GIGA project

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: GIGA project

Bericht door hannesie »

De nieuwe CV ketel? :lol: :mrgreen:

Convectie warmte zal het wel geven, oeeeeeeeeeeeef, wat een apparaat. 8-[
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: GIGA project

Bericht door MechanicalAnimal »

Wowly schreef:
Ik weet niet wat anderen ervan vinden, maar ik vind hem fantastisch! Echt een sculptuur.
Ik ben hier ook wel van gecharmeerd :D

Out-of-the-box en onconventioneel, super gewoon :rock:
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: GIGA project

Bericht door aaronboumans »

Dank voor alle leuke reakties!
Ik ga vanaf nu bezig met de printjes+torren op het alu te monteren. Zodra er enige vooruitgang geboekt is komen er weer foto's
Zal wel een paar dagen duren.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: GIGA project

Bericht door TubeHead »

Wat een project zeg... sjees ! haha !

Kan je hem niet beter voeden met 3 fases 400v ? :P
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: GIGA project

Bericht door aaronboumans »

ach
alle versterkers (2x3 bestaande monoblokken plus dit project) bij elkaar is ongeveer 2,5 KW
Zeg maar net iets meer dan een veredelde waterkoker
Dus gaat nog prima op 1 fase (alhoewel er al wel 3fasen richting luisterkamer gaan :mrgreen: )
Gebruikersavatar
Martin66
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 18:54
Locatie: Amersfoort (zuid)

Re: GIGA project

Bericht door Martin66 »

Heb je ook een 'soort' overzicht (blokschema oid) wat je allemaal aan elkaar gaat verbinden?
Of zit alles in het koppie? :shock:
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: GIGA project

Bericht door aaronboumans »

nope geen schema's (blok of anders). Dat is een beetje mijn sterke kant en maar ook mn zwakte. Zo heb ik ook nog nooit agenda's gehad of echte bouwtekeningen (ja wat schetsjes natuurlijk). Ik heb alles in mn hoofd zitten. Maar er zit natuurlijk logica in alles en dat help je de zaken te onthouden.
Dat heeft voor- en nadelen;
voor; het houdt je erg scherp en creatief en zorgt voor een goed voorstellingsvermogen/ruimtelijk inzicht en geheugen
na; je komt soms iets te laat achter sommige problemen maar de "voor" punten helpen je het weer goed op te lossen
Laatst gewijzigd door aaronboumans op za 04 aug 2012, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GIGA project

Bericht door Barry2001 »

Heb zo'n IR warmtelamp buiten hangen, bij de veranda: dit is 2KW. Zo'n 9A loopt er, gaat prima op 1 fase (alhoewel er geen volledige 220V aankom, blijft wat 'hangen' onderweg).

En we kijken met spanning uit naar de nieuwe foto's :mrgreen:
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: GIGA project

Bericht door aaronboumans »

ik hoop deze week weer wat updates te geven
Heb wel 2 subwoofers(23w scan-speaks) gekocht, hoop dat ze deze week komen
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: GIGA project

Bericht door aaronboumans »

de 23w's zijn binnen, leuke speakertjes

ondertussen ook alle gaten geboord en getapt, eindelijk een avondtje tijd...
en ook de helft al gemonteerd vanmiddag
zie foto
Bijlagen
DSCN0002a.jpg
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: GIGA project

Bericht door AatV »

Het wordt steeds indrukwekkender!

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: GIGA project

Bericht door Pjotr »

Tjees, wat een orgel zeg. Of is het altaar :lol: :mrgreen:
aaronboumans schreef:
alle versterkers (2x3 bestaande monoblokken plus dit project) bij elkaar is ongeveer 2,5 KW
Zeg maar net iets meer dan een veredelde waterkoker
Dus gaat nog prima op 1 fase (alhoewel er al wel 3fasen richting luisterkamer gaan :mrgreen: )
Als ie dat continue staat te kachelen gaat dat alleen met een PFC om de eff stroom binnen de perken te houden.
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: GIGA project

Bericht door aaronboumans »

ehh hoezo "gaat dat alleen" met een pfc/condensatorenbatterij?
trouwens we betalen toch voor kwh en niet kvah?
Laatst gewijzigd door aaronboumans op wo 21 feb 2018, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: GIGA project

Bericht door TubeHead »

Ben benieuwd wanneer die opstijgt :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: GIGA project

Bericht door Pjotr »

aaronboumans schreef:
ehh hoezo "gaat dat alleen" met een pfc/condensatorenbatterij?
trouwens we betalen toch voor kwh en kvah?
Je zekeringen in de meterkast zijn 16A RMS. Als de stroom mooi sinusvormig is en in fase met de spanning kun je ong. 3,2 KW per fase uit het lichtnet trekken. Dat is i.d.d. het geval bij fornuizen en waterkokers.

