Van Bron naar DAC met I2S, welke standaard?
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Van Bron naar DAC met I2S, welke standaard?
Ik wil in de toekomst mijn media speler en DAC met elkaar verbinden via I2S en ben aan het kijken wat nu een beetje de standaard is.
Als ik zo rond snuffel op het WWW dan valt mij op dat er voor I2S niet echt een standaard is, zo ben ik dus verschillende aansluitingen tegen gekomen.
1 RJ45
2 HDMI
3 3x BNC
In mijn beleving is RJ45 de beste optie of HDMI, ik vind HDMI niet echt een robuuste aansluiting.
heeft iemand iedeeen hierover? galvanische scheiding lijkt me ook wel interessant.
M2tech Hiface EVO werkt in elk geval met RJ45
hieronder de aansluitingen van de EVO niet gebalanceerd zo te zien
Als ik zo rond snuffel op het WWW dan valt mij op dat er voor I2S niet echt een standaard is, zo ben ik dus verschillende aansluitingen tegen gekomen.
1 RJ45
2 HDMI
3 3x BNC
In mijn beleving is RJ45 de beste optie of HDMI, ik vind HDMI niet echt een robuuste aansluiting.
heeft iemand iedeeen hierover? galvanische scheiding lijkt me ook wel interessant.
M2tech Hiface EVO werkt in elk geval met RJ45
hieronder de aansluitingen van de EVO niet gebalanceerd zo te zien
Laatst gewijzigd door Mr Tube op do 03 nov 2011, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Van Bron naar DAC met I2S, welke standaard?
I2S is ook bedoeld als interne verbinding tussen IC's onderling. Nooit als externe verbinding. Als je dat wilt moet je dus zelf wat verzinnen met de benodigde kabel drivers en receivers.
Je kunt er ook een VGA kabel voor nemen: Verreweg de meest robuuste stekkers van het stel. Maar een CAT5 touwtje zou het ook goed moeten doen, verreweg het goedkoopste. Als je maar rekening houdt met de correcte kabel impedanties.
Je kunt er ook een VGA kabel voor nemen: Verreweg de meest robuuste stekkers van het stel. Maar een CAT5 touwtje zou het ook goed moeten doen, verreweg het goedkoopste. Als je maar rekening houdt met de correcte kabel impedanties.
Re: Van Bron naar DAC met I2S, welke standaard?
Ik zag dit ook kort geleden.
Met een verwijzing naar wikipedia.
http://www.firestone-audio.eu/shop/prod ... d/iltw.php

Met een verwijzing naar wikipedia.
http://www.firestone-audio.eu/shop/prod ... d/iltw.php

Re: Van Bron naar DAC met I2S, welke standaard?
Er zijn toch ook chipjes die I2S omzetten in S/PDIF? Optische uitgang erop, S/PDIF in op je DAC en klaar?
Re: Van Bron naar DAC met I2S, welke standaard?
Klopt Ronkel, en ook van S/PDIF --> I2S
Voordeel van I2S is dat de clock apart meegestuurd wordt en niet gerecovered hoeft te worden uit het S/PDIF signaal en dat zou aan jitter moeten schelen. Je slaat zo een slag over. Of dat nou merkbaar is is weer een heel andere vraag
Voordeel van I2S is dat de clock apart meegestuurd wordt en niet gerecovered hoeft te worden uit het S/PDIF signaal en dat zou aan jitter moeten schelen. Je slaat zo een slag over. Of dat nou merkbaar is is weer een heel andere vraag
Re: Van Bron naar DAC met I2S, welke standaard?
Het idee achter mijn antwoord was vooral dat het een redelijk universele aansluiting zou zijn. Kan voordelen hebben. Ik betwijfel ook sterk of je er verder iets van gaat merken 
Re: Van Bron naar DAC met I2S, welke standaard?
De timing en het protocol is wel standaard maar het hardware gedeelte niet. Dat is bij die chips gewoon TTL level en kun je niet zomaar over een stuk willekeurig kabel sturen, daar verzint iedereen dan zelf wat op die dat wil.
Re: Van Bron naar DAC met I2S, welke standaard?
Het verlangen naar I2S aansluiten is eigenlijk ontstaan nadat we erachter kwamen dat SPdif in het keten toch een zwak punt blijkt te zijn. PLL Instellingen aan de CS8416 laten dusdanig grote verschillen horen dat we twijfels hebben gekregen, ook laten kabels soms te grote verschillen horen. De DAC klinkt goed maar we hebben het gevoel dat het beter kan...
