De bouw van mijn HF10 Monoblokken (toch ruis erin)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken

Bericht door Ah!buis »

Wat het geluid betreft doet zo'n elko parallel eigenlijk niks,wordt daar kortgesloten door de betere eigenschappen van de dikkerd.De bedoeling is om alleen de heeele lage frequenties (enkele Herz en lager) de pas af te snijden.
'tIs eerst maar om te zien of het daar aan ligt,als je bijv. 47µF heb liggen zet die erin.Als ie dan rustig is blijkt het te helpen.De 10µF is maar een waarde die me hier voldoende lijkt.
Anne
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken (rare geluidjes ontsta

Bericht door bcvdb »

Het is weer zover :D Ik snap er weer eens NIETS van...

Ik heb de 47uF uit de ene monobak gehaald om te testen. En ik dacht dat dat werkte... Dus ik was heel gelukkig.
Maaaar, toen ik iets ging verzitten ontstond het geluid weer... :shock:

Het ligt er dus aan hoe ik voor de versterker zit of het signaal erin zit... :?

Ik snap het nu echt niet meer... :( :(

Wat doe dan nog niet goed... :cry:

Ik heb van alles geprobeerd, ik kan het signaal niet met mijn hand opwekken, alleen als ik dicht bij de versterker sta/erover hang...

Ik heb overigens die dikke 6uF C's ook eens omgewisseld om te kijken of het daar aan ligt, maar volgens mij zijn die beide goed... Hoe meet ik die door?

Ik voel me zo'n prutser dat het steeds niet lukt wat ik wil, en ik ontdek steeds meer rare dingen die ik voorheen nooit heb gehoord. Zo ergers ik me nu aan een ontzettende ruis die met het signaal mee komt, staat de cd speler op pauze dan is hij mooi stil... zet ik een nummer op dat vanuit bijna niets langzaam in komt (telegraph road - dire straits ) dat hoor ik een harde irritante ruis. En dat hoor ik nu in ALLE cd's. Dit hoorde ik bij de buurman niet terwijl ik nu met ZIJN cd speler bij mij thuis het wel hoor... Dus tenzij zijn cd speler kapot is gegaan in dat stukje lopen van hem naar mij kan ik het niet verklaren :S Enige kan misschien rotzooi zijn in de voeding?

Kan ik ergens iets meten waar dit signaal vandaan komt? Kan ik iets uitsluiten door bepaalde buizen eruit te trekken? Iets kort te sluiten? Heeft iemand enig idee... Ik vind het allemaal ZOOO raar. Ik heb echt jullie ervaring nodig nu....

Bart

Edit: Ik bedacht me dat ik nog een blue ray speler had liggen, heb het daar even mee gestest, en dan zit de ruis er ook in. Het onstaat zodra het signaal aangeboden wordt... En het rare is ook, allebei de monoblokken hebben het... Kan de ruis in de speakers zitten?
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken (toch een brommetje er

Bericht door TheoK »

Ruis in de speakers lijkt me niet Bart.
Ik vind het wel vreemd. Die van mij heeft er geen last van.
Ik heb wel mijn HF10 in triode gezet. Een enorme verbetering van het geluid vind ik.
Wel gaat het uitgangsvermogen achteruit.
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken (toch een brommetje er

Bericht door Lieuwe »

Dat de ruis alleen bij jou thuis aanwezig is, kan misschien duiden op een erg vervuilend apparaat in jou huis.
Probeer eens met een verlengsnoer de stroom van de buurman :P. Klinkt gek, maar zou best nog wel plausibel kunnen zijn.
Zitten er geen hoogfrequente apparaten in de buurt of andere 'vuile' apparaten?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken (toch een brommetje er

Bericht door RobertD »

Blijkbaar pik je thuis een ruis op van een stoorzender (misschien een DECT telefoon in de buurt van de versterker?)
Wanneer de brom erger wordt wanneer je over de versterker heenbuigt duidt dat er ook op dat je iets oppikt.

Wat je kunt doen is de 1k weerstanden die op de roosters van de buizen zitten (stopweerstanden heten die - je hebt er vier in totaal per monoblok) vervangen door een hogere waarde. 2k2 of 3k3, gebruik carbon weerstanden van 1/4 of 1/2 Watt. Je signaal zal er niet kleiner door worden, maar het houdt meer oscillaties tegen.

