Brugcel

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Duck Twacy

Brugcel

Bericht door Duck Twacy »

Ik wilde voor mijn Zappulse met 45VAC voeding een stelletje MIC MB351 brugcellen gebruiken (die ik nog heb liggen). Ooit aangeprezen als 400V/35A brugcellen door een diy leverancier. Nu google ik voor de grap eens op het nummer en vind ik dat het een 100V/35A type is (als ik de tabel goed lees).

http://www.akol.co.il/yad/components/re ... TIFIRE.pdf

Ik neem aan dat ik toch maar beter op zoek kan gaan naar een stelletje andere gelijkrichters (gezien de 62V DC voeding)? Of is dit safe zat?
sietse

Bericht door sietse »

Ik zou ze gewoon gebruiken. Je zit met 45VAC x 1,4 = 63VDC. Moet kunnen.

Sietse
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Zoals Sietse al schreef: geen probleem. Kun je met een gerust hart gebruiken.
Duck Twacy

Bedankt
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hallo Duck,

Gebruikt die Zappulse maar 1 voedingsspanning of een aparte + en een aparte - voeding? In dat laatste geval moet je voor iedere spanning een aparte brug gebruiken.
Duck Twacy

Pjotr schreef:
Hallo Duck,

Gebruikt die Zappulse maar 1 voedingsspanning of een aparte + en een aparte - voeding? In dat laatste geval moet je voor iedere spanning een aparte brug gebruiken.
Hallo Peter, zie plaatje

Afbeelding
http://www.lcaudio.com/index.php?page=64

Ik was zelf van plan een dubbele brugcel per kanaal te gebruiken. Ik heb echter wel eens gelezen (meen dat Bruno Putzeys het geschreven heeft) dat een enkele gelijkrichter te prefereren is. Iemand idee waarom?
richard

Bericht door richard »

Heb je minder spanningsverlies over de brugcellen? Ook lijken de schakelpieken en andere schakelstoringen bij dubbele brugcellen ook dubbel in sterkte en aantal.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hallo Duck,

In dit geval kun je met je huidige brugcellen dus geen trafo met een middenaftakking en 1 brugcel gebruiken. Er zou dan maximaal 2x de piekspanning van 45 V over de dioden komen te staan en dat is meer dan 100V. Je moet dus 2 brugcellen gebruiken die ieder apart op een aparte wikkeling zijn aangesloten, dan staat er maar 1x de piekspanning over de dioden. De resp + en - dan achter de brugcellen met elkaar verbinden voor het Gnd-punt.

Over de voors en tegens zijn de meningen verdeeld. Vind het zelf eigenlijk niet zoveel uitmaken behalve dan een extra diode-drop met 2 brugcellen. Op diyaudio.com wordt in de GC draadjes over het algemeen gesteld dat 2 aparte brugcellen beter klinkt, FWIW :roll:

Wel zou ik over de dioden ceramische 10nF/250V C'tjes plaatsen bij dergelijke brugcellen (over iedere aparte diode in de brug 1'tje) om de HF schakelstoring van de dioden zelf te onderdrukken.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”