Prologue

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

SuperR

Re: Prologue

Bericht door SuperR »

Ah!buis schreef:
Maar de voeding blijft een hindernis.Van 24V naar 5V geeft een verlies van bijna 30W,veel te heet in zo'n kast.
Anne
Wat gebruikt er dan zo veel stroom op 5 V? Die paar relais, arduino en PGA's iig niet. Dus wat verbruikt zo'n miniDSP dan?
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Anders gebruik je toch een LM2576 voor het digitale gedeelte?

Ik kom PB je nog even over de print, ik heb wat meer informatie nodig m.b.t. tot de koppeling van de Arduino en de print. Wat op welke print zit e.d. Momenteel ben ik alleen even heel druk voor de studie.
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

SuperR schreef:
Dus wat verbruikt zo'n miniDSP dan?
150mA @5V
In theorie zijn deze zelfs direct aan 24V te hangen maar dat is de uiterste limiet van het ding. Lijkt me niet verstandig om dat te doen.
En ja, het zijn alleen de dsp en digi (samen 300mA @ 5V), de relais en de pga('s). De arduino, SD kaart, IR ontvanger en het display hebben al een eigen voeding.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Maak eerst eens een inventarisatie van wat waar nodig is. Dan kun je een blokschema tekenen en zie je vanzelf hoe je het beste de voeding kunt organiseren. Dan wordt ook duidelijk waar je een galvanische signaal scheiding voor de controle signalen tussen analoog en digitale besturing kunt aanbrengen.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ik snap niet wat het probleem is, want de minidsp kun je voeden op de external DC connector input met 4.5 tot 24 VDC, Bladzijde 4 van de User manuel,
Dan kan je hem toch naar 12V terug brengen, of zie ik dat te simpel ?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Wie weet is het allemaal niet zo erg :? Ik heb geen mini-DSP,maar ergens gezien 5V 1,5A.Dat betekent,zonder schakelende oplossing,24-5=19V bij 1,5A geeft 19x1,5=28,5W warmte :cry:
Als dat ding tot 24V kan hebben,met bijbehorende kleinere stroom,dan is er geen man overboord.
Mocht er bezorgdheid bestaan over de wel erg hoge spanning dan gewoon een tweetal 1N5401 in serie,zijn we weer ruim een volt kwijt :D
Anne

Oh ja de LM2576,beter een LM2596 hogere schakelfrekwentie en daarmee kleinere L en C :o ;
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

1,5A voor de dsp??? Tikkie teveel hoor. ;) Ze verbruiken beide 150mAh @ 5V.
Rudy

Bericht door Rudy »

En wetende dat de eerste voedingstrap op de minidsp een schakelende voeding is zal het op 24V nog minder zijn.
Gewoon op 24V laten werken, doet kwa prestaties niets, en maakt het geheel toch wat simpeler.

mvg Rudy
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Vinculum schreef:
1,5A voor de dsp??? Tikkie teveel hoor. ;) Ze verbruiken beide 150mAh @ 5V.
Alleen de 2x8 gebruikt max 1,5A dit door de vele uitgangen. Ik denk dat je daar mee in de war bent. Deze moet dus wel met 12 volt aangestuurd worden.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Oooh,
Ze verbruiken beide 150mAh @ 5V.
dat scheelt een slok op een borrel (mogen het er twee zijn :sure: )
19x0,3=5,7W da's best te doen.Zal 's een tekeningetje maken.
Anne

Zo bijvoorbeeld :roll:
Bijlagen
ProloVoe.JPG
ray5150

Bericht door ray5150 »

Uhhh, Anne, ik wil niet zeuren, maar dat had ik 4 weken geleden ook al bedacht... :roll:
Proloog voeding.png
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Bij Anne zitten er nog wat vette weerstanden voor de regulatoren om nog wat voltage te verstoken. Wat betreft de galvanische scheiding, hiervoor kun je ook kleine print trafo's gebruiken. Kosten de kop ook niet, en zitten standaard in Eagle ;-)
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

