Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
Moderator: Beheerdersteam
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
Als ik deze opzet zie dan vraag ik me direct het volgende af: al eens de B&G als dipool in dit design geprobeerd (het wordt dan meer een open baffle)? Of was dat juist in eerste instantie de bedoeling en is daar toch van afgeweken, daar de B&G niet in de kast ingebouwd zit. 
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33828
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
il snap je vraag niet helemaal, de tweeter zit toch in dipool?
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
Oh, dat is ook een antwoord op mijn vraag. Ik dacht dat de tweeter niet in dipool zat. Ik heb de bewuste Electuur nooit gekocht en kon dit niet uit de beschrijvingen hier halen. Waarschijnlijk heb ik er overheen gelezen.
Zelf gebruik ik de Neo3PDR namelijk ook zo, bovenop de kast. Wel heb ik nog last van een tonaal wat onzuiver hoog. Wat de reden hiervan is, ben ik nog aan het uitzoeken. Ik heb ze ook niet ingebouwd in de faceplate, maar met twee kartonnetjes ernaast. Ik zit nog wat in de experimentele fase.
Leuk om te zien dat je hier met succes een dipool hoog heb weten te combineren met een monopool laag en mid. Wat bij mij meteen opviel toen ik de kapjes aan de achterkant eraf haalde, was dat het hoog in het stereobeeld meer op dezelfde diepte staat als de rest van de instrumenten. Met andere woorden, het plakt minder aan de luidsprekers. Hierdoor krijgt het geheel een veel betere ruimtelijkheid.

Er komt nog een nieuwe frontplaat met schuin gefreesde hoeken en ingefreesde woofer (PHL 20cm.)
Zelf gebruik ik de Neo3PDR namelijk ook zo, bovenop de kast. Wel heb ik nog last van een tonaal wat onzuiver hoog. Wat de reden hiervan is, ben ik nog aan het uitzoeken. Ik heb ze ook niet ingebouwd in de faceplate, maar met twee kartonnetjes ernaast. Ik zit nog wat in de experimentele fase.
Leuk om te zien dat je hier met succes een dipool hoog heb weten te combineren met een monopool laag en mid. Wat bij mij meteen opviel toen ik de kapjes aan de achterkant eraf haalde, was dat het hoog in het stereobeeld meer op dezelfde diepte staat als de rest van de instrumenten. Met andere woorden, het plakt minder aan de luidsprekers. Hierdoor krijgt het geheel een veel betere ruimtelijkheid.

Er komt nog een nieuwe frontplaat met schuin gefreesde hoeken en ingefreesde woofer (PHL 20cm.)
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
De kantelfrequentie van de Hans ligt met 4kHz hoog genoeg voor een goede aankoppeling. Moet bij jou ook mogelijk zijn met die DSM 50 FFL.
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
Het moet mogelijk zijn, en is het ook, maar ik vond het nog niet zo eenvoudig. Die DSM is niet zo'n makkie om goed te filteren als je hem niet veel met weerstanden mag dempen. Steile hogere orde filters zorgen voor filter-resonanties in de buurt van 3K. De impedantie zakt dan ook omlaag. Zal wel door de hoge inductie komen van de spreekspoel. Waarschijnlijk zie je hem daarom maar zo weinig en zeggen mensen dat hij schel klinkt. Dat ligt echt niet aan de driver sec, die is zo neutraal als wat.
Nu heb ik 2de orde laag-af voor de B&G met 4,9 uF in serie en 2,2mH parallel. Ook in de buurt van 4 KHz volgens Boxsim. Het hoog is nogal duidelijk aanwezig maar sluit wel aan. Ik merk, dat elke keer als ik een weerstand in serie toevoeg, het tonaal niet meer klopt. Het hoog klinkt dan alsof het bedekt is met een doek.
Ooit las ik in een Amerikaans tijdschrift, dat een echt goede speaker minimaal recht loopt tot 20K of zelfs licht oploopt en een zo wild mogelijke spreiding heeft, ook voor het top-hoog. Dat daarmee sommige cd's " too bright" klonken was de schuld van de opname. Want recht=recht. Kwestie van wennen denk ik, dat het hoog nu ook prominent in het galm- en reflectieveld aanwezig is.
Maar je hoort mij niet klagen over de B&G, wat een geweldige detaillering en dynamiek kent die driver!
Nu heb ik 2de orde laag-af voor de B&G met 4,9 uF in serie en 2,2mH parallel. Ook in de buurt van 4 KHz volgens Boxsim. Het hoog is nogal duidelijk aanwezig maar sluit wel aan. Ik merk, dat elke keer als ik een weerstand in serie toevoeg, het tonaal niet meer klopt. Het hoog klinkt dan alsof het bedekt is met een doek.
Ooit las ik in een Amerikaans tijdschrift, dat een echt goede speaker minimaal recht loopt tot 20K of zelfs licht oploopt en een zo wild mogelijke spreiding heeft, ook voor het top-hoog. Dat daarmee sommige cd's " too bright" klonken was de schuld van de opname. Want recht=recht. Kwestie van wennen denk ik, dat het hoog nu ook prominent in het galm- en reflectieveld aanwezig is.
