Prologue

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

SuperR

Re: Prologue

Bericht door SuperR »

De arduino kan 8 bit analogwrite doen, dat zijn 0 tot 255 opties. Wat je kan proberen is het volgende;

Volumewaarde tussen 0 en 1; is mute-max, noemen we x.
out = int(255*x^2)
analogwrite ( out )

Kijk eens hoe dat bevalt, dus x veranderen en luisteren of het dan beter gaat. Zo niet, kun je proberen een hogere macht te nemen, 3 of 4 ipv 2.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Nog even vertonen wat de huisvlijt tot nu toe heeft opgeleverd :o
Een schakeling met relais +LEDs :D en Arduino-voeding
Dan de twee PGA2311 met keuze door /CS
en de twee in ganzemars :lol: (zoue die beesten Daisy heten :? )
De voeding van de rest moet wachten tot we meer weten :(
Evenzo het evt. ontwerpen van één (of enkele) print(en),zolang alles nog hangende is....
Anne
Bijlagen
Rel.JPG
VolP.JPG
VolS.JPG
SuperR

Bericht door SuperR »

Ik heb voor mijn Arduino en PGA-project gebruik gemaakt van een simpel 2*12Vac printtrafo'tje van dickbest. Die heb ik gelijkgericht en gestabiliseerd naar +- 12Vdc (7912 en 7812) en naar + 5V. Ik gebruikte de +/-12Vdc voor de pga2310 en de 5v voor de Arduino. Daarnaast gebruikte ik de +12Vdc voor het schakelen van de inputrelais, via zo'n UDN drivertje. Maar nogmaals, probeer eerst eens via de miniDSP het volume te regelen. Dat is een kleine moeite toch?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Maar nogmaals, probeer eerst eens via de miniDSP het volume te regelen. Dat is een kleine moeite toch?
zou ik ook zeggen,eenvoud kenmerk van het ware 8)
Zo de voeding doen is idd wel zo makkelijk.Een kanttekening,de relais kunnen beter gevoed worden van voor de stabilisator,spanning hoeft niet zo precies en de schakelpulsen dringen niet door tot de rest van de schakeling.Kan soms ook een koeler schelen.
Anne
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Allereerst even mijn dankbaarheid voor de huisvlijt en meedenken van allemaal. Sommige dingen moet ik morgen nog even rustig doorlezen en bekijken. Wat ik wel alvast kwijt moet zijn de volgende dingen:
De Arduino heeft al een eigen voeding! Deze moet ook los blijven van de rest. De Arduino is altijd aan omdat hij oa de infrarod besturing doet en dus ook het 'aan' commando moet snappen. Het is nogal zonde om daarom altijd een 500w voeding aan te hebben staan.
Ten tweede: ik heb in de kast met opzet een fysieke scheiding gemaakt tussen het voedingsdeel met wisselspanning en de schakelingen die met audio te maken hebben. Er
Komt geen extra trafo in dat deel. Je zult het echt met de 2 24v aansluitingen moeten doen.

Wat de volumeregeling betreft wil ik dat zeker uitproberen. Ik moet daar alleen even wat voor regelen omdat mijn dsp nu in gebruik is in mijn installatie.
De dsp bepaalt het volume naar gelang een spanning tussen 0 en 3.3v op een pin. Als ik 3.3 deel door 255 zou elke stap zo'n 0,0129v moeten zijn. Dat is heel weinig... Kan a) de Arduino dit wel leveren zo nauwkeurig en b) is dat niet heel fragiel zo'n laag spanninkje?
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Gisteravond een wat kunnen testen met de Arduino. De routine analogwrite kent idd 256 stappen maar dat is tot 5V. De dsp kan max tot 3.3V dus daardoor kan ik max 165 stappen maken van 0.02V per stuk. Dit is de kleinste stap die de Arduino kan maken. Of dit genoeg is weet ik niet. Het voordeel van de PGA is dat ik een vast bereik heb van -95dB tot +33dB. Dat is altijd goed. Hoe hebben jullie dat allemaal gedaan dan? Ben ik de enige die dat probleem heeft? Kan het liggen aan de ingangs gevoeligheid van de dsp?
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Uhm, ik ben niet gehinderd door enige programmeerkennis, maar ik zie niet in waarom je een analoge regeling wil gebruiken om een digitaal circuit aan te sturen dat op zijn beurt weer een analoog signaal regelt.