:D Dat ziet er goed uit heren!
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ach ja Ray,er lijkt niks zo op een schakeling met zo'n 3-poter als weer zo'n ding :o
Vind je schakeling wat zwaar uitgevallen voor +5V/25mA en -5V/25mA om twee PGA2311 te voeden :shock:
Met wat serieweerstanden de warmte in de ICs beperken en tegelijk het verbruik over de twee voedingen te verdelen.
Ook nog een 12V voorzien want de relais van 12V hebben wat voordelen boven de 5V uitvoering.
Met een stroom van 10mA kan die tegelijk dienen voor een LED zonder weerstand erbij.Door de LED in de emitter te zetten krijg je ook gratis een redelijke inschakeldrempel,iets van 2V ipv 0,7V en dat ook zonder weerstand erbij.Dus nu één weerstand waar er anders drie zitten.
En de 12V relais met vergulde kontakten vindt je bij ome Dick voor 1€50 :D .
Nu dat Ray weer wakker is geworden,doe je weer mee :?: 8)
Voor iets bruikbaars moet alles vermoedelijk in bijv.Eagle getekend :(
Ik hou niet erg van Eagle.Ook moet je dan weten welke onderdelen het zijn,afmetingen en aansluitingen en zo.Best als je een doos onderdelen heb klaarstaan,maar ik mag op goed geluk wat nemen en dan is het dat vast net niet :? .
In de uitvoering die ik heb kun je ook geen nieuwe onderdelen aanmaken,daar werk ik dan omheen met een soortgelijk geval in de plaats.En als de nummering dan anders is moet het schema ook "fout" getekend :evil:
Anne
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ah!buis schreef:
Voor iets bruikbaars moet alles vermoedelijk in bijv.Eagle getekend
Mag ik even brutaal verwijzen naar deze tekening van hoe ik het in gedachten had voordat er iemand veel tijd in een eagle layout gaat steken?
Layout.jpg
Dit geeft een idee hoe ik de layout heb en de locatie van alle onderdelen. Dan kan degene die de printplaat ontwerpt een beetje rekening houden met de onderdelen plaatsing.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zo'n plaatje is wel heel fraai maar dat zegt niet veel,Waar is trouwens de tweede DSP :?:
Het gaat er toch om dat de printen er in passen.Dus afmetingen beschikbare ruimte en maten van wat er al in komt (Arduino,DSP) geeft een idee van wat er nog bij past.
Zoals ik het had getekend (voorlopig) PGA 6x4,5cm RELAIS 4,5x8cm en VOEDING 8x3cm.Zo hebben ze elk één afmeting hetzelfde,past makkelijker naast elkaar.
Anne
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Daarom post ik het ook, gewoon ter verduidelijking. Een aantal punten zijn vast zoals de plek waar de voeding binnenkomt, de inkomende audioingangen en de audioingangen naar de ucd's. Maar met die maten is het vast wel passend te maken.

De miniDSP en de miniDIGI zitten op elkaar. Dit is zo door de makers ook bedoeld.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

De miniDSP en de miniDIGI zitten op elkaar. Dit is zo door de makers ook bedoeld.
Aha, er kan in verdiepingen gebouwd,dan zal er niet vlug plaatsgebrek zijn.
Was nog een voedingprint in voorontwerp tegoed.
Hierbij,
Anne
Bijlagen
ProloVDG.JPG
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ah!buis schreef:
Ach ja Ray,er lijkt niks zo op een schakeling met zo'n 3-poter als weer zo'n ding :o
Vind je schakeling wat zwaar uitgevallen voor +5V/25mA en -5V/25mA om twee PGA2311 te voeden :shock:
Valt wel mee hoor, ik zie wel veel uitgebreidere voedingen met current sourcers en dergelijke.

