Van Bron naar DAC met I2S, welke standaard?

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Van Bron naar DAC met I2S, welke standaard?

Bericht door Mr Tube »

Ik wil in de toekomst mijn media speler en DAC met elkaar verbinden via I2S en ben aan het kijken wat nu een beetje de standaard is.

Als ik zo rond snuffel op het WWW dan valt mij op dat er voor I2S niet echt een standaard is, zo ben ik dus verschillende aansluitingen tegen gekomen.

1 RJ45
2 HDMI
3 3x BNC

In mijn beleving is RJ45 de beste optie of HDMI, ik vind HDMI niet echt een robuuste aansluiting.

heeft iemand iedeeen hierover? galvanische scheiding lijkt me ook wel interessant.
M2tech Hiface EVO werkt in elk geval met RJ45

hieronder de aansluitingen van de EVO
I2S.jpg
niet gebalanceerd zo te zien
Laatst gewijzigd door Mr Tube op do 03 nov 2011, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Van Bron naar DAC met I2S, welke standaard?

Bericht door Pjotr »

I2S is ook bedoeld als interne verbinding tussen IC's onderling. Nooit als externe verbinding. Als je dat wilt moet je dus zelf wat verzinnen met de benodigde kabel drivers en receivers.

Je kunt er ook een VGA kabel voor nemen: Verreweg de meest robuuste stekkers van het stel. Maar een CAT5 touwtje zou het ook goed moeten doen, verreweg het goedkoopste. Als je maar rekening houdt met de correcte kabel impedanties.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Van Bron naar DAC met I2S, welke standaard?

Bericht door hannesie »

Ik zag dit ook kort geleden.
Met een verwijzing naar wikipedia.

http://www.firestone-audio.eu/shop/prod ... d/iltw.php

Afbeelding
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Van Bron naar DAC met I2S, welke standaard?

Bericht door Ronkel »

Er zijn toch ook chipjes die I2S omzetten in S/PDIF? Optische uitgang erop, S/PDIF in op je DAC en klaar?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Van Bron naar DAC met I2S, welke standaard?

Bericht door Pjotr »

Klopt Ronkel, en ook van S/PDIF --> I2S :mrgreen:

Voordeel van I2S is dat de clock apart meegestuurd wordt en niet gerecovered hoeft te worden uit het S/PDIF signaal en dat zou aan jitter moeten schelen. Je slaat zo een slag over. Of dat nou merkbaar is is weer een heel andere vraag :roll:
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Van Bron naar DAC met I2S, welke standaard?

Bericht door Ronkel »

Het idee achter mijn antwoord was vooral dat het een redelijk universele aansluiting zou zijn. Kan voordelen hebben. Ik betwijfel ook sterk of je er verder iets van gaat merken :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Van Bron naar DAC met I2S, welke standaard?

Bericht door Pjotr »

De timing en het protocol is wel standaard maar het hardware gedeelte niet. Dat is bij die chips gewoon TTL level en kun je niet zomaar over een stuk willekeurig kabel sturen, daar verzint iedereen dan zelf wat op die dat wil.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Van Bron naar DAC met I2S, welke standaard?

Bericht door Mr Tube »

Het verlangen naar I2S aansluiten is eigenlijk ontstaan nadat we erachter kwamen dat SPdif in het keten toch een zwak punt blijkt te zijn. PLL Instellingen aan de CS8416 laten dusdanig grote verschillen horen dat we twijfels hebben gekregen, ook laten kabels soms te grote verschillen horen. De DAC klinkt goed maar we hebben het gevoel dat het beter kan...

Ook bij Cambridge audio hebben ze blijkbaar het idee dat de PLL van de CS8416 volgens de datasheet niet ideaal is, ze hebben de waardes van het filter aangepast naar 10nF +1K+ 100nF.
Er zijn beter receivers trouwens, Wolfson WM8804.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Van Bron naar DAC met I2S, welke standaard?

Bericht door Pjotr »

Duhhh...??? Jitter metingen laten zien dat bij die standaard Crystal receiver de jitter spurs onder de -130 dB liggen. Zowel met standaard antenne coax als over TOS-link. Wat wel heel belangrijk bij die chip is: Een schone ruisvrije voeding.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Van Bron naar DAC met I2S, welke standaard?

Bericht door Mr Tube »

Ze specificeren 200pS
maar wij dachten ook van....wat is dit....zeker omdat de DAC zelf na upsampling nog eens apart geclockt wordt.

voeding (shuntreg) moet goed zijn

we zullen de cambridge mod eens proberen
guido
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 08 jan 2007, 2:14
Locatie: zuiden
Contacteer:

Re: Van Bron naar DAC met I2S, welke standaard?

Bericht door guido »

asynchrone sample-rate converter? Als je daar jitter in duwt (als die er dus voldoende zou zijn), komt dat als terug als foute sample waardes. Niet meer als jitter. En dat krijg je dus niet meer weg.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Van Bron naar DAC met I2S, welke standaard?

