Vorwiderstand?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Triumph
Berichten: 31
Lid geworden op: za 15 dec 2007, 16:55
Locatie: Haarlem

Vorwiderstand?

Bericht door Triumph »

In de HobbyHifi staan bij de geteste drivers vaak een SPL grafiek en een tabel met behuizingaanbeveling bij twee verschillende Vorwiderstand (0,2 en 1,0 Ω).

Kan iemand mij uitleggen wat die voorschakelweerstanden zijn en wanneer moet ik hiermee rekening houden?

Gr. Triumph
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Vorwiderstand?

Bericht door Henkjan »

dat zijn de te verwachten dc weerstanden bij toepassing van een actief resp passief filter
Triumph
Berichten: 31
Lid geworden op: za 15 dec 2007, 16:55
Locatie: Haarlem

Re: Vorwiderstand?

Bericht door Triumph »

Dank je Henkjan,
Verklaart voor mij een hoop. Maar roept natuurlijk ook weer vragen op. Hoe bepaal je de dc weerstand, waarom is bij een hogere dc weerstand een lager afstemming mogelijk? Eerst maar eens even nadenken.
Gr. Triumph
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Vorwiderstand?

Bericht door sietse »

Zou het ook flauwe kul kunnen zijn????
Iedere speaker heeft uiteraard een DC weerstand. Gelijkstroomweerstand van de spoel. Nou , en...? Altijd al zo geweest.. :!:
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: Vorwiderstand?

Bericht door Rudy »

Het gaat hier om de dc weerstand van de spoel die je gaat gebruiken om de unit te filteren, niet om de Rdc van de unit zelf.
Dit heeft namelijk een kleine invloed op de berekening van je response in je laagregione.

mvg Rudy
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Vorwiderstand?

Bericht door Chris_T »

Fluwekul? Nee hoor, met wat serieweerstand zorg je ervoor dat de woofer meer opslingert. Met als gevolg dat de knie in het laag een klein bultje krijgt.
Dat kan je weer corrigeren door een grotere kast te nemen met als voordeel dat het -3dB punt (F3) lager komt te liggen.
Je ruilt in dit geval basscontrole in voor diepgang.
Triumph schreef:
Dank je Henkjan,
Hoe bepaal je de dc weerstand
Gr. Triumph
Met den multimeter ^^.
De voorweerstand of liever gezegd de serieweerstand is een optelsom van alle weerstanden, die vanaf de versterker uitgang tot aan de driver zitten.
Dus uitgangsweerstand van de versterker + kabelweerstand + overgangsweerstanden van alle contacten, solderingen, spoelen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Vorwiderstand?

Bericht door Henkjan »

door de extra R zal de Qe en daarmee de Qt van de speaker omhoog gaan. met als gevolg een diepere BR afstemming
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Vorwiderstand?

Bericht door bas focal m180 »

Als je wil filteren bij 100hz bv , dan heb je een spoel nodig , bij een 4ohm unit zeg maar x , maar een 8ohm unit heeft bij dezelfde frequentie een spoel met 2x zo grote mh waarde , en die hebben weer meer ohm , en duurder.
Triumph
Berichten: 31
Lid geworden op: za 15 dec 2007, 16:55
Locatie: Haarlem

Re: Vorwiderstand?

Bericht door Triumph »

Vorwiderstand is mij nu meer duidelijk (is dus geen voorschakelweerstand (=vorschaltwiederstand) maar voorweerstand). Qe gaat omhoog en daarmee de Qt dus lagere BR afstemming is mogelijk.
Chris_T schreef:
Triumph schreef:
Dank je Henkjan,
Hoe bepaal je de dc weerstand
Gr. Triumph
Met den multimeter ^^.
De voorweerstand of liever gezegd de serieweerstand is een optelsom van alle weerstanden, die vanaf de versterker uitgang tot aan de driver zitten.
Dus uitgangsweerstand van de versterker + kabelweerstand + overgangsweerstanden van alle contacten, solderingen, spoelen.
Lukt het meten met een multimeter van spoelen? De weerstand is toch frequentieafhankelijk? Is er ergens een lijstje te vinden op internet welke weerstandwaarde spoelen in de praktijk geven? Bij sommige spoeltypen zie je de weerstandwaarden (foliespoel 0,22 mH – 0,15 Ω) erbij staan maar ik zie ze niet van de veelgebruikte draadgewonden luchtspoelen.

Maar door mij abusievelijk genoemde voorschakelweerstand brengt me wel op een idee. Waarom bij een (sub)woofer of niet een voorschakelweerstand gebruiken.
Rudy schreef:
Dit heeft namelijk een kleine invloed op de berekening van je response in je laagregione.
Het kan namelijk toch wel wat uitmaken:

Focal 11V55552
0,2 Ω- 37 Hz – 35 liter
0,5 Ω- 25 Hz - 50 liter

Wavecor SW178WA01
0,2 Ω – 35 Hz - 11 liter
1,0 Ω – 29 Hz - 15 liter

Weerstand ervoor zetten en behuizingdimensies veranderen geeft lagere (-3dB) frequenties zonder kwaliteitsverlies?

Gaarne jullie mening.
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Vorwiderstand?

Bericht door k.p. »

Sowieso lever je in op rendement. Ook lijkt me dat het lastiger is de woofer onder controle te houden. In welke mate dit is weet ik niet precies. Volgens mij heeft het iets te maken met de dempingsfactor van de versterker (?) ;)
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Vorwiderstand?

Bericht door Chris_T »

Triumph schreef:
Lukt het meten met een multimeter van spoelen? De weerstand is toch frequentieafhankelijk? Is er ergens een lijstje te vinden op internet welke weerstandwaarde spoelen in de praktijk geven? Bij sommige spoeltypen zie je de weerstandwaarden (foliespoel 0,22 mH – 0,15 Ω) erbij staan maar ik zie ze niet van de veelgebruikte draadgewonden luchtspoelen.
Weerstand niet verwarren met impedantie ;).
Laatst genoemde is inderdaad frequentieafhankelijk.
Over het algemeen wordt met weerstand gewoon de dc-weerstand (lees gelijkstroomweerstand) bedoeld, aangeduid met Rdc.
En dat is prima te meten met een multimeter.

Het is trouwens wel vreemd dat ze geen Rdc-waarde van een spoel opgeven, is wel een must.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Vorwiderstand?

Bericht door markbakk »

Triumph schreef:
Weerstand ervoor zetten en behuizingdimensies veranderen geeft lagere (-3dB) frequenties zonder kwaliteitsverlies?
Klopt, maar je levert wel wat rendement in. Je kunt ook een kleinere magneet nemen (...)
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Vorwiderstand?

Bericht door Tom Magchielse »

Met een hogere Qts verschuift de optimale afstemming in de richting van Chebyshev. Er zal dan een grotere kast nodig zijn, de grensfrequentie zal lager komen te liggen, en de impulsresponsie zal iets meer uitslingering vertonen. Eigenlijk zie ik alleen een zinnige toepassing in die gevallen waarin een driver met een extreem lage Qts (b.v 0.25 o.i.d) moet worden gebruikt. Dergelijke drivers hebben meestal al een erg hoog rendement, dus daar ontstaat ook geen probleem. Maar om met een serieweerstand de afstemming naar Chebyshev te verschuiven als je een bruikbare Qts van 0.33 of meer hebt..., ik zou er niet aan beginnen. Bedenk dat bij grote uitsturing de spreekspoeltemperatuur stijgt, de Rdc stijgt en de Qts dus ook stijgt.
groet, Tom
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”