paasproject 2010 met Alpair 6 filteren of herbouwen?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

paasproject 2010 met Alpair 6 filteren of herbouwen?

Bericht door bcvdb »

Hallo allemaal.

Ik ben sindskort in het bezit van een setje alpair6 gen2 in de behuizing van het paasproject 2010 van Henkjan.
Ik ben van plan de speakers in een 2.1 opstelling te gaan gebruiken, dus wil eigenlijk af van alle frequenties onder de 100Hz.

Nu zit ik met een aantal ideen in mijn hoofd.
Het ontwerp van Henkjan is bedoeld voor fullrange. Dus is de kast zo ontworpen dat er ook een mooi laag uit komt.
Nu kan ik natuurlijk een filter maken om alles onder de 100Hz eruit te gooien. Probleem opgelost...

Nu speelt er ook het idee om een compleet andere kast te bouwen. De behuizing is gefineerd met licht hout en dat past niet zo mooi in mijn interieur. Dus ipv hem over te schilderen kan ik natuurlijk ook zelf iets bouwen.
En als we (zie je hoe ik hier op slinkse wijze van mijn probleem ook een beetje jullie probleem maak :mrgreen: ) dan uitgaan van het feit dat de speaker onder de 100Hz niets hoeft te doen is misschien wel een beter ontwerp mogelijk? Hier mis ik de ervaring dus weer... aangezien ik nog NOOIT een speaker heb gebouwd.

Ook denk ik al een tijdje aan het concept van een FAST. Dan hoef ik het NIET in 2.1 aan te sturen, heb ik WEL de voordelen van een breedbander, EN het mooie laag van een subspeaker.
Het probleem is alleen dat het allemaal niet te groot mag worden voor mijn kleine kamertje.

Wat zijn jullie ideen over dit geheel?

p.s. er zit al een filter in het ontwerp om het hoog en het mid iets af te vlakken. Dit was nodig omdat de behuizing voor een gen 1 was ontworpen en er nu een gen 2 in zit.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: paasproject 2010 met Alpair 6 filteren of herbouwen?

Bericht door Henkjan »

over dat filter heb ik me de hele tijd verbaasd, ik heb 'm (met de gen2) zonder filter, zo was die ook mee naar Breda, en dat klinkt gewoon prima. voor d egen1 had ik juist wel een filter...

maar goed, het gaat om het laag: gewone gesloten kastjes zou dan prima kunnen, wel breedte gelijk houden en hoogte ook zo veel mogelijk.
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: paasproject 2010 met Alpair 6 filteren of herbouwen?

Bericht door bcvdb »

ja idd...

Heb hem overgenomen van weetikveel! en die had bij audioworld (ofzo) laten meten samen met een expert en toen kwamen ze op dit filter uit. Ik ga ze iig eens beluisteren met en zonder filter...

Maar het gaat toch voornamelijk om de 100Hz.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: paasproject 2010 met Alpair 6 filteren of herbouwen?

Bericht door Henkjan »

je kan beginnen met wat wol oid in de poort te stoppen
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: paasproject 2010 met Alpair 6 filteren of herbouwen?

Bericht door bcvdb »

Wat is hier het resultaat van?

Ik dacht dat als ik de frequenties juist weg filterde dit ten goede kwam voor het middengebied?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: paasproject 2010 met Alpair 6 filteren of herbouwen?

Bericht door Henkjan »

de poort dempen geeft minder laag en maakt er meer een gesloten kast van.

met 2.1 filteren zorg je er voor dat de Alpair minder zal uitslaan, dit zorgt voor een zuiverder mid en hoog
weetikveel!
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 19:52

Re: paasproject 2010 met Alpair 6 filteren of herbouwen?

Bericht door weetikveel! »

Er is al even niet meer gereageerd maar ik ben toch wel benieuwd of er vooruitgang is geboekt.

Nog even voor de duidelijkheid; het paasproject 2010 zoals ik hem heb nagebouwd met deze gen2 drivers zijn bij Speakerland in Oss samen met Ruud gemeten. In mijn topic van dit project zijn de meetresultaten te zien van het ontwerp met en zonder filter. Je kunt natuurlijk proberen of je het zonder filter beter vind klinken. Ik vind dat de speakers met het filter veel gebalanceerder klinken (wat ook terugkomt uit de metingen).
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: paasproject 2010 met Alpair 6 filteren of herbouwen?

Bericht door bcvdb »

Nog niet veel vooruitgang helaas. Ik heb ze getest met en zonder filter, maar vind ze met filter zeker ook beter klinken. Dit komt er dus zowieso in!

Ik heb ook even getest met een dicht gestopte poort, doordat er dan minder bas geproduceert hoeft te worden klinkt het mid beter. En ik onderstuen door een sub, dus is dit wel slim.

Over de filtering ben ik het nog niet helemaal eens. Ik kan ook de sub gebruiken om te filteren, deze heeft een stereo full range input, en een stereo Gefilterde output. De cross over frequentie regel ik dan ook op de sub. Dus dat is ook nog een optie.

Deze speakers zijn voor tijdelijk in 2.1. Later komen ze misschien als fullrange weer bij de pc ofzo. Dus ik wil eignelijk niets permanents doen.

Wel ga ik ze nog opnieuw fineren denk ik...

Dan post ik wel even wat foto's.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”