buizen voorversterker met phono
Moderator: Beheerdersteam
Re: buizen voorversterker met phono
Heb inmiddels de schakelaars verlengd, helaas nog geen mooie knoppen en dus maar bedienen met een steeksleutel, en aan het luisteren geweest.
De passieve volumeknop en sourceselect werken goed, cd-speler klinkt meer open en rustiger.
Ben daar dus wel tevrede mee.
Helaas geeft de phono een brom/ruis geen enkele toon maar meerdere golven, beetje zingerig.
Weet niet goed hoe ik dit moet verwoorden.
Maar kan het uit de platenspeler zelf komen? heb deze nooit echt goed kunnen luisteren en weet ook niet in welke staat hij precies is.
Wat ik wel weet is dat de ruis er niet is als ik de platenspeler afkoppel, wat zou zeggen dat de brom/ruis niet in de phonodude wordt gegenereerd. Ook is het, wanneer in de toonarm aanraak, gehoorsmatig anders van toon en volume. Heb de platenspeler aangesloten met aardedraad aan het sterpunt van de phonodude.
Kan het liggen aan een slecht element (onbekend naald is van sony) of slechte bekabeling in de toonarm (is al 40 jaar oud denk ik)
Misschien (denk het wel) hebben jullie een oplossing voor mij.
De passieve volumeknop en sourceselect werken goed, cd-speler klinkt meer open en rustiger.
Ben daar dus wel tevrede mee.
Helaas geeft de phono een brom/ruis geen enkele toon maar meerdere golven, beetje zingerig.
Weet niet goed hoe ik dit moet verwoorden.
Maar kan het uit de platenspeler zelf komen? heb deze nooit echt goed kunnen luisteren en weet ook niet in welke staat hij precies is.
Wat ik wel weet is dat de ruis er niet is als ik de platenspeler afkoppel, wat zou zeggen dat de brom/ruis niet in de phonodude wordt gegenereerd. Ook is het, wanneer in de toonarm aanraak, gehoorsmatig anders van toon en volume. Heb de platenspeler aangesloten met aardedraad aan het sterpunt van de phonodude.
Kan het liggen aan een slecht element (onbekend naald is van sony) of slechte bekabeling in de toonarm (is al 40 jaar oud denk ik)
Misschien (denk het wel) hebben jullie een oplossing voor mij.
Re: buizen voorversterker met phono
Ik denk inderdaad dat je het in de bekabeling moet zoeken en in de aarde.
Wel is het zo dat niet elke tafel er baat bij heeft dat deze geaard moet worden daar kan je dus ook wat mee spelen.
Het gebruikte aardpunt is in ieder geval wel de enige juiste geweest.
Het element zal zelf niet echt ruis genereren, je zal het dan eerder in slechte contacten en dergelijke moeten zoeken.
Wat het ook zou kunnen zijn is dat je nu met een MC element speelt.
Deze hebben vaak een veel lagere uitgang spanning dan een MM en daardoor meer versterking nodig.
Aangezien de PD niet een hele stille versterker is zal er dan dus meer ruis te horen zijn om dat de volume knop verder open moet.
Heb je al wel aan de PD kunnen meten?
Anders gezegd weet je zeker dat de PD goed werkt?
Je kan de werking van de versterker simpel testen door gebruik te maken van Arta.
Wel zal je dan de uitgang van je geluidskaart extra moeten dempen om de ingang van de PD niet te oversturen.
Dit kan simpel door een 200K potmeter voor de ingang te zetten en deze dan terug te draaien tot dat je ongeveer 2.5mV op de ingang hebt staan.
Sluit dan de reverentie ingang (Rechts) van de geluidskaart ook op de ingang aan en de linker op de uitgang als je arta goed hebt ingesteld kan je nu de versterking aflezen en zie je de RIAA correctie.
Je weet dan in ieder geval of je versterker goed werkt.
Voor de werking en instelling van Arta kan je het beste even in de handleiding kijken daar wordt goed uitgelegd hoe je dan het beste alles kan instellen en kan testen.
Groetjes George en suc6
Wel is het zo dat niet elke tafel er baat bij heeft dat deze geaard moet worden daar kan je dus ook wat mee spelen.
Het gebruikte aardpunt is in ieder geval wel de enige juiste geweest.
Het element zal zelf niet echt ruis genereren, je zal het dan eerder in slechte contacten en dergelijke moeten zoeken.
