Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

threshold
Berichten: 104
Lid geworden op: za 09 jan 2010, 13:44

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door threshold »

Als ik deze opzet zie dan vraag ik me direct het volgende af: al eens de B&G als dipool in dit design geprobeerd (het wordt dan meer een open baffle)? Of was dat juist in eerste instantie de bedoeling en is daar toch van afgeweken, daar de B&G niet in de kast ingebouwd zit. :?:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door Henkjan »

il snap je vraag niet helemaal, de tweeter zit toch in dipool?
threshold
Berichten: 104
Lid geworden op: za 09 jan 2010, 13:44

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door threshold »

Oh, dat is ook een antwoord op mijn vraag. Ik dacht dat de tweeter niet in dipool zat. Ik heb de bewuste Electuur nooit gekocht en kon dit niet uit de beschrijvingen hier halen. Waarschijnlijk heb ik er overheen gelezen.
Zelf gebruik ik de Neo3PDR namelijk ook zo, bovenop de kast. Wel heb ik nog last van een tonaal wat onzuiver hoog. Wat de reden hiervan is, ben ik nog aan het uitzoeken. Ik heb ze ook niet ingebouwd in de faceplate, maar met twee kartonnetjes ernaast. Ik zit nog wat in de experimentele fase.
Leuk om te zien dat je hier met succes een dipool hoog heb weten te combineren met een monopool laag en mid. Wat bij mij meteen opviel toen ik de kapjes aan de achterkant eraf haalde, was dat het hoog in het stereobeeld meer op dezelfde diepte staat als de rest van de instrumenten. Met andere woorden, het plakt minder aan de luidsprekers. Hierdoor krijgt het geheel een veel betere ruimtelijkheid.
Afbeelding

Er komt nog een nieuwe frontplaat met schuin gefreesde hoeken en ingefreesde woofer (PHL 20cm.)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door wouter »

De kantelfrequentie van de Hans ligt met 4kHz hoog genoeg voor een goede aankoppeling. Moet bij jou ook mogelijk zijn met die DSM 50 FFL.
threshold
Berichten: 104
Lid geworden op: za 09 jan 2010, 13:44

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door threshold »

Het moet mogelijk zijn, en is het ook, maar ik vond het nog niet zo eenvoudig. Die DSM is niet zo'n makkie om goed te filteren als je hem niet veel met weerstanden mag dempen. Steile hogere orde filters zorgen voor filter-resonanties in de buurt van 3K. De impedantie zakt dan ook omlaag. Zal wel door de hoge inductie komen van de spreekspoel. Waarschijnlijk zie je hem daarom maar zo weinig en zeggen mensen dat hij schel klinkt. Dat ligt echt niet aan de driver sec, die is zo neutraal als wat.
Nu heb ik 2de orde laag-af voor de B&G met 4,9 uF in serie en 2,2mH parallel. Ook in de buurt van 4 KHz volgens Boxsim. Het hoog is nogal duidelijk aanwezig maar sluit wel aan. Ik merk, dat elke keer als ik een weerstand in serie toevoeg, het tonaal niet meer klopt. Het hoog klinkt dan alsof het bedekt is met een doek.
Ooit las ik in een Amerikaans tijdschrift, dat een echt goede speaker minimaal recht loopt tot 20K of zelfs licht oploopt en een zo wild mogelijke spreiding heeft, ook voor het top-hoog. Dat daarmee sommige cd's " too bright" klonken was de schuld van de opname. Want recht=recht. Kwestie van wennen denk ik, dat het hoog nu ook prominent in het galm- en reflectieveld aanwezig is.
Maar je hoort mij niet klagen over de B&G, wat een geweldige detaillering en dynamiek kent die driver!
clrs
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 08 dec 2010, 12:48
Locatie: Den Bosch

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door clrs »

een kleine kick, maar zijn er ook metingen met enkel de breedbander en de sperkring?
groeten,
coen
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door Henkjan »

ja, maar die zijn verloren gegaan met mijn oude meetset. was netjes vlak, neutraal afgestemd.
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door r.ladage »

Ik zou heel graag zelf een HANS willen maken, maar liep meteen tegen een probleem.
Als ik zoek op CSS FR125SR, dan zie ik dat deze discontinued is. Weet iemand of en zo ja waar deze nog te krijgen zijn?

