LBVS ... nummer zoveel

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

r.ladage

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door r.ladage »

Zo, klusdag 1 zit erop. Nou ja klusDAG, meer klus 4 uurtjes :)
De kleine ligt nu op bed en daarna weer een verjaardag dus het is over voor vandaag, maar ik heb in ieder geval even lekker kunnen klussen.

Als eerste moest ik het enigste zaagfoutje herstellen. Men had de lange bracings 2 mm te groot gezaagd.
Gelukkig te groot want daar kunnen we wat aan doen :)

2mm te groot:
foto 1.JPG
ontmaagding van m'n Ferm freestafeltje. Hij was een stuk kleiner dan verwacht, maar nu al zijn geld dubbel en dwars waard.
Ongeloofelijk hoeveel sneller en acurater dit werkt ... i love it :o
foto 2.JPG
gecorrigeerd:
foto 3.JPG
Lipje eraf zagen:
foto 5.JPG
Kantjes afronden, dit kostte me vroeger een paar uur!!! nu 48 kantjes == 96 seconden!!!:
foto 7.JPG
Nice:
foto 8.JPG
1ste frees fase voor 45 graden kanten. Totaal drie fases, dat is dus 3 x 12 x 4 = 144 kantjes frezen:
foto 9.JPG
fase 2 ... heerlijk hoe precies je kan frezen met goed gereedschap :)
Als frees heb ik trouwens de Bosch POF 1400 ACE, deze kan je zeer nauwkeurig afstellen:
foto 12.JPG
Artestiek toch? :
foto 14.JPG
moet nog 4 plankjes fase 2 frezen, daarna nog fase 3.
Dan ff uitdenken hoe ik de bracings ga bevestigen en dan lekker lijmen.

Morgen meer.
3sly

Bericht door 3sly »

Heel erg leuk dat je alles in verstek zaagt! Man wat mis ik een freesmachine, dat is nou eens een gereedschap waarmee je bijna alles kunt doen.

Het klusuurtje gaat inderdaad snel voorbij, zeker als het opschiet dan wil je altijd blijven voortdoen.

Ga je de planken enkel lijmen of ga je ze ook nagelen?

Dries
r.ladage

Bericht door r.ladage »

Enkel lijm. meer dan voldoende :)
het contactoppervlakte is lekker groot, ze zullen geen krimp geven.
r.ladage

Bericht door r.ladage »

Zo,even een mini update. Moet nog even wachten tot een christelijke zondagse tijd om herrie te gaan maken.
Ik ben zelf niet gelovig, maar ik vind het asociaal om vroeg te beginnen.

Ik heb gister nog de bracings in elkaar geflanst, dit kon ik mooi doen toen de kleine sliep.

Dus even één keer het midden uitmeten, twee plankjes aan elkaar maken en dan zo recht mogelijk boren.
Herhaal 10 keer en alle plankjes hebben in het midden een gaatje.
foto 15.JPG
Om de boel netjes haaks vast te maken heb ik het volgende gedaan:
1. Stop het boortje door de gaatjes
2. Zoek een tafelpoot
3. Klem de boel vast
4. Trek je boortje er weer uit :)
5. Repeat
foto 16.JPG
Dan de boel laten drogen. Ik heb maar 4 lijmklemmen :oops: dus kan ze niet alle 6 in een keer doen, maar ja na een uur zijn ze klaar en dat is zo voorbij.
foto 17.JPG
nog een uurtje ... dan gaat het frees feest weer beginnen :rock:

tot later :)
r.ladage

Bericht door r.ladage »

Zo! Klusdag twee zit erop. Ik had gepland iets verder te zijn, maar ik ga niets haasten.
Op het einde merkte ik dat ik goed moest concentreren om er geen foutjes in te laten sluipen en dan word het tijd om te stoppen.