Heb je deze weerstanden zo kort als maar mogelijk is op de buisvoeten gesoldeerd? Dat is ook erg belangrijk. Het stukje draad tussen de weerstand en het stuurrooster van de buis is alweer een antennetje voor storing. Kort draadje => kleine antenne => minder brom en ruis.

Enne... niet op jezelf afgeven hoor. Je bent verder dan de meeste beginners komen met hun eerste project. Wees trots op de klank!!
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken (toch een brommetje er

Bericht door bcvdb »

Goede tips :D Fijn!!

Ik zal idd eens stroom van de buurman pikken :D

Dat de versterker ruist als ik er over hang ligt dus dan ook een beetje aan de locatie? Zal ze eens verzetten. En zowieso de stopweerstanden vergroten. (even tussendoor: wat is het nadeel van grotere stopweestanden? Waarom proberen we die zo klein mogelijk te houden? ) De weestanden zitten idd zo kort mogelijk op de buisvoet.

Zal deze tips eens ter harte nemen en dan kijken wat er van komt :D

Jullie horen het weer!!

Bart
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken (toch een brommetje er

Bericht door bcvdb »

Ik heb thuis alle 3 de verschillende fases geprobeerd, en de ruis blijft erin.

Wat is zo raar vind is dat de ruis... en die is echt best hard... met het signaal mee komt. Pauze is stil, zachtjes spelen is ruis. En nu ik het weet is het echt heel erg irritant. Want ook als je 2-3 meter van de boxen af staat hoor je het.

De ruis wisselt trouwens met het signaal mee. Hoe harder ik de cd speler zet, hoe harder de ruis.

Na het weekend ergens komen mijn weerstanden binnen, dan zal ik die eens vervangen. En dan kijken wat hij dan doet. Het "motorboten" is wel verholpen met de 47uf over die dikke C heen. Dus ik bestel meteen even een paar el cheapo C's. Gewoon iets van 16uF...
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken (toch ruis erin)

Bericht door Ah!buis »

Eigenaardig verschijnsel,zodra er iets te versterken valt maakt 't ie er ruis bij :shock:
Dat het aan een of ander onderdeel zou liggen,onwaarschijnlijk,want ze doen het alle twee :(
Met 6µF en 15k zou het,met het heel kleine verbruik van de voorversterker,ook goed moeten gaan.En toch polp plop plop met een ruis erin was het niet?
Zit de versterker soms ook(zoals de volumeregelaar)in een isolerende kast die geen afscherming biedt.Of zit de bedrading zo dat de in- en uitgang in elkaars buurt komen.
't Is vaak iets heel simpels,als je het eenmaal gevonden heb,maar ik zou het zo niet weten :cry:
Anne
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken (toch ruis erin)

Bericht door bcvdb »

Niet plop plop plop. Maar een brom/ruis die in volume fluctueerde, ongeveer 4 keer per seconde. Dit is echter over.

Ik zal nog eens een paar goede close up foto's maken, misschien dat het idd aan de opbouw ligt, die is bij allebei wel exact gelijk, alleen gespiegeld. Misschien zit het hem in de aansluitingen bij de trafo...

Op de foto kun je alle in/uitgangen zien... zit er misschien iets van de voeding te dicht bij?
Bijlagen
Aansluitingen achterkant.
Aansluitingen achterkant.
P1030680 (Large).JPG
P1030681 (Large).JPG
P1030685 (Large).JPG
P1030687 (Large).JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken (toch ruis erin)

Bericht door Ah!buis »

Twee dingen vallen me op.De elko aan de kathode van de eindbuis aan de zijkant omgekeerd ?
De middenaftakking van de hoge spanning moet niet aan die verzameling massas maar aan de min van de eerste elko na de EZ81.
Anne
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken (toch ruis erin)

Bericht door bcvdb »

Haha, nu zie ik het ook van die Elco, zal ik zo even fixen. Meteen een nieuwe erin zetten.

Dat van die middenaftakking snap ik niet zo goed, volgens mij is die gewoon goed...

