6X4 buizengelijkrichter in de Classic Three van TriodeDick.
Moderator: Beheerdersteam
6X4 buizengelijkrichter in de Classic Three van TriodeDick.
Ik had het verzoek gekregen of ik ook eens wat printjes wilde tekenen (en etsen) van de Classic Three en de bijbehorende voeding.
In die voeding zit dus de 6X4 buizengelijkrichter. Nu heb ik nog nooit met een buizengelijkrichter gewerkt. dus even nieuw voor mij.
Nu zie ik in de datasheet dat die 6X4 met 7 pennetjes is uitgerust.
Hoe ziet dat er in de praktijk uit ? heeft dat dezelfde footprint als een noval voet, maar dan met 2 pennen minder ?
In die voeding zit dus de 6X4 buizengelijkrichter. Nu heb ik nog nooit met een buizengelijkrichter gewerkt. dus even nieuw voor mij.
Nu zie ik in de datasheet dat die 6X4 met 7 pennetjes is uitgerust.
Hoe ziet dat er in de praktijk uit ? heeft dat dezelfde footprint als een noval voet, maar dan met 2 pennen minder ?
Re: 6X4 buizengelijkrichter in de Classic Three van TriodeDi
Nee dat is niet helemaal gelijk.
De 6X4 heeft de B7G als voet
De ECC83 EL84 heeft de B9A als voet.
Ook is de cirkel van de 6X4 kleiner.
Kan de aanvrager je niet even een voetje opsturen.
Ik heb alleen de hardwire modellen (chassis deel )
De 6X4 heeft de B7G als voet
De ECC83 EL84 heeft de B9A als voet.
Ook is de cirkel van de 6X4 kleiner.
Kan de aanvrager je niet even een voetje opsturen.
Ik heb alleen de hardwire modellen (chassis deel )
6X4 heeft inderdaad een kleinere voet dan de ecc83. Misschien dat ik hem binnekort even fotografisch vast kan leggen.
Ik hou mij zeer aanbevolen voor een printje. Ik heb de print voor de Classic Three al liggen, maaar een print voor de voeding er bij zou geweldig zijn. Als het goed is is er ook al en forumlid (volgens mij Dre) bezig met een trafo set voor de versterker.
helaas krijg ik geen antwoord op m`n mailtjes.........
eigenlijk onvoorstelbaar,want bij ae wordt altijd binnen een paar uur geantwoord.....
misschien dat het met de tijdelijke productiestop heeft te maken.
ik ga morgen wel even bellen!
en ik wil ook printjes!
eigenlijk onvoorstelbaar,want bij ae wordt altijd binnen een paar uur geantwoord.....
ik ga morgen wel even bellen!
en ik wil ook printjes!
Heb er net een gebruikt in mijn phonodude maar dat is ook een chasismount.
Het is wel een slank en lang buisje in vergelijking met de ecc82.
Het is wel een slank en lang buisje in vergelijking met de ecc82.
Anders zet je er toch gewoon een EZ80 voor in de plaats,makkelijk NOVAL
Anne
Anne
Lijkt me een goed idee, de EZ80 heb ik in de bibliotheek zitten.
Ik neem aan dat die in elektronisch opzicht vergelijkbaar is met de 6X4 ?
En is de EZ80 nog een beetje goed verkrijgbaar ?, beetje lullig om een buis voor te schrijven die zwaar obsolete zou zijn.
(ik denk dat ik voor de zekerheid ook een brug met 4 diodes erin teken, da's een stuk universeler.
Ik neem aan dat die in elektronisch opzicht vergelijkbaar is met de 6X4 ?
En is de EZ80 nog een beetje goed verkrijgbaar ?, beetje lullig om een buis voor te schrijven die zwaar obsolete zou zijn.
(ik denk dat ik voor de zekerheid ook een brug met 4 diodes erin teken, da's een stuk universeler.
- RobertD
- Contacteer:
Zit de EZ90 in jouw bibliotheek, Ray?
Dat is dezelfde buis als de 6X4, maar dan met de Europese naam.
Dat is dezelfde buis als de 6X4, maar dan met de Europese naam.
Nope, alleen de EZ80-81 en de GZ32-34-37
Ik ga nog wel eens wat zoeken.
Ik ga nog wel eens wat zoeken.