Ook bij Cambridge audio hebben ze blijkbaar het idee dat de PLL van de CS8416 volgens de datasheet niet ideaal is, ze hebben de waardes van het filter aangepast naar 10nF +1K+ 100nF.
Er zijn beter receivers trouwens, Wolfson WM8804.
Ook bij Cambridge audio hebben ze blijkbaar het idee dat de PLL van de CS8416 volgens de datasheet niet ideaal is, ze hebben de waardes van het filter aangepast naar 10nF +1K+ 100nF.
Er zijn beter receivers trouwens, Wolfson WM8804.
Re: Van Bron naar DAC met I2S, welke standaard?
Duhhh...??? Jitter metingen laten zien dat bij die standaard Crystal receiver de jitter spurs onder de -130 dB liggen. Zowel met standaard antenne coax als over TOS-link. Wat wel heel belangrijk bij die chip is: Een schone ruisvrije voeding.
Re: Van Bron naar DAC met I2S, welke standaard?
Ze specificeren 200pS
maar wij dachten ook van....wat is dit....zeker omdat de DAC zelf na upsampling nog eens apart geclockt wordt.
voeding (shuntreg) moet goed zijn
we zullen de cambridge mod eens proberen
maar wij dachten ook van....wat is dit....zeker omdat de DAC zelf na upsampling nog eens apart geclockt wordt.
voeding (shuntreg) moet goed zijn
we zullen de cambridge mod eens proberen
Re: Van Bron naar DAC met I2S, welke standaard?
asynchrone sample-rate converter? Als je daar jitter in duwt (als die er dus voldoende zou zijn), komt dat als terug als foute sample waardes. Niet meer als jitter. En dat krijg je dus niet meer weg.
Re: Van Bron naar DAC met I2S, welke standaard?
Dat is mijn gedachte nu ook, om de upsampler goed te laten werken moet de jitter aan de input voldoende laag zijn. Alles wat je rommelt met de PLL enzo is direct hoorbaar, ik ga de waardes van cambridge eens proberen.guido schreef:asynchrone sample-rate converter? Als je daar jitter in duwt (als die er dus voldoende zou zijn), komt dat als terug als foute sample waardes. Niet meer als jitter. En dat krijg je dus niet meer weg.
Het plan is trouwens om een print te ontwerpen met een I2S input en diverse SPdif ingangen plus USB, we denken dan om de Wolfson receiver te gebruiken (jitter =50ps). I2S zie ik als een van de beste manieren om een DAC met bron te verbinden, dat wordt langzamerhand ook steeds vaker toegepast. De vraag is inderdaad welke aansluiting nu het handigst is zodat je de meeste bronnen kan aansluiten, misschien is het ook wel een idee om met verloopkabels te werken.....
Re: Van Bron naar DAC met I2S, welke standaard?
Ik heb even wat rondgesnuffeld naar wat fabrikanten toepassen en daar maar eens een overzicht van.
Firestone Audio = RJ45
Hiface EVO = RJ45
K&K Kits = HDMI
Wyred 4 sound = HDMI
PS Audio perfect wave = HDMI
Aurender = HDMI
zo te zien wint HDMI en dat is ook begrijpelijk met de gebalanceerde opzet, zeker de laatste twee merken beschouw ik als zeer serieus in dit geheel.
Ik vind de connector zelf niet echt robuust maar volgens mij is de neutrik versie wel OK, het ziet er naar uit dat ik op de DAC een RJ45 en HDMI versie wil maken.
heeft iemand de aansluitgegevens van HDMI voor I2S? ik weet het wel voor normaal TV maar van I2S heb ik het nog nergens kunnen vinden.
Je hebt DATA 0-1-2 en clock en de vraag is simpel welke van deze Data-LRCK en BCLK is, clock zal wel MCLK zijn....
Firestone Audio = RJ45
Hiface EVO = RJ45
K&K Kits = HDMI
Wyred 4 sound = HDMI
PS Audio perfect wave = HDMI
Aurender = HDMI
zo te zien wint HDMI en dat is ook begrijpelijk met de gebalanceerde opzet, zeker de laatste twee merken beschouw ik als zeer serieus in dit geheel.
Ik vind de connector zelf niet echt robuust maar volgens mij is de neutrik versie wel OK, het ziet er naar uit dat ik op de DAC een RJ45 en HDMI versie wil maken.
heeft iemand de aansluitgegevens van HDMI voor I2S? ik weet het wel voor normaal TV maar van I2S heb ik het nog nergens kunnen vinden.