Maar je hoort mij niet klagen over de B&G, wat een geweldige detaillering en dynamiek kent die driver!
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
een kleine kick, maar zijn er ook metingen met enkel de breedbander en de sperkring?
groeten,
coen
groeten,
coen
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33828
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
ja, maar die zijn verloren gegaan met mijn oude meetset. was netjes vlak, neutraal afgestemd.
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
Ik zou heel graag zelf een HANS willen maken, maar liep meteen tegen een probleem.
Als ik zoek op CSS FR125SR, dan zie ik dat deze discontinued is. Weet iemand of en zo ja waar deze nog te krijgen zijn?
Ik wilde eerst de LVBS maken, maar deze gaat daar qua prijs kwaliteit volgens mij wel overheen toch?
Alvast bedankt.
Als ik zoek op CSS FR125SR, dan zie ik dat deze discontinued is. Weet iemand of en zo ja waar deze nog te krijgen zijn?
Ik wilde eerst de LVBS maken, maar deze gaat daar qua prijs kwaliteit volgens mij wel overheen toch?
Alvast bedankt.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33828
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
de FR125 wordt niet meer gemaakt, maar in Nederland is nog wel wat voorraad bij de importeur http://www.css-speaker.nl
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
Onwijs bedankt!
Zou jij als kenner nog wat willen/kunnen zeggen over de prijs/kwaliteit verhouding t.o.v. de LVBS?
Zou jij als kenner nog wat willen/kunnen zeggen over de prijs/kwaliteit verhouding t.o.v. de LVBS?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33828
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
Ik ken Hans uiteraard erg goed, maar de LBVS niet zo
ik denk dat vergelijken appels&peren wordt, want het zijn totaal andere concepten. de enige overeenkomsten zijn dat het vloerstaanders zijn en dat de ontwerpers op dit forum actief zijn.
Maar misschien zijn de mensen die ze beide in Breda goed beluisterd hebben in staat ze te vergelijken?
Maar misschien zijn de mensen die ze beide in Breda goed beluisterd hebben in staat ze te vergelijken?
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
Dat zou in ieder geval Edo moeten zijn, of heeft Edo de Hans alleen op papier ontworpen?
Ik vind het wel prettig om een goede afweging te kunnen maken. Dit word mijn eerste echte zelfbouw project .... wil graag dat hij goed binnen komt.
Ik heb nu een deze Jamo set.
Verschillende reviews waren lyris over die dingen, maar ik kan het er niet helemaal uithalen.
Bedoel het zijn prima speakers en zeker voor die prijs, maar het vult mijn vrij kleine woonkamer niet en ik vind hem vrij zwak in het laag en mid.
Ik heb als versterker trouwens een Onkyo TX-SR508 ... Heeft de Hans dan uberhaupt zin, of komt deze gewoon niet uit de verf met mijn budget versterkertje?
Ik zoek een speaker die goed in balans is, en als ik de verhalen hier zo lees is de Hans zeker een goede optie.
Ik vind het wel prettig om een goede afweging te kunnen maken. Dit word mijn eerste echte zelfbouw project .... wil graag dat hij goed binnen komt.
Ik heb nu een deze Jamo set.
Verschillende reviews waren lyris over die dingen, maar ik kan het er niet helemaal uithalen.
Bedoel het zijn prima speakers en zeker voor die prijs, maar het vult mijn vrij kleine woonkamer niet en ik vind hem vrij zwak in het laag en mid.
Ik heb als versterker trouwens een Onkyo TX-SR508 ... Heeft de Hans dan uberhaupt zin, of komt deze gewoon niet uit de verf met mijn budget versterkertje?
Ik zoek een speaker die goed in balans is, en als ik de verhalen hier zo lees is de Hans zeker een goede optie.
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
@ henkjan
jammer, maar toch bedankt!
jammer, maar toch bedankt!
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33828
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
Hans is samen door mij en Edo ontworpen, waarbij ik de kast en t concept bedacht heb, en Edo de filtering.r.ladage schreef:Dat zou in ieder geval Edo moeten zijn, of heeft Edo de Hans alleen op papier ontworpen?
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
Die Onkyo is een surround versterker. Ga je alleen in stereo naar muziek luisteren? Dan zou ik eerst eens een andere versterker aan de Jamo's koppelen. Een redelijke stereo versterker kun je goed op marktplaats.nl scoren en even makkelijk weer verkopen als het niets oplevert.r.ladage schreef:Dat zou in ieder geval Edo moeten zijn, of heeft Edo de Hans alleen op papier ontworpen?
Ik vind het wel prettig om een goede afweging te kunnen maken. Dit word mijn eerste echte zelfbouw project .... wil graag dat hij goed binnen komt.
Ik heb nu een deze Jamo set.
Verschillende reviews waren lyris over die dingen, maar ik kan het er niet helemaal uithalen.