Als het enkel om het voetje gaat,een 6J6 (heel gangbaar ....geweest?) is er ook zoeen.Wordt wel een raar schema met een dubbeltriode als gelijkrichter
Anne
Anne
Ik heb net nog even naar de 6X4 gekeken en deze heeft een B7G voetje nodig.
Net als de 12x4, 6063, 6202, 6208, CV3508,CV4005, CV493, CV8203, CV8237,EZ90 en de U78.
Mogelijk staan deze wel in je database kan je in ieder geval de voet overnemen.
Ook heb ik nog even op internet zitten zoeken naar een socket voor print montage en die is er ook te vinden.

http://pacifictv.ca/socket.htm
Op de site staat te lezen
These B7G tube sockets are designed for 11/16" pin circle diameter PCB hole spacing.
Op de foto kan je zien dat de pennen netjes in 8 gelijken delen verdeeld zijn dus volgens mij moet je alles hebben zo.
Ik hoop dat je verder kan?
Groetjes George
Net als de 12x4, 6063, 6202, 6208, CV3508,CV4005, CV493, CV8203, CV8237,EZ90 en de U78.
Mogelijk staan deze wel in je database kan je in ieder geval de voet overnemen.
Ook heb ik nog even op internet zitten zoeken naar een socket voor print montage en die is er ook te vinden.

http://pacifictv.ca/socket.htm
Op de site staat te lezen
These B7G tube sockets are designed for 11/16" pin circle diameter PCB hole spacing.
Op de foto kan je zien dat de pennen netjes in 8 gelijken delen verdeeld zijn dus volgens mij moet je alles hebben zo.
Ik hoop dat je verder kan?
Groetjes George
Hoi Allen,dre schreef:helaas krijg ik geen antwoord op m`n mailtjes.........
ik ga morgen wel even bellen!![]()
en ik wil ook printjes!
Mijn laatste info is dat AE geen trafosets meer doet... Het was liefdewerk en nu met wat veranderde familieomstandigheden en de markt kon het niet meer uit...
Jammer, want het waren meer dan goede setjes!!
gr. M
- RobertD
- Contacteer:
Dat zou zeker jammer zijn, als AE geen trafosets meer doet.
De Audiotak is altijd een beetje de winkel van Kimm geweest, die is eerder dit jaar getrouwd en moet een kindje op de wereld gaan zetten. Misschien dat ze de draad later weer oppakt, ik hoop het van harte.
Van de kleinere sets heeft AE altijd wel een paar stuks op voorraad (little Ceasar - 807SE - phonodude en classic one). Het is wel beter om eens langs te gaan, soms staan er wat transformatoren stof te happen die je met wat aanpassingen in je schema prima kunt gebruiken.
De Audiotak is altijd een beetje de winkel van Kimm geweest, die is eerder dit jaar getrouwd en moet een kindje op de wereld gaan zetten. Misschien dat ze de draad later weer oppakt, ik hoop het van harte.
Van de kleinere sets heeft AE altijd wel een paar stuks op voorraad (little Ceasar - 807SE - phonodude en classic one). Het is wel beter om eens langs te gaan, soms staan er wat transformatoren stof te happen die je met wat aanpassingen in je schema prima kunt gebruiken.
Hey Allen,
Ik zou ook een print ontwikkelen, maar door omstandigheden heb ik bijna geen tijd meer voor hobby activiteiten. Dit is de reden waarom alles wat op een laag vuurtje is komen te staan. Ik heb ook een print ontwikkeld voorde hoogspanning. Dit is gedaan met een EZ81, dit is naar mijn weten bijna dezelfde buis als de 6x4 alleen heeft hij wat meer sap nodig op de heater (1A ipv 750mA). Wellicht dat Ray er wat mee kan.
Die bestanden die ik heb toegevoegd als bijlage is voor een transformator met 1 wikkeling.
Ik zou ook een print ontwikkelen, maar door omstandigheden heb ik bijna geen tijd meer voor hobby activiteiten. Dit is de reden waarom alles wat op een laag vuurtje is komen te staan. Ik heb ook een print ontwikkeld voorde hoogspanning. Dit is gedaan met een EZ81, dit is naar mijn weten bijna dezelfde buis als de 6x4 alleen heeft hij wat meer sap nodig op de heater (1A ipv 750mA). Wellicht dat Ray er wat mee kan.
Die bestanden die ik heb toegevoegd als bijlage is voor een transformator met 1 wikkeling.
