Mijn ultieme monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

jeroen_d
Ook commercieel actief

Mijn ultieme monitor

Berichtdoor jeroen_d » ma 21 feb 2005, 1:34

Ga een nieuw, vrij lang project beginnen. Wil kijken of met een nog betere kast en uiteindelijk ook een betere midwoofer mijn huidige monitor nog te verbeteren is. Eerst ga ik kijken wat een andere kast vermag met de huidige drivers die ik heb.

Eerste plaatje

Afbeelding

Jeroen
Laatst gewijzigd door jeroen_d op wo 27 dec 2006, 1:28, 2 keer totaal gewijzigd.

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » ma 21 feb 2005, 1:58

Ga je hier ook ongeveer dezelfde techniek als van je huidige monitors gebruiken. Dus allemaal losse laagjes?

Groet,
Edo
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 21 feb 2005, 19:07

Ja, met dit keer een inwendige variant van het B&W idee dat in de Nautilus wordt toegepast. Uitwendig gaat het op een Avalon monitor lijken.

Jeroen

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » ma 21 feb 2005, 22:29

Schijnt wel in te zijn die vorm. Mijn versie lijkt qua uiterlijk erg op je monitor, maar dan als vloerstaander. Zoiets als de ASCENDANT dus.

succes. We zien de vorderingen graag tegemoet.

Edo

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 21 feb 2005, 23:22

Tja, als je weinig diffractie wil en het moet er ook nog mooi uitzien dan lukt het mij niet om veel anders te verzinnen dan wat Avalon heeft gedaan. De ouderwetse nepbol van de oorspronkelijke matrix 801 vind ik superlelijk. Een bolvormige monitor sowieso. En gewoon een bredere baffle met hele grote rechte facetranden vind ik ook niet mooi.

Ik hoop dat de hoeken van 45 graden afdoende zijn in combinatie met de grootte van de vlakken. Met name de diffractiebult rond 2000 Hz van de tweeter in mijn huidige monitor wil ik kwijtraken zodat ik lager kan crossen dan 2600 Hz, dat is wat ik nu noodgedwongen doe. Lager crossen klonk gewoon net niet rustig genoeg, ook niet met lage volumes. Trouwens de SEAS millennium kan dit gemakkelijk aan. Toch klonk het niet lekker. Kleuring in het middengebied is zo verschrikkelijk goed hoorbaar :(

Ben overigens heel tevreden nu hoor. Maar het blijft kriebelen he :D . En die nieuwe Peerless drivers zien er zo aantrekkelijk uit...

Jeroen

P.S. Ik zie op jouw homepage niets wat op een Ascendant lijkt. Heb je er een plaatje van?

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » ma 21 feb 2005, 23:35

jeroen_d schreef:Maar het blijft kriebelen he :D . En die nieuwe Peerless drivers zien er zo aantrekkelijk uit...

Jeroen

P.S. Ik zie op jouw homepage niets wat op een Ascendant lijkt. Heb je er een plaatje van?

Het blijft zeker kriebelen...m'n vrouw wordt er gek van af en toe...
Ik heb laatst nog contact gehad met Speakerenco over nieuwe "baby's" van Peerless. Komen over een paar maandjes pas op de markt. Richtprijs a-la de HDS serie...zeker betaalbaar dus.
Ook nog mail gehad met D-S-T, maar die verwijzen weer naar de "zelfbouwzaken". Wordt vervolgt zullen we maar zeggen.

Wat betreft een Ascendant ben ik op dit moment mee bezig. De Isis dus. En aangezien het erg koud is buiten (en in de schuur) schiet het nog niet op. Het 6 cm dikke front wordt later "op maat gezaagd" in de looks van de Ascendant, dus met de schuine vlakken.
Foto's volgen in de "showcase" van het forum alhier.

p.s. Heb jij nog ergens een link naar het binnenste van de Nautilus?

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 22 feb 2005, 1:00

http://www.bwspeakers.com/products/inno ... D0B7473B37

Hm, stom genoeg nog nooit bij die showcase gekeken. Wat vind jij, als moderator, kan ik dit project daar niet beter onderbrengen? Hoewel het een ontwerp in ontwikkeling is, de eindversie staat niet vast.

Jeroen

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » wo 23 feb 2005, 0:35

Goed, zonder aanwijzing ga ik gewoon hier door.

Ik hoop, als het een beetje weer is, morgen de decoupeerzaag erin te zetten en de eerste platen aan elkaar te lijmen. Al het witte moet weg.

Afbeelding

Ik beperk het tot de eerste zeven lagen + de front afwerklaag voor verzonken montage. Ik wil eerst eens weten hoe goed de diffractie onderdrukt is dus zal eerst meten voordat ik verder bouw.

