Convectie warmte zal het wel geven, oeeeeeeeeeeeef, wat een apparaat.
GIGA project
Moderator: Beheerdersteam
Re: GIGA project
De nieuwe CV ketel?
Convectie warmte zal het wel geven, oeeeeeeeeeeeef, wat een apparaat.
Convectie warmte zal het wel geven, oeeeeeeeeeeeef, wat een apparaat.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: GIGA project
Ik ben hier ook wel van gecharmeerdWowly schreef:Ik weet niet wat anderen ervan vinden, maar ik vind hem fantastisch! Echt een sculptuur.
Out-of-the-box en onconventioneel, super gewoon
- aaronboumans
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
- Locatie: Oosten
Re: GIGA project
Dank voor alle leuke reakties!
Ik ga vanaf nu bezig met de printjes+torren op het alu te monteren. Zodra er enige vooruitgang geboekt is komen er weer foto's
Zal wel een paar dagen duren.
Ik ga vanaf nu bezig met de printjes+torren op het alu te monteren. Zodra er enige vooruitgang geboekt is komen er weer foto's
Zal wel een paar dagen duren.
Re: GIGA project
Wat een project zeg... sjees ! haha !
Kan je hem niet beter voeden met 3 fases 400v ?
Kan je hem niet beter voeden met 3 fases 400v ?
- aaronboumans
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
- Locatie: Oosten
Re: GIGA project
ach
alle versterkers (2x3 bestaande monoblokken plus dit project) bij elkaar is ongeveer 2,5 KW
Zeg maar net iets meer dan een veredelde waterkoker
Dus gaat nog prima op 1 fase (alhoewel er al wel 3fasen richting luisterkamer gaan
)
alle versterkers (2x3 bestaande monoblokken plus dit project) bij elkaar is ongeveer 2,5 KW
Zeg maar net iets meer dan een veredelde waterkoker
Dus gaat nog prima op 1 fase (alhoewel er al wel 3fasen richting luisterkamer gaan
Re: GIGA project
Heb je ook een 'soort' overzicht (blokschema oid) wat je allemaal aan elkaar gaat verbinden?
Of zit alles in het koppie?
Of zit alles in het koppie?
- aaronboumans
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
- Locatie: Oosten
Re: GIGA project
nope geen schema's (blok of anders). Dat is een beetje mijn sterke kant en maar ook mn zwakte. Zo heb ik ook nog nooit agenda's gehad of echte bouwtekeningen (ja wat schetsjes natuurlijk). Ik heb alles in mn hoofd zitten. Maar er zit natuurlijk logica in alles en dat help je de zaken te onthouden.
Dat heeft voor- en nadelen;
voor; het houdt je erg scherp en creatief en zorgt voor een goed voorstellingsvermogen/ruimtelijk inzicht en geheugen
na; je komt soms iets te laat achter sommige problemen maar de "voor" punten helpen je het weer goed op te lossen
Dat heeft voor- en nadelen;
voor; het houdt je erg scherp en creatief en zorgt voor een goed voorstellingsvermogen/ruimtelijk inzicht en geheugen
na; je komt soms iets te laat achter sommige problemen maar de "voor" punten helpen je het weer goed op te lossen
Laatst gewijzigd door aaronboumans op za 04 aug 2012, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GIGA project
Heb zo'n IR warmtelamp buiten hangen, bij de veranda: dit is 2KW. Zo'n 9A loopt er, gaat prima op 1 fase (alhoewel er geen volledige 220V aankom, blijft wat 'hangen' onderweg).
En we kijken met spanning uit naar de nieuwe foto's
En we kijken met spanning uit naar de nieuwe foto's
- aaronboumans
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
- Locatie: Oosten
Re: GIGA project
ik hoop deze week weer wat updates te geven
Heb wel 2 subwoofers(23w scan-speaks) gekocht, hoop dat ze deze week komen
Heb wel 2 subwoofers(23w scan-speaks) gekocht, hoop dat ze deze week komen
- aaronboumans
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
- Locatie: Oosten
Re: GIGA project
de 23w's zijn binnen, leuke speakertjes
ondertussen ook alle gaten geboord en getapt, eindelijk een avondtje tijd...
en ook de helft al gemonteerd vanmiddag
zie foto
ondertussen ook alle gaten geboord en getapt, eindelijk een avondtje tijd...
en ook de helft al gemonteerd vanmiddag
zie foto
Re: GIGA project
Tjees, wat een orgel zeg. Of is het altaar
Als ie dat continue staat te kachelen gaat dat alleen met een PFC om de eff stroom binnen de perken te houden.aaronboumans schreef:alle versterkers (2x3 bestaande monoblokken plus dit project) bij elkaar is ongeveer 2,5 KW
Zeg maar net iets meer dan een veredelde waterkoker
Dus gaat nog prima op 1 fase (alhoewel er al wel 3fasen richting luisterkamer gaan)
- aaronboumans
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
- Locatie: Oosten
Re: GIGA project
ehh hoezo "gaat dat alleen" met een pfc/condensatorenbatterij?
trouwens we betalen toch voor kwh en niet kvah?
trouwens we betalen toch voor kwh en niet kvah?