Ik wilde eerst de LVBS maken, maar deze gaat daar qua prijs kwaliteit volgens mij wel overheen toch?

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door Henkjan »

de FR125 wordt niet meer gemaakt, maar in Nederland is nog wel wat voorraad bij de importeur http://www.css-speaker.nl
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door r.ladage »

Onwijs bedankt!


Zou jij als kenner nog wat willen/kunnen zeggen over de prijs/kwaliteit verhouding t.o.v. de LVBS?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door Henkjan »

Ik ken Hans uiteraard erg goed, maar de LBVS niet zo :oops: ik denk dat vergelijken appels&peren wordt, want het zijn totaal andere concepten. de enige overeenkomsten zijn dat het vloerstaanders zijn en dat de ontwerpers op dit forum actief zijn.

Maar misschien zijn de mensen die ze beide in Breda goed beluisterd hebben in staat ze te vergelijken?
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door r.ladage »

Dat zou in ieder geval Edo moeten zijn, of heeft Edo de Hans alleen op papier ontworpen?

Ik vind het wel prettig om een goede afweging te kunnen maken. Dit word mijn eerste echte zelfbouw project .... wil graag dat hij goed binnen komt.

Ik heb nu een deze Jamo set.
Verschillende reviews waren lyris over die dingen, maar ik kan het er niet helemaal uithalen.
Bedoel het zijn prima speakers en zeker voor die prijs, maar het vult mijn vrij kleine woonkamer niet en ik vind hem vrij zwak in het laag en mid.
Ik heb als versterker trouwens een Onkyo TX-SR508 ... Heeft de Hans dan uberhaupt zin, of komt deze gewoon niet uit de verf met mijn budget versterkertje?

Ik zoek een speaker die goed in balans is, en als ik de verhalen hier zo lees is de Hans zeker een goede optie.
clrs
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 08 dec 2010, 12:48
Locatie: Den Bosch

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door clrs »

@ henkjan

jammer, maar toch bedankt!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door Henkjan »

r.ladage schreef:
Dat zou in ieder geval Edo moeten zijn, of heeft Edo de Hans alleen op papier ontworpen?
Hans is samen door mij en Edo ontworpen, waarbij ik de kast en t concept bedacht heb, en Edo de filtering.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door RobertD »

r.ladage schreef:
Dat zou in ieder geval Edo moeten zijn, of heeft Edo de Hans alleen op papier ontworpen?

Ik vind het wel prettig om een goede afweging te kunnen maken. Dit word mijn eerste echte zelfbouw project .... wil graag dat hij goed binnen komt.

Ik heb nu een deze Jamo set.
Verschillende reviews waren lyris over die dingen, maar ik kan het er niet helemaal uithalen.
Bedoel het zijn prima speakers en zeker voor die prijs, maar het vult mijn vrij kleine woonkamer niet en ik vind hem vrij zwak in het laag en mid.
Ik heb als versterker trouwens een Onkyo TX-SR508 ... Heeft de Hans dan uberhaupt zin, of komt deze gewoon niet uit de verf met mijn budget versterkertje?

Ik zoek een speaker die goed in balans is, en als ik de verhalen hier zo lees is de Hans zeker een goede optie.
Die Onkyo is een surround versterker. Ga je alleen in stereo naar muziek luisteren? Dan zou ik eerst eens een andere versterker aan de Jamo's koppelen. Een redelijke stereo versterker kun je goed op marktplaats.nl scoren en even makkelijk weer verkopen als het niets oplevert.

Wanneer je het laag van Jamo's vindt tegenvallen, ben ik bang dat je met het kleine drivertje van "Hans" ook niet krijgt waar je naar zoekt. Dan kun je beter de LVBS nabouwen.

