De bouw van mijn HF10 Monoblokken (toch ruis erin)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken (toch ruis erin)

Bericht door bcvdb »

Heb de carbonweestandjes van 2k7 binnen en meteen erin gesoldeerd. Ik heb wel het idee dat de ruis nu echt minder is...
Het is iig niet meer zo storend als eerst.

Even kijken of ik binnenkort bij de buurman kan testen. Heb nu 1 monoblok aangepast. En de andere laat ik zo als hij nu is. Kan ik daar het eventuele verschil horen, of het er echt is.

Heb tevens een 10uF Elco parallel aan de 6uF gezet EN een weerstandje van 270K tussen de massa en de signaalinput.

Dus een aantal verbeteringen/veranderingen... en dan binnenkort maar eens grondig testen!

Meer info volgt!

p.s. Over de behuizing... zoals op de foto is te zien gebruik ik een stalen bovenplaat (3mm) met een houten lijst. Ik heb er nog geen bodemplaat in zitten. Dus als het goed is geeft de bovenplaat voldoende afscherming toch?
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken (toch ruis erin)

Bericht door TubeHead »

Je kan de buitenkant voor de gein inwrappen met aluminium folie.
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken (toch ruis erin)

Bericht door bcvdb »

nice!!

Ga ik doen!

Edit: Niest geholpen.

Ik heb overingens de aarde die bij de voeding binnen komt NIET aangesloten... Zou dat iets uit kunnen maken? Zou niet eens weten waar ik die dan op zou moeten zetten... de massa?
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken (toch ruis erin)

Bericht door TubeHead »

Princiepe gewoon massa.. Maar heb ergens ook gelezen dat je ook een condensator tussen de massa en aarde kan knuppen.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken (toch ruis erin)

Bericht door RobertD »

Ik doe altijd een kort draadje tussen de randaarde aansluiting en het chassis.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken (toch ruis erin)

Bericht door Ah!buis »

Hehe,de Woensdag zit erop.Hopelijk goed afgelopen met dat tentament 8-[ ondanks de buitenstudiebezigheden :? .
Ik heb me koest gehouden om je niet af te leiden :sure:
Dat met diodes ipv de EZ81 zou je beter niet doen,levert veel hoger spanning,niet gezond voor elkos koppel-Cs en buizen.
De EL84 bijv.mag eigenlijk niet meer dan 300V voeding krijgen.
Over hoge spanningen,op de aansluiting tussen EL84 en UGT komen piekspanningen voor van zo'n 500V.Eigenlijk zouden de voetjes zo moeten zitten dat die verbindingen nergens langs hoeven lopen.Niet zoals nu met een boog langs van alles en nog wat.Het hoeft niet maar kan ook een oorzaak van het probleem zijn.
De verbinding tussen randaarde en versterker,da's een moeilijke.Met een bron ook aan het net met aarde geeft een aardlus.Bijv.randaarde-CD-speler-kabeltje naar versterker-versterker-randaarde.Wil nogal 's brommen.Vesterker niet aarden is dan wel een oplossing,maar dan is t'ie geaard via het brontoestel.Gaat er iets mis dan kon het wel's de CD-speler kosten.
Watwel meer gedaan wordt is de versterker aarden door twee anti-parallel geschakelde diodes(van de 1N4007 serie).
Zo begint er pas (brom)stroom te lopen boven 0,6V wat normaal niet gebeurt.
Nog een gek? idee.Is de LS waarmee je test wel in orde :o
Met een LS uit een auto meegemaakt dat de magneetkern een roestaanslag had gekregen.Als er dan geluid uitkwam hoorde je een soort ruis door het schuren van de spreekspoel tegen de roest.
Ook zoiets,klink wel anders,met een winding van de spreekspoel die losgekomen was.Hoe mee geluid hoe meer gekras.
Anne
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken (toch ruis erin)

Bericht door bcvdb »

Het tentamen ging over mechanica. Dus altijd lastig te zeggen hoe het ging... ik heb alles ingevuld en heb er een goed gevoel bij, maar als je ergens 1 verkeerde aanname doet is de hele som natuurlijk fout...

Maar ik denk dat er minstens een 5,5 inzit :rock:

Over de aarde. Best een slim idee, om het te schakelen via de diodes. Zal ik eens mee testen.

