Speakers in een rugzak bouwen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
0fftime
Berichten: 10
Lid geworden op: za 12 nov 2011, 13:56

Speakers in een rugzak bouwen

Bericht door 0fftime »

Hallo,

Ik was op het idee gekomen om in de kerstvakantie te proberen speakers in mijn rugzak te bouwen en hier mijn ipod op aan te sluiten. Als ik dan naar school fiets heb ik ook nog wat muziek (en de rest ook). Maar nu dacht mijn vader dat dit niet kon omdat de boxjes dus niet harder zouden gaan dan de ipod zelf en een versterker zou nooit in de tas gebouwd kunnen worden. Maar ik heb wat rondgezocht en kwam toen op een TA2024 versterker uit. Dit leek mij wel een optie dus wil ik het plan als mogelijk doorzetten. Maar nu heb ik hier verder zelf weinig verstand van. Het inbouwen etc daar heb ik weinig moeite mee en als het kan kan ik ook wel op hulp van mijn vader rekenen maar dan moet ik wel eerst weten hoe ik dat moet doen met boxjes etc. Ik heb ook geen idee wat goede boxjse zijn ik wil het liefst iets dat niet heel groot is (er moeten ook nog boeken in de tas) maar toch wel goed geluid geeft.

Hier een plaatje van wat lijkt op mijn huidige tas:
Afbeelding

Ik heb er een die net een slag groter is. Als nodig wil ik hier ook wel fotos van maken!
Dus is er iemand die mij kan helpen met het uitzoeken van boxjes overige componenten en uitleggen van hoe en wat? En zou ik de versterker in een boxje moeten bouwen?

Alvast bedankt!

Ruben
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Speakers in een rugzak bouwen

Bericht door bas focal m180 »

Dan moet je eens kijken naar water resistant speakers http://www.europe-audio.nl/Producten_c. ... ep_A_ID=96 .
0fftime
Berichten: 10
Lid geworden op: za 12 nov 2011, 13:56

Re: Speakers in een rugzak bouwen

Bericht door 0fftime »

Oke en dan lijkt mij een met zo'n kapje ervoor ook wel handig. Maar die zijn er alleen in 8 cm en dan passen er denk ik 3 in mijn tas zou dat kunnen? En hoe zou dat dan moeten qua bedrading en met die versterker? Want mij lijkt het het meest handig de versterker op de bodem van mijn tas te leggen in bijv een plastic box?

Dit bijvoorbeeld? (en dan de 1e).
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Speakers in een rugzak bouwen

Bericht door bas focal m180 »

0fftime schreef:
Oke en dan lijkt mij een met zo'n kapje ervoor ook wel handig. Maar die zijn er alleen in 8 cm en dan passen er denk ik 3 in mijn tas zou dat kunnen? En hoe zou dat dan moeten qua bedrading en met die versterker? Want mij lijkt het het meest handig de versterker op de bodem van mijn tas te leggen in bijv een plastic box?

Dit bijvoorbeeld? (en dan de 1e).
Die url krijgen ik niet open , een simpel water vast speakertje naar keuze en budget en je hebt ze ook van 13 en 16 cm , je moet
er eentje per uitgang voor je versterkertje gaan gebruiken , kwa versterkertjes kom je op een
klasse T uit , energie zuinig maar daar kan ik je niet verder mee helpen omdat ik daar geen kaas van heb gegeten .
Maar op dit forum moet er genoeg te vinden zijn over kleine t ampjes .
0fftime
Berichten: 10
Lid geworden op: za 12 nov 2011, 13:56

Re: Speakers in een rugzak bouwen

Bericht door 0fftime »

Oke bedankt de URL zal ik is naar kijken dan. En even aanpassen en misschien andere mensen die weten hoe ik dat met dat versterkertje zou moeten doen? Het moet natuurlijk klein zijn en het liefst op batterijen of iets dergelijks kunnen omdat het wel allemaal in m'n schooltas moet pakken. Dat met die link lukt niet. Dat ligt aan de site van conrad. Als iemand de buizing op wil zoeken. Ga dan naar conrad.nl en tik dan bij zoeken behuizing in en dan de 1e optie.
Auxilium
Berichten: 65
Lid geworden op: za 02 jul 2011, 20:29

Re: Speakers in een rugzak bouwen

Bericht door Auxilium »

0fftime schreef:
Oke bedankt de URL zal ik is naar kijken dan. En even aanpassen en misschien andere mensen die weten hoe ik dat met dat versterkertje zou moeten doen? Het moet natuurlijk klein zijn en het liefst op batterijen of iets dergelijks kunnen omdat het wel allemaal in m'n schooltas moet pakken. Dat met die link lukt niet. Dat ligt aan de site van conrad. Als iemand de buizing op wil zoeken. Ga dan naar conrad.nl en tik dan bij zoeken behuizing in en dan de 1e optie.
Alles wat je nodig hebt kan je vinden op http://www.kistradio.nl. De versterker, behuizing, plugjes, kabels, accu, speakers. Heb je maar 1 keer verzendkosten. De speakers aansluiten is heel makkelijk, maar je kan er maximaal 2 op aansluiten van 4 ohm of 4 van 8 ohm, maar dat zou zinloos zijn. Ook moet je nog een behuizing maken voor de speakers. Het kan gewoon draaien met batterijen.