Je hebt DATA 0-1-2 en clock en de vraag is simpel welke van deze Data-LRCK en BCLK is, clock zal wel MCLK zijn....
Re: Van Bron naar DAC met I2S, welke standaard?
Dat zul je ook niet vinden, want daar is geen echte standaard voor. Je kunt je hoogstens conformeren aan wat een bepaald fabrikant doet. Maar je DAC zal dan waarschijnlijk alleen compatible zijn met de apparatuur van die fabrikant.
Re: Van Bron naar DAC met I2S, welke standaard?
I2S over HDMI specificatie staat beschreven in de manual van de K&K I2S interfacekit op pag. 14, zie:
http://www.raleighaudio.com/I2S%20Interface%20v3.1.pdf
K&K levert een complete kit met Send & Receiver board.
Ik vind met name dit hele stoere plaatjes:
http://www.odysseyaudiohk.com/cgi-bin/y ... 1308418896
Groet,
Corné
http://www.raleighaudio.com/I2S%20Interface%20v3.1.pdf
K&K levert een complete kit met Send & Receiver board.
Ik vind met name dit hele stoere plaatjes:
http://www.odysseyaudiohk.com/cgi-bin/y ... 1308418896
Groet,
Corné
Re: Van Bron naar DAC met I2S, welke standaard?
Je kunt dan toch een DVI kabel nemen. Is dezelfde verbinding als HDMI met degelijker stekkers.Mr Tube schreef:Ik vind de connector zelf niet echt robuust maar volgens mij is de neutrik versie wel OK, het ziet er naar uit dat ik op de...
Re: Van Bron naar DAC met I2S, welke standaard?
Dit is goede info! het lijkt erop dat er toch al iets van een standaard is.kneeke schreef:I2S over HDMI specificatie staat beschreven in de manual van de K&K I2S interfacekit op pag. 14, zie:
http://www.raleighaudio.com/I2S%20Interface%20v3.1.pdf
K&K levert een complete kit met Send & Receiver board.
Ik vind met name dit hele stoere plaatjes:
http://www.odysseyaudiohk.com/cgi-bin/y ... 1308418896
Groet,
Corné
Die Squeezebox met I2S uitgang vind ik ook wel cool, zo kun je op elke bron zo'n uitgang maken.
Ik denk dat ik op de DAC inputswitch twee I2S ingangen maak, 1x HDMI en 1x RJ45, verder nog een USB en 2x SPdif + 2x optisch + 1x AES EBU.
Chipset:
I2S HDMI: DS90LVC032
SPdif receiver WM8804
USB: PCM2708
schakelwerk wil ik laten doen door 74HC151/153 IC's, een beetje naar voorbeeld van de DAC magic.
Re: Van Bron naar DAC met I2S, welke standaard?
Neem dan voor de USB een Tenor 7022
http://shop.gfec.com.tw/product_detail. ... serial=131
http://www.gfec.com.tw/word_file/TE7022L_PB-v20.pdf
Of nog beter,
http://www.gfec.com.tw/word_file/TE8802L_PB-v20.pdf
http://shop.gfec.com.tw/product_detail. ... serial=131
http://www.gfec.com.tw/word_file/TE7022L_PB-v20.pdf
Of nog beter,
http://www.gfec.com.tw/word_file/TE8802L_PB-v20.pdf
Re: Van Bron naar DAC met I2S, welke standaard?
Die is een stuk lastiger te implementeren, IC moet ook geprogrammeerd worden en hoe dat moet daar is weinig documentatie over te vinden. We willen het eigenlijk ook een beetje simpel houden wat de USB betreft, gewoon plug and play zonder drivers gezeur enzo.hannesie schreef:Neem dan voor de USB een Tenor 7022
http://shop.gfec.com.tw/product_detail. ... serial=131
http://www.gfec.com.tw/word_file/TE7022L_PB-v20.pdf
Of nog beter,
http://www.gfec.com.tw/word_file/TE8802L_PB-v20.pdf
Ik zal het verder eens onderzoeken want misschien is het IC wel interessant voor de USB naar I2S converter, wellicht kan ik nog meer info vinden.
Dit kan ook trouwens
http://www.minidsp.com/onlinestore/deta ... r?sef=hcfp
of deze
http://diyhifishop.com/te7022-24bit-96k ... -p-21.html
voor dat geld kun je niet iets ontwikkelen en bouwen.
