide torren op die uitgang vervangen of kan alleen degene die defect lijkt te zijn ook?
het gaat per uitgang om een paartje 1620 en 2488.
Volledige benaming:
- Sanken
- MP1620
- 89 P
- MN2488
- 89 P
Weet een van jullie misschien waar ik deze kan bemachtigen of misschien heeft een van jullie nog wat op een plank liggen?
Ik kwam in de search tegen dat Sander Sassen er een keer een hele serie gekocht heeft maar aangezien die gebanned (nog steeds trouwens??) kan ik die geen pb meer sturen.
met de multimeter alle eindtorren bij langs gegaan en zowaar 1 van de torren voor de rechts voor uitgang Tevens de uitgang waar het subsignaal op terecht gekomen is meet 0,00 tussen de collector en de emitter terwijl alle anderen netjes een waarde van 509 a 510 meten.
Moet ik nu beide torren op die uitgang vervangen of kan alleen degene die defect lijkt te zijn ook?
Volledige benaming:
- Sanken
- MP1620
- 89 P
- MN2488
- 89 P
Weet een van jullie misschien waar ik deze kan bemachtigen of misschien heeft een van jullie nog wat op een plank liggen?
Ik kwam in de search tegen dat Sander Sassen er een keer een hele serie gekocht heeft maar aangezien die gebanned (nog steeds trouwens??) kan ik die geen pb meer sturen.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Hoi.
Ze hadden bij Sony duidelijk geen zin om een soldeerbout te hanteren, ze verkopen liever een nieuw toestel, dat levert ook nog eens meer op.
Uiteraard is je versterker gewoon te repareren, ik zou wel beide transistors van dat kanaal vervangen daar de andere ook echt wel een klap heeft gehad, en als je het toestel dan toch uit elkaar hebt is dat nog een kleine moeite.
Voor de prijs hoef je het niet te laten.
http://www.mcmelectronics.com/product/MP1620
http://www.mcmelectronics.com/product/D ... CM-/MN2488
http://www.dertronics.nl/Webwinkel-Prod ... ISTOR.html
http://www.digikopen.nl/products/TRANSI ... P1620.html
http://www.digikopen.nl/products/MOLD-T ... N2488.html
Ik kwam overigens ook een nederlandse webshop tegen die 48 euro per transitor vroeg, daar heb ik maar geen link van geplaatst
Ze hadden bij Sony duidelijk geen zin om een soldeerbout te hanteren, ze verkopen liever een nieuw toestel, dat levert ook nog eens meer op.
Uiteraard is je versterker gewoon te repareren, ik zou wel beide transistors van dat kanaal vervangen daar de andere ook echt wel een klap heeft gehad, en als je het toestel dan toch uit elkaar hebt is dat nog een kleine moeite.
Voor de prijs hoef je het niet te laten.
http://www.mcmelectronics.com/product/MP1620
http://www.mcmelectronics.com/product/D ... CM-/MN2488
http://www.digikopen.nl/products/TRANSI ... P1620.html
http://www.digikopen.nl/products/MOLD-T ... N2488.html
Ik kwam overigens ook een nederlandse webshop tegen die 48 euro per transitor vroeg, daar heb ik maar geen link van geplaatst
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Harm, heb je die torren gemeten in de schakeling of lossgekoppelt? Als je niet hebt losgehaald zou je nog even de pootjes van de pcb kunnen lichten als je er een beetje bij kunt komen, en dan nog en keer meten. Het kan altijd zijn dat er iets laagohmigs over de overgang staat die je meet en je dat ziet ipv de tor zelf.hrscharft schreef:Vanavond de Legpuzzel van spaghetti en pcb's met beleid uit elkaar gehaald tot ik alleen nog het moederbord overhad.
Volledige benaming:
- Sanken
- MP1620
- 89 P
- MN2488
- 89 P
Iedereen dank voor de hulp en antwoorden.
Ik ga maar eens een paar torretjes bestellen de soldeerbout opwarmen en dan zien we wel hoe het uitpakt.
een klein laatste vraagje nog
ik zie op al die transistoren een andere aanduiding staan onder het type maakt dat nog wat uit?
op de mijne staat dus 89 P.
en zie allerlei verschillende 39p, 09 p enz
Hier nog een paar plaatjes van het moederbord.
Het ziet er trouwens uit alsof er ook al eens iemand anders op het bord heeft zitten broddelen met een bout. Net of ie een keer gebroken geweest is.
Ik ga maar eens een paar torretjes bestellen de soldeerbout opwarmen en dan zien we wel hoe het uitpakt.
een klein laatste vraagje nog
ik zie op al die transistoren een andere aanduiding staan onder het type maakt dat nog wat uit?
op de mijne staat dus 89 P.
en zie allerlei verschillende 39p, 09 p enz
Hier nog een paar plaatjes van het moederbord.
Het ziet er trouwens uit alsof er ook al eens iemand anders op het bord heeft zitten broddelen met een bout. Net of ie een keer gebroken geweest is.
Die extra letters en cijfers op de transistoren is de productiecode. kijk maar op blz. 4 in de datasheets.
daar staat het uitgelegd.
(en dan zeggen er mensen dat ik veel draadbruggen gebruik...
)
daar staat het uitgelegd.
(en dan zeggen er mensen dat ik veel draadbruggen gebruik...
- RobertD
- Contacteer:
Check ook even de torretjes die de eindtorren aansturen. In de regel overleven die dit soort klappen ook niet.
ik zal even kijken maar heb eerlijk gezegd geen flauw idee waar die zitten (A)
ik heb nu het hele apparaat weer in elkaar met de defecte eindtrappen er uit gesoldeerd (nogmaals gemeten en idd nog steeds 0)
is het nu veilig om het apparaat aan te zetten en even te testen wat ie doet?
Groet,
Harm.
PS: ik las idd net dat draadje waarin je aangevallen werd op je 3 draadbrugjes. Dacht toen even waar zeurt die man over moet ie hier eens naar een commercieel product komen kijken.
ik heb nu het hele apparaat weer in elkaar met de defecte eindtrappen er uit gesoldeerd (nogmaals gemeten en idd nog steeds 0)
is het nu veilig om het apparaat aan te zetten en even te testen wat ie doet?
Groet,
Harm.
PS: ik las idd net dat draadje waarin je aangevallen werd op je 3 draadbrugjes. Dacht toen even waar zeurt die man over moet ie hier eens naar een commercieel product komen kijken.
De gok gewaagd...
en.....
ER KOMT WEER MUZIEK UIT !!!

nu ff wachten tot de bestelde torretjes binnen zijn.
en.....
ER KOMT WEER MUZIEK UIT !!!
nu ff wachten tot de bestelde torretjes binnen zijn.