Tja, en nu? Hatt-SE MKII

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14140
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Tja, en nu? Hatt-SE MKII

Bericht door Walt »

Meet anders ook eens de impedantie curve, misschien komt daar iets geks uit.

Groetjes Walter
Jappierocks
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 07 mar 2011, 18:22
Locatie: Utrecht

Re: Tja, en nu? Hatt-SE MKII

Bericht door Jappierocks »

Zo vandaag, tussen de bedrijven door toch nog even wat uitgebreider gemeten. Een impedantiemeting is nog even boven mijn pet, dus dat gaat nog niet.

Wel een aantal andere plaatjes. Ik hoop dat dat ook een beetje licht op de zaak gaat werpen. Begin te twijfelen...

Als eerste de nieuwe meetopstelling. Welkom in de woonkamer!
woonkamermeting3.jpg
woonkamermeting.jpg
woonkamermeting2.jpg
Verder een plaatje met daarin:

Groen = Filter zoals het bedoeld zou zijn
Rood = De polen van de tweeter omgedraaid (suggestie van markbakk & richard)
Blauw = Zonder weerstand R2 (waardoor je naar mijn idee meer hoog zou krijgen)
Meting B=zonderR2_R=Tweeterompolen_G=filterok.png
Dan nog als extra plaatje:

Groen = Filter zoals het bedoeld zou zijn
Rood = Mijn ferrariwitte Dynaudio Nuance
Blauw = Met alleen een condensator tussen de + van de tweeter
Meting B=MetCondensator_R=DynaudioNuance_G=filterok.png
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14140
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Tja, en nu? Hatt-SE MKII

Bericht door Walt »

Die blauwe curve ziet er fraai uit...

Wel zeer vreemd dat je met het filter zo'n slechte repons krijgt. Wellicht moet je 1 voor 1 de filtercomponenten nameten om te kijken of ze wel de correcte waarden hebben.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Tja, en nu? Hatt-SE MKII

Bericht door jeroen_d »

Jappie, ik zou gewoon eens support van Tony vragen. Zo te zien is er niets mis met je metingen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Tja, en nu? Hatt-SE MKII

Bericht door markbakk »

Jappierocks schreef:
Rood = De polen van de tweeter omgedraaid (suggestie van markbakk & richard)
Blauw = Zonder weerstand R2 (waardoor je naar mijn idee meer hoog zou krijgen)
De zaak moet met de huidige filteronderdelen i.i.g. omgepoold blijven. De somresponse loopt zo veel mooier door tot boven 3k. Als je er zin in hebt kun je de units eens los meten, het filter nabouwen in Boxsim en daar eens wat in gaan variëren.
Met het weglaten van R2 (waren de units toen in of uit fase?) laat je in elk geval een mooie cancellation dip zien. Ik zou in zo'n geval alleen al puur uit nieuwsgierigheid een unit ompolen en nog eens meten.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Tja, en nu? Hatt-SE MKII

Bericht door Geenius »

Jasper had mij gevraagd te reageren, dus bij deze. Wat ik ook zou meten is de waarde van de twee condensatoren C1 en C4 (4,7uF). Ze lijken namelijk fysiek een stuk kleiner dan C3 (3,3uF) terwijl de waarde groter is! Ik heb weleens eerder verkeerd gestickerde Clarity Caps gehad.
Bijlagen
Filter2.jpg
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Tja, en nu? Hatt-SE MKII

Bericht door Geenius »

Bijgaand mijn originele metingen gemeten op 1 meter afstand (alleen de poort is dichtbij gemeten) op een hoogte tussen de woofer en tweeter in.
Als je de impedantie meet kun je ook zien of er electrisch iets aan de hand is. :wink:
Bijlagen
HATT-SE MkII_output.jpg
HATT-SE MkII_impedance.jpg
Laatst gewijzigd door Geenius op ma 17 okt 2011, 13:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Tja, en nu? Hatt-SE MKII

Bericht door Geenius »

Wil je het hoog naar smaak aanpassen, dan moet je weerstand R2 vergroten naar 4,7 ohm of 5,6 ohm.
Bijlagen
HATT-SE MkII_crossover.jpg
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Tja, en nu? Hatt-SE MKII

Bericht door markbakk »