Jeroen
Laatst gewijzigd door jeroen_d op do 12 mei 2005, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » wo 23 feb 2005, 7:16

Het is een idee en ontwerp van een kast, dus hij lijkt me prima op z'n plaats hier. Misschien moet ik m'n eigen topic wel hiernaartoe verhuizen... :roll:

Wat betreft woofer keuze zou het wel leuk zijn om ook hier dezelfde HDS te gebruiken als in je huidige monitor. Daarbij worden eventuele verschillen gelijk zichtbaar.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » wo 23 feb 2005, 9:43

Edo schreef:Wat betreft woofer keuze zou het wel leuk zijn om ook hier dezelfde HDS te gebruiken als in je huidige monitor. Daarbij worden eventuele verschillen gelijk zichtbaar.

Zie mijn eerste post :mrgreen:

Rudy

Berichtdoor Rudy » wo 23 feb 2005, 9:45

Wat ook een mogelijke oplossing is is het niet in het midden plaatsen van je tweety tov je kast ( baffle ), maar dit geeft visueel niet egt het gewenste resultaat met je woofy vrees ik.

succes ermee

Groetjes
Rudy

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » wo 23 feb 2005, 10:01

jeroen_d schreef:
Edo schreef:Wat betreft woofer keuze zou het wel leuk zijn om ook hier dezelfde HDS te gebruiken als in je huidige monitor. Daarbij worden eventuele verschillen gelijk zichtbaar.

Zie mijn eerste post :mrgreen:

Oeps, effies over het hoofd gezien...haha.. :oops:

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » wo 23 feb 2005, 23:02

Rudy schreef:Wat ook een mogelijke oplossing is is het niet in het midden plaatsen van je tweety tov je kast ( baffle ), maar dit geeft visueel niet egt het gewenste resultaat met je woofy vrees ik.

succes ermee

Groetjes
Rudy

Hoi Rudy, dat klopt dat dat visueel niet echt het gewenste resultaat geeft. Maar ik heb er nog wat tegen, ik vind het uit het midden plaatsen van de tweeter ook technisch een sub-optimale optie. Dat vermindert het difractie-effect in het frequentiedomein maar er vindt nog steeds uitsmering in het tijdsdomein plaats. Als ik dan toch serieus wat aan diffractie wil doen dan wil ik de oorzaak (hoeken van 90 graden) weghalen.

Ik had vanmiddag vrij en heb staan blauwbekken maar heb wel mooi buiten in de kou nog vier plankjes gezaagd. Vanavond heb ik de eerste vijf lagen, laag voor laag, op elkaar gelijmd. Het is allemaal niet superstrak, de planken MDF zijn met de hand (decoupeerzaag) gezaagd, maar dat doet er niet toe dit zal altijd een proefexemplaar blijven. Ik ga hem nog wel gebruiken om het aflakken mee uit te proberen.

Zie hieronder voor en achterkant. Leuk detail, bij de 2de foto kun je goed mijn meetmicrofoontje zien aan de rechterkant O:)

Afbeelding

Afbeelding

Jeroen
Laatst gewijzigd door jeroen_d op do 12 mei 2005, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » do 24 feb 2005, 10:38

Gaat er strak uitzien Jeroen. (en zwaar... :lol: )
Heb je enig idee van de inhoud qua liters? Lijkt me best wel een rekenwerk.

Groet,
Edo

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 24 feb 2005, 20:02

:lol: Deze vijf laagjes zijn al 5.8 kg! Maar daar gaat natuurlijk weer behoorlijk wat af als ik de facetranden wegzaag. Ik probeer het gewicht van het hele geval beneden 25 kg te houden.

De inhoud is niet moeilijk te berekenen. Je weet wat je per laagje wegzaagt. De inhoud wordt ruim 7 liter, ik mik op een Q van maximaal 0.5 om de midwoofer lekker de ruimte te geven. Niet teveel druk opbouwen en veel volume om de backwave te dempen. Ook veel volume direct achter de midwoofer om plaatselijke resonanties te voorkomen.

Groet, Jeroen

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 25 feb 2005, 23:45

Afbeelding

Gaten door de baffle heen in de tweeter behuizing om de aansluitdraden te kunnen doorvoeren.

Rubber vijverfolie om optimaal contact tussen de drivers en kast te bewerkstelligen en trillingen enigszins te dempen. Vier laagjes rubberfolie om de midwoofer op gelijke hoogte te brengen met de tweeter.

Groetjes, Jeroen
Laatst gewijzigd door jeroen_d op do 12 mei 2005, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 26 feb 2005, 22:59

Afbeelding

plaatje 6: paneel van 6 mm MDF voor verzonken montage even vastgeklemd.

