Ik ben benieuwd naar het resultaat. Vooral ook, omdat je zegt dat je er last van hebt bij hoge volumes.
Het kan namelijk ook nog zijn, dat de dome dan opbreekt. Hij trilt dan niet meer als een geheel, maar delen van de dome bewegen verschillend bij hoge volumes. Dit is iets dat kan voorkomen bij metalen domes.
Bij mij gebeurt dat bij m'n titanium 5cm. middendome. Bij hoge volumes komt er ineens een resonantie bij, rond 3 kHz schat ik. Als Patti Labelle op realistische sterkte uithaalt, dan gaat dat ineens niet meer zo lekker. Nu zou een gemiddeld tweewegje dit ook niet halen, maar ik had van mijn eigen systeem iets meer verwacht, helaas.
Het is eigenlijk juist zo, dat de harde Ssen vooral irritant en opvallend zijn bij hogere volumes.
Je hoort het bij lagere volumes ook wel, maar dan irriteert het gewoon minder.
Ik kan het ook niet zo goed uitleggen, maar ik zal niet snel een goedkopere metaldome aanschaffen/gebruiken. Idd van het gedrag bij hogere geluidssterktes. Het gaat mij dan al te snel schel klinken. En ja, ik heb dit ook meestal bij kostbaardere tweets gehoord....... Ik weet de namen zo niet uit mijn hoofd, maar de metaldome van de A4 (scan speak) en een recentere seas vond ik wel prettig klinken.
Voor een schijntje kun je de softdome's van scanspeak aanschaffen die hier te koop zijn in de marktplaats, maar het loont het expiriment om eerst de weerstanden te vervangen. Al was het alleen al voor de lol
jan
Mijn eerste gedachte (voordat ik hier kwam) was ook het aanschaffen van andere tweeters, wat natuurlijk altijd nog een optie is.
Ik heb een mailtje gestuurd aan Speaker & Co en zij adviseren mij een "Vifa Ht 275/2" of een "Scan-Speak D2905/9300".
Als hier mijn probleem mee is opgelost, bijv met die Scan-Speak D2905/9300 units, dan zou ik daar prima mee kunnen leven.
Maar ik vond het wel een beetje veel geld om zo maar "blind" uit te geven, zonder enig idee over de uitkomst.
Op zich ben ik zeer tevreden met de Vifa Impuls, alleen het hoog is vaak net iets te fris, maar voor de rest een super-speakertje.
Om zeker te zijn moet je de zaak toch nameten. De D25 van sens is m.i. niet de officiële uit de Impuls zoals we 'm hier bespreken. Het kan best zijn dat de hogere resonantiefrequentie én wat uitgedroogd ferrofluid ertoe leiden dat de speaker wat piekt rond de 1kHz. Veel mensen vinden dat gebied al tot de hoge tonen behoren. De originele Impuls liep vooral wat op vanaf zo'n 3,5kHz (naar zo'n +4dB bij 15kHz uit m'n hoofd...).
Overigens is er in de keuken van Audiocomponents ook ooit een 'nearfield monitor' bedacht met een P17 en een softdome D26TG35 (of D27TG35, die kun je redelijk veilig uitwisselen).
Nameten is voor mij niet echt zomaar te doen, ik heb geen multimeter, en ook al heb ik er wel 1, dan weet ik nog niet waar ik die pinnetjes in moet stoppen en de keuzeschakelaar naar toe moet draaien.
Alhoewel dit natuurlijk altijd te leren en aan te schaffen is, zou het wel kunnen, zeker in het geval van 1 specifieke meting moet dit niet al te moeilijk kunnen zijn.