Wat het ook zou kunnen zijn is dat je nu met een MC element speelt.
Deze hebben vaak een veel lagere uitgang spanning dan een MM en daardoor meer versterking nodig.
Aangezien de PD niet een hele stille versterker is zal er dan dus meer ruis te horen zijn om dat de volume knop verder open moet.
Heb je al wel aan de PD kunnen meten?
Anders gezegd weet je zeker dat de PD goed werkt?
Je kan de werking van de versterker simpel testen door gebruik te maken van Arta.
Wel zal je dan de uitgang van je geluidskaart extra moeten dempen om de ingang van de PD niet te oversturen.
Dit kan simpel door een 200K potmeter voor de ingang te zetten en deze dan terug te draaien tot dat je ongeveer 2.5mV op de ingang hebt staan.
Sluit dan de reverentie ingang (Rechts) van de geluidskaart ook op de ingang aan en de linker op de uitgang als je arta goed hebt ingesteld kan je nu de versterking aflezen en zie je de RIAA correctie.
Je weet dan in ieder geval of je versterker goed werkt.
Voor de werking en instelling van Arta kan je het beste even in de handleiding kijken daar wordt goed uitgelegd hoe je dan het beste alles kan instellen en kan testen.
Groetjes George en suc6
Re: buizen voorversterker met phono
Beetje gek geweest, kwam er net achter dat mijn ht-versterker gewoon een phono ingang heeft.
Dus hup speler beneden aangesloten en .... brrrrrrrrrhrrrrrrbrrrrr.
Ook hier een aardedraad erbij en weg, gewoon mooi spelen.
Dus hop weer naar boven en aardedraad op verschillende plekken tegen behuizing aan en wat blijkt, het volstaat om de aarde bij de speler te koppelen aan de cinch massa.
De phonodude werkt dus gelijk perfect geeft geen brom ofzo en dat voor de eerste keer.
Nu merk ik wel dat een nieuwe naald en/of element wel wenselijk is maar zit ook met het feit de mijn vrouw de optonica rp3500 een afschuwelijk ding vind, waardoor ik misschien toch maar een andere moet gaan kopen. Heb al een Edwards TT1 (op basis van een rega2) of een pro-ject 1.3 op het oog.
Hopenlijk zijn dit dan wel verbeteringen.
Dus hup speler beneden aangesloten en .... brrrrrrrrrhrrrrrrbrrrrr.
Ook hier een aardedraad erbij en weg, gewoon mooi spelen.
Dus hop weer naar boven en aardedraad op verschillende plekken tegen behuizing aan en wat blijkt, het volstaat om de aarde bij de speler te koppelen aan de cinch massa.
De phonodude werkt dus gelijk perfect geeft geen brom ofzo en dat voor de eerste keer.
Nu merk ik wel dat een nieuwe naald en/of element wel wenselijk is maar zit ook met het feit de mijn vrouw de optonica rp3500 een afschuwelijk ding vind, waardoor ik misschien toch maar een andere moet gaan kopen. Heb al een Edwards TT1 (op basis van een rega2) of een pro-ject 1.3 op het oog.
Hopenlijk zijn dit dan wel verbeteringen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: buizen voorversterker met phono
Maar is die cinch massa een andere massa dan je sterpunt massa dan? Wel vreemd dat het zoveel uitmaakt.
Maar mooi dat het werkt, gefeliciteerd!
Die Optonica (moest 'm even opzoeken) zou ik persoonlijk niet vinden misstaan, maar goed. Die Edwards TT1 ziet er wel wat subtieler uit, en belangrijker, de recencies liegen er niet om.
Heb je al foto's van zoals íe nu is?
Maar mooi dat het werkt, gefeliciteerd!
Die Optonica (moest 'm even opzoeken) zou ik persoonlijk niet vinden misstaan, maar goed. Die Edwards TT1 ziet er wel wat subtieler uit, en belangrijker, de recencies liegen er niet om.
Heb je al foto's van zoals íe nu is?
Re: buizen voorversterker met phono
Tja dat vind ik dus ook. De cinch van de phono input gaan direct naar het sterpunt en de uitgang komt ook van het sterpunt. Verder heb ik een ls terminal gebruikt met directe verbinding met sterpunt voor de aarding. Maar het beste resultaat behaalde ik door het aardingspunt van de platenspeler met de cinchbus van de platenspeler intern te verbinden. Gebruik nu dus geen extra aardingsdraad tussen speler en versterker.
