buizen voorversterker met phono

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: buizen voorversterker met phono

Bericht door 595ss »

Ah!buis schreef:
Die kleuren zijn er voor de ongeletterden onder ons :shock:
Ipv Rx of Ry wordt er met kleur verwezen naar weerstanden die evt. "naar smaak" aangepast kunnen O:) .
Anne
Gelukkig ben ik dan weer niet kleurendoof, maar bedankt voor het antwoord :wink:

Rob
vinnie411
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 20:15
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: buizen voorversterker met phono

Bericht door vinnie411 »

Zo weer een stapje dichterbij het luisteren.
Vandaag de 14v print gemaakt en de elco's opgehangen.
IMAG0093.jpg
De 7812 ligt aan het chassis maar is geïsoleerd.
De schakelaar is nog niet verder gesoldeerd wegens het nog missen van 2 100nF, heb wel auricaps maar dat is een beetje duur daarvoor.
Als iemand nog iets ziet..... (wat niet moet, of beter kan)
vinnie411
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 20:15
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: buizen voorversterker met phono

Bericht door vinnie411 »

Zo gaan we elke keer weer wat verder.
heb nu het voeding gedeelte zo goed als af.
Zit enkel nog met aarding.
Als ik het goed heb dan gaat de 0 vanuit de trafo (230-0-230) langs alle onderdelen en naar het chassis.
Kan je ook meerdere keren naar hetzelfde punt op het chassis gaan, wil nl een bout gebruiken die in de scheidingswand van het versterker/power gedeelte zit.
Wil nu de randaarde aan dit punt leggen samen met de schield van de trafo en de 0 van de trafo.
In het versterker deel wil ik dan ook de 0 van de voedingdeel (scheiding voor b+ en B++) hieraan leggen.
In het schema van de versterker is ook een aarding getekent begint deze nu bij de cinch bussen? en moet deze dan ook aan het chassis?
Alvast bedankt. Foto's volgen snel weer.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: buizen voorversterker met phono

Bericht door Barry2001 »

Goede aarding is vanuit de punten die aan aarde moeten liggen naar 1 punt toe Vinnie, je centrale massapunt, de bout in het chassis in jou geval. Dus niet vanuit 1 punt langs alle componenten. Je ingangsbussen moet je geisoleerd in het chassis hebben hangen, en van daaruit de massa ook naar het centrale massapunt leggen. Inderdaad ook shield vd trafo en die andere 0.

Auricaps over je schakelaar zetten is totaal onzinnig inderdaad. Aan deze c's worden geen eisen gesteld, let wel svp ff op dat ze de spanning aankunnen.
vinnie411
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 20:15
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: buizen voorversterker met phono

Bericht door vinnie411 »

Mijn ingangsbussen zijn geísoleerd maar moet ik nu vanaf hier het schema volgen?
Dus de onderste lijn begint bij de ingangsbus met de weerstand op de bus naar de centrale massa.
en later van de centrale massa naar de uitgangsbus met ook daar weer de weerstand direkt op de bus?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: buizen voorversterker met phono

Bericht door Barry2001 »

Moest even terugbladeren naar je schema, maar je zet de weerstand op de bus tussen aarde en de middenpin zeg maar. De bus hangt hier niet aan het chassis. Van daaruit ga je met de middenpin naar de buis toe, en met de aardeaansluiting van de bus (waar ook die weerstand aan hangt) naar je centrale massapunt.
vinnie411
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 20:15
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: buizen voorversterker met phono

Bericht door vinnie411 »

Dan heb ik dat goed begrepen, wou het enkel even zeker weten.
Ga vanmiddag even naar radio twenthe toe voor laatste onderdelen en dan kan ik verder bouwen.
Gaat stiekem meer tijd in hardwire zitten dan ik aanvankelijk dacht.
vinnie411
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 20:15
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: buizen voorversterker met phono

Bericht door vinnie411 »

Hierbij de beloofde foto's.
op de eerste zie je het voedingsgedeelte, bijna klaar enkel nog wat aarding aansluiten.
IMAG0113.jpg
Op de tweede zie je de versterking. Het riaa filter zit op een los bordje welke nog geplaatst gaat worden.
Ook hier moet alle aarding nog gedaan worden.
Heb wel gegokt met de polariteit van de elco's (in het schema zijn ze bipolair).
De 2 .47uF zijn duidelijk daar ze in de lijn uitgang zitten en dus met de roode draad aan de buis zitten.
De 4 kleinere .10uF waren wat moeilijker maar denk het wel goed te hebben, jullie menig graag.
Voor de duidelijkheid: de zwarte draad - zit op pin 1 van de buizen.
IMAG0116.jpg
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: buizen voorversterker met phono