Na nog wat fase 2 freeswerk wat nog over was van gister, begon frees fase 3.
Dit begon met een kleine tegenvaller. Mijn 90 graden freesje was net te kort:
klusdag 2 foto 1.JPG
Ik had weinig zin om alles voor een 4de keer te frezen en dan ga je dus:
klusdag 2 foto 2.JPG
Inderdaad. Schuren! Is goed te doen, maar achteraf was alles voor de 4e keer frezen veel sneller geweest:
klusdag 2 foto 3.JPG
Dan de boel met schilderstape aan elkaar maken. Dit ging de eerste keer niet helemaal lekker.
ik had bij een plank een klein millimetertje verschil. Dan de boel maar weer los en ditmaal de uitlijning gedaan met aan andere 45 graden plank:
klusdag 2 foto 4.JPG
Even wat deuveltjes zagen en de dieptemaat op de boor markeren:
klusdag 2 foto 5.JPG
Vervolgens de bracings plaatsen. Er komen alleen deuvel onder en boven, anders kan je hem niet dichtvouwen.
Wel even de bracings goed haaks plaatsen:
klusdag 2 foto 6.JPG
Daarna het bouwwerk weer open en overal lijm aanbrengen.
Dan de boel onder spanning zetten:
klusdag 2 foto 7.JPG
Je kan nooit genoeg lijm gebruiken zegt mijn schoonvader :)
klusdag 2 foto 8.JPG
Volgend weekend de andere in elkaar lijmen en als de spullen zijn binnengekomen, kan ik hopelijk met de speaker gaten beginnen.
ray5150

Bericht door ray5150 »

teveel van iets is nooit goed !
(behalve geld, daar kun je nooit teveel van hebben... :lol: :lol: :lol: )
SARK

Bericht door SARK »

Zou je een foto van jouw 90 graden frees willen maken en die hier willen posten :?: Ik snap even niet hoe de freesvolgorde in elkaar steekt.
r.ladage

Bericht door r.ladage »

Ik snap de verwarring wel. Fase 1 en 2 zijn ook eigenlijk niet met een 90 graden frees gebeurd maar met een 45 graden frees:
45 graden.jpg
De derde fase is wel met een 90 graden freesje gebeurd:
90 graden.jpg
Ik had die 45 graden frees gekozen omdat deze een groter snijvlak heeft, maar aangezien je toch in fases moet frezen maakt dit niet uit.
SARK

Bericht door SARK »

Maar hoe ben je met deze frezen tot dit resultaat gekomen :?:
Afbeelding
markbakk

Bericht door markbakk »

SARK schreef:
Maar hoe ben je met deze frezen tot dit resultaat gekomen :?:
Nou... twee keer met een V-frees en de tweede keer iets te diep... denk ik
SARK

Bericht door SARK »

Haha, da's een beetje kort door de bocht .... nee ik bedoel hoe heeft hij de aanslag bepaald zodat elke plank gelijk is wat afschuining betreft. Er zit ook zo'n afschuinfrees bij met een geleidewieltje, is het wieltje gebruikt voor de aanslag (zo ja, waartegen rust het wieltje dan tijdens het frezen :?: ) of is gebruik gemaakt van een geleider :?:
r.ladage

Bericht door r.ladage »

Oké , fase 1 en 2 leverde dit resultaat op:
Afbeelding

Aangezien je nu niet meer met de 45 graden frees het laatste stuk kan weghalen omdat je inderdaad met de geleider zit, heb ik nu de 90 graden frees gebruikt.
Dit heb ik op de volgende manier gedaan, let op nou komt het geheim van de smit:

Ik GOK hoeveel verder ik mijn geleiding van de freestafel naar achter moet zetten. Dit doe ik in principe ook met de freesdiepte.
Ik pak vervolgens mijn proefplankje, en frees een stukje (dit plankje heeft uiteraard ook fase 1 en 2 doorlopen). Hierdoor zie je snel genoeg wat je moet aanpassen.
Aanpassingen doen, nog een keer proef frezen en in 99% van de gevallen zit je nu wel spot on.

Dan kom je bij de ware kracht van de freestafel ... 1x instellen en dan al je planken aan 4 zijdes frezen.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Prachtig werk met die freestafel, laat ik nu net dezelfde bosch bovenfrees hebben. Deze pas dus als ik jou begrijp perfect op de Ferm FRT-150n tafel?

Ik wil namelijk bij mijn volgende subwoofer project ook eens proberen om alles mooi verstek te maken.
r.ladage

Bericht door r.ladage »

cobaltjeh schreef:
Prachtig werk met die freestafel, laat ik nu net dezelfde bosch bovenfrees hebben. Deze pas dus als ik jou begrijp perfect op de Ferm FRT-150n tafel?