Geenius schreef:
Wat ik ook zou meten is de waarde van de twee condensatoren C1 en C4 (4,7uF). Ze lijken namelijk fysiek een stuk kleiner dan C3 (3,3uF) terwijl de waarde groter is! Ik heb weleens eerder verkeerd gestickerde Clarity Caps gehad.
Dat zou een hoop verklaren... maar ik denk dat Jasper dan beter alvast een paar nieuwe goede kan bestellen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Tja, en nu? Hatt-SE MKII

Bericht door jeroen_d »

Goede actie van Tony! Wij kunnen wel blijven gissen wat er mis is, maar de ontwerper zelf ziet afwijkingen van het origineel nu eenmaal veel sneller. :)
Jappierocks
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 07 mar 2011, 18:22
Locatie: Utrecht

Re: Tja, en nu? Hatt-SE MKII

Bericht door Jappierocks »

Die Tony is inderdaad wel de held en ik voel me een beetje de sukkel....

Ik heb dus gewoon de verkeerde condensatoren besteld en verder nooit meer GOED gecontroleerd.

Er zitten nu voor C1 en C4 470 nF ipv 4,7 µF in het filter verwerkt. Dat verklaart natuurlijk wel dit hele draadje!

Ik hoop dat ze deze week binnen komen, dan plaats ik ze gelijk en laat ik het jullie weten!

Jasper

PS: Dank Tony!!!
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Tja, en nu? Hatt-SE MKII

Bericht door Geenius »

Ik heb hier nog wat Clarity Cap SA 4,7uF / 630VDC liggen en die heb ik nagemeten: een doorsnede van 32mm en een lengte van 46mm. Naar mijn weten is de SA alleen verkrijgbaar in 630VDC. Alleen als de VDC kleiner zou zijn (bijvoorbeeld 250VDC of 400VDC) dan zouden ze kleiner kunnen zijn dan de 3,3uF / 630VDC. Hier een link naar de officiële afmetingen: http://www.icwltd.co.uk/claritycap/sa/size.html
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Tja, en nu? Hatt-SE MKII

Bericht door Geenius »

Jappierocks schreef:
Die Tony is inderdaad wel de held en ik voel me een beetje de sukkel....

Ik heb dus gewoon de verkeerde condensatoren besteld en verder nooit meer GOED gecontroleerd.

Er zitten nu voor C1 en C4 470 nF ipv 4,7 µF in het filter verwerkt. Dat verklaart natuurlijk wel dit hele draadje!

Ik hoop dat ze deze week binnen komen, dan plaats ik ze gelijk en laat ik het jullie weten!

Jasper

PS: Dank Tony!!!

Ik had net mijn mail gepost over de afmetingen gepost. Probleem inmiddels opgelost! :D
Met 0,47uF hou je inderdaad heel veel hoog weg bij de tweeter. :wink:

Als je de nieuwe caps hebt, zoiezo even laten inspelen. De SA's klinken een beetje mat als ze vers uit de verpakking komen.
Daarna kun je indien nodig het hoog naar smaak aanpassen met weerstand R2. Maar eerst even lekker luisteren.
Jappierocks
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 07 mar 2011, 18:22
Locatie: Utrecht

Re: Tja, en nu? Hatt-SE MKII

Bericht door Jappierocks »

Leuk hoor.... die :wink: & :D

*licht gevoel van schaamte*
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Tja, en nu? Hatt-SE MKII

Bericht door Geenius »

Laat maar weten hoe het klinkt als de nieuwe condensatoren erin zitten. :)
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Tja, en nu? Hatt-SE MKII

Bericht door k.p. »

Scherp gezien Tony! Een filter bestaat nu eenmaal uit flink wat gelijksoortige onderdelen. Een klein foutje is zo gemaakt. Van de 3 keer dat ik een filter en dus de losse componenten heb besteld is het maar 1 keer perfect gegaan. Bij het juiste filter moest er een .5 weg filtering met een impedantie correctie worden gebouwd. De andere filters waren uitgebreider en daar heb ik een keer wat te weinig en een keer wat teveel besteld. Dat je iets verkeerds besteld is niet heel vreemd. 0,47, 470, nF en uF. Een momentje van onoplettendheid en het gaat mis.
Jappierocks
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 07 mar 2011, 18:22
Locatie: Utrecht

Re: Tja, en nu? Hatt-SE MKII

Bericht door Jappierocks »

@k.p. : Dankje voor deze relativerende woorden. :)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”