Bericht door RobertD »

De auricaps zitten in de signaalweg. Bedraad deze zo dat het signaal binnenkomt op de zwarte draad en de condensator weer verlaat op de rode draad. Dat is de manier die gespecificeerd wordt.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: buizen voorversterker met phono

Bericht door TubeHead »

zou dat echt werkelijk uit maken ?
vinnie411
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 20:15
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: buizen voorversterker met phono

Bericht door vinnie411 »

RobertD schreef:
De auricaps zitten in de signaalweg. Bedraad deze zo dat het signaal binnenkomt op de zwarte draad en de condensator weer verlaat op de rode draad. Dat is de manier die gespecificeerd wordt.
Ok dan snap ik dat de .47uF verkeerd om zitten, maar zijn de .10uF's dan wel goed of moet ik die ook omdraaien. En maakt het echt veel verschil?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: buizen voorversterker met phono

Bericht door Ah!buis »

Bij elkos is het wel duidelijk dat ze in de goeie richting moeten zitten :)
Soms kan het bij "gewone" condensatoren ook belang hebben hoe ze zitten.Z'n ding bestaat uit een strook van twee lagen geleidend materiaal met ertussen een isolatielaag.Nadat het geheel is opgerold zit een laag aan de buitenkant.De aansluiting daaraan wordt (meestal) gemerkt met een streep of kleur.
De bedoeling is om de condensator zo in de schakeling te zetten dat het gevoeligste deel niet aan de buitenste elektrode zit,meestal de kant aan een rooster.De buitenkant eerder aan de anode.
Anne
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: buizen voorversterker met phono

Bericht door RobertD »

Ik heb het nooit andersom uitgeprobeerd, maar heb dit ooit eens ergens gelezen in een specificatie.
Het heeft inderdaad met de wikkelrichting te maken zoals Anne omschrijft.
vinnie411
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 20:15
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: buizen voorversterker met phono

Bericht door vinnie411 »

Heb het ook even opgezocht bij de fabriekant in de release notes.
De .47uF's in de uitgang heb ik omgedraaid net als de 10uF's in het riaa filter.
De andere 4 zitten volgens mij wel goed met de zwarte draad op pin 1 van de buizen.
Vandaag ook het riaa filter gemonteerd en begonnen met de laatste aansluitingen en aarding.
Wil in het 3de deel van de behuizing een source select maken en vrrag mij nu af waar ik het beste de laatste weerstand kan monteren. Normaal monteer je deze in het rca chassisdeel maar die wordt gebruikt als output. De line van de phonodude gaat nu direct naar een 2x6 keuze schakelaar.
Dan gelijk een vraag over de aarding van de chassis delen.
Moet ik nu alle input en output massa's aan elkaar solderen en dan weer naar de sterpunt?
De aarding word niet geschakeld, of kan ik beter opzoek gaan naar een schakelaar met 3 kontacten?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: buizen voorversterker met phono

Bericht door RobertD »

Kijk even hier: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 2&start=25

Misschien geeft dat al weer wat jij bedoelt.
Ik heb zelf nog nooit de massa meegeschakeld, maar er zijn zelfbouwers die dat wel doen.

Meestal verbind ik de massa's van de ingangsbussen onderling door en leg dan een draad naar het sterpunt.
Ik werk dan met afgeschermd draad, de afscherming leg ik altijd alleen aan massa bij de ingang. Wanneer er vanaf de keuzeschakelaar dan ook weer een afgeschermde draad naar de eerste versterker trap gaat, leg ik van die draad ook weer alleen het beginpunt van de afscherming aan massa met een draad naar het sterpunt.

Je kunt de Auricap aan de uitgang van de phonodude direct op de keuzeschakelaar aansluiten. De weerstand naar massa kun je vanaf de schakelaar naar het sterpunt solderen.
vinnie411
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 20:15
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: buizen voorversterker met phono

Bericht door vinnie411 »

Dacht dat het ook zo zou moeten, ja.
Maar kan ik nu ook, de auricap haalt de keuzeschakelaar niet, de weerstand gelijk met de auricap en het verleng draadje (naar schakelaar) solderen zodat deze mooi dichtbij het sterpunt zit?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: buizen voorversterker met phono

Bericht door RobertD »

Dat kan best wel. Het signaal dat uit de phonodude komt is sterk genoeg en zal op dat laatste stukje niet genoeg brom oppikken om storend te zijn.
vinnie411
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 20:15
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: buizen voorversterker met phono

Bericht door vinnie411 »