Over de draden naar de UGT. Ik neem aan dat dat de aansluitingen zijn van de Anode naar de UGT.
Die zaten idd gebundeld met een setje massa draden. Zit even te denken hoe ik dit kan oplossen, maar heel veel opties heb ik helaas niet door de opbouw van de kast. Ik zal eens testen als ik die dikke 6uF even uit de kast haal (maar wel aangesloten laat) dan kan ik die draden iets verder scheiden van de rest...

Over de LS. Daar heb ik ook aan gedacht... maar ze zijn zo goed als nieuw en ze doen het beide... lijkt me raar, maar ik zal ze eens op een andere versterker aansluiten. Dan sluit ik dat iig uit!

Meer info volgt!
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken (toch ruis erin)

Bericht door bcvdb »

Beste medezelfbouwers.

Na de monoblokken nog eens grodig getest te hebben bij de buurman/mijn oom. Hebben we vastgesteld dat de ruis er altijd al in heeft gezeten. Hij was iig nu ook daar gewoon aanwezig.

Het venijn zat hem erin dat ik thuis ontzettend dicht op de speakers zit. Hierdoor is de ruis relatief gezien harder aanwezig dan wanneer we op de bank op 3 meter afstand zitten luisteren. Verder heeft het verwisselen van de stopweerstanden ook bijgedragen. Maar misschien meer omdat ik metaaloxide weerstanden verwisseld heb voor carboncomposiet.

Zittend op de bank, luisterend en genietend, was de ruis NIET te horen doordat de speakers dan dusdanig hard moeten... Dat is de reden dat ik me erbij neerleg, bij normaal gebruik heb je er geen last van...

Voor een eerste project vind ik het geslaagd! Een volgend project ga ik zeker een andere indeling gebruiken, maar voor nu laat ik deze zo!!

Iedereen nogmaals bedankt voor het mee brainstromen! Als ik jullie ooit van dienst kan zijn, dan laat weten!!

Groetjes Bart
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken (toch ruis erin)

Bericht door TheoK »

Nou geniet er maar van Bart.
Na een poos luisteren wil je niet anders meer dan buizen :lol:
Mijn HF10 ligt helemaal uit elkaar. Maar gaat nog even duren voordat hij weer klaar is.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken (toch ruis erin)

Bericht door Ah!buis »

Mooi dat het naar genoegen werkt met de ruis onder de hindergrens (bestaat zoiets eigenlijk :-s )
Alle begrip dat je het zo welletjes vindt,maar wel jammer :(
Zo'n ruisgedrag,alleen samen met geluid,ken ik wel van FM-ontvangst,niet met een versterker.
Daar bovenop de versterking die een stuk hoger ligt dan "op papier" :?
Ik heb nog gezocht of er daar misschien een verband is met die ruis,niet gevonden :cry:
Dus hoopte ik dat we er wel (op de duur) achter zouden komen.
Maar goed,het leven is één groot raadsel,dus eentje meer kan er ook wel bij :D
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken (toch ruis erin)

Bericht door Barry2001 »

Die ruis he, die moet je dan toch ook zien? Op een scoop bedoel ik dan?
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken (toch ruis erin)

Bericht door bcvdb »

ja dat zou je denken... maar ik krijg hem niet goed op de scoop.

Zal eens kijken of ik van de week nog een keer kan worstelen met een toongenerator...
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken (toch ruis erin)

Bericht door VT4C »

bcvdb schreef:
ja dat zou je denken... maar ik krijg hem niet goed op de scoop. Zal eens kijken of ik van de week nog een keer kan worstelen met een toongenerator...
Ruis weg, wanneer je de voorbuizen er uittrekt en/of ingang kortsluit?
Ander merk voorbuis geprobeerd?
Bij diodes in voeding: 1N4007 vervangen door BYV96-familie.

In principe kunnen alleen anode en kathode weerstanden ruisen, (dus daar waar alleen DC staat), wanneer het kool- of koolcompositieweerstanden zijn. Daarnaast kunnen potmeters en voorbuizen ook ruis geven. Heel, heel zelden heb ik dat met elko's meegemaakt.
(Project is dus nog niet klaar...).

