Test-file voor (lage) basweergave.

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Test-file voor (lage) basweergave.

Bericht door mtb »

Op mijn website http://www.luidsprekers.org/Meetservice/ heb ik een handig (ca. 25 sec.) test-file gezet voor het snel testen van de lage (sub) bassen, er staan ook interessante links op.
Probeer het eens, ik ben benieuwd naar jullie bevindingen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Test-file voor (lage) basweergave.

Bericht door jeroen_d »

De tikken die je hoort zijn de aanzetten van de sinussen. Jouw sinussen beginnen dus hard, zonder geleidelijke aanzetten, waardoor er toch hoogfrequent in zit. Die 20Hz is natuurlijk ook afhankelijk van het afspeelvolume en of je het uberhaupt kunt horen met jouw gehoor.

Mijn speakers geven alles netjes weer overigens, mooie zuivere sinussen. Ik kan 20Hz horen, gelukkig, en doe dat ook op mijn audiosysteem met dank aan de 2 stuks XLS-12 gesloten subs. :D Ik hoor geen boventonen tenzij ik het zo hard zet dat de dipoolbas richting zijn Xmax gaat. Maar tegen die tijd rammelt de tussendeur al door de werking van de subs. :mrgreen:

Wat ook prettig is, geen naklinken van de sinussen. Wat heeft dat bloed zweet en tranen gekost in mijn ruimte, maar de combinatie van vier plekken waar bas wordt gegenereerd zorgt dat staande golven goed worden gedempt.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Test-file voor (lage) basweergave.

Bericht door Henkjan »

ik zal t eens gaan uitproberen zo.






[offtopic]
btw: als je hartslag 80bpm is moet je wat meer aan sport doen :lol:
btw2: waarom is het genre van deze toon "blues" :roll:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Test-file voor (lage) basweergave.

Bericht door Henkjan »

ik schreef:
ik zal t eens gaan uitproberen zo.
op m'n PC speakers (de FaB4): 40Hz klinkt nog schoon, 20Hz is gewoon stil. Doe ik vervolgens de gewogen file, dan hoor ik de 20Hz wel, dwz ik hoor de vervorming :) Later eens in de huiskamer m'n sub gaan testen :mrgreen:
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Test-file voor (lage) basweergave.

Bericht door mtb »

@Jeroen_d: bedankt voor je snelle reactie en gefeliciteerd met de resultaten, dat zijn pas speakers met ballen!
De tikken heb ik maar laten zitten, dan hoor je tenminste nog wat op kleinere systemen.
@Henkjan: normaal heb ik 60 bpm, maar ik slik beta-blokkers en ben allang blij dat mijn hart het nog doet na een paar hartaanvallen. Volgens mij is 80 bpm het basisritme voor veel muziek.
Blues is de default bij SoundForge, waarmee ik het file "gecomponeerd" heb en ik zag het ook later pas, maar je zou er wel droevig van kunnen worden als je systeem het niet goed doet.
Ook bedankt voor je snelle reactie, Bas(w).mp3 is dus zeer geschikt om je speakers op subbassen te controleren en ik ben benieuwd naar je huiskamer resultaten.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Test-file voor (lage) basweergave.

Bericht door hannesie »

Ik heb het ook maar eens geprobeerd. :mrgreen:

Bij de linker box lijkt/blijkt een licht rammeltje te zitten, lijkt op iets van de Hypex subwooferamp die mee gaat trillen.
Maar de 20 Hz hoor ik hier niet, maar dat vermoede ik al wel. :D
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Test-file voor (lage) basweergave.

Bericht door Henkjan »

ik schreef:
Later eens in de huiskamer m'n sub gaan testen
luid en duidelijk die 20Hz. wel diverse bijgeluiden uit andere spullen behalve de sub :roll:
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Test-file voor (lage) basweergave.

Bericht door mtb »

Ik heb nog een ander nummer (LTYL.mp3) mijn site gezet, met een wrede subbas.
3FM-luisteraars kennen het wel, er was een paar maanden geleden veel reuring over: rammelende/kapotte woofers e.d.
Gebruikersavatar
sjons
Berichten: 558
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 11:06
Locatie: Workum

Re: Test-file voor (lage) basweergave.

Bericht door sjons »

Limti to your love is idd een fijn wapper-nummer :-)
Ik heb die andere mp3'tjes ook even afgespeeld, op mijn CT231 boxjes, en 20hz zien is geen probleem, maar goed horen, dat durf ik niet te zeggen. Wil ik het daarop zonder vervorming en poortruis krijgen, dan moet ie weer dusdanig zacht dat je 't amper kan horen. En wat ik dan voornamenlijk hoor zijn waarschijnlijk de harmonischen...
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: Test-file voor (lage) basweergave.

Bericht door molekuul »

een andere opname met erg diep gedoceerd laag is het Pie Jesu van John Rutter op de opname van Reference Recordings, RR-57,
dit is een interfererende grond toon van 13 Hz en 14 Hz, om een resultante van 27 Hz weer te geven. Een goed systeem zet het laag, dat door het orgel gespeeld wordt achter de luisteraar neer. heel subtiel heel laag zo-een die de muziek draagt. Dit is wat je noemt een draagtoon......
hier kun je er een heel klein stukje van horen http://www.amazon.com/gp/product/B000QV ... mu_dp_trk7
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Test-file voor (lage) basweergave.

