Beste kast

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
[oscaluz]
Berichten: 9
Lid geworden op: do 30 dec 2004, 12:34

Beste kast

Bericht door [oscaluz] »

Hallo

Wat is nou de beste kast voor een esotar tweeter en wat is de beste kast voor een skaaning 18H52 mid? Aluminium, corian, mdf, beton, spaanplaat, onder een hoek, met facetten, zo groot mogelijke baffle, veel bracing, weinig, lood, afgerond????

Ik weet het gewoon niet meer

groeten jasper
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Kwa materiaal moet je voor het beste resultaat een materiaal nemen dat eindeloos stijf is met een eindeloos grote massa.
80 mm dik koolstof rijk staal komt wel enigzins in de richting denk ik. :roll:

Voor de buitenkant is een bolvorm denk ik ideaal.... Maar daar ben ik niet helemaal zeker van.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

michiel schreef:
80 mm dik koolstof rijk staal komt wel enigzins in de richting denk ik. :roll:

Voor de buitenkant is een bolvorm denk ik ideaal.... Maar daar ben ik niet helemaal zeker van.
Kun je beter uranium nemen ](*,) 8)
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

heb ooit een keer een reader van of over B&W nautilus technologie gelezen. beste vorm voor een kast is die van een druppel. belangrijk voor zelfbouwers is het afronden van de hoeken. Daarmee win je al het grootste gedeelte. vorm aan de achterzijde is al amper relevant. Voor perfectie maak je dus de volledige druppelvorm :shock: ik kan dat zelf niet :? :lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wat betreft t afronden: een kleine afronding, zoals je die met een freesje kan doen met een straal van een cm ofzo, ziet er mooi uit maar doet akkoestisch vrijwel nix. echt rond maken dus.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Jasper

Weet je wel zeker dat je je kast echt helemaal "dood"wilt hebben, heb je luidsprekers gehoord die helemaal kast dood zijn en die je mooi vondt klinken?

Zo ja dan zou ik proberen materialen met verschillende dichtheden te gebruiken met elke overgang in dichtheid krijgt een zich voortplantende golf het weer moeilijker (/ verliest energie)


eeen niet al te serieus voorbeeld:
8mm mdf/ 4mm lood bitumen/ 4mm zand/ 8mm mdf/ 4 mm hawaphon/ 8mm vilt.

Over het algemeen geeft een smallere baffle een mooiere ruimtelijkheid, het probleem is alleen dat je met dik materiaal snel te weinig ruimte achter je woofer hebt die moet natuurlijk wel goed kunnen "ademen"

Wat ben je van plan met die twee units? sat sub?
[oscaluz]
Berichten: 9
Lid geworden op: do 30 dec 2004, 12:34

Bericht door [oscaluz] »

Hoi roland, dusdanig dood dat de kasten niet kleuren. Ik zit te denken aan twee losse kasten een voor de tweeter en een voor mid met bijpassende juiste kasten. Hoe moet de kasten er intern uit zien om staande golven op te heffen en zo kleuringsvrij te zijn en dat de afstraling optimaal is? De een gebruikt een hele brede baffle de ander weer een smalle.
luidsprekers die dood zijn en mooi vind zijn de wilson watt/puppy7.
Ik wil met de 18H52 en esotar een monitor bouwen (passief, 1e orde waarschijnlijk) en voor het sublaag heb ik een mackie hrs120 actieve sub met nodige instellingen.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Bassreflex of gesloten sateliet?

een druppel vorm of, een spits toelopende behuiing is erg goed om staande golven te breken.
[oscaluz]
Berichten: 9
Lid geworden op: do 30 dec 2004, 12:34

Bericht door [oscaluz] »

Tja gesloten of BR, daar ben ik nog niet over uit. Ik weet ook nog niet precies of ik de sats ga aansluiten via de subs (24db/o linkwitz riley 55-110hz) of full range aanstuur en de rest recht ga trekken tot het laag. Ligt er dus aan hoe ik ga filteren tussen laag en mid/hoog. In ieder geval beneden de 100hz, de 18H52 heeft beneden de 100hz weinig impuls in een gesloten behuizing. Maar ik ben op zoek naar een afstemming waarin ik juist nog wel de attack in het mid behoud. Q factor?
op de site van skaaning staat een mooi programmatje daar voor http://graph.flexunits.com:8080/index.htm
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Je kan eens kijken op viewtopic.php?t=589

Da's het project van Jeroen en hier kun je denk ik wel wat info vandaan halen. Hij heeft een erg goed idee voor een kast. 'T is wel wat werk (ook de 22 pagina's doorlezen) maar zeker het overwegen waard.

M.v.g.
Edo
[oscaluz]
Berichten: 9
Lid geworden op: do 30 dec 2004, 12:34

Bericht door [oscaluz] »

ok thanks, zal ik eens doorlezen.
Dus zoiets zou goed kunnen zijn?
Afbeelding
Alleen moeilijk te maken :cry:
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

[oscaluz] schreef:
ok thanks, zal ik eens doorlezen.
Dus zoiets zou goed kunnen zijn?
Afbeelding
Alleen moeilijk te maken :cry:
probeer het eens met een balon, en papier maché
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

met klei een mal maken voor 2 helften en daarin gips of beton gieten en dan aan elkaar maken?
Plaats reactie