Tja, en nu? Hatt-SE MKII
Moderator: Beheerdersteam
Re: Tja, en nu? Hatt-SE MKII
Meet anders ook eens de impedantie curve, misschien komt daar iets geks uit.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
-
Jappierocks
- Berichten: 19
- Lid geworden op: ma 07 mar 2011, 18:22
- Locatie: Utrecht
Re: Tja, en nu? Hatt-SE MKII
Zo vandaag, tussen de bedrijven door toch nog even wat uitgebreider gemeten. Een impedantiemeting is nog even boven mijn pet, dus dat gaat nog niet.
Wel een aantal andere plaatjes. Ik hoop dat dat ook een beetje licht op de zaak gaat werpen. Begin te twijfelen...
Als eerste de nieuwe meetopstelling. Welkom in de woonkamer!
Verder een plaatje met daarin:
Groen = Filter zoals het bedoeld zou zijn
Rood = De polen van de tweeter omgedraaid (suggestie van markbakk & richard)
Blauw = Zonder weerstand R2 (waardoor je naar mijn idee meer hoog zou krijgen)
Dan nog als extra plaatje:
Groen = Filter zoals het bedoeld zou zijn
Rood = Mijn ferrariwitte Dynaudio Nuance
Blauw = Met alleen een condensator tussen de + van de tweeter
Wel een aantal andere plaatjes. Ik hoop dat dat ook een beetje licht op de zaak gaat werpen. Begin te twijfelen...
Als eerste de nieuwe meetopstelling. Welkom in de woonkamer!
Verder een plaatje met daarin:
Groen = Filter zoals het bedoeld zou zijn
Rood = De polen van de tweeter omgedraaid (suggestie van markbakk & richard)
Blauw = Zonder weerstand R2 (waardoor je naar mijn idee meer hoog zou krijgen)
Dan nog als extra plaatje:
Groen = Filter zoals het bedoeld zou zijn
Rood = Mijn ferrariwitte Dynaudio Nuance
Blauw = Met alleen een condensator tussen de + van de tweeter
Re: Tja, en nu? Hatt-SE MKII
Die blauwe curve ziet er fraai uit...
Wel zeer vreemd dat je met het filter zo'n slechte repons krijgt. Wellicht moet je 1 voor 1 de filtercomponenten nameten om te kijken of ze wel de correcte waarden hebben.
Groetjes Walter
Wel zeer vreemd dat je met het filter zo'n slechte repons krijgt. Wellicht moet je 1 voor 1 de filtercomponenten nameten om te kijken of ze wel de correcte waarden hebben.
Groetjes Walter
Re: Tja, en nu? Hatt-SE MKII
Jappie, ik zou gewoon eens support van Tony vragen. Zo te zien is er niets mis met je metingen.
Re: Tja, en nu? Hatt-SE MKII
De zaak moet met de huidige filteronderdelen i.i.g. omgepoold blijven. De somresponse loopt zo veel mooier door tot boven 3k. Als je er zin in hebt kun je de units eens los meten, het filter nabouwen in Boxsim en daar eens wat in gaan variëren.Jappierocks schreef:Rood = De polen van de tweeter omgedraaid (suggestie van markbakk & richard)
Blauw = Zonder weerstand R2 (waardoor je naar mijn idee meer hoog zou krijgen)
Met het weglaten van R2 (waren de units toen in of uit fase?) laat je in elk geval een mooie cancellation dip zien. Ik zou in zo'n geval alleen al puur uit nieuwsgierigheid een unit ompolen en nog eens meten.
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: Tja, en nu? Hatt-SE MKII
Jasper had mij gevraagd te reageren, dus bij deze. Wat ik ook zou meten is de waarde van de twee condensatoren C1 en C4 (4,7uF). Ze lijken namelijk fysiek een stuk kleiner dan C3 (3,3uF) terwijl de waarde groter is! Ik heb weleens eerder verkeerd gestickerde Clarity Caps gehad.
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: Tja, en nu? Hatt-SE MKII
Bijgaand mijn originele metingen gemeten op 1 meter afstand (alleen de poort is dichtbij gemeten) op een hoogte tussen de woofer en tweeter in.
Als je de impedantie meet kun je ook zien of er electrisch iets aan de hand is.
Als je de impedantie meet kun je ook zien of er electrisch iets aan de hand is.
Laatst gewijzigd door Geenius op ma 17 okt 2011, 13:50, 2 keer totaal gewijzigd.
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: Tja, en nu? Hatt-SE MKII
Wil je het hoog naar smaak aanpassen, dan moet je weerstand R2 vergroten naar 4,7 ohm of 5,6 ohm.