Het zijn allebei goede luidsprekers, maar moeilijk te vergelijken.

Wat voor muziek luister je?
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door r.ladage »

Ik luister allerlei soorten muziek, maar wat ik het mooiste vind is instrumentaal.
En daar ben ik ook vrij breed, van de Dire Straits (Mark Knopfler (wat een briljante man)) tot heel easy ala How to save a life maar dan gedaan door de piano tribute players.

Bij instrumentaal vind ik het vrij belangrijk dat het over de gehele linie goed vol klinkt (weet niet of dat een juiste termis). Het geheel moet in balans zijn, de bassen mogen de hoge tonen niet wegdrukken etc.
Het laatstgenoemde nummer is best een goed voorbeeld, op een standaard systeem is het een vrij vlak nummer, maar op een goede combi voel je ineens enorm veel emotie in het pianospel.
Het gaat om dat soort details.

Weer in dubio .... bendankt voor de info.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door Henkjan »

Hans is in elk geval te beluisteren bij Speakerland, en ik meen ook bij Rumoh.
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door r.ladage »

Ik woon zelf in Den Haag. Speakerland is dan nog het dichtstbij maar dan is een retour alsnog 3 uur tuffen.
Helaas niet echt om de hoek ..... misschien wint m'n nieuwsgierigheid het nog van m'n tegenzin :lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door Henkjan »

gisteren ze nog even kort beluisterd toen Peter ze kwam ophalen... klinken nog steeds erg goed. er begint ineens vanalles in m'n hoofd op te duiken voor een Hans 2.0, met een AMT voor t hoog en een 13cm breedbander er onder :hide:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door Zweitse »

Goed idee voor de luisterdag 2013 in februari :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door Henkjan »

Zweitse schreef:
Goed idee voor de luisterdag 2015 in februari :mrgreen:
misschien :mrgreen:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door Zweitse »

Henkjan schreef:
Zweitse schreef:
Goed idee voor de luisterdag 2015 in februari :mrgreen:
misschien :mrgreen:
Ook goed, wat in het vat zit verzuurd niet.
peterhenk
Berichten: 287
Lid geworden op: do 24 apr 2008, 8:29
Locatie: Leiden

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door peterhenk »

:D Ik zit er nu naar te luisteren!

Klinken echt prima.

In vergelijk met mijn pluto's (met subs):

Mijn vrouw en kids vinden ze er veeeeeeel mooier uitzien (ik ook ;-).
Het klinkt iets meer als een geheel (maar ook compacter), moet dus nog wat klussen aan het filter van m'n Pluto's
De tweeters zijn gewoon beter dan de tweets op de pluto's voor mijn oren. Gelukkig zijn de Pluto's zo gebouwd dat ik in 30 seconden de arm met de tweeter kan omwisselen en dus kan testen met neo's (heb nog een paar liggen).
De bas koppelt meer met mijn kamer (en heb dus een vette resonantie op een paar golflengtes)
En het geheel speelt met een 2 x 25 watt Tripath versterkertje van 4 tientjes!

En ja, de Pluto's is natuurlijk wel een andere klasse:
Nog weer meer ruimtelijk (Hans is al heel ruimtelijk).
Beeld is breder (maar niet dieper!!)
Grote orkesten zijn meer grote orkesten (maar nog lang niet genoeg wat mij betreft)
Bas is strakker en luchtiger.

Kan ook allemaal aan de Glühwein liggen :-$

Op naar de Hans 2.0 dus
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door Vinculum »

Henkjan schreef:
Hans 2.0, met een AMT voor t hoog en een 13cm breedbander er onder :hide:
Paasproject 2013!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door Henkjan »

Vinculum schreef:
Henkjan schreef:
Hans 2.0, met een AMT voor t hoog en een 13cm breedbander er onder :hide:
Paasproject 2013!
nee, dat is denk ik te complex voor een paasproject. Paasprojecten moeten (ongeveer) in het lange paasweekeinde van start naar finnish kunnen, en met een te filteren 2weg is dat wat te ambitieus.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”