Echter bij een trafo met daarachter een gelijkrichter en dikke elco's is die stroom niet sinusvormig meer en is dan sterk piekvormig. Bij een vermogen van 2,5 KW kan de bijbehorende RMS stroom dan wel het 2 - 3 voudige gaan bedragen en dat houden de groepszekeringen niet lang.

Een PFC (Power Factor Corrector) is iets van geschakelde voedingen. Die maakt in feite van de laadpulsen van de ingangscondensator weer een mooie sinus. Dat werkt dus alleen voor de 400V ingangselco van zo'n voeding en werkt niet bij een 50 Hz trafo.
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: GIGA project

Bericht door aaronboumans »

ah juist ja, helemaal niet aan gedacht. Is ook al erg lang geleden dat ik deze zaken voorbij zag komen op mn opleiding.
Dus aan je suggestie van die PFC had ik zowiezo niets aan...
Maar waarom is de stroom zo sterk piekvormig? Fris mijn geheugen eens op?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: GIGA project

Bericht door Pjotr »

aaronboumans schreef:
Maar waarom is de stroom zo sterk piekvormig? Fris mijn geheugen eens op?
Er loopt alleen stroom als de elco's worden bijgeladen. Dat gebeurt in de netperiode als de momentane secundaire spanning groter is dan de spanning op de elco's.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: GIGA project

Bericht door RobertD »

Gek eigenlijk dat ze dat een power factor corrector noemen. Het zou eigenlijk een crest-factor-corrector moeten zijn.

Wanneer het een driefase systeem was, had ik je een prima Harmonische-stromen-filter kunnen leveren.
Voor het corrigeren van cosinus phi heb ik ook leuke condensatoren hoor.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: GIGA project

Bericht door Pjotr »

RobertD schreef:
Gek eigenlijk dat ze dat een power factor corrector noemen. Het zou eigenlijk een crest-factor-corrector moeten zijn.
Mee eens, maar dan krijg je weer vragen van "Wat is crest-factor" :mrgreen: De gewone elektrotechneut zal daar niet zo bekend mee zijn... ;)

Er zijn wel PFC's dit dit op kunnen lossen: resonantie CVT's, maar die krengen zijn voor een dergelijk vermogen groot en lomp, worden heet en brommen lekker.
Gebruikersavatar
Martin66
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 18:54
Locatie: Amersfoort (zuid)

Re: GIGA project

Bericht door Martin66 »

RobertD schreef:
Wanneer het een driefase systeem was, had ik je een prima Harmonische-stromen-filter kunnen leveren.
Hij heeft 3-fasen in de woonkamer . . . :sure:
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: GIGA project

Bericht door aaronboumans »

http://www.olino.org/articles/2006/09/16/powerfactor
maakt het meteen weer duidelijk hoe ook-al-weer zit
En zit het met zo een "harmonische-stromen-filter"?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: GIGA project

Bericht door Pjotr »

aaronboumans schreef:
En zit het met zo een "harmonische-stromen-filter"?
Google eens op CVT of Ferro Resonant Constant Voltage Transformer, die doen dat. Denk dat je simpeler af bent door je versterkers over de 3 fasen te verdelen.
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: GIGA project

Bericht door aaronboumans »

verdeling van de hele installatie over de drie fasen was ik eigenlijk zowiezo van plan. Heb niet voor niets al 5x4,0mm2 richting huiskamer lopen...
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: GIGA project

Bericht door RobertD »

In dat geval moet ik maar even wat reclame maken:

http://www.abb.nl/product/seitp329/d3d8 ... country=NL
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: GIGA project

Bericht door aaronboumans »

RobertD,
wat is "de winst" voor mij hiermee en wat kost zo iets?
Plaats reactie