Re: Tja, en nu? Hatt-SE MKII
Dat zou een hoop verklaren... maar ik denk dat Jasper dan beter alvast een paar nieuwe goede kan bestellen.Geenius schreef:Wat ik ook zou meten is de waarde van de twee condensatoren C1 en C4 (4,7uF). Ze lijken namelijk fysiek een stuk kleiner dan C3 (3,3uF) terwijl de waarde groter is! Ik heb weleens eerder verkeerd gestickerde Clarity Caps gehad.
Re: Tja, en nu? Hatt-SE MKII
Goede actie van Tony! Wij kunnen wel blijven gissen wat er mis is, maar de ontwerper zelf ziet afwijkingen van het origineel nu eenmaal veel sneller. 
-
Jappierocks
- Berichten: 19
- Lid geworden op: ma 07 mar 2011, 18:22
- Locatie: Utrecht
Re: Tja, en nu? Hatt-SE MKII
Die Tony is inderdaad wel de held en ik voel me een beetje de sukkel....
Ik heb dus gewoon de verkeerde condensatoren besteld en verder nooit meer GOED gecontroleerd.
Er zitten nu voor C1 en C4 470 nF ipv 4,7 µF in het filter verwerkt. Dat verklaart natuurlijk wel dit hele draadje!
Ik hoop dat ze deze week binnen komen, dan plaats ik ze gelijk en laat ik het jullie weten!
Jasper
PS: Dank Tony!!!
Ik heb dus gewoon de verkeerde condensatoren besteld en verder nooit meer GOED gecontroleerd.
Er zitten nu voor C1 en C4 470 nF ipv 4,7 µF in het filter verwerkt. Dat verklaart natuurlijk wel dit hele draadje!
Ik hoop dat ze deze week binnen komen, dan plaats ik ze gelijk en laat ik het jullie weten!
Jasper
PS: Dank Tony!!!
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: Tja, en nu? Hatt-SE MKII
Ik heb hier nog wat Clarity Cap SA 4,7uF / 630VDC liggen en die heb ik nagemeten: een doorsnede van 32mm en een lengte van 46mm. Naar mijn weten is de SA alleen verkrijgbaar in 630VDC. Alleen als de VDC kleiner zou zijn (bijvoorbeeld 250VDC of 400VDC) dan zouden ze kleiner kunnen zijn dan de 3,3uF / 630VDC. Hier een link naar de officiële afmetingen: http://www.icwltd.co.uk/claritycap/sa/size.html
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: Tja, en nu? Hatt-SE MKII
Jappierocks schreef:Die Tony is inderdaad wel de held en ik voel me een beetje de sukkel....
Ik heb dus gewoon de verkeerde condensatoren besteld en verder nooit meer GOED gecontroleerd.
Er zitten nu voor C1 en C4 470 nF ipv 4,7 µF in het filter verwerkt. Dat verklaart natuurlijk wel dit hele draadje!
Ik hoop dat ze deze week binnen komen, dan plaats ik ze gelijk en laat ik het jullie weten!
Jasper
PS: Dank Tony!!!
Ik had net mijn mail gepost over de afmetingen gepost. Probleem inmiddels opgelost!
Met 0,47uF hou je inderdaad heel veel hoog weg bij de tweeter.
Als je de nieuwe caps hebt, zoiezo even laten inspelen. De SA's klinken een beetje mat als ze vers uit de verpakking komen.
Daarna kun je indien nodig het hoog naar smaak aanpassen met weerstand R2. Maar eerst even lekker luisteren.
-
Jappierocks
- Berichten: 19
- Lid geworden op: ma 07 mar 2011, 18:22
- Locatie: Utrecht
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: Tja, en nu? Hatt-SE MKII
Laat maar weten hoe het klinkt als de nieuwe condensatoren erin zitten. 
Re: Tja, en nu? Hatt-SE MKII
Scherp gezien Tony! Een filter bestaat nu eenmaal uit flink wat gelijksoortige onderdelen. Een klein foutje is zo gemaakt. Van de 3 keer dat ik een filter en dus de losse componenten heb besteld is het maar 1 keer perfect gegaan. Bij het juiste filter moest er een .5 weg filtering met een impedantie correctie worden gebouwd. De andere filters waren uitgebreider en daar heb ik een keer wat te weinig en een keer wat teveel besteld. Dat je iets verkeerds besteld is niet heel vreemd. 0,47, 470, nF en uF. Een momentje van onoplettendheid en het gaat mis.
-
Jappierocks
- Berichten: 19
- Lid geworden op: ma 07 mar 2011, 18:22
- Locatie: Utrecht
