Vorwiderstand?
Moderator: Beheerdersteam
Vorwiderstand?
In de HobbyHifi staan bij de geteste drivers vaak een SPL grafiek en een tabel met behuizingaanbeveling bij twee verschillende Vorwiderstand (0,2 en 1,0 Ω).
Kan iemand mij uitleggen wat die voorschakelweerstanden zijn en wanneer moet ik hiermee rekening houden?
Gr. Triumph
Kan iemand mij uitleggen wat die voorschakelweerstanden zijn en wanneer moet ik hiermee rekening houden?
Gr. Triumph
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Vorwiderstand?
dat zijn de te verwachten dc weerstanden bij toepassing van een actief resp passief filter
Re: Vorwiderstand?
Dank je Henkjan,
Verklaart voor mij een hoop. Maar roept natuurlijk ook weer vragen op. Hoe bepaal je de dc weerstand, waarom is bij een hogere dc weerstand een lager afstemming mogelijk? Eerst maar eens even nadenken.
Gr. Triumph
Verklaart voor mij een hoop. Maar roept natuurlijk ook weer vragen op. Hoe bepaal je de dc weerstand, waarom is bij een hogere dc weerstand een lager afstemming mogelijk? Eerst maar eens even nadenken.
Gr. Triumph
Re: Vorwiderstand?
Zou het ook flauwe kul kunnen zijn????
Iedere speaker heeft uiteraard een DC weerstand. Gelijkstroomweerstand van de spoel. Nou , en...? Altijd al zo geweest..
Iedere speaker heeft uiteraard een DC weerstand. Gelijkstroomweerstand van de spoel. Nou , en...? Altijd al zo geweest..
Re: Vorwiderstand?
Het gaat hier om de dc weerstand van de spoel die je gaat gebruiken om de unit te filteren, niet om de Rdc van de unit zelf.
Dit heeft namelijk een kleine invloed op de berekening van je response in je laagregione.
mvg Rudy
Dit heeft namelijk een kleine invloed op de berekening van je response in je laagregione.
mvg Rudy
Re: Vorwiderstand?
Fluwekul? Nee hoor, met wat serieweerstand zorg je ervoor dat de woofer meer opslingert. Met als gevolg dat de knie in het laag een klein bultje krijgt.
Dat kan je weer corrigeren door een grotere kast te nemen met als voordeel dat het -3dB punt (F3) lager komt te liggen.
Je ruilt in dit geval basscontrole in voor diepgang.
De voorweerstand of liever gezegd de serieweerstand is een optelsom van alle weerstanden, die vanaf de versterker uitgang tot aan de driver zitten.
Dus uitgangsweerstand van de versterker + kabelweerstand + overgangsweerstanden van alle contacten, solderingen, spoelen.
Dat kan je weer corrigeren door een grotere kast te nemen met als voordeel dat het -3dB punt (F3) lager komt te liggen.
Je ruilt in dit geval basscontrole in voor diepgang.
Met den multimeter ^^.Triumph schreef:Dank je Henkjan,
Hoe bepaal je de dc weerstand
Gr. Triumph
De voorweerstand of liever gezegd de serieweerstand is een optelsom van alle weerstanden, die vanaf de versterker uitgang tot aan de driver zitten.
Dus uitgangsweerstand van de versterker + kabelweerstand + overgangsweerstanden van alle contacten, solderingen, spoelen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Vorwiderstand?
door de extra R zal de Qe en daarmee de Qt van de speaker omhoog gaan. met als gevolg een diepere BR afstemming
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Vorwiderstand?
Als je wil filteren bij 100hz bv , dan heb je een spoel nodig , bij een 4ohm unit zeg maar x , maar een 8ohm unit heeft bij dezelfde frequentie een spoel met 2x zo grote mh waarde , en die hebben weer meer ohm , en duurder.
Re: Vorwiderstand?
Vorwiderstand is mij nu meer duidelijk (is dus geen voorschakelweerstand (=vorschaltwiederstand) maar voorweerstand). Qe gaat omhoog en daarmee de Qt dus lagere BR afstemming is mogelijk.
Maar door mij abusievelijk genoemde voorschakelweerstand brengt me wel op een idee. Waarom bij een (sub)woofer of niet een voorschakelweerstand gebruiken.
