Seas Micro Monitor - Elysium

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door Vinculum »

Een aantal jaar geleden zag ik op een beurs een schattig klein monitortje staan. Tweewegje met een fulltime tweeter en een 4" of 4,5" woofertje. Deze speaker had een hele smalle en lage voorkant, zo klein als de units toelieten en hij was dieper dan dat hij hoog was. Afwerking was multiplex rondom en een houtfineer on top. (Helaas foto kwijt geraakt).

Dit is mij altijd bijgebleven en ik had al bedankt om na de Prologue's een kleine monitor te maken voor op mijn bureau. Het zou als desktop speaker zwaar overkill zijn maar het moest ook iets zijn wat als back-up kon dienen voor de main set. En wie weet in de toekomst zelfs in een klein luisterkamertje als 2de set gebruikt worden.

Door toeval kon ik met een leverancier een leuke ruildeal sluiten waardoor ik ineens een vrij riant budget had. Helaas ben ik daardoor in den beginne erg afgeleid van mijn originele plan zoals net een stapje grotere woofer wat weer een grotere kast opleverde etc etc.

Uiteindelijk al deze plannen overboord gegooid en weer terug naar de basis en naar het oorspronkelijke doel. Na veel wikken, wegen en simuleren ben ik samen met oa B_force uitgekomen op deze drivers:

Seas W12CY001 (E0021)
W12cy001.gif
e0021_w12cy001_datasheet.pdf
(135.16 KiB) 76 keer gedownload
Seas H1212 (27TBFC/G)
H1212_27TBFC-Gb_1.jpg
H1212.pdf
(104.71 KiB) 70 keer gedownload
Deze zullen in een 4 liter BR kastje komen afgestemd op 50Hz. Dit levert een -3dB punt op rond de 50Hz. Niet verkeerd voor zo'n klein kastje!
Sim W12 in 4L.png

Nu nog het ontwerp. Hier ben ik nog niet helemaal over uit. Het idee is ook om aan de bouw ene hoop lol te beleven dus het hoeft geen makkelijke kast te worden. Ook ben ik geen fan van simpele rechte kasten.
Hevig geïnspireerd door de Eekel's Mini's van John Eekels/Troels Gravensen kom ik op dit idee uit:
Design 1.jpg
Dit is dus wel een simpele rechte doos maar met veel oog voor detail in het houtwerk. Basiskast is gewoon 18mm mdf met fineer. Baffle is 20mm massief hout. Tussen de baffle en mdf kast zit een strookje van 5mm massief hout in een contrasterende kleur. Welke houtsoorten weet ik nog niet.
En de binnenkant:
Design 1 - Inside.jpg

Maar... zoals gezegd, een tikkie saai. Ook vind ik het juist zo mooi als een kast dieper is dan hij breed/hoog is. Daarom ontwerp 2:
Design 2.jpg
Design 2 - Inside.jpg
Design 2 - Back.jpg
En op mijn bureau staat het ook leuk
Design 2 op bureau.jpg
Zelfde inhoud, baffle en materialen als ontwerp 1 met uitzondering van de zijkanten. Deze zijn net als bij de Prologue een sandwich van 8mm buigtriplex en 12mm buigmdf. De gaten van het mdf worden gevuld met zilverzand en de bovenkant, onderkant en achterkant afgedekt met 4mm mdf.


Units staan vast, kast ben ik nog niet helemaal uit. Hoe dan ook, dit word een leuk project met leuke uitdagingen!

Edit: Naam toegevoegd.
Laatst gewijzigd door Vinculum op ma 02 jan 2012, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Henkjan »

ben benieuwd of er een TL in te proppen zou zijn...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Pjotr »

Doe eens een voorstel HJ :D Vergeet niet dat je van het bureaublad best wel wat bas boost krijgt, zeker als het bureau tegen de muur staat.

Leuk ontwerpje Vinculum. Maar moet ie eigenlijk niet in hoogglanzend Apple-wit?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

haha nee verven doe ik echt noooooit meer.
Ja HJ, leef je uit! Ik ben altijd fan geweest van TL's dus ben benieuwd.

Om alvast een vraag van Arno te beantwoorden. Ik ben ook nog aan het denken om het eerdere kast ontwerp toch te gebruiken maar dat moet ik nog gaan tekenen en over nadenken. Ik ben nl toch wel het type van de bijzondere kasten. Binnenkort meer daarover...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Pjotr »

Berken dan en oliën met witte meubel olie? :D
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

Neehee! Geen wit!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Pjotr »

Ok, ok :hide: :lol: Maar gezien je voorliefde voor iets origineels is de kleurstelling nu wel het andere uiterste: Erg jaren '70 Palissander was toen erg in de mode :mrgreen:

Vind ik die Loqui toch een stuk leuker ;)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door wouter »

De 4" number one SPH 100 C heb ik in 6 liter TL, speelt erg volwassen. Geen aangezet laag, gewoon erg strakke body met punch en diepgang. Wil ik wel eens simuleren tezamen met jouw 4" om zo een voorspelling te kunnen doen of het werkt.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

Pjotr schreef:
Vind ik die Loqui toch een stuk leuker ;)
Ja dat zijn er meer...
Die is ook niet van tafel hoor. Ik heb meestal tien tot twintig ontwerp variaties voordat ik iets post. Het Loqui ontwerp is bij deze woofer wel beter uit te voeren omdat de inhoud meer dan gehalveerd is. Ook heb ik een idee bedacht hoe ik met mijn middelen een klein facetje kan geven waardoor ik de overgang tussen hout en alu wat minder "gevoelig" kan maken.