Huh? nu snap ik mijn eigen tekst niet meer...... :?

Je kunt toch gewoon een digitale waarde naar de PGA sturen waarmee die zijn gain instelt? Of werkt die PGA anders?

Groeten,
Mischa
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Je haalt nu even 2 dingen door elkaar.
Situatie 1 is besturing van het volume door de dsp zelf. Daar slaat bovenstaand tekst op.
Situatie 2 is besturing van het volume door een PGA chip. Die is inderdaad digitaal.

De "discussie" is nu, ga ik situatie 1 of 2 gebruiken om het volume te regelen?

Nu heb ik situatie 1 maar daar heb ik niet genoeg controle. Ik moet het algehele volume met 15 db dempen om op volumestand 0 (bijna) niets te horen. Het verschil tussen stand 0 en 1 en tussen 1 en 2 etc tot aan 15 is heel groot. Tussen 15 en 84 (max volume) is heel klein. Ik kan bijna al mijn muziek op max volume draaien en dan is het nog niet echt hard. Daarom wil ik dus een pga gebruiken omdat die wel die controle geeft.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Gevoelsmatig zou ik aansturing (uP) en regeling (PGA) uit elkaar houden, zo heb je de minste last van onderlinge storingen. Ik zou dus gaan voor optie 2.

Groeten,
Mischa
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Dat leek mij ook. De dsp zolang mogelijk op volle sterkte met het signaal bezig zijn en pas op het laatste moment dempen. Alleen sommigen zeggen dus dat de kwaliteit erop achteruit zou gaan. Dat vind ik lastig om te geloven aangezien deze ic (serie) heel veel word toegepast, ook in hele dure merken. Elektuur heeft hem ooit eens getest en deze kwam toen ook als betere optie uit de bus tov een standaard pot zoals iedereen die gebruikt.

Is optie A makkelijker? Ja zeker. Minder electronica en geen gekke voedingen. Maar optie B geeft mij voor mijn gevoel veel meer controle en bereik.
Rudy

Bericht door Rudy »

Optie 1 -> De minidsp heeft een 8bit ingang, en deze ingang vormt een lineare volumeregeling. Zelfs al zou je een logaritmische potmeter gebruiken dan nog blijf je met die 8bit beperking zitten, en 8bits is ~48dB, op zich is dit een randgeval. De voor normaal gebruik extremen zijn -60dB en -10dB.

Dit is een euvel dat wel gekend is door de makers, maar blijkbaar niet zo eenvoudig oplosbaar is, op zich zouden ze met een loockup tabel kunnen werken maar hier is blijkbaar (te)veel werk aan.

mvg Rudy
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Dit verhaal is voor mij alweer een extra reden om toch voor de PGA optie te gaan...
Straks gaan de jongens van minidsp het wel eindelijk aanpassen en kan ik mijn code weer gaan aanpassen aan hun firmware.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Vinculum schreef:
Dit verhaal is voor mij alweer een extra reden om toch voor de PGA optie te gaan...
Straks gaan de jongens van minidsp het wel eindelijk aanpassen en kan ik mijn code weer gaan aanpassen aan hun firmware.
Je hoeft dan toch niet te updaten?

En ander is het een kwestie van je code aanpassen. (wel geteld 1 regel)
Vrij simpel allemaal.

Het zou voor mij juist een reden zijn om dus volume te doen via de miniDSP.
Scheelt gigantisch veel werk.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ik was in mijn antwoord ook vergeten de DSP mee te nemen (oftewel, ik wist niet meer dat die erin zat).

Wie wint er als het gaat om regelen als je de specs bekijkt? Als ik het goed begrijp, is het regelbereik van de DSP wat beperkt.