Focal 11V55552
0,2 Ω- 37 Hz – 35 liter
0,5 Ω- 25 Hz - 50 liter
Wavecor SW178WA01
0,2 Ω – 35 Hz - 11 liter
1,0 Ω – 29 Hz - 15 liter
Weerstand ervoor zetten en behuizingdimensies veranderen geeft lagere (-3dB) frequenties zonder kwaliteitsverlies?
Gaarne jullie mening.
Lukt het meten met een multimeter van spoelen? De weerstand is toch frequentieafhankelijk? Is er ergens een lijstje te vinden op internet welke weerstandwaarde spoelen in de praktijk geven? Bij sommige spoeltypen zie je de weerstandwaarden (foliespoel 0,22 mH – 0,15 Ω) erbij staan maar ik zie ze niet van de veelgebruikte draadgewonden luchtspoelen.Chris_T schreef:Met den multimeter ^^.Triumph schreef:Dank je Henkjan,
Hoe bepaal je de dc weerstand
Gr. Triumph
De voorweerstand of liever gezegd de serieweerstand is een optelsom van alle weerstanden, die vanaf de versterker uitgang tot aan de driver zitten.
Dus uitgangsweerstand van de versterker + kabelweerstand + overgangsweerstanden van alle contacten, solderingen, spoelen.
Maar door mij abusievelijk genoemde voorschakelweerstand brengt me wel op een idee. Waarom bij een (sub)woofer of niet een voorschakelweerstand gebruiken.
Het kan namelijk toch wel wat uitmaken:Rudy schreef:Dit heeft namelijk een kleine invloed op de berekening van je response in je laagregione.
Focal 11V55552
0,2 Ω- 37 Hz – 35 liter
0,5 Ω- 25 Hz - 50 liter
Wavecor SW178WA01
0,2 Ω – 35 Hz - 11 liter
1,0 Ω – 29 Hz - 15 liter
Weerstand ervoor zetten en behuizingdimensies veranderen geeft lagere (-3dB) frequenties zonder kwaliteitsverlies?
Gaarne jullie mening.
Re: Vorwiderstand?
Sowieso lever je in op rendement. Ook lijkt me dat het lastiger is de woofer onder controle te houden. In welke mate dit is weet ik niet precies. Volgens mij heeft het iets te maken met de dempingsfactor van de versterker (?) 
Re: Vorwiderstand?
Weerstand niet verwarren met impedantieTriumph schreef:Lukt het meten met een multimeter van spoelen? De weerstand is toch frequentieafhankelijk? Is er ergens een lijstje te vinden op internet welke weerstandwaarde spoelen in de praktijk geven? Bij sommige spoeltypen zie je de weerstandwaarden (foliespoel 0,22 mH – 0,15 Ω) erbij staan maar ik zie ze niet van de veelgebruikte draadgewonden luchtspoelen.
Laatst genoemde is inderdaad frequentieafhankelijk.
Over het algemeen wordt met weerstand gewoon de dc-weerstand (lees gelijkstroomweerstand) bedoeld, aangeduid met Rdc.
En dat is prima te meten met een multimeter.
Het is trouwens wel vreemd dat ze geen Rdc-waarde van een spoel opgeven, is wel een must.
Re: Vorwiderstand?
Klopt, maar je levert wel wat rendement in. Je kunt ook een kleinere magneet nemen (...)Triumph schreef:Weerstand ervoor zetten en behuizingdimensies veranderen geeft lagere (-3dB) frequenties zonder kwaliteitsverlies?
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: Vorwiderstand?
Met een hogere Qts verschuift de optimale afstemming in de richting van Chebyshev. Er zal dan een grotere kast nodig zijn, de grensfrequentie zal lager komen te liggen, en de impulsresponsie zal iets meer uitslingering vertonen. Eigenlijk zie ik alleen een zinnige toepassing in die gevallen waarin een driver met een extreem lage Qts (b.v 0.25 o.i.d) moet worden gebruikt. Dergelijke drivers hebben meestal al een erg hoog rendement, dus daar ontstaat ook geen probleem. Maar om met een serieweerstand de afstemming naar Chebyshev te verschuiven als je een bruikbare Qts van 0.33 of meer hebt..., ik zou er niet aan beginnen. Bedenk dat bij grote uitsturing de spreekspoeltemperatuur stijgt, de Rdc stijgt en de Qts dus ook stijgt.
groet, Tom
groet, Tom