Ik wil namelijk bij mijn volgende subwoofer project ook eens proberen om alles mooi verstek te maken.
Ik wil het word perfect niet noemen, want dan moet je een Bosch freestafel nemen.
Maar je kan hem dus zeker goed genoeg bevestigen.

Ik heb er 48 kanten ieder 3 x mee gefreesd zonder dat deze ook maar een micrometer is verschoven.

De enige nadelen zijn:
1. werkblad is klein. Ik heb alleen de bovenklem laten zitten, er is ook een breedte klem maar deze beperkt je tot 15 CM.
2. de bevestiging van de frees is gewoon niet ideaal, het kost je aardig wat tijd om deze goed te zetten.

Ondanks dit heb ik er absoluut geen spijt van!
Dit tafeltje van om en nabij 5 tientjes heeft me al een paar 100 euro aan tijd en plezier opgeleverd.
Echt niet over nadenken en gewoon aanschaffen.

ow ja nog 1 dingetje.
De rubberen poten hebben op zich goede grip. Echter zorgt het zaagsel er op den duur voor dat deze bij druk toch iets gaat lopen.
Ik heb er een yoga matje (was die zwangerschapsgym toch nog ergens goed voor) eronder gelegd en dan ligt hij echt als een huis.
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

r.ladage schreef:
cobaltjeh schreef:

Ik wil het word perfect niet noemen, want dan moet je een Bosch freestafel nemen.
Maar je kan hem dus zeker goed genoeg bevestigen.

Ik heb er 48 kanten ieder 3 x mee gefreesd zonder dat deze ook maar een micrometer is verschoven.

De enige nadelen zijn:
1. werkblad is klein. Ik heb alleen de bovenklem laten zitten, er is ook een breedte klem maar deze beperkt je tot 15 CM.
2. de bevestiging van de frees is gewoon niet ideaal, het kost je aardig wat tijd om deze goed te zetten.

Ondanks dit heb ik er absoluut geen spijt van!
Dit tafeltje van om en nabij 5 tientjes heeft me al een paar 100 euro aan tijd en plezier opgeleverd.
Echt niet over nadenken en gewoon aanschaffen.

ow ja nog 1 dingetje.
De rubberen poten hebben op zich goede grip. Echter zorgt het zaagsel er op den duur voor dat deze bij druk toch iets gaat lopen.
Ik heb er een yoga matje (was die zwangerschapsgym toch nog ergens goed voor) eronder gelegd en dan ligt hij echt als een huis.
Bedankt voor de info, voor 50 euro ga je natuurlijk geen perfect stuk gereedschap krijgen. Echter zal het altijd beter zijn dan de gebeunde plaat hout die ik nu altijd gebruik.
En volgensmij heeft bosch ook geen freestafel zelf, die verkopen alleen geleiders die duurder zijn als de machine zelf. :)

Ik zie her en der op internet nog alternatieven die iets meer profi zijn, echter zijn deze gelijk meer als het dubbele van de prijs.
Dus ik denk dat deze ferm op het verlanglijstje gaat. :)
r.ladage

Bericht door r.ladage »

Welk alternatief doel je dan op?
Ik vond alleen maar hele dure freestafels € 800+ :cry:
Enige die in de buurt kwam was Wolfcraft, maar daar moest dan dus nog los een frees geleider bij aangeschaft worden.
Deze was dan bijna even duur als de tafel, wat dit geheel weer € 350 - € 400 maakte.

Dus een betere freestafel voor € 100 .... ben nieuwsgierig :)
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Ik kwam inderdaad die wolfcraft tegen, ik wist niet dat hier nog een extra geleider bij gekocht moest worden.

Verder vond ik deze:

http://www.baptist.nl/webwinkel_product ... etail=true
http://www.memenco-europe.com/freestafel.html

Ruim het dubbele van de prijs, en zo geweldig vind ik het er ook nog niet uit zien.
SARK

Bericht door SARK »

r.ladage schreef:
Ik GOK hoeveel verder ik mijn geleiding van de freestafel naar achter moet zetten. Dit doe ik in principe ook met de freesdiepte.
Ik gokte al zoiets :wink:
r.ladage schreef:
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
Yep :!:
r.ladage

Bericht door r.ladage »

The story continuous ...