Agh en het hoe en waarom maakt me dan ook niets meer uit eigenlijk als het resultaat goed is.
Tja qua smaak vind ik de optonica ook niet echt mooi (houd zelf van strak en modern) maar de bouw is wel lekker stevig.
Hierbij nog een foto van de phonodude zoals deze nu is, dus zonder knoppen, bedien hem nu met steeksleutel 10mm en de aan/uit schakelaar zit op de achterkant. De kt88 staat eronder. Weet nog niet of het aan het element ligt of dat de buizen nog moeten inspelen maar hoop stiekem dat het geheel nog wat opener word. Is nu alsof er een doek voor hangt (enkel met platen, cd's doen het super)
Weet ook niet wat voor element erin zit, wel een mm in ieder geval, van het merk sony en de naald is een sony nd134g.
Agh en het hoe en waarom maakt me dan ook niets meer uit eigenlijk als het resultaat goed is.
Tja qua smaak vind ik de optonica ook niet echt mooi (houd zelf van strak en modern) maar de bouw is wel lekker stevig.
Hierbij nog een foto van de phonodude zoals deze nu is, dus zonder knoppen, bedien hem nu met steeksleutel 10mm en de aan/uit schakelaar zit op de achterkant. De kt88 staat eronder. Weet nog niet of het aan het element ligt of dat de buizen nog moeten inspelen maar hoop stiekem dat het geheel nog wat opener word. Is nu alsof er een doek voor hangt (enkel met platen, cd's doen het super)
Weet ook niet wat voor element erin zit, wel een mm in ieder geval, van het merk sony en de naald is een sony nd134g.
Re: buizen voorversterker met phono
Mischien ligt het wel aan de opmerking die jezelf plaatste dat de naald versleten is.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: buizen voorversterker met phono
Mooi gemaakt Vincent. Knap dat je een buizen phono in (bijna) één keer bromvrij hebt gekregen.
Wat je zegt over dat doek voor het geluid zal inderdaad met je naald te maken hebben. Maak de naald goed schoon met stylus cleaner voordat je een elpee draait. Ook de buisjes hebben nog wat tijd nodig, je hebt toch nieuwe buizen?
Ik vind sowieso mijn phonodude en degene die ik voor een vriend heb gebouwd na een uurtje spelen pas echt mooi klinken. In elk geval mooier dan cd's.
Ben benieuwd naar je draaitafel.
Wat je zegt over dat doek voor het geluid zal inderdaad met je naald te maken hebben. Maak de naald goed schoon met stylus cleaner voordat je een elpee draait. Ook de buisjes hebben nog wat tijd nodig, je hebt toch nieuwe buizen?
Ik vind sowieso mijn phonodude en degene die ik voor een vriend heb gebouwd na een uurtje spelen pas echt mooi klinken. In elk geval mooier dan cd's.
Ben benieuwd naar je draaitafel.
Re: buizen voorversterker met phono
Dat ziet er zeker netjes uit.
Inderdaad wel apart dat je tegen de aansluit bussen geen brom hebt en op het sterpunt wel.
Als het goed is gaan de aansluit bussen ook direct naar het sterpunt en zou dat niet mogen uit maken.
Het geluid zal nog wel iets opener worden maar is in mijn ervaring ook afhankelijk van de buis die je in de 2e trap gebruikt hebt.
Niet zo heel lang geleden heb ik eens een ander setje geprobeerd dan de buizen waar ik mee speelde en dat was een grote teleur stelling.
Snel terug gegaan en het paartje omgeruild tegen een paartje dat van het zelfde merk en type was dat ik had.
Natuurlijk is het wel zaak dat je platen speler dan ook wel goed is en mooi afgeregeld want daar kan je ook nog wel het een en ander in winnen.
Groetjes George
Inderdaad wel apart dat je tegen de aansluit bussen geen brom hebt en op het sterpunt wel.
Als het goed is gaan de aansluit bussen ook direct naar het sterpunt en zou dat niet mogen uit maken.
Het geluid zal nog wel iets opener worden maar is in mijn ervaring ook afhankelijk van de buis die je in de 2e trap gebruikt hebt.
Niet zo heel lang geleden heb ik eens een ander setje geprobeerd dan de buizen waar ik mee speelde en dat was een grote teleur stelling.
Snel terug gegaan en het paartje omgeruild tegen een paartje dat van het zelfde merk en type was dat ik had.