Zoals gezegd in de opening, de kast staat niet vast. En als HenkJan nog met een TL komt moet ik toch terug naar de tekentafel.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door hrscharft »

Nou kijk aan een real life uitvoering van je ontwerp, oke de drivertjes zijn iets anders maar is dit wat je qua looks in gedachten had?
Bijlagen
Dsc_0363.jpg
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Arno »

hrscharft schreef:
Nou kijk aan een real life uitvoering van je ontwerp, oke de drivertjes zijn iets anders maar is dit wat je qua looks in gedachten had?
:lol:
Terug naar de tekentafel Vinc.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

Haha ja als ik dat zo zie dan vind ik dat nou niet echt super. Inderdaad nog maar even goed over nadenken. Ik zal de ontwerpen hier wel posten.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Arno »

Vinculum schreef:
Haha ja als ik dat zo zie dan vind ik dat nou niet echt super. Inderdaad nog maar even goed over nadenken. Ik zal de ontwerpen hier wel posten.
Dat is flauw, aangezien hrscharft die zelf gebouwd heeft :-s
Ik bedoelde, terug naar de tekentafel aangezien ze al bestaan, en jij toch wel met iets origineels op de proppen wilt komen.

Als je nou gewoon die gestreepte dingen maakt met wat minder exotische materialen...
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

Arno schreef:
Dat is flauw, aangezien hrscharft die zelf gebouwd heeft :-s
Oh maar zo bedoelde ik het niet! Ik vind het een heel leuk speakertje en het is inderdaad precies zoals ik het getekend had. Maar nu ik het zo zie vind ik het voor mij persoonlijk toch niet zo mooi. Absoluut niet verkeerd bedoelt naar hem, anders bij deze mijn excuus!
Arno schreef:
Als je nou gewoon die gestreepte dingen maakt met wat minder exotische materialen...
Geen alu bedoel je maar ook een houtsoort ofzo?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Arno »

Of geen massief hout, maar door-en-door zwart mdf of corian of trespa of iets anders wat niet echt werkt.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door hrscharft »

No offence taken :)

Trouwens wel toevallig dat twee mensten tegelijkertijd met bijna hetzelfde ontwerp komen. (great minds think alike? ;) )

ieder zen smaak ben overigens nog op zoek naar een ander leuk fineertje (wel donker) voor de definitieve serie
twee keer deze en misschien twee keer needle.

Arno, jij toevallig nog wat restjes liggen? ;)
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

Nou het originele ontwerp nu aangepast voor 4 liter en passend met de drivers. Nog even zonder verschillende laagjes of kleur maar gewoon voor de vorm.
Bijlagen
Design 3.jpg
Werkkamer - Design 3.jpg
Gebruikersavatar
sjons
Berichten: 558
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 11:06
Locatie: Workum

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door sjons »

Ziet er best grappig uit, doet me wat aan dat diablo ontwerp van K+T denken, al was dat dan weer meer een gevalletje overal-rond...
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

Weet iemand trouwens of het mogelijk is om de faceplate van de Seas H1212 eraf te halen?
Hierdoor zou ik de tweeter wat dichter tegen te woofer aan kunnen zetten maar dan moet ik wel door de faceplate frezen. Dat doe ik liever niet als de tweeter er nog in zit... ;)


@Sjons: Dat is toch wel een heel andere speaker hoor.
Afbeelding
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door b_force »

Vinculum schreef:
Weet iemand trouwens of het mogelijk is om de faceplate van de Seas H1212 eraf te halen?
De dome zit gemonteerd aan de faceplate, zoals volgens mij bij alle Seas tweeters.
Dus faceplate vervangen lijkt me vrij lastig.
(daar hadden we het toch al over gehad?)
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

Dat was een andere tweeter. Ik wist niet dat dit voor alle Seas tweeters gold.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Pjotr »

Waarom zou je dat willen? Zonder faceplate en met een eigen fabrieksel krijg je ook weer een behoorlijk onvoorspelbare responsie.

Eigenlijk jammer dat je van die NeoCD1 afgestapt ben, maar goed die matcht ook niet zo met de Seas W12CY001 die nu in het plan zit.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Ronkel »

Zou het, gezien de reflectie van het bureau, misschien beter zijn om de tweeter onder te zetten en wat omhoog te mikken?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

Daar zat ik ook aan te denken! Ik weet niet wat de nadelen zijn hiervan. Het topmodel van dynaudio (Consequence) heeft de tweeter ook bijna op de grond gemonteerd. Zal vast wen goede reden voor zijn geweest.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Pjotr »

Extra uitdaging voor je ontwerp: Kan normaal spelen maar ook op zijn kop :lol:

Denk niet dat je er veel mee gaat winnen, de afstand van bureau tot tweeter blijft relatief groot t.o.v. de golflengte in het hoog. De breedte van de dome alleen al leidt tot een sterke dip tussen de 10 kHz en 20 kHz vanaf een bepaalde hoek. Beste blijft géén bureau reflecties en daar was nu juist die CD1 in het voordeel.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”