Van de week heb ik de boven en onderkant aan de kast gelijmd en ik moet zeggen dat ze echt rete strak zitten!
klusdag 3 foto 1.JPG
close up:
klusdag 3 foto 2.JPG
En daar was dan het einde van het succesverhaal, want hierna ging het helemaal mis:
klusdag 3 foto 3.JPG
Het schilderstape wat ik voor de eerste box had gebruikt was op. Mijn vriendin had nieuwe gehaald. De nieuwe tape was nog breder dan de eerste dus dat moet goed komen denk je dan.
Mis! Nadat ik de boel aan elkaar had getapet en ik de boel wilde omdraaien, kwam ik er al achter dat deze nieuwe tape een stuk minder (lees bijna geen) kleefkracht had. Op dit moment had ik dus moeten stoppen, maar ik besloot de boel met beleid om te draaien.
Ik ging nu de bracings plaatsen en hier ging het halverwege wederom mis. De tapjes kwamen in zijn geheel weer naar beneden zijlen!!
Aangezien ik dus al een bracing had staan, kon ik niet meer terug om de boel opnieuw te plakken want ik kon immers de planken niet meer plat neerleggen.
Dan maar de waardeloze tape met ander tape stutten.
Bij het openklappen constateerde ik al teveel speling, precies waar ik bang voor was.
Aangezien er geen weg terug meer was heb ik de boel zo goed en zo kwaad als het ging gelijmd en geklemd.
Het bovenstaande resultaat zegt alles.

Ik was witheet! Alles naar de klote! Ben nog steeds een beetje ziek dus dit hielp ook niet echt mee.

Nadat ik een beetje gekalmeerd was, herinnerde ik me me de wijze woorden van stevinmarin van het youtube kanaal "woodworking for mere mortals". Deze gast zijn in één van zijn videos: "We don't make mistakes, it is only called a mistake if we cannot fix it" (iets in die trant).

Dus dan gaan we maar eens kijken hoe we het kunnen fixen.
De manier waarop je het weer goed maakt, moge duidelijk zijn. Er is namelijk maar een manier waarop het past :)
Dan pakken we maar zoiets:
klusdag 3 foto 4.JPG
Dan word het in eerste instantie natuurlijk niet echt mooier, maar dat maakt niet uit. Als het maar past en dat laatste lukte aardig:
klusdag 3 foto 5.JPG
Oké, nu we iets hebben dat weer past, moeten we het weer mooi gaan maken. Dit doen we als volgt:
klusdag 3 foto 6.JPG
klusdag 3 foto 7.JPG
We maken dus een mal van een ander stuk MDF met daarover wat huishoudfolie.
Zet de zooi vast, pur hem vol met MDF vuller, schuren en ... :
klusdag 3 foto 8.JPG
klusdag 3 foto 9.JPG
Klaar is Klara! Het resultaat mag er wezen, de hoek is zo strak dat je jezelf eraan kan snijden.
Ondanks dat ik de MDF vuller lekker in het gat heb gevrot, hou je toch een kier binnen.
Aangezien in de speakerbouw wereld zo'n beetje alles invloed heeft op het geluid, heb ik deze lekker vol laten lopen met houtlijm:
klusdag 3 foto 10.JPG
Ik hoop dat op deze manier het effect van de screwup tot een minimum beperkt word.

Tot morgen!
Arno

Bericht door Arno »

Auw! Dat ziet er dramatisch uit.
Maar, prima gefixt. :)
Afbeelding
r.ladage

Bericht door r.ladage »

zo, even een kleine update.
Ik heb van het weekend niets meer gedaan. De werkzaamheden van zaterdag bleken teveel voor een zieke man :)
Dus weer even wat gas terug.

Ben nog steeds niet lekker, maar voel me wel goed genoeg om eens even te bellen met Europe Audio.
Ik zit namelijk vanaf de 18e al te wachten op mijn order die word opgehouden door een spoeltje.