Je kan alles maken wat je wil in dit geval :wink:
0fftime
Berichten: 10
Lid geworden op: za 12 nov 2011, 13:56

Re: Speakers in een rugzak bouwen

Bericht door 0fftime »

Oke dat is een goed idee! Maar enig idee wat ik dan allemaal nodig zou zijn en hoe zit het met die behuizing?? Want ik heb qua kabels en die dingen geen idee. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat het mega duur word. Ik ben scholier en heb dus niet heel veel te besteden en het is meer voor de lol dan echt heel serieus. Maar er hoeft ook niet mega op de kosten gelet te worden een beetje gemiddeld zegmaar!

Heel erg bedankt in ieder geval al!

Ruben
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Speakers in een rugzak bouwen

Bericht door meiborg »

Hoi ruben,

Beetje vaag wat nu je budget is ;) Hoeveel wil je ongeveer besteden maximaal?

Wat je nodig hebt:
* Een klein versterkertje, bijvoorbeeld de Ta2024 (google maar eens om te zien wat dat is) á ~12 euro
* Een potentiometer, als je er een volume knopje op wil á ~15 euro. Eigenlijk niet nodig want volume kan je ook met je mp3 speler doen.
* twee speakertjes, die visaton FR8WP-4B zijn prima geschikt hiervoor. ~32 euro
* Een gelaccu met lader, ongeveer 40 euro. Google maar eens naar Baco army goods, gelaccu 12v 7,2 amp ofzo. Setje ~40 euro
* Wat hout om de kastjes te maken.

Leuk idee, je loopt wel met ongeveer 3 kilo extra te zeulen in je rugzak en het is toch nog best een prijzig concept zo. Je hebt wel de hele dag muziek bij en het klinkt ook nog beter dan eigenlijk iedere andere draagbare kant en klare oplossing die in de buurt komt.

Mvg Reinder
0fftime
Berichten: 10
Lid geworden op: za 12 nov 2011, 13:56

Re: Speakers in een rugzak bouwen

Bericht door 0fftime »

Bedankt Reinder! Die volumeknop is inderdaad een beetje overbodig. En die gelaccu's zijn wel groot naar mijn idee. Zou hiervoor een andere oplossing mogelijk zijn? En alles bij elkaar opgeteld zou ik nu zo'n 90 euro kwijt zijn dat is toch iets teveel. Maar dit komt naar mijn idee vooral door die gelaccu. Dus misschien dat die vervangen zou kunnen worden?
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Speakers in een rugzak bouwen

Bericht door meiborg »

Dat kan, 8x aa batterijtjes is ook 12v. Gaat wel veel minder lang dan die accu natuurlijk.

Mvg Reinder
0fftime
Berichten: 10
Lid geworden op: za 12 nov 2011, 13:56

Re: Speakers in een rugzak bouwen

Bericht door 0fftime »

Wel dat maakt niet heel veel uit. En dan heb ik ondertussen nog een vraag. Als ik dat versterkertje koop dan moet deze ook in een box. Wat nou als ik deze box wat groter koop en daar batterij houders inzet? Zou dat kunnen? En dat batterijen moeten denk ik op de versterker worden aangesloten? (sorry als ik domme vragen stel maar ik heb hier echt geen verstand van).

Ruben
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Speakers in een rugzak bouwen

Bericht door TubeHead »

meiborg schreef:
Dat kan, 8x aa batterijtjes is ook 12v. Gaat wel veel minder lang dan die accu natuurlijk.

Mvg Reinder
AA Batterijen icm met de TA2024 gaat niet zo heel geweldig. Wouter heeft dit toen ook gedaan en was er niet tevreden over.
Accu van een boormachine is een betere optie.
0fftime
Berichten: 10
Lid geworden op: za 12 nov 2011, 13:56

Re: Speakers in een rugzak bouwen

Bericht door 0fftime »

Die hebben wij thuis wel liggen + meer dan voldoende oplader! Maar hoe sluit ik die dan aan? En waar zou ik deze anders kunnen kopen?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Speakers in een rugzak bouwen

Bericht door Arno »

Het is echt niet moeilijk. Ik snap het zelfs :wink:
Bijlagen
kistradio.jpg
0fftime
Berichten: 10
Lid geworden op: za 12 nov 2011, 13:56

Re: Speakers in een rugzak bouwen

Bericht door 0fftime »

Oke zo snap ik het ook maar ik ben op dit gebied een grote leek dus. Maar nog 1 vraag die boormachine accu's die wij hebben hebben allemaal zo'n steel hoe sluit je dat nou aan dan?
Auxilium
Berichten: 65
Lid geworden op: za 02 jul 2011, 20:29

Re: Speakers in een rugzak bouwen

Bericht door Auxilium »

meiborg schreef:
Hoi ruben,

Beetje vaag wat nu je budget is ;) Hoeveel wil je ongeveer besteden maximaal?