De door jou aangeschafte Vifa Impulsen zijn uitgevoerd met magnetisch afgeschermde luidsprekers die plaatsing naast een beeldbuis TV mogelijk maakten. De tweeter heeft daardoor niet de gedempte kamer achter de magneet die de gewone impuls wel heeft. Het gedrag van de in jouw systeem geplaatste tweeter is afwijkend en leidt tot kleine verstoringen in het overnamegebied, zo rond de 2 a 3 kHz. In combinatie met de waarschijnlijk redelijk uitgedroogde ferrofluid en het klankmatige gedrag van een metalen membraan (dat nu eenmaal de neiging heeft om wat feller en "metaalachtig" te klinken, wel in samenhang met een wat betere definitie) leidt tot het beschreven klankmatige gedrag.
Een squeezbox (of vergelijkbare streamer) heeft echt een goede (externe) DAC nodig om goed te klinken, op voorwaarde dat het programmamateriaal van fatsoenlijke kwaliteit is. Het standaard geluid is vlak en definitieloos. Dit geldt ook voor de nieuwere versies.
En de Quad 33/303 combinatie klinkt in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt niet warm maar aan de dunne kant, zeker wanneer en luider mee gedraaid wordt.
In ieder geval zou ik je aanraden om in plaats van de huidige tweeter de HT-275D/2 (€ 45,- per stuk) aan te schaffen en het filter aan te passen (een andere 3,9 weerstand in serie en een weerstand parallel 22 toevoegen).
Deze configuratie is gebruikt voor de professionele monitor versie van de Impuls die toendertijd (een jaar of 15 terug) zelfs in de Wisseloord Studio's in Hilversum is gebruikt.
Een duurdere maar veel mooiere optie is de 9500 tweeter van Scan Speak. Ik zou hier niet de 9300 toepassen.
Ik zie dat mijn collega uit Haarlem mijn verhaal beaamd.
Oh, en voor alle duidelijkheid, er zit bij 1 tweeter een lichte beschadiging op de metalen dome.
Ik weet niet of dit (erg) nadelig voor het geluid is, maar ik wil het toch even vermelden.
Oh, jongens, niet lachen, maar is dit misschien een leuk sinterklaascadeautje voor mij?
Ik ben gewoon nooit echt bezig geweest met dit soort dingen, maar je bent toch nooit te oud om te leren?
Een andere. Veel duurdere methode om schelheid van je tweeter te verminderen is een betere condensator. Het is namelijk niet perse de tweeter welke het probleem is. Maar je hoort waarschijnlijk ook de condensator. Tenminste dat is mijn ervaring.
Van een gewone polyprop zoals jij hebt. Naar een tinfoil polyprop maakt al een verschil. Of bijvoorbeeld de AmpOhm FE-XAL-AL. Of Jupiter
Je moet even de directe productlink kopiëren (staat ergens rechts). Bovenstaande link werkt niet en breekt de layout van het zba ook.
Verder is een deuk in je tweeter (of wat voor speaker dan ook) nooit goed. Of het hoorbaar je geluid aan tast ligt aan de deuk lijkt me. Nu ik dit zo zie lijkt me de tip van Speakerland een hele zinvolle actie.
Oh, en voor alle duidelijkheid, er zit bij 1 tweeter een lichte beschadiging op de metalen dome.
Is met meetmicrofoon en geschikte spullen zeker meetbaar. Hoorbaar? Voor de een wel, de ander niet.
Je kunt sowieso beginnen met die 2,7 Ohm weerstand vervangen voor een 3,9 Ohm. Als dat je probleem voldoende vermindert ben je klaar. Minimale kosten, maximaal resultaat.
Stap 2 is vervangen van de D25's volgens Ruud's voorstel. De HT275/2 is een zeer goede softdome, hooguit zo vaak gebruikt dat zelfbouwers er inmiddels een beetje omheen lopen. Been there done that.
Het tin wat je nog hebt liggen is prima.
De MKP's gaan vervangen door (nog) duurdere tinfolie- of andere exotische C's ligt in het vlak van (nog) duurdere speakerkabels. Ik zou het niet doen.
Je moet even de directe productlink kopiëren (staat ergens rechts). Bovenstaande link werkt niet en breekt de layout van het zba ook.