PS
Mijn "HF-10" is dus wel klaar; eindbuizen inmiddels Shuguang KT-66 ivp 6V6'en en ingangs/driverbuis Tung-sol 6SL7. Had maat grotere Hammond voed. trafo's genomen en Hammonds 25 Watt Raa 7K6 UGT's; KT-66 UL aangesloten. Zeer stille, ruisvrije muzikale amp. geworden.
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken (toch ruis erin)

Bericht door bcvdb »

De kathode weerstand is deze

Aan de anode hangt geen weerstand zoals in het schema tezien is... Pagina 1
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken (toch ruis erin)

Bericht door Ah!buis »

Wat VT4C bedoelt zijn die bij de triodes :-s
Verder heeft ie niet goed gelezen wat er gebeurt :shock:
De versterker ruist NIET,enkel met geluid komt er ruis bij :o .
Anne
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken (toch ruis erin)

Bericht door VT4C »

Ah!buis schreef:
Verder heeft ie niet goed gelezen wat er gebeurt :shock:
De versterker ruist NIET,enkel met geluid komt er ruis bij :o .
Anne
Wel degelijk; sommige voorbuizen kunnen vreemd reageren wanneer ze flink moeten uitsturen. (cq. hoge wisselspanning aangeboden krijgen). Einbuizen soms ook, vandaar rijtje tests om uit te sluiten. :|
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken (toch ruis erin)

Bericht door bcvdb »

Zonder voorbuis zal hij niet ruisen omdat hij dan helemaal niets doen. De ruis komt met het signaal mee... En met een kortgesloten ingang is de ruis weg. Dus zonder voorbuis ook lijkt me.

Over de te hoge versterking van de voorbuis... hoe minder ik dit? Door die 1K8 weerstanden te veranderen? Ik denk iets groter dan? 2K2?
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken (toch ruis erin)

Bericht door VT4C »

bcvdb schreef:
Zonder voorbuis zal hij niet ruisen omdat hij dan helemaal niets doen.?
Ruis zou ook uit eindtrap kunnen komen.
bcvdb schreef:
De ruis komt met het signaal mee... En met een kortgesloten ingang is de ruis weg.
Da's belangrijke constatering! Daar wilde ik naar toe.
bcvdb schreef:
Dus zonder voorbuis ook lijkt me. Over de te hoge versterking van de voorbuis... hoe minder ik dit? Door die 1K8 weerstanden te veranderen? Ik denk iets groter dan? 2K2?
Ja, Rk 2K2, Ra 100K - 150K.; Ub max. 250 V. DC. Probeer ook eens ander merk voorbuis en Ck weglaten. Verder 1K - 10K stopweerstand op ingangsrooster voorbuis, meteen onder de buis.
Hoeveel K is de impedantie van de voorbuis trouwens?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken (toch ruis erin)

Bericht door Ah!buis »

Omdat het bij de twee blokken voorkomt toch :?: is het eerder iets van de bedrading.Tenzij je een stel rottige weerstanden heb getroffen die in beide zitten.
Als het iets is met een weerstand die,met stroom erdoor,ruis oplevert dan moeten het de 470k en 220k zijn na de koppelcondensatoren tussen voorversterker en eindtrap.Daar gaat enkel stroom door als er geluid is.
Wat meer of minder versterking veroorzaakt niet zoiets,kan bijv. zijn dat de wikkelverhouding van de UGTs anders is dan opgegeven.Dat kost alleen wat vermogen.
Anne
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken (toch ruis erin)

Bericht door bcvdb »

VT4C schreef:
bcvdb schreef:
Zonder voorbuis zal hij niet ruisen omdat hij dan helemaal niets doen.?
Ruis zou ook uit eindtrap kunnen komen.
bcvdb schreef:
De ruis komt met het signaal mee... En met een kortgesloten ingang is de ruis weg.
Da's belangrijke constatering! Daar wilde ik naar toe.
bcvdb schreef:
Dus zonder voorbuis ook lijkt me. Over de te hoge versterking van de voorbuis... hoe minder ik dit? Door die 1K8 weerstanden te veranderen? Ik denk iets groter dan? 2K2?
Ja, Rk 2K2, Ra 100K - 150K.; Ub max. 250 V. DC. Probeer ook eens ander merk voorbuis en Ck weglaten. Verder 1K - 10K stopweerstand op ingangsrooster voorbuis, meteen onder de buis.
Hoeveel K is de impedantie van de voorbuis trouwens?
De ruis zit in allebei de blokken. Dus het weinig kans dat het een defect onderdeel is.

