Beste kast
Moderator: Beheerdersteam
Beste kast
Hallo
Wat is nou de beste kast voor een esotar tweeter en wat is de beste kast voor een skaaning 18H52 mid? Aluminium, corian, mdf, beton, spaanplaat, onder een hoek, met facetten, zo groot mogelijke baffle, veel bracing, weinig, lood, afgerond????
Ik weet het gewoon niet meer
groeten jasper
Wat is nou de beste kast voor een esotar tweeter en wat is de beste kast voor een skaaning 18H52 mid? Aluminium, corian, mdf, beton, spaanplaat, onder een hoek, met facetten, zo groot mogelijke baffle, veel bracing, weinig, lood, afgerond????
Ik weet het gewoon niet meer
groeten jasper
heb ooit een keer een reader van of over B&W nautilus technologie gelezen. beste vorm voor een kast is die van een druppel. belangrijk voor zelfbouwers is het afronden van de hoeken. Daarmee win je al het grootste gedeelte. vorm aan de achterzijde is al amper relevant. Voor perfectie maak je dus de volledige druppelvorm
ik kan dat zelf niet

Hoi Jasper
Weet je wel zeker dat je je kast echt helemaal "dood"wilt hebben, heb je luidsprekers gehoord die helemaal kast dood zijn en die je mooi vondt klinken?
Zo ja dan zou ik proberen materialen met verschillende dichtheden te gebruiken met elke overgang in dichtheid krijgt een zich voortplantende golf het weer moeilijker (/ verliest energie)
eeen niet al te serieus voorbeeld:
8mm mdf/ 4mm lood bitumen/ 4mm zand/ 8mm mdf/ 4 mm hawaphon/ 8mm vilt.
Over het algemeen geeft een smallere baffle een mooiere ruimtelijkheid, het probleem is alleen dat je met dik materiaal snel te weinig ruimte achter je woofer hebt die moet natuurlijk wel goed kunnen "ademen"
Wat ben je van plan met die twee units? sat sub?
Weet je wel zeker dat je je kast echt helemaal "dood"wilt hebben, heb je luidsprekers gehoord die helemaal kast dood zijn en die je mooi vondt klinken?
Zo ja dan zou ik proberen materialen met verschillende dichtheden te gebruiken met elke overgang in dichtheid krijgt een zich voortplantende golf het weer moeilijker (/ verliest energie)
eeen niet al te serieus voorbeeld:
8mm mdf/ 4mm lood bitumen/ 4mm zand/ 8mm mdf/ 4 mm hawaphon/ 8mm vilt.
Over het algemeen geeft een smallere baffle een mooiere ruimtelijkheid, het probleem is alleen dat je met dik materiaal snel te weinig ruimte achter je woofer hebt die moet natuurlijk wel goed kunnen "ademen"
Wat ben je van plan met die twee units? sat sub?
Hoi roland, dusdanig dood dat de kasten niet kleuren. Ik zit te denken aan twee losse kasten een voor de tweeter en een voor mid met bijpassende juiste kasten. Hoe moet de kasten er intern uit zien om staande golven op te heffen en zo kleuringsvrij te zijn en dat de afstraling optimaal is? De een gebruikt een hele brede baffle de ander weer een smalle.
luidsprekers die dood zijn en mooi vind zijn de wilson watt/puppy7.
Ik wil met de 18H52 en esotar een monitor bouwen (passief, 1e orde waarschijnlijk) en voor het sublaag heb ik een mackie hrs120 actieve sub met nodige instellingen.
luidsprekers die dood zijn en mooi vind zijn de wilson watt/puppy7.
Ik wil met de 18H52 en esotar een monitor bouwen (passief, 1e orde waarschijnlijk) en voor het sublaag heb ik een mackie hrs120 actieve sub met nodige instellingen.
Tja gesloten of BR, daar ben ik nog niet over uit. Ik weet ook nog niet precies of ik de sats ga aansluiten via de subs (24db/o linkwitz riley 55-110hz) of full range aanstuur en de rest recht ga trekken tot het laag. Ligt er dus aan hoe ik ga filteren tussen laag en mid/hoog. In ieder geval beneden de 100hz, de 18H52 heeft beneden de 100hz weinig impuls in een gesloten behuizing. Maar ik ben op zoek naar een afstemming waarin ik juist nog wel de attack in het mid behoud. Q factor?
op de site van skaaning staat een mooi programmatje daar voor http://graph.flexunits.com:8080/index.htm
op de site van skaaning staat een mooi programmatje daar voor http://graph.flexunits.com:8080/index.htm
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Je kan eens kijken op viewtopic.php?t=589
Da's het project van Jeroen en hier kun je denk ik wel wat info vandaan halen. Hij heeft een erg goed idee voor een kast. 'T is wel wat werk (ook de 22 pagina's doorlezen) maar zeker het overwegen waard.
M.v.g.
Edo
Da's het project van Jeroen en hier kun je denk ik wel wat info vandaan halen. Hij heeft een erg goed idee voor een kast. 'T is wel wat werk (ook de 22 pagina's doorlezen) maar zeker het overwegen waard.
M.v.g.
Edo