Verder is een deuk in je tweeter (of wat voor speaker dan ook) nooit goed. Of het hoorbaar je geluid aan tast ligt aan de deuk lijkt me. Nu ik dit zo zie lijkt me de tip van Speakerland een hele zinvolle actie.
Ik heb hem aangepast, dank voor de tip.
Als een set nieuwe tweeters het Ssen-probleem oplost en ook nog eens een betere tweeter is in het gehele bereik, dan is dat misschien nog geen slechte oplossing.
Kost wat, maar als het een goede oplossing is, dan heb ik het er zeker voor over.
Als het hoog van de Impuls speakers beter is en ook nog een stukje van het middengebied verbeterd, dan is het echt een topspeakertje.
Lijkt me dus zeker geen probleem om daar € 200 in te investeren.
Is met meetmicrofoon en geschikte spullen zeker meetbaar. Hoorbaar? Voor de een wel, de ander niet.
Je kunt sowieso beginnen met die 2,7 Ohm weerstand vervangen voor een 3,9 Ohm. Als dat je probleem voldoende vermindert ben je klaar. Minimale kosten, maximaal resultaat.
Stap 2 is vervangen van de D25's volgens Ruud's voorstel. De HT275/2 is een zeer goede softdome, hooguit zo vaak gebruikt dat zelfbouwers er inmiddels een beetje omheen lopen. Been there done that.
Het tin wat je nog hebt liggen is prima.
De MKP's gaan vervangen door (nog) duurdere tinfolie- of andere exotische C's ligt in het vlak van (nog) duurdere speakerkabels. Ik zou het niet doen.
Dus die "goedkope" HT275/2 is dus zeker al een goede tweeter?
Zou de Scan Speak 9500 optie, zoals beschreven door Ruud Jansen dan niet meteen een hele goede oplossing zijn?
Ik ben natuurlijk liever minder geld kwijt als dat mogelijk is, maar voor hoorbaar betere kwaliteit ben ik tot op zeker hoogte zeker bereid te betalen.
Lijkt me dus zeker geen probleem om daar € 200 in te investeren.
Tweeter kost maar 40 euro per stuk (Link). Dus 80 euro naar mijn mening, geen 200. Weerstanden kosten geen drol.
Ook nog een kleine tip om het geheel wat overzichtelijker te houden: Probeer zo veel mogelijk je reacties in 1 post te zetten ipv voor elke quote een nieuwe post te maken.
sens schreef:
Ik ben gewoon nooit echt bezig geweest met dit soort dingen, maar je bent toch nooit te oud om te leren?
Nah, ik zou mijn geld gebruiken voor de vifa tweeters en niet voor wat loze printplaten met dito componenten. Dan kun je beter gewoon een kitje kopen van iets en dat in elkaar zetten.
De SS tweeters vind ik voor deze toepassing wat overkill. Het prijsverschil is te groot.
40 euro per tweeter is in mijn ogen al een nette prijs voor een tweeter, mooi in evenwicht met de rest.
De duurdere zou ik ook niet aanbevelen, dan kun je waarschijnlijk beter het extra geld stoppen in een optimalisatie van het filter.
Wellicht is het dan een goede de optie om de gehele speakers naar speakerland te nemen, en daar gebruik maken van de expertise die de man heeft.
Ik neem aan dat tegen een vergoeding het ook wel mogelijk is de weerstanden te laten vervangen.
Echter zou ik dan niet aanraden om de andere speakers + versterkers daar te luisteren. Dat gaat in de toekomst altijd voor grotere uitgaven zorgen.
De Quad 33 die ik heb is trouwens gereviseerd en de 303 is volledig nieuw opgebouwd door Armand van Ommeren.
Er zullen zeker vele sets zijn die beter klinken, maar dit lijkt me toch een hele goede basis.
Ik wil goed en vooral ook lekker geluid op een behoorlijk niveau, maar ik wil geenszins teveel geklooi met allerlei wat mijns inziens altijd ten koste gaat van het muziekplezier.