De min van de 47uf elco hangt aan de massa. De plus gaat naar 1 kant van de smoorspoel. Van de andere kant van de smoorspoel gaat naar de 250uF elco, EN via de 15k weerstand naar de 6uF dikkerd, EN naar de voedingspunten van de schakeling. Precies zoals je in de voeding hebt getekend voor mij toen... :D
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken (toch ruis erin)

Bericht door Ah!buis »

De verbindingen zitten,voor zover te zien,wel goed.Het is de volgorde waar de schoen wringt.
De laadpulsen van de eerste elko moeten niet door draden waar nog iets anders doorgaat.Dus de draad van de middenaftakking aan die C en daarvandaan naar het gemeenschappelijke aardpunt,niet anderom.
Anne
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken (toch ruis erin)

Bericht door bcvdb »

:shock: :shock: krijg je zowaar op het Dutch Oktober Fest een epifanie :shock: :shock:

Signaal aan de massa = stil
CD speler op pauze = stil

Dus zodra het signaal aan de massa hangt is hij stil, hangt hij niet direct aan de massa zit er ruis in... DUS dacht ik, dan heeft het ingangssignaal geen referentie naar de massa... 8-[
Na wat googelen kwam ik er dus idd achter er bij een losse eindversterker natuurlijk altijd bij de ingang van het signaal een weerstand naar de massa gaat.

Dit heb ik nu gedaan en de ruis is een stukje minder, heb ik het idee... ik heb een waarde van 100K genomen, een 22K, een 470K. Dit maakte allemaal helaas geen verschil...

EDIT: heeft niets geholpen... :(

Bart.

Ps. Voor dat oktoberfest hadden mijn vrienden me gister avond om 21:00 nog overgehaald :-&
Laatst gewijzigd door bcvdb op za 29 okt 2011, 15:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken (toch ruis erin)

Bericht door Barry2001 »

Die 100K is prima Bert, je ziet in schakelingen eerder hoger (220K bv) dan lager. Weet je zeker dat het porblem er nog in zit? Misschien het luistervermogen wat aangetast door het gerstenat van gister :mrgreen:
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken (toch ruis erin)

Bericht door bcvdb »

Hahaha, het is er idd nog niet uit... :cry:

Heb nog wat geprobeerd, maar het mocht niet baten.

Blijft zoooo raar!!
Maar zal ik die 220K laten zitten?

En ik heb overigens de volgorde van de bedrading in de voeding aangepast zoals Anne adviseerde...

Het lijkt een beetje op de high gain hiss die ik ook in mijn gitaarversterker heb zitten als ik mijn distortion aan heb staan, maar niet speel. Dan ruist mijn versterker ook, alleen dan wel harder dan dit, maar is het zelfde geluid ongeveer... Misschien een te hoge voorversterking?
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken (toch ruis erin)

Bericht door TheoK »

Misschien een rare opmerking.
Het ziet er naar uit dat je alles al geprobeerd hebt.
Misschien kun je als je die hebt liggen eens andere buizen proberen?
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken (toch ruis erin)

Bericht door bcvdb »

Heb ik aan zitten denken, maar het zit in alle 2 de blokken. Dus is het erg onwaarschijnlijk dat het aan een onderdeel ligt... Heb de buizen ook al eens gewisseld enzo. Help allemaal niet...
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken (toch ruis erin)

Bericht door bcvdb »

Heb nog rond gegoogled en kwam iets tegen over ruis gekoppeld aan de gebruikte weerstanden. Ik heb overal metaaloxide weerstanden gebruikt en voor de anodeweerstand heb ik een koolfilm gepakt. Verder is die 15K weerstand in de voeding draadgewonden om wat extra inductie te krijgen.

Heeft iemand hier theorien over?

Verder heb ik vandaag carboncomposietweerstanden besteld als stopweerstanden, 2k7 0,5w... Ik telde er 6 per monoblok. Neem aan dat dat alle 1K weerstanden zijn?

Zou ik in klank nog vooruitgang kunnen boeken als ik de andere weerstanden (dat zijn er dan nog maar 8 ) vervang door Allan Bradly weerstanden? zijn hier te koop zo te zien gemiddeld een euro ps komt op 8 euro per monoblokje. Dat is goed te doen...
Bijlagen
SCHEMA BUIZENAMP.png
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken (toch ruis erin)

Bericht door RobertD »

Het gaat maar om 4 weerstanden, de weerstanden van 1k die liggend zijn getekend.

De andere 1k weerstanden zitten aan het schermrooster en hoeven niet vervangen. Ik vind de waarde van deze weerstanden al vrij hoog, dus maak die niet nog groter.

15k in de voeding? Wordt dat ding niet bloedheet?
Plaats eens een schema van jouw voeding. Ik vind dat wel een grote weerstand.
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken (toch ruis erin)

Bericht door bcvdb »

RobertD schreef:
Het gaat maar om 4 weerstanden, de weerstanden van 1k die liggend zijn getekend.