Bericht door mtb »

Ik heb het beluisterd, maar hoor niet veel bijzonders.
Een (kerk)orgel gaat niet lager dan 16 Hz en dan hoor je voornamelijk de boventonen 32 Hz, 64 Hz enz.
Verder zit er in de audio-keten altijd wel ergens een koppel-Ctje om de gelijkspanning van het signaal af te halen en die is meestal gedimensioneerd op ca. 20 Hz.
Maar 27 Hz zou dus wel kunnen, kan je me een sample sturen dan kan ik het analyseren, mijn email-adres staat op mijn profiel.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Test-file voor (lage) basweergave.

Bericht door hannesie »

Dat nummer staat ook op de demo CD van Cristal Cable (Arabesque, track 5), is inderdaad indrukwekkend mooi laag zoals ik het hier ervaar.
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: Test-file voor (lage) basweergave.

Bericht door molekuul »

mtb schreef:
Ik heb het beluisterd, maar hoor niet veel bijzonders.
Een (kerk)orgel gaat niet lager dan 16 Hz en dan hoor je voornamelijk de boventonen 32 Hz, 64 Hz enz.
Verder zit er in de audio-keten altijd wel ergens een koppel-Ctje om de gelijkspanning van het signaal af te halen en die is meestal gedimensioneerd op ca. 20 Hz.
Maar 27 Hz zou dus wel kunnen, kan je me een sample sturen dan kan ik het analyseren, mijn email-adres staat op mijn profiel.
Ik heb een sample-tje in je mailbox gedroped. Dat koppel C-tje zit er bij mij ook in de keten, het -3db punt in mijn keten, dac-preamp-eind-trap is bij 1 Watt ~6 Hz.
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Test-file voor (lage) basweergave.

Bericht door mtb »

Ik je sample bekeken met SoundForge van Sony en als ik naar de nuldoorgangen kijk, komt het niet lager dan ca. 54 Hz.
Er zit wel verschil tussen links en rechts, een soort zweving, wat de indruk wekt dat het lager gaat.
Maar dit sample komt toch gewoon van internet?, kan je het niet van CD rippen en me als .mp3 toesturen, wellicht dat er dan meer laag in zit.
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Test-file voor (lage) basweergave.

Bericht door mtb »

Hannesie heeft me een FLAC van het nummer gestuurd, maar ik hoor of zie niet veel verschil.
Ik weet niet waar het verhaal van de 13, 14 en 27Hz vandaan komt, maar volgens mij is het gewoon 54Hz, het lijkt op de brom van het lichtnet (50 Hz dus).
Maar je kan het natuurlijk ook zelf bekijken met bijv. Sound Forge van Sony (je kan de trial gratis downloaden), geef dan even aan waar die subbassen zouden zitten.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Test-file voor (lage) basweergave.

Bericht door hannesie »

Dan neem ik aan dat je een plaatje als dit krijgt??
SF.jpg
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Test-file voor (lage) basweergave.

Bericht door mtb »

Met een spectrum-analyser kan je niet veel van het laag zien, dit zie ik ook vaak bij gewone muziek.
Je moet naar de nuldoorgangen van de toon kijken en de periodetijd=T bepalen en dan met 1/T de frequentie berekenen.
Bijlagen
Pie Jesu.PNG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Test-file voor (lage) basweergave.

Bericht door hannesie »

Rekenen is niet mijn sterkste punt, ik kijk graag plaatjes. :mrgreen:
Waar jij op duide kan ik zo niet vinden. :oops:
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Test-file voor (lage) basweergave.

Bericht door mtb »

Heb je die spectrum analysis met Sound Forge gemaakt?, ik kan het nergens vinden.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Test-file voor (lage) basweergave.

Bericht door hannesie »

:mrgreen:
spctrum.jpg
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Test-file voor (lage) basweergave.

Bericht door mtb »

Zit er bij mij niet in, lijkt me dezelfde versie, maar je hebt waarschijnlijk een andere Windows, ik gebruik nog XP.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Test-file voor (lage) basweergave.

Bericht door hannesie »

mtb schreef:
Zit er bij mij niet in, lijkt me dezelfde versie, maar je hebt waarschijnlijk een andere Windows, ik gebruik nog XP.
Probeer het eens met de toetsencombinatie Alt+ 8.
Dat zou dan moeten werken.
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Test-file voor (lage) basweergave.

Bericht door mtb »

Werkt ook niet, ik zal t.z.t. wel een nieuwe versie laden, op een nieuwe computer.
Het is voor mij ook niet zo belangrijk, ik heb diverse andere spectrum-analysers.
Ralf67
Ook commercieel actief
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 12 apr 2013, 18:34

Re: Test-file voor (lage) basweergave.

Bericht door Ralf67 »

die heb ik ook de cd van Arabesque van Crystal Cable

nummer 5 dus, hele cd is mooi opgenomen, zat een keer bij de HVT
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Test-file voor (lage) basweergave.

Bericht door Henkjan »

een verzoek: kan je vanuit de wav er een flac van maken? want ik hoor allemaal "rommel" die ik met een flac niet hoor
Plaats reactie