Bedoel het zijn prima speakers en zeker voor die prijs, maar het vult mijn vrij kleine woonkamer niet en ik vind hem vrij zwak in het laag en mid.
Ik heb als versterker trouwens een Onkyo TX-SR508 ... Heeft de Hans dan uberhaupt zin, of komt deze gewoon niet uit de verf met mijn budget versterkertje?
Ik zoek een speaker die goed in balans is, en als ik de verhalen hier zo lees is de Hans zeker een goede optie.
Wanneer je het laag van Jamo's vindt tegenvallen, ben ik bang dat je met het kleine drivertje van "Hans" ook niet krijgt waar je naar zoekt. Dan kun je beter de LVBS nabouwen.
Het zijn allebei goede luidsprekers, maar moeilijk te vergelijken.
Wat voor muziek luister je?
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
Ik luister allerlei soorten muziek, maar wat ik het mooiste vind is instrumentaal.
En daar ben ik ook vrij breed, van de Dire Straits (Mark Knopfler (wat een briljante man)) tot heel easy ala How to save a life maar dan gedaan door de piano tribute players.
Bij instrumentaal vind ik het vrij belangrijk dat het over de gehele linie goed vol klinkt (weet niet of dat een juiste termis). Het geheel moet in balans zijn, de bassen mogen de hoge tonen niet wegdrukken etc.
Het laatstgenoemde nummer is best een goed voorbeeld, op een standaard systeem is het een vrij vlak nummer, maar op een goede combi voel je ineens enorm veel emotie in het pianospel.
Het gaat om dat soort details.
Weer in dubio .... bendankt voor de info.
En daar ben ik ook vrij breed, van de Dire Straits (Mark Knopfler (wat een briljante man)) tot heel easy ala How to save a life maar dan gedaan door de piano tribute players.
Bij instrumentaal vind ik het vrij belangrijk dat het over de gehele linie goed vol klinkt (weet niet of dat een juiste termis). Het geheel moet in balans zijn, de bassen mogen de hoge tonen niet wegdrukken etc.
Het laatstgenoemde nummer is best een goed voorbeeld, op een standaard systeem is het een vrij vlak nummer, maar op een goede combi voel je ineens enorm veel emotie in het pianospel.
Het gaat om dat soort details.
Weer in dubio .... bendankt voor de info.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33828
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
Hans is in elk geval te beluisteren bij Speakerland, en ik meen ook bij Rumoh.
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
Ik woon zelf in Den Haag. Speakerland is dan nog het dichtstbij maar dan is een retour alsnog 3 uur tuffen.
Helaas niet echt om de hoek ..... misschien wint m'n nieuwsgierigheid het nog van m'n tegenzin
Helaas niet echt om de hoek ..... misschien wint m'n nieuwsgierigheid het nog van m'n tegenzin
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33828
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
gisteren ze nog even kort beluisterd toen Peter ze kwam ophalen... klinken nog steeds erg goed. er begint ineens vanalles in m'n hoofd op te duiken voor een Hans 2.0, met een AMT voor t hoog en een 13cm breedbander er onder 
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
Goed idee voor de luisterdag 2013 in februari 
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33828
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
misschienZweitse schreef:Goed idee voor de luisterdag 2015 in februari
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
Ook goed, wat in het vat zit verzuurd niet.Henkjan schreef:misschienZweitse schreef:Goed idee voor de luisterdag 2015 in februari
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
Klinken echt prima.
In vergelijk met mijn pluto's (met subs):
Mijn vrouw en kids vinden ze er veeeeeeel mooier uitzien (ik ook
Het klinkt iets meer als een geheel (maar ook compacter), moet dus nog wat klussen aan het filter van m'n Pluto's
De tweeters zijn gewoon beter dan de tweets op de pluto's voor mijn oren. Gelukkig zijn de Pluto's zo gebouwd dat ik in 30 seconden de arm met de tweeter kan omwisselen en dus kan testen met neo's (heb nog een paar liggen).
De bas koppelt meer met mijn kamer (en heb dus een vette resonantie op een paar golflengtes)
En het geheel speelt met een 2 x 25 watt Tripath versterkertje van 4 tientjes!
En ja, de Pluto's is natuurlijk wel een andere klasse:
Nog weer meer ruimtelijk (Hans is al heel ruimtelijk).
Beeld is breder (maar niet dieper!!)
Grote orkesten zijn meer grote orkesten (maar nog lang niet genoeg wat mij betreft)
Bas is strakker en luchtiger.
Kan ook allemaal aan de Glühwein liggen
Op naar de Hans 2.0 dus
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
Paasproject 2013!Henkjan schreef:Hans 2.0, met een AMT voor t hoog en een 13cm breedbander er onder
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33828
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
nee, dat is denk ik te complex voor een paasproject. Paasprojecten moeten (ongeveer) in het lange paasweekeinde van start naar finnish kunnen, en met een te filteren 2weg is dat wat te ambitieus.Vinculum schreef:Paasproject 2013!Henkjan schreef:Hans 2.0, met een AMT voor t hoog en een 13cm breedbander er onder