Afbeelding

plaatje 7: drivers erop gelegd en de vorm afgetekend.

Afbeelding

plaatje 8: netjes uitzagen :)

Afbeelding

plaatje 9: en toen kwam ik erachter dat de woofer 6 mm dieper is dan gedacht :( . Dus ik moet gaan ophogen met een extra paneel van 6 mm MDF. Daarom de randen aan de binnenkant flink afgerond om de backwave zo veel mogelijk ruimte te geven.

Afbeelding

plaatje 10: verlijmen van het extra paneel van 6 mm MDF.

Groetjes, Jeroen
Laatst gewijzigd door jeroen_d op do 12 mei 2005, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » za 26 feb 2005, 23:54

Gaat er stevig uitzien. Je zet er wel vaart achter.... :)
Heb je ooit trouwens wel eens testen hedaan met andere materialen op elkaar? Dus niet alleen MDF, maar b.v. mdf/multiplex/mdf/multiplex etc etc?
Sorry, even "off-topic"...

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 27 feb 2005, 0:18

Ja, heb ik gedaan en dat werkt nog beter. Doe ik misschien voor de definitieve kasten. Multiplex is een stuk duurder dan MDF.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 27 feb 2005, 1:34

Afbeelding

plaatje 11: alles bevestigd, inclusief het rubberfolie (gelijmd met bisonkit).

Afbeelding

plaatje 12: achterkant, weer twee laagjes gelijmd en de twee doorvoeren voor de tweeteraansluitingen verder opgeboord. De inwendige bolvorm is nu over de helft!

Nu laat ik de lijm 24 uur uitharden. Morgenavond laat hoop ik de facetranden te kunnen zagen. Dan maandagavond de units erin en meten. Ben erg benieuwd.

Jeroen
Laatst gewijzigd door jeroen_d op do 12 mei 2005, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » zo 27 feb 2005, 1:40

Dan maandagavond de units erin en meten. Ben erg benieuwd.

Ik ook. Ben benieuwd wat het opleverd in vergelijking met je andere kast.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 27 feb 2005, 23:18

Was toch vanmiddag al aan het klussen gegaan, samen met een familielid waar ik op bezoek was en die erg handig is. Hij wilde me graag helpen.

Nogal een toestand zeg, zo'n facet zagen. Vooral zo'n lange en brede die ik wil. En we hadden een normale houtzaag waarvan de tandjes agressief opzij staan. Dat zaagde de aluminium geleiders weg :( . Weer wat geleerd dus vandaag. En al dat gefiguurzaag met die aftandse decoupeerzaag van mij moet maar eens afgelopen zijn. En een nieuwe vlakschuurmachine heb ik ook nodig. Gelukkig is dit nog maar een proefbox :roll: . Van de week ga ik maar eens shoppen voor nieuw gereedschap.

Toch ben ik niet ontevreden over het resultaat. Zie hieronder.

Afbeelding

plaatje 13: gelukkig, de laatste zaagsnede!

Afbeelding

plaatje 14: het resultaat in het middagzonnetje en gauw een fotootje :lol:

Groetjes, Jeroen
Laatst gewijzigd door jeroen_d op do 12 mei 2005, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » zo 27 feb 2005, 23:28

Jij kwam dus tot dezelfde conclusie als ik wat betreft die tandjes van de zaag... :) Je wil niet weten hoe die alu-strips er nu uitzien.
Binnenkort de tandjes maar weer laten slijpen van de zaag.
Ik zie dat je net iets anders hebt gezaagt dan ik.
Maakt een kast gelijk heel anders toch, met die facetten zo.

Groet,
Edo

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 01 mar 2005, 0:51

Ha, ik heb inmiddels nieuw gereedschap. Ga ik van de week eens uitproberen.

Ik heb vanavond lekker zitten meten. Hieronder een plaatje van de tweeter. De blauwe lijn is een oude meting van de SEAS Millennium in de huidige monitor behuizing (rechthoekige baffle van ongeveer 16 x 32 cm). Zwarte lijn is in nieuwe behuizing op 0 graden en oranje lijn is op 20 graden horizontaal (zoals ik ze ook meestal opstel, slechts een klein beetje naar binnen gedraaid). Ik ben behoorlijk tevreden, diffractie best goed onder controle zo.

Afbeelding

Groet, Jeroen
Laatst gewijzigd door jeroen_d op do 12 mei 2005, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » di 01 mar 2005, 1:23

Als ik zo de grafiek bekijk zou ik ook tevreden zijn. Is er nog een verklaring voor het amplitude verschil van je vorige meting (die wat hoger ligt?)

Groet,
Edo

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”