Goed, ik ga een poging wagen om een geïntegreerde versterker te maken (en dat zal ook wel lukken, de vraag is alleen wanneer hij af is). De eindversterker is niet het punt, in eerste instantie komen er 2 kitjes in die ik gekocht heb van forumgenoot Trunks (daar is het eigenlijk om begonnen: een potmeter, een stappenschakelaar, 2 eindtrappen en 1 behuizing). Later zou dat nog wel eens UcD180 of 400 kunnen worden.
De voorversterker ben ik ook wel uit: de Audiolink uit Elektuur april/mei 2004. Ik heb inmiddels aardig wat pm-contact gehad met forumgenoot xbake die de PIC wil programmeren. Deze voorversterker met als volumeregeling de PGA2311, 8 ingangen en 1 uitgang, wordt aangestuurd met druktoetsen en de PIC.
Ik zou Mark niet zijn als dat exact is wat ik zoek. Ik wil 2 extra uitgangen: 1 wel en 1 niet volume geregeld. Dat zou kunnen betekenen dat ik geen 8, maar 6 of 7 ingangen ga gebruiken (hangt af van de ruimte op de achterkant). Dat betekent dus ook dat er naast de standaard Elektuurprint een extra print in komt voor de 2e PGA, ergens een print met een buffer voor de 2e uitgang en ik wil ook de ingang bufferen voor hij naar de PGA gaat. Ook wil ik een rotary encoder gebruiken voor het volume ipv druktoetsen, ook hier heeft xbake de oplossing voor aangedragen.
Tot zover niet veel spannends, maar ik heb wel 2 vragen: de PIC stuurt 5V uit, Elektuur gebruik 5V relais. Kan ik 12V relais gebruiken (die heb ik namelijk nog in overvloed en een 12V voeding heb ik ook liggen) of geeft dat problemen? In de bijlage een stukje van het schema; R2 en R4 worden door de pIC aangestuurd.
Verder wordt voor de analoge voeding van de PGA +/-5V gebruikt, kan ik daar zomaar 15V van maken? Als ik ga bufferen doe ik dat niet met +/-5V, dus ik moet toch 15V maken, maak ik net zo lief alles 15V, anders krijg ik een kast met voedingen waar toevallig ook het volume mee geregeld kan worden.
Groeten Mark
Geintegreerde versterker
Moderator: Beheerdersteam
12 V gaat zo geloof ik wel lukken.
Als je de PGA wilt gebruiken op +/- 15V, moet je de PGA2310 nemen ipv de 2311. Die is verder identiek, op voedingsspanning na. 2310 is +/- 15V, 2311 +/- 5V
ik heb zelf ook ooit een volledige voorversterker rond 3 PGA2310's gebouwd. Staat hier nog ergens op het forum. Zal dit topic in de gaten houden voor mogelijk advies.
Als je de PGA wilt gebruiken op +/- 15V, moet je de PGA2310 nemen ipv de 2311. Die is verder identiek, op voedingsspanning na. 2310 is +/- 15V, 2311 +/- 5V
ik heb zelf ook ooit een volledige voorversterker rond 3 PGA2310's gebouwd. Staat hier nog ergens op het forum. Zal dit topic in de gaten houden voor mogelijk advies.
Das mooi, scheelt me een flinke bestelling. 12V relais heb ik voldoende liggen en ook de 7812 en 12V trafoos zijn hier iets beter vertegenwoordigd dan 5V trafoos.
Ik ga begin komende week wat spullen bestellen bij Farnell, oa de PIC, de PGA's (2310, kan ik met 15V aan de gang) en de druktoetsen voor de bediening. De kast ben ik nog niet uit, ik zit te azen op een kast van hifi2000 en het front wil ik bij Schaeffer laten maken.
Groeten Mark
Ik ga begin komende week wat spullen bestellen bij Farnell, oa de PIC, de PGA's (2310, kan ik met 15V aan de gang) en de druktoetsen voor de bediening. De kast ben ik nog niet uit, ik zit te azen op een kast van hifi2000 en het front wil ik bij Schaeffer laten maken.
Groeten Mark
Goed, even een korte update en hopelijk over een week echt aan de slag: de printen zijn besteld (rest wordt op experimenteerprinten), Farnell is besteld, ik heb de eerste zak met onderdelen gister opgehaald en niet onbelangrijk: ik heb (in Belgie) een IC besteld waarmee ik een rotary encoder kan gebruiken ipv druktoetsen voor het volume.
Groeten Mark
Groeten Mark