- Bijlagen
-
- Print HV gelijkrichter.rar
- Eagle bestanden
- (294.03 KiB) 66 keer gedownload
Als ik zo eens naar de site van AE kijk lijkt het wel een opheffings uitverkoop , teminste wel als het om het audio gedeelte gaatRobertD schreef:Dat zou zeker jammer zijn, als AE geen trafosets meer doet.
Ja, daar ziet het wel naar uit. Ik denk dat ik mij maar eens ga richten op mijn prelude voorversterker. Jammer van het printje dat ik reeds heb voor de classic three, maar misschien iets voor later.
Sneak preview...Nog niet defitief hoor.
Heel strak Ray! Ziet er goed uit. Persoonlijk had ik de schroefterminals linksboven iets naar rechts geplaatst, dan hoef je die draadbrug niet te leggen, maar kun je hem links achterlangs leggen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Waarom draadbruggen? Wil je perse maar 1 laag gebruiken ofzo? draadbruggen.....dakantochechniemeer.
Lekker ruim opgezet
,meneer heeft zeker plaats genoeg
.
De gescheiden massa's met een condensator ertussen,zou er maar een lekweerstand bijzetten voordat de C het laat afweten.
Is het de bedoeling de keus te hebben,trafo met middenaftakking+buis of enkele wikkeling+diodebrug
Kan ook nog geen middenaftakking+buis+2diodes,maar dan zitten de andere twee er voor niks in
.
Anne
De gescheiden massa's met een condensator ertussen,zou er maar een lekweerstand bijzetten voordat de C het laat afweten.
Is het de bedoeling de keus te hebben,trafo met middenaftakking+buis of enkele wikkeling+diodebrug
Kan ook nog geen middenaftakking+buis+2diodes,maar dan zitten de andere twee er voor niks in
Anne
Dat is een mogelijkheid, Ik zal er naar kijken. moet natuurlijk wel de juiste kruipafstand behouden, en ik wil de connector ook niet te dicht bij de buis hebben.Fokko schreef:Heel strak Ray! Ziet er goed uit. Persoonlijk had ik de schroefterminals linksboven iets naar rechts geplaatst, dan hoef je die draadbrug niet te leggen, maar kun je hem links achterlangs leggen.
Zwak argument, Barry. Ik maak zelf mijn printen.Barry2001 schreef:Waarom draadbruggen? Wil je perse maar 1 laag gebruiken ofzo? draadbruggen.....dakantochechniemeer.
Ik heb geen zin om een hoop tijd en moeite te gaan investeren om een dubbelzijdige print te gaan fabriceren met het (grote) risico dat het niet goed gaat en dat ik zit met een print waar ik niet tevreden over ben...
Daarbij komt dat voor een schakeling als deze een dubbelzijdige versie (wat mij betreft) totaal geen toegevoegde waarde heeft,
afgezien van het feit dat de bovenlaag de functie van de drie draadbruggen overneemt.
Je hoort mij toch ook niet roepen dat het bouwen van buizen met hard-wired zoooo 1956 is ?
Valt wel mee hoor, afmetingen zijn op eurokaart formaat. (16 x 10 cm) nou kan ik een hoop gaan schuiven en doen om vervolgens 2 cm van een print te moeten afzagen, schiet ook niet echt op.Ah!buis schreef:Lekker ruim opgezet,meneer heeft zeker plaats genoeg
![]()
plus het feit dat er verschillende maten tussen verschillende fabrikanten gebruikt worden voor min of meer hetzelfde onderdeel. daarom is het wel verstandig om wat ruimte vrij te houden.
Zo stond het in het schema. heb je een suggestie voor een waarde en vermogen van die weerstand ?Ah!buis schreef:De gescheiden massa's met een condensator ertussen,zou er maar een lekweerstand bijzetten voordat de C het laat afweten.
Yep, zo kan de eindgebruiken kiezen tussen buizen of diode gelijkrichting.Ah!buis schreef:Is het de bedoeling de keus te hebben,trafo met middenaftakking+buis of enkele wikkeling+diodebrug![]()
Het is dus de bedoeling of om de buis te gebruiken, of de diode's.
Liever helemaal geen schroefterminalsFokko schreef:de schroefterminals
@Ray: ik heb al eens gekeken wat ik voor je kan betekenen, maar toen hadden we niks liggen. Ik zal binnenkort nog eens een request for samples plaatsen.
Groeten,
Mischa