De rest ging even te snel :D

Rk 2k2 dat volg ik nog....
Ra 100k - 150K Die ging even te snel... Ik heb geen weerstanden bij de Anode zitten, zowel niet bij de eindbuis als bij de voorbuis. Alleen een 180K... die zit overigens wel ver (2cm) van de voet.
Ck weglaten: De Ck van de voorversterking, of bij de eindbuizen?

De stopweerstanden zijn middels 2k2 direct op de voet gesoldeerd. Dit zijn carboncomposietweerstanden, dat zou goed moeten zijn!
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken (toch ruis erin)

Bericht door VT4C »

bcvdb schreef:
VT4C schreef:
bcvdb schreef:
Zonder voorbuis zal hij niet ruisen omdat hij dan helemaal niets doen.?
Ruis zou ook uit eindtrap kunnen komen.
bcvdb schreef:
De ruis komt met het signaal mee... En met een kortgesloten ingang is de ruis weg.
Da's belangrijke constatering! Daar wilde ik naar toe.
bcvdb schreef:
Dus zonder voorbuis ook lijkt me. Over de te hoge versterking van de voorbuis... hoe minder ik dit? Door die 1K8 weerstanden te veranderen? Ik denk iets groter dan? 2K2?
Ja, Rk 2K2, Ra 100K - 150K.; Ub max. 250 V. DC. Probeer ook eens ander merk voorbuis en Ck weglaten. Verder 1K - 10K stopweerstand op ingangsrooster voorbuis, meteen onder de buis.
Hoeveel K is de impedantie van de voorbuis trouwens?
De ruis zit in allebei de blokken. Dus het weinig kans dat het een defect onderdeel is.

De rest ging even te snel :D

Rk 2k2 dat volg ik nog....
Ra 100k - 150K Die ging even te snel... Ik heb geen weerstanden bij de Anode zitten, zowel niet bij de eindbuis als bij de voorbuis. Alleen een 180K... die zit overigens wel ver (2cm) van de voet.
Ck weglaten: De Ck van de voorversterking, of bij de eindbuizen?

De stopweerstanden zijn middels 2k2 direct op de voet gesoldeerd. Dit zijn carboncomposietweerstanden, dat zou goed moeten zijn!
Anodeweerstand is nu 180K, kun je iets verlagen na 150K en Rk iets vergroten naar 2K2. Loopt er iets meer stroom door de buis. Beide weerstanden moeten ruisvrije metaalfilmweerstanden zijn ( 1 Watt is hier voldoende); er loopt namelijk DC. Afstand tot de buis is niet direct kritisch.
Stopweerstandkwaliteit maakt niet uit, omdat er alleen wisselspanning staat. Ck kun je ff weglaten om te horen of ruis weg is; Ck geeft je ca. 3 dB extra versterking.
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken (toch ruis erin)

Bericht door bcvdb »

Oke. Ik ga die Ck dan bij volgende beurt even losgooien. Weet alleen nog steeds niet welke Ck. Voorbuis? Eindbuis? Allebei?

En dan de anodeweerstand ver weg zit is niet zo erg?
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken (toch ruis erin)

Bericht door VT4C »

bcvdb schreef:
Oke. Ik ga die Ck dan bij volgende beurt even losgooien. Weet alleen nog steeds niet welke Ck. Voorbuis? Eindbuis? Allebei??
Bij voorbuis; eindtrap ruiste immers toch niet?!
Ck zit toch bij 2e buishelft voorbuis?
bcvdb schreef:
En dan de anodeweerstand ver weg zit is niet zo erg?
Nee, kan geen ruis veroorzaken.

Alle tests er vanuitgaande, dat ruis niet op bronmateriaal zit.

Succes.
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken (toch ruis erin)

Bericht door Porcino »

VT4C schreef:
PS
Mijn "HF-10" is dus wel klaar; eindbuizen inmiddels Shuguang KT-66 ivp 6V6'en en ingangs/driverbuis Tung-sol 6SL7. Had maat grotere Hammond voed. trafo's genomen en Hammonds 25 Watt Raa 7K6 UGT's; KT-66 UL aangesloten. Zeer stille, ruisvrije muzikale amp. geworden.
Is dit NOS Tung Sol of de nieuwe van NewSensor met made in russia op de bruine voet? Als dit de nieuwe is, wat vind je van deze buis? (moet nieuwe 6sl7 hebben maar ben de NOS prijzen wel zat. Nieuw paartje matched Tung Sol 6sl7GTB triangular plates uit de 50er jaren is @#$% 160 dollar).
Plaats reactie