Ah!buis schreef:
Met wat serieweerstanden de warmte in de ICs beperken en tegelijk het verbruik over de twee voedingen te verdelen.
Dat kan, je kan ook een koelblokje op de 317 schroeven.
Ah!buis schreef:
Nu dat Ray weer wakker is geworden,doe je weer mee :?: 8)
Nee, dat niet, maar ik leest het hele verhaal wel mee, en ik vind het opmerkelijk/grappig dat jullie na een paar weken discussie op vrijwel hetzelfde uitkomen als ik.
Ah!buis schreef:
Voor iets bruikbaars moet alles vermoedelijk in bijv.Eagle getekend :(
Ik hou niet erg van Eagle.Ook moet je dan weten welke onderdelen het zijn,afmetingen en aansluitingen en zo.Best als je een doos onderdelen heb klaarstaan,maar ik mag op goed geluk wat nemen en dan is het dat vast net niet :? .
In de uitvoering die ik heb kun je ook geen nieuwe onderdelen aanmaken,daar werk ik dan omheen met een soortgelijk geval in de plaats.En als de nummering dan anders is moet het schema ook "fout" getekend :evil: Anne
Tja, quick en dirty is leuk en aardig om een idee uit te werken of om iets te verhelderen op een forum.
Iets tekenen waar daadwerkelijk een print van gefabriceert van moet worden is natuurlijk een heel ander verhaal.
Dan heb je ineens te maken met footprints, afmetingen, enzovoorts.
Laat staan als je zoals ik zelf printen maakt die dus enkelzijdig moeten zijn, en je dus een hoop kunstgrepen moet toepassen om het aantal jumpers binnen de perken te houden.
Eagle is een programma waarmee je moet leren werken, dat duurt even.
Maar met de bibliotheek kun je 90% van de standaard schakelingen maken.
Op de site van de maker kun je ook honderden bibliotheken downloaden en importeren
Heb jij in jouw programma geen knopje om je lijnen op 45 graden te zetten ?, het zou het geheel een heel stuk strakker maken. 8-[C
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Even iets stoms misschien maar waarom moet het in eagle? De print van Ah!buis ziet er toch goed uit? Kan daar niet gewoon een print van gemaakt worden?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

De printjes zijn getekend met ExpressPCB.Enkelzijdig en alleen 5 draadbruggen in de PGA-print.
Ik heb ze hier gezet als .pdf ,niet iedereen heeft Express.Afgebeeld van de onderdelenkant,je ziet ahw de koper door de print heen.
De files om een print te maken zijn enkel voor de fabrikant/programmamaker geschikt(nogal duur).
Ik meen dat Aat het wel voor elkaar krijgt om er printen mee te maken 8) .
Was voor de versterker met heeel veel LEDs.Hoe zou het eigelijk met die kerstboom zijn :-s .
Anne
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ik heb nooit gezegd dat het in eagle moet...het is toevallig het programma dat ik gebruik.
Er zijn tientallen ontwerpprogramma's verkrijgbaar, allemaal met hun eigen voor en tegens en in prijs varieerend van 50 tot 10.000 euro.
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ik keek net op http://www.mijnprintplaat.nl rn daar zou de voedingsprint in blauw met coating en vertinning etc op 20,- euro komen. Dat is toch niet schrikbarend veel? Daar kan ik jullie toch niet voor vragen om al die tijd en moeite erin te steken? Alleen al om al die gaatjes te boren... Pfff wat een werk.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Wat voor maten heb je aangehouden ? voor blauwe PCB leveren ze maximaal 100 x 160. ik kom dan uit 34 euro.
Bij standaard FR4 met als maten 200 x 160 kom ik op 47 euro uit.

Van alle uren die in het ontwerpen en tekenen van een print is het boren van gaatjes wel het simpelste en relaxte klusje...ik kan het weten. O:)
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ik heb alleen de voedingsprint gedaan dus 8x3 cm.
Plaats reactie