Bericht door Mr Tube »

guido schreef:
asynchrone sample-rate converter? Als je daar jitter in duwt (als die er dus voldoende zou zijn), komt dat als terug als foute sample waardes. Niet meer als jitter. En dat krijg je dus niet meer weg.
Dat is mijn gedachte nu ook, om de upsampler goed te laten werken moet de jitter aan de input voldoende laag zijn. Alles wat je rommelt met de PLL enzo is direct hoorbaar, ik ga de waardes van cambridge eens proberen.

Het plan is trouwens om een print te ontwerpen met een I2S input en diverse SPdif ingangen plus USB, we denken dan om de Wolfson receiver te gebruiken (jitter =50ps). I2S zie ik als een van de beste manieren om een DAC met bron te verbinden, dat wordt langzamerhand ook steeds vaker toegepast. De vraag is inderdaad welke aansluiting nu het handigst is zodat je de meeste bronnen kan aansluiten, misschien is het ook wel een idee om met verloopkabels te werken.....
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Van Bron naar DAC met I2S, welke standaard?

Bericht door Mr Tube »

Ik heb even wat rondgesnuffeld naar wat fabrikanten toepassen en daar maar eens een overzicht van.

Firestone Audio = RJ45
Hiface EVO = RJ45
K&K Kits = HDMI
Wyred 4 sound = HDMI
PS Audio perfect wave = HDMI
Aurender = HDMI

zo te zien wint HDMI en dat is ook begrijpelijk met de gebalanceerde opzet, zeker de laatste twee merken beschouw ik als zeer serieus in dit geheel.

Ik vind de connector zelf niet echt robuust maar volgens mij is de neutrik versie wel OK, het ziet er naar uit dat ik op de DAC een RJ45 en HDMI versie wil maken.

heeft iemand de aansluitgegevens van HDMI voor I2S? ik weet het wel voor normaal TV maar van I2S heb ik het nog nergens kunnen vinden.

Je hebt DATA 0-1-2 en clock en de vraag is simpel welke van deze Data-LRCK en BCLK is, clock zal wel MCLK zijn....
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: Van Bron naar DAC met I2S, welke standaard?

Bericht door Leon »

Dat zul je ook niet vinden, want daar is geen echte standaard voor. Je kunt je hoogstens conformeren aan wat een bepaald fabrikant doet. Maar je DAC zal dan waarschijnlijk alleen compatible zijn met de apparatuur van die fabrikant.
kneeke
Berichten: 6
Lid geworden op: di 01 nov 2011, 20:20

Re: Van Bron naar DAC met I2S, welke standaard?

Bericht door kneeke »

I2S over HDMI specificatie staat beschreven in de manual van de K&K I2S interfacekit op pag. 14, zie:
http://www.raleighaudio.com/I2S%20Interface%20v3.1.pdf

K&K levert een complete kit met Send & Receiver board.

Ik vind met name dit hele stoere plaatjes:
http://www.odysseyaudiohk.com/cgi-bin/y ... 1308418896

Groet,
Corné
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Van Bron naar DAC met I2S, welke standaard?

Bericht door Pjotr »

Mr Tube schreef:
Ik vind de connector zelf niet echt robuust maar volgens mij is de neutrik versie wel OK, het ziet er naar uit dat ik op de...
Je kunt dan toch een DVI kabel nemen. Is dezelfde verbinding als HDMI met degelijker stekkers.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Van Bron naar DAC met I2S, welke standaard?

Bericht door Mr Tube »

kneeke schreef:
I2S over HDMI specificatie staat beschreven in de manual van de K&K I2S interfacekit op pag. 14, zie:
http://www.raleighaudio.com/I2S%20Interface%20v3.1.pdf

K&K levert een complete kit met Send & Receiver board.

Ik vind met name dit hele stoere plaatjes:
http://www.odysseyaudiohk.com/cgi-bin/y ... 1308418896

Groet,
Corné
Dit is goede info! het lijkt erop dat er toch al iets van een standaard is.
Die Squeezebox met I2S uitgang vind ik ook wel cool, zo kun je op elke bron zo'n uitgang maken.

Ik denk dat ik op de DAC inputswitch twee I2S ingangen maak, 1x HDMI en 1x RJ45, verder nog een USB en 2x SPdif + 2x optisch + 1x AES EBU.
Chipset:
I2S HDMI: DS90LVC032
SPdif receiver WM8804
USB: PCM2708
schakelwerk wil ik laten doen door 74HC151/153 IC's, een beetje naar voorbeeld van de DAC magic.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Van Bron naar DAC met I2S, welke standaard?

Bericht door Mr Tube »

Die is een stuk lastiger te implementeren, IC moet ook geprogrammeerd worden en hoe dat moet daar is weinig documentatie over te vinden. We willen het eigenlijk ook een beetje simpel houden wat de USB betreft, gewoon plug and play zonder drivers gezeur enzo.

Ik zal het verder eens onderzoeken want misschien is het IC wel interessant voor de USB naar I2S converter, wellicht kan ik nog meer info vinden.

Dit kan ook trouwens
http://www.minidsp.com/onlinestore/deta ... r?sef=hcfp

of deze
http://diyhifishop.com/te7022-24bit-96k ... -p-21.html

voor dat geld kun je niet iets ontwikkelen en bouwen.
Plaats reactie