Natuurlijk is het wel zaak dat je platen speler dan ook wel goed is en mooi afgeregeld want daar kan je ook nog wel het een en ander in winnen.
Groetjes George
Re: buizen voorversterker met phono
Denk zelf dat het een aardlus probleem was, en dan vooral in de speler zelf.
Nu ik de aarding beter heb aangesloten, zat al een klein draadje tussen de bussen en aardpunt, heb ik geen extra aardedraad nodig en gebruik ik gewone stereo interlink.
Twijfel er nu nog aan welk element ik erin moet doen
Misschien weten jullie een leuke niet al te duur exemplaar wat hier mooi in zal passen.
Luister vooral pop/jazz/rock.
Hierbij een pdf van de speler:
Specifications
Motor: 6-pole AV Servo motor with 72-pole FG servo mechanism
Drive system: direct drive
Speeds: 33 and 45rpm
Speed control range: within +-4%
Wow and flutter: less than 0.04% WRMS
Rumble: better than 60dB
Platter: 310mm aluminium die-cast with strobe marks
Tonearm: static balance s-shaped pipe arm
Effective length: 245mm
Overhang: 14mm
Offset angle: 21 degrees
Cartridge weight range: 4 to 18g
Cartridge: VM type
Frequency response: 20 to 20,000Hz
Output: 3mV
Channel separation: 20dB
Optimum tracking force: 2g
Load impedance: 47k ohms
Dimensions: 500 x 187 x 413mm
Weight: 16kg
Nu ik de aarding beter heb aangesloten, zat al een klein draadje tussen de bussen en aardpunt, heb ik geen extra aardedraad nodig en gebruik ik gewone stereo interlink.
Twijfel er nu nog aan welk element ik erin moet doen
Misschien weten jullie een leuke niet al te duur exemplaar wat hier mooi in zal passen.
Luister vooral pop/jazz/rock.
Hierbij een pdf van de speler:
Specifications
Motor: 6-pole AV Servo motor with 72-pole FG servo mechanism
Drive system: direct drive
Speeds: 33 and 45rpm
Speed control range: within +-4%
Wow and flutter: less than 0.04% WRMS
Rumble: better than 60dB
Platter: 310mm aluminium die-cast with strobe marks
Tonearm: static balance s-shaped pipe arm
Effective length: 245mm
Overhang: 14mm
Offset angle: 21 degrees
Cartridge weight range: 4 to 18g
Cartridge: VM type
Frequency response: 20 to 20,000Hz
Output: 3mV
Channel separation: 20dB
Optimum tracking force: 2g
Load impedance: 47k ohms
Dimensions: 500 x 187 x 413mm
Weight: 16kg
Re: buizen voorversterker met phono
Mooie tafel.
Een ander element ja dat kan prima maar dab zou je voor het mooie de effectieve massa moeten hebben van de arm en die wordt op Vinyl Engine niet gegeven.
Wel schat ik in dat de arm onder de middel zware armen valt en dat zou betekenen dan je het beste kan kijken naar een element met een compliance dat rond de de 15 zal liggen.
En ja wat wil je uit geven voor een element.
Zelf speel ik met een sumico Bluepoint evoIII.
Ik vermoed dat dit element het ook goed zal doen in de Sharp maar of dat binnen je budget valt kan ik natuurlijk niet bepalen.
Ook grado heeft mooie elementen op de markt die ook nog eens prettig geprijsd zijn.
Zo zal een Grado Gold het ook al snel mooi doen maar ook de green of een Silver doen het al snel goed.
Groetjes George
Een ander element ja dat kan prima maar dab zou je voor het mooie de effectieve massa moeten hebben van de arm en die wordt op Vinyl Engine niet gegeven.
Wel schat ik in dat de arm onder de middel zware armen valt en dat zou betekenen dan je het beste kan kijken naar een element met een compliance dat rond de de 15 zal liggen.
En ja wat wil je uit geven voor een element.
Zelf speel ik met een sumico Bluepoint evoIII.
Ik vermoed dat dit element het ook goed zal doen in de Sharp maar of dat binnen je budget valt kan ik natuurlijk niet bepalen.
Ook grado heeft mooie elementen op de markt die ook nog eens prettig geprijsd zijn.
Zo zal een Grado Gold het ook al snel mooi doen maar ook de green of een Silver doen het al snel goed.
Groetjes George
