Opgelost: Audiogram 3 ombouwen

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
markbakk

Opgelost: Audiogram 3 ombouwen

Bericht door markbakk »

Weet iemand hier voldoende van het schema/printlayout van een Yamaha Audiogram 3 (USB-interface) om me te kunnen vertellen hoe ik de (altijd ingeschakelde) 'direct monitoring' kan uitschakelen? Het blokschema dat op internet rondzwerft laat vermoeden dat het prima kan, maar waar ik precies moet zijn op de print...

Alvast dank voor het meedenken!

[Edit] Avondje anderhalf uur uit elkaar schroeven, staren naar het printje, meten en uiteindelijk het mesje op de printbaan gezet. Dat bleek afdoende. Mocht iemand nog om mijn oplossing verlegen zitten...

Mark
roberto ey

Re: Opgelost: Audiogram 3 ombouwen

Bericht door roberto ey »

Hoi Mark
ik zou het heel graag willen kunnen schakelen omdat in sommige gevallen (als mn macbook niet aanstaan) het heel fijn is dat die audio direct wordt doorgegeven, maar als ik in cubase met effecten speel wil ik m heel graag uit.

ik neem aan dat jouw methode onomkeerbaar is :).
ben toch wel erg benieuwd, heb je een foto of een tekening van hoe je t hebt gedaan?.
groet
Robert
vinnie411

Bericht door vinnie411 »

Hij heeft een baan op de print doorgesneden, als je dan daarover een schakelaar monteerd dan heb je presies wat jij wilt. lijkt mij dan wel te doen. In beide gevallen denk ik dat je nu naar garantie kan fluiten maar dat wisten jullie denk wel.
markbakk

Bericht door markbakk »

roberto ey schreef:
ben toch wel erg benieuwd, heb je een foto of een tekening van hoe je t hebt gedaan
Zal 'm eerdaags even openschroeven en een plaatje maken. Schakelaartje kan wel denk ik, maar je moet wel een beetje kunnen solderen (SMD-print).
In beide gevallen denk ik dat je nu naar garantie kan fluiten maar dat wisten jullie denk wel.
Ik zou het gewoon proberen :twisted: maar die van mij komt van MP, ik maakte me sowieso al weinig illusies.
markbakk

Bericht door markbakk »

De Audiogram 3 moest toch open omdat ik de microfooningang maar naar één kanaal wilde sturen (dual channel meten is toch wel aantrekkelijk...), dus hieronder een kort verslag van de mod.
En de volgende keer bij het uitzoeken van een interface een beetje beter opletten misschien.

Allereerst het uitschakelen van de direct-monitorfunctie. Die wil je niet hebben bij meten, de loopback wordt dan opgeteld bij het uitgangssignaal en verstoort dat. Twee printbaantjes doorkrassen et voilà:
Spoortje TP301_C303.JPG
Eerst het spoortje dat loopt van de '0' van TP301 naar de 2e '3' van C303 doorkrassen...
Spoortje onder R304.JPG
...dan het spoortje dat van R304 naar C306 loopt doorkrassen...

Tot slot nog de microfooningang, die moest alléén naar links of rechts. Dat bleek eenvoudiger, namelijk een draadbrugje aan de bovenkant.
Jumpertje doorknippen.JPG
Een schakelaartje plaatsen voor direct monitoring kán dus wel, maar je moet wel secuur gaan braden aan SMD-weerstandjes.

Wel, voor iedereen die met een Audiogram 3 en ARTA wil gaan meten... het kan dus!
daniel

Bericht door daniel »

geheel offtopic:

hoe heb je die foto's gemaakt, met die bizarre vervorming in het beeld?
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

daniel schreef:
geheel offtopic:

Er is een laag diafragma gebruikt, hierdoor wordt de macro opname wazig in de hoeken. Omdat de camera niet helemaal recht gehouden is. Is een gedeelte van de print verder weg als het andere gedeelte. Hierdoor de onscherpte.
daniel

Bericht door daniel »

cobaltjeh schreef:
daniel schreef:
geheel offtopic:

Er is een laag diafragma gebruikt, hierdoor wordt de macro opname wazig in de hoeken. Omdat de camera niet helemaal recht gehouden is. Is een gedeelte van de print verder weg als het andere gedeelte. Hierdoor de onscherpte.
ik heb het nog niet zo extreem gezien, en dan met name die vervorming (onscherpte is logisch). Die lijkt ook niet symmetrisch te zijn.

Maar dat doet verder eigenlijk helemaal niet ter zake in dit draadje
markbakk

Bericht door markbakk »

:lol: :lol: :lol:
Ik ga er geen foto van maken, maar ik heb het vergrootglas van mijn onvolprezen Victorinox voor het objectiefje van m'n inmiddels best bejaarde Canon IXUS gehouden. De macrostand bleek namelijk totaal ontoereikend. Wel een beetje LOMO- of pinholegevoel, niet?
daniel

Bericht door daniel »

hoe dan ook technisch erg creatief!
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”