Dus even een telefoontje met de vraag of hij iets meer kon vertellen over de status van die spoel.
De status was dus dat deze woensdag of donderdag verwacht werd.
Mijn beleving is dat woensdag of donderdag in 99 van de 100 gevallen dus donderdag is.
En dan natuurlijk in de middag, zodat mijn order die dag niet meer verzonden kan worden en er dus weer een weekend zonder spullen zit aan te komen :(

Ik heb gevraagd of hij dan misschien een alternatief had. Na enig zoeken kwam hij met dezelfde spoel maar dan met een draad dikte van 1,4mm i.p.v. 1mm.
Op zich is dit natuurlijk een mooiere spoel, maar natuurlijk ook duurder. Dus stelde ik de vraag hoe we het verschil gingen oplossen. Ik betaal liever een paar euro extra met de zekerheid dat ik van het weekend aan de slag kan.

Wat denk je? Europe Audio neemt het verschil voor eigen rekening. Nou is het natuurlijk geen schokkend bedrag (iets van € 7,- of zo), maar ze hoeven dit niet te doen.
Echt een stukje klantvriendelijkheid wat ik enorm kan waarderen. Aan mij hebben ze in ieder geval een vaste klant gewonnen.

Ik ben in ieder geval weer helemaal happy (ook een beetje omdat de paracetamol eindelijk een beetje begint te werken :) )
3sly

Bericht door 3sly »

Ik heb ook een 1.4mm als ik mij niet vergis (voor de bas). Dit werd me erg aangeraden. Tegelijk is ook de weerstand lager.
Voor de tweeter heb ik 0.7mm en 1.4 zou hier overkill zijn denk ik.

Als de spoel voor de bas is heb je dus absoluut niets verloren :D

Dries
r.ladage

Bericht door r.ladage »

Yep, die is voor de bas. Jij hebt dacht ik een luchtspoel, die van mij heeft een vaste kern:
Jantzen Wire non-ferrite cored coil 1,500mH 0,120Ohm 1,40mm

Dus mijn weerstand is nog veel lager, maar zou gevoeliger zijn voor vervorming op hogere voltages (als ik het goed begrepen heb allemaal).

P.S. wat is de status van jou LBVSjes?
3sly

Bericht door 3sly »

Goed, ik heb dit weekend de strutten vanonder groter gemaakt zodat er geen afgesloten compartiment rond de bassreflex ontstaat. Het was echt prutswerk maar al bij al toch geslaagd. Ik zal er een prentje van op het forum. Het stelt niet veel voor maar met de beperkte gereedschappen die ik kan gebruiken heb ik er uren aan zitten schuren. Pas toen ik gedaan had zag ik dat mijn vader zijn dremel TOCH niet kapot was :roll: .

Deze woensdag de eerste laag vilt erover. Maar ik zou graag nog iets betere demping willen gebruiken als tweede laag, dus ben nog volop aan het zoeken.

Dries
r.ladage

Bericht door r.ladage »

Zo, even een updatje. Ik heb in de tussentijd helemaal NIETS gedaan.

Ik kreeg dus de griep en goed ook! Maar zo'n griep is natuurlijk nog niet genoeg. Nee, daar kan best nog een longontsteking overheen!
Man man man wat kan een mens zich beroerd voelen!
Alle fut en lust is uit het lijf verdwenen. Als ik eens even wakker was en op de bank hing, dan was het aangezicht van de speakers bijna deprimerent.
Je hebt nooit meer zin om ook maar enig werk aan die dingen te verrichten.

Als je dan toch maar eens naar een dokter gaat en dus wat antibiotica krijgt (thank you sirr Alexander Fleming), dan gaat het ineens weer rap beter.
En hiermee worden je speakers ook weer mooier en krijg je weer zin om wat te doen.
Ja ons lijf zit mooi in elkaar. Ik zal wel even rustig aan moeten doen, maar kleine klusjes kunnen wel weer.

Alle spullen zijn inmiddels binnen. In plaats van lijmspray heb ik graphit 33 geleverd gekregen. Deze was dus verkeerd geleverd aan Europe Audio.
Ik mocht deze houden en men wilde de lijm nasturen. Noem me maar gek, maar ik heb het laten zitten. Ze hadden me al gematst met de spoelen, ze maken al verlies op de graphite 33 (die is duurder) en dan zouden ze ook nog een extra product en extra verzendkosten hebben. Ik weet ook wel dat het eigen schuld dikke bult is, maar vond het toch een beetje zielig :)

Anyway, ik maak me echt een beetje zorgen over die 1500 mH spoel. Deze wegen een dikke 350!!!! gram per stuk!
Komt er zo niet teveel kracht op de spoeldraden te staan als deze hangt?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”