Wat je nodig hebt:
* Een klein versterkertje, bijvoorbeeld de Ta2024 (google maar eens om te zien wat dat is) á ~12 euro
* Een potentiometer, als je er een volume knopje op wil á ~15 euro. Eigenlijk niet nodig want volume kan je ook met je mp3 speler doen.
* twee speakertjes, die visaton FR8WP-4B zijn prima geschikt hiervoor. ~32 euro
* Een gelaccu met lader, ongeveer 40 euro. Google maar eens naar Baco army goods, gelaccu 12v 7,2 amp ofzo. Setje ~40 euro
* Wat hout om de kastjes te maken.

Leuk idee, je loopt wel met ongeveer 3 kilo extra te zeulen in je rugzak en het is toch nog best een prijzig concept zo. Je hebt wel de hele dag muziek bij en het klinkt ook nog beter dan eigenlijk iedere andere draagbare kant en klare oplossing die in de buurt komt.

Mvg Reinder
Je kan voor een stuk minder het bovenstaande krijgen.

De versterker zal inderdaad rond de 12 euro zijn.
Gel accu met lader is 15 euro: http://www.ebay.com/itm/12V-Rechargeabl ... 41578385a8

Kijk ook eens of je thuis nog oude computer speakers heb liggen of kijk op marktplaats of iemand het aanbied. Bijvoorbeeld: http://computer-software.marktplaats.nl ... ind=6&fs=1

Of: http://auto-diversen.marktplaats.nl/acc ... ind=8&fs=1

Met 30/40 euro kan je dan klaar zijn. En mocht het je bevallen kan je altijd nog duurdere speakers kopen, de versterker en accu heb je dan toch al.
0fftime
Berichten: 10
Lid geworden op: za 12 nov 2011, 13:56

Re: Speakers in een rugzak bouwen

Bericht door 0fftime »

Wel bedankt ik heb thuis nog wel boxjes liggen maar die hebben zulk slecht geluid dat dat de moeite niet is. Maar die accu ziet er heel anders uit dan ik ze vond. Ik denk dat dit em gaat worden en dan voor de speakertjes nog even verder kijken! Heel erg bedankt in ieder geval. Mochten jullie nog tips qua speakers hebben zijn die altijd welkom!
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Speakers in een rugzak bouwen

Bericht door Arno »

Het punt is toch ook dat de speakertjes weersbestendig moeten zijn?

Hoe die accu van jouw boormachine eruit ziet weet ik natuurlijk niet, maar er zit een + en een - aan. Je moet alleen even uitvogelen wat wat is.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Speakers in een rugzak bouwen

Bericht door wouter »

Mijn topic was AMPeerless.

Met AAA ging het niet goed, en AA ook niet. Dat kwam ook door het relatief lage rendement van de 2" breedbanders, dus als jij 13cm breedbanders pakt klinkt het al fors luider. Toch zou ik eerder naar C of D cellen bij batterijen, en liefst 12 Volt, 9,6 vervormt eerder. Het voordeel van batterijen is dat het praktisch is, je hoeft ook niet bang te zijn dat ze te ver ontladen en stuk gaan. Ik gebruik GP recyko's (lopen niet leeg) maar dat hoeft natuurlijk niet.

Li-ion kan ook goed, boormachine accu's daarvan zijn compact maar kostbaar.

8, 10, 13 en 17 cm (zee)waterbestendige luidsprekers zijn er o.a. van visaton. Ik zou daar zelfs geen kastje omheen maken, gewoon monteren op een stevig plankje en zorgen dat de units aan de achterzijde beschermt worden voor scherpe dingen. Dat kan bijvoorbeeld met een ombouw aan de achterzijde van (gevouwen) geperforeerde metalen plaat.

Leuk, ik hoop dat dit echt een keer voltooid gaat worden. Het idee is vaker voorbij gekomen...
0fftime
Berichten: 10
Lid geworden op: za 12 nov 2011, 13:56

Re: Speakers in een rugzak bouwen

Bericht door 0fftime »

Wel ik wel het wel graag proberen te voltooien. Alleen begin ik nu te twijvelen hoe ik ze in hemelsnaam in moet bouwen. Want zoals het er nu uitziet Moet ze dan op de bodem leggen en dan komen alle boeken erop dit lijkt mij niet echt goed voor de boxjes. En zijn er ook 12 volt batterijen dan (zo begreep ik het out wouters bericht).

Ruben
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Speakers in een rugzak bouwen

Bericht door wouter »

10x 1,2 Volt (oplaadbaar AA) = 12 volt, 8 stuks is 9,6 Volt. Meer info kun je in mijn topic lezen :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”