Zo nu de volumeknop al weer een eindje gevorderd is en de keuzeschakelaar gemonteerd is begint het einde in zicht te komen. Dan heb ik gelijk weer een vraag.
Hoe kan ik het best de versterker voor het eerst aansluiten, ik wil eerst testen en dan niet gelijk mij platenspeler of eindversterker kapot maken.
Moet ik een bron aangesloten hebben? en moet er een eindtrap aangesloten zijn? of kan ik gewoon de phonodude aanzetten zonder er iets op aan te sluiten.
Wat kan er allemaal mis gaan de eerste keer, waar moet ik op letten?
Blijft toch een soort van spannend wanneer je iets voor het eerst aanzet.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: buizen voorversterker met phono

Bericht door RobertD »

Het testen gaat het lekkerst met een signaalgenerator en scoop.
Je kunt in elk geval de phono/pre gewoon aanzetten zonder bron en belasting. Dan kun je de spanningen in de versterker meten.

Erg snel zul je een bron of eindtrap niet kapot maken wanneer je alles goed bedraad hebt.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: buizen voorversterker met phono

Bericht door Kappa7 »

Voor dat je een platenspeler aansluit is het verstandig om eerst te meten of er geen DC op de ingang staat.
Als je alles goed gedaan hebt zal dat niet het geval zijn.
De spoeltjes in de elementjes kunnen namelijk niet goed tegen gelijkstroom.

Groetjes George
vinnie411
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 20:15
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: buizen voorversterker met phono

Bericht door vinnie411 »

Dat er geen dc op mag staan hoor/lees ik vaker hier, was ook van plan dat te meten.
Had hem net eventjes aanslaat en hoor niets brommen of andere geluiden, dus dat is alvast 1.
De voedingsrail is ook goed, hoewel mijn meter op de range van 600V geen volts achter de komma meet, meet ik afgerond de juiste waarden. Helaas begon de kleine om aandacht te vragen en moest ik dus even stoppen. Ben in ieder geval al blij dat de stoppen er nog inzitten en dat de behuizing aanraak veilig is.
Vanavond nog even de voetjes onder de grondplaat en dan deze monteren.
Moet nog de gaten in de topplaat maken, maar kan in de tussentijd vrolijk verder met testen en meten.
Helaas heb ik nog steeds geen toongenerator maar zal eens kijken voor een app of pc programma.
De buisjes gloeien mooi, helaas ga je er alleen niets van zien. De gelijkrichter zit in de behuizing en de 4 andere krijgen een jasje.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: buizen voorversterker met phono

Bericht door Ah!buis »

Wat de gelijkspanning op de ingang betreft,zou best 's kunnen dat je daar een kleine negatieve spanning vindt (0,1V of zo).
Kan geen kwaad,komt door de eigenaardige buis die hier zonder uitwendige negatieve roosterspanning (kathodeweerstand) kan werken.Die instelling is nogal buisafhankelijk,kijk niet raar als de spanning tussen de onderste en bovenste triode nogal afwijkt.
Anne
vinnie411
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 20:15
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: buizen voorversterker met phono

Bericht door vinnie411 »

Had net zelf ook al een hele kleine dc gemeten.
Op de ene ingang -0,015v en de andere -0,025, is het hinderlijk dat er verschil tussen beidde zit ookal is het zo laag?
Voor de rest lijkt alles redelijk te kloppen.
Als de kleine naar bed is ga ik eens verder met spelen.
Merkte wel dat er geluid uit de platenspeler zelf komt, ik weet dat de naald nog verder afgeregeld moet worden. Het is gewoon het geluid dat op de plaat zelf staat maar je hoort heel zacht de muziek vanaf het element komen, kan/klopt dit (mijn eerste platenspeler dus nog wienig ervaring).
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: buizen voorversterker met phono

Bericht door Ah!buis »

Inderdaad,de naald trilt,da's de bedoeling en is te horen :D
De spaningen aan de ingang,nog lager dan ik dacht,of is dat met de platendraaier eraan ? Maakt vermoedelijk verschil,ook op de spanningen hogerop.
Zoals ik al zei,hangt erg van de buis af,dus dat ze verschillend zijn viel te verwachten.
Anne
vinnie411
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 20:15
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: buizen voorversterker met phono

Bericht door vinnie411 »

Nee dat was zonder speler eraan. Heb even een oude brakke versterker geprobeerd en dat veel me een beetje tegen maar dat kan ook aan de versterker liggen. Ga morgen even een noodoplossing maken voor de volume en source knop (zodat ik ze makkelijk kan bedienen) en probeer hem dan eens op de echte set uit.
Ben benieuwd hoe dat klinkt. Kan dan ook gelijk horen of de volume knop goed werkt wanneer ik de cd speler als source gebruik.
Plaats reactie