Groeten,
Mischa
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Nou dit is zo ongeveer het probleem:
http://www.minidsp.com/forum/9-hardware ... rt=18#3168

Ik snap ook werkelijk niet waarom de jongens bij miniDSP het lineair laten.
Of bouw op z'n minst een optie in om te kunnen kiezen.
Zo moeilijk is dat niet.

edit:
Of hadden ze dat nu aangepast in de nieuwere firmwares?
(ik weet niet meer)
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Persoonlijk vind ik het heel frappant als de DSP dit niet (goed) zou kunnen. De DSP chip is veruit superieur boven de PGA's. Bovendien zouden er wel meer mensen met dit probleem moeten zijn.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Hoe kom je erbij dat die DSP "superieur" is boven de PGA's?

S/N en THD+N zijn beter van de PGA's zo nog wat van die dingen.

(niet dat zoiets heel erg veel boeit naar mijn mening)

Ben het met je eens dat het frappant is dat volume control met DSP niet goed gaat.
Laatst gewijzigd door b_force op zo 13 nov 2011, 14:48, 2 keer totaal gewijzigd.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

b_force schreef:
Hoe kom je erbij dat die DSP "superieur" is boven de PGA's?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk. Niet dat ik je uitspraak in twijfel trek, maar voor komende projecten lijkt het mij wel handig om dit soort zaken bevestigd te hebben.

Groeten,
Mischa
Laatst gewijzigd door mischa72 op zo 13 nov 2011, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Lood om oud ijzer Bart i.d.d. Die DSP's rekenen in iets van 48 bits dacht ik, en met een 24 bits DA converter. Met 16 bits CD materiaal heb je dan best veel ruimte om redelijk verliesvrij het volume te kunnen regelen.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Als je het "superieur" wilt doen, moet je een andere DAC (met interne volume control) nemen.
(maar nogmaals, naar mijn mening overdreven)

edit:
Ik zit even te controleren en volume via de user interface op de computer lijkt exponentieel te gaan.
(en dus niet lineair of logaritmisch)
Ik verwacht dat via lineaire potmeter gelijk zal gaan?
Bijlagen
volume minidsp.png
Laatst gewijzigd door b_force op zo 13 nov 2011, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

b_force schreef:
Ik zit even te controleren en volume via de user interface op de computer lijkt exponentieel te gaan.
(en dus niet lineair of logaritmisch)
Lijkt mij stug, exponentieel is het omgekeerde van logaritmisch, ben je helemaal ver van huis :roll: :D

Overigens is puur logaritmisch ook niet zo handig/prettig en volgen de meeste audio pots, en ook studio faders, een z.g.n. "audiotaper": van 0 tot -20dB logaritmisch om daar beneden min of meer geleidelijk over te gaan naar lineair.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Peter ik heb even een plaatje toegevoegd.

Is toch ECHT exponentieel.
Komt niet eens in de buurt van een logaritme.
(daar is de knik namelijk veel dieper)
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Superieur is misschien wat kort door de bocht, wat ik bedoelde te zeggen is dat ik van mening ben dat de DSP prima in staat moet zijn om het volume te regelen. Daarnaast is goed om kritisch te zijn en mag iedereen mijn antwoord in twijfel trekken ;)
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ik heb zojuist even nagemeten wat voor spanning de print van Knuisje geeft aan de dsp. Bij elke stap gaat hij met 40mV omhoog. Dat is 2x zoveel als wat minimaal mogelijk is met de Arduino. Dat is al een verbetering.
Het volume verloop voor mijn gevoel loopt bijna omgekeerd als de grafiek van Bart.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

En dit is met een potmeter als volume knop. (nouja een regelbare Delta voeding, maar dat komt natuurlijk op hetzelfde neer)
Zo lineair als maar kan :P

Wel een beetje typisch dat volume via de interface dus totaal anders is dan als je een volumeknop extern gebruikt.

edit:
Wat je dus wilt hebben, is een verloop dat ongeveer logaritmisch verloopt (zoals Peter dat aangaf).
Dat als ik dus lineair mijn spanning aanbied (zoals nu) er een andere vorm grafiek uitkomt.
Bijlagen
volume minidsp 2.png
Plaats reactie