Ik heb in een vorig leven (10 jaar + geleden) allerlei exotische speakers, versterkers, etc. gehad, maar ik heb er 1 ding van geleerd, en dat is dat het gewoon te gek en te veel kan zijn.
Het gaat nmlk. om de muziek.
En op het moment dat het vooral om de spullen gaat (dat is wat mij betreft zeker het geval bij veel "audiofielen") dan ben je helemaal verkeerd bezig en schiet je je doel voorbij.
Die kant wil ik absoluut niet op, en daar probeer ik ernstig voor te waken.
De grens is uiteraard heel moeilijk te trekken, want wat is goed genoeg, etc.
Ik ben tevreden met de Quad-set.
De speakers zijn in de basis erg goed, alleen een iets vriendelijker hoog zou erg fijn zijn)
Verder ben ik bereid om eens te luisteren naar een losse DAC, en als dat een wereld van verschil is met de ingebouwde Logitech Squeezebox Touch DAC, dan wil ik daar ook nog wel wat voor uitgeven. Maar zeker niet als het kleine en marginale verschillen zijn in het stereobeeld of minuscule verschillen in de hoeveel lucht die wordt weergegeven rond de bepaalde instrumenten.
Ik zou deze erin zetten. Maar omdat Ruud hier reageerde zou het wel zo sjiek zijn om ze bij hem te halen. Let er nou op dat je de uitvoering mét luchtkamer achter de poolplaat bestelt (Vinculum had de verkeerde...)!
de link die jij geeft en de link van Vinculum zijn toch dezelfde?
Sorry, ik zie het al, het zijn verschillende tweeters.
(edit 17:23 uur) Ik zie de tweeter die jij bedoeld trouwens niet in het assortiment van Speakerland, alleen bij Speaker & Co.
Ruud van Speakerland bedoel je denk ik?
Speakerland ligt wel veel dichterbij dan Speaker & Co, 1 uur rijden i.p.v. een kleine 2 uur.
Misschien het beste dat ik hem even contact om te kijken of hij hier tijd/zin in heeft, als ik een keer op een rustige dag langs kom.
Laatst gewijzigd door sens op wo 23 nov 2011, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
plus dat je met de tweet van ruud van speakerland een uitontwikkelde speaker krijgt. Gewoon langsrijden. kun je ze met eigen ogen zien en heb je er meteen garantie op en al. En een lekker kopje koffie onder het genot van een varia aan speakers
Volgens Alan Shaw van Harbeth is zo'n beschadiging wel slecht.
Als ik mag citeren uit zijn eigen forum (http://www.harbeth.co.uk/usergroup/show ... cteristics):
" NOTE: In picture 2, despite the annular ring partially protecting the diaphragm you can see that the diaphragm is in fact creased - this tweeter has been damaged beyond repair by something (perhaps a fingernail?) that has got in between the plastic mouldings. It's important to appreciate that unlike soft-domes which can usually be sucked back into shape, the slightest deformation (crease) of an aluminium dome will have a dramatic effect on its performance just as a hairline crack in a bell will change its tone. Unlike the bell which dulls when cracked, a crease to the ali dome will induce instability, leading to listening fatigue through hardness, and a ringing of the sort that will drive you to despair."
Helaas kan ik het bijbehorende plaatje op dat forum niet zien.
Ik heb dit laatst ook ergens gelezen.
Bedankt voor de tip.
Ik ga nu trouwens binnenkort (waarschijnlijk vrijdag) naar Oss, waar Ruud de speakers onder handen neemt.
Ik hoop dat daarmee het scherpe randje verdwijnt, waarmee het geluid dan nog meer naar mijn smaak is.
Ik houd jullie uiteraard op de hoogte van de gedane modificaties, en of dat klankmatig uitpakt zoals ik het hoop.
In ieder geval wil ik jullie allemaal nu alvast bedanken voor de reacties, erg fijn.