Laatst gewijzigd door aaronboumans op wo 21 feb 2018, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: GIGA project
Je zekeringen in de meterkast zijn 16A RMS. Als de stroom mooi sinusvormig is en in fase met de spanning kun je ong. 3,2 KW per fase uit het lichtnet trekken. Dat is i.d.d. het geval bij fornuizen en waterkokers.aaronboumans schreef:ehh hoezo "gaat dat alleen" met een pfc/condensatorenbatterij?
trouwens we betalen toch voor kwh en kvah?
Echter bij een trafo met daarachter een gelijkrichter en dikke elco's is die stroom niet sinusvormig meer en is dan sterk piekvormig. Bij een vermogen van 2,5 KW kan de bijbehorende RMS stroom dan wel het 2 - 3 voudige gaan bedragen en dat houden de groepszekeringen niet lang.
Een PFC (Power Factor Corrector) is iets van geschakelde voedingen. Die maakt in feite van de laadpulsen van de ingangscondensator weer een mooie sinus. Dat werkt dus alleen voor de 400V ingangselco van zo'n voeding en werkt niet bij een 50 Hz trafo.
- aaronboumans
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
- Locatie: Oosten
Re: GIGA project
ah juist ja, helemaal niet aan gedacht. Is ook al erg lang geleden dat ik deze zaken voorbij zag komen op mn opleiding.
Dus aan je suggestie van die PFC had ik zowiezo niets aan...
Maar waarom is de stroom zo sterk piekvormig? Fris mijn geheugen eens op?
Dus aan je suggestie van die PFC had ik zowiezo niets aan...
Maar waarom is de stroom zo sterk piekvormig? Fris mijn geheugen eens op?
Re: GIGA project
Er loopt alleen stroom als de elco's worden bijgeladen. Dat gebeurt in de netperiode als de momentane secundaire spanning groter is dan de spanning op de elco's.aaronboumans schreef:Maar waarom is de stroom zo sterk piekvormig? Fris mijn geheugen eens op?
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: GIGA project
Gek eigenlijk dat ze dat een power factor corrector noemen. Het zou eigenlijk een crest-factor-corrector moeten zijn.
Wanneer het een driefase systeem was, had ik je een prima Harmonische-stromen-filter kunnen leveren.
Voor het corrigeren van cosinus phi heb ik ook leuke condensatoren hoor.
Wanneer het een driefase systeem was, had ik je een prima Harmonische-stromen-filter kunnen leveren.
Voor het corrigeren van cosinus phi heb ik ook leuke condensatoren hoor.
Re: GIGA project
Mee eens, maar dan krijg je weer vragen van "Wat is crest-factor"RobertD schreef:Gek eigenlijk dat ze dat een power factor corrector noemen. Het zou eigenlijk een crest-factor-corrector moeten zijn.
Er zijn wel PFC's dit dit op kunnen lossen: resonantie CVT's, maar die krengen zijn voor een dergelijk vermogen groot en lomp, worden heet en brommen lekker.
Re: GIGA project
Hij heeft 3-fasen in de woonkamer . . .RobertD schreef:Wanneer het een driefase systeem was, had ik je een prima Harmonische-stromen-filter kunnen leveren.
- aaronboumans
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
- Locatie: Oosten
Re: GIGA project
http://www.olino.org/articles/2006/09/16/powerfactor
maakt het meteen weer duidelijk hoe ook-al-weer zit
En zit het met zo een "harmonische-stromen-filter"?
maakt het meteen weer duidelijk hoe ook-al-weer zit
En zit het met zo een "harmonische-stromen-filter"?
Re: GIGA project
Google eens op CVT of Ferro Resonant Constant Voltage Transformer, die doen dat. Denk dat je simpeler af bent door je versterkers over de 3 fasen te verdelen.aaronboumans schreef:En zit het met zo een "harmonische-stromen-filter"?
- aaronboumans
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
- Locatie: Oosten
Re: GIGA project
verdeling van de hele installatie over de drie fasen was ik eigenlijk zowiezo van plan. Heb niet voor niets al 5x4,0mm2 richting huiskamer lopen...
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: GIGA project
In dat geval moet ik maar even wat reclame maken:
http://www.abb.nl/product/seitp329/d3d8 ... country=NL
http://www.abb.nl/product/seitp329/d3d8 ... country=NL
- aaronboumans
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
- Locatie: Oosten