De andere 1k weerstanden zitten aan het schermrooster en hoeven niet vervangen. Ik vind de waarde van deze weerstanden al vrij hoog, dus maak die niet nog groter.

15k in de voeding? Wordt dat ding niet bloedheet?
Plaats eens een schema van jouw voeding. Ik vind dat wel een grote weerstand.
Die die 47 en 250uF zijn van JJ. Die 10uf is vervangen door een flinke 6uF PIO C. Maar dit gaf wat terugkoppeling, dus hier komt een 10uF elcootje parralel overheen op advies van Anne.
Bijlagen
VOEDING BUIZENAMP.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken (toch ruis erin)

Bericht door Ah!buis »

Onlangs (de 28ste) nog geopperd,
Of zit de bedrading zo dat de in- en uitgang in elkaars buurt komen.
Is daar nog iets mee gebeurt?
'tIs maar dat,voor zover te zien,de in en uit samen boven op elkaar op een stuk isolatie zitten :shock:
Door die 15k gaat de stroom van de twee triodes.Daar wordt nog minder dan 50mW verstookt.Hoeft niet groot te zijn.
Anne
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken (toch ruis erin)

Bericht door bcvdb »

Ah!buis schreef:
Onlangs (de 28ste) nog geopperd,
Of zit de bedrading zo dat de in- en uitgang in elkaars buurt komen.
Is daar nog iets mee gebeurt?
'tIs maar dat,voor zover te zien,de in en uit samen boven op elkaar op een stuk isolatie zitten :shock:
Door die 15k gaat de stroom van de twee triodes.Daar wordt nog minder dan 50mW verstookt.Hoeft niet groot te zijn.
Anne
Ohhh verdorie. :oops: :oops: Helemaal overheen gelezen. :oops:

Krijg ik van die super hulp lees ik het niet :?

Ga ik eind van de week doen! Heb woensdag een tentamen dat ik MOET halen... is de laatste die ik nodig heb om af te studeren... Dus eind van de week ga ik die even uit elkaar halen. Is zo gedaan, maar ik heb mijn werkplek op moeten ruimen om te kunnen studeren...
Door die 15k gaat de stroom van de twee triodes.Daar wordt nog minder dan 50mW verstookt.Hoeft niet groot te zijn.
Is dat aan mij gericht dat ik die iets kleiner kan maken? Of doel je erop dat die niet heet wordt?

Meer hierover komt spoedig!!
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken (toch ruis erin)

Bericht door bcvdb »

Op advies van Anne nog even de in en uitgangen ver uit elkaar gezet. Mocht helaas niet baten... :(

Had even wat afleiding nodig van het leren... :mrgreen:

Nu is het wachten op de weerstanden...
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken (toch ruis erin)

Bericht door TubeHead »

Heb niet je hele topic gelezen... Maar ga je toch even proberen je te helpen :mrgreen:

Ik herken je situatie donders goed ! Dit had ik met mijn Sansui versterker die ik ooit van mn leraar kocht.
Op school echt uren zitten meten en zitten prutsen omdat ik ook een vage ruis/zuis geluid erin had zitten.
Maar echter bij mij thuis wastie weg gelukkig.
Wat wel zo was op mijn school is een hoop TL verlichting en lompe cheape PA speakers waar ik het op testen. En de voeding verliep via zoon lessenaar geval.

Welke speakers draai je thuis ? Had je die ook mee genomen naar je buurman ? De bron.. heb je ook een mp3 speler op batterijen geprobeerd ?
Je gebruikt nu een buis gelijkrichtiger.. Je zou ook even een diode brug kunnen proberen.

Ik noem zo maar even een aantal dingen op.
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: De bouw van mijn HF10 Monoblokken (toch ruis erin)

Bericht door bcvdb »

Tnx voor de tips tubehead!

Zit te meten zonder dat er TL in de buurt is, op paasproject 2010 speakers. Maar de diode brug kan ik wel proberen. Ik heb toch een setje diodes besteld en die moeten ook een deze dagen binnen komen.

Ik ben er steeds meer van overtuigd dat het bij de buurman ook was, alleen dat ik dat niet hoorde door mijn enthousiasme om het feit dat er goed geluid uitkwam.

Maar ik ga een deze dagen toch maar weer eens bij hem testen :D wie weet!
Plaats reactie