project: termino
Moderator: Beheerdersteam
Re: project: termino
Hallo Jeroen,
Vraag uit interesse, wat is de functie van die condensator en weerstand parallel aan de 4.7mH spoel?
Groetjes Walter
Vraag uit interesse, wat is de functie van die condensator en weerstand parallel aan de 4.7mH spoel?
Groetjes Walter
Re: project: termino
ik heb net de tranen er af gekregen.......hannesie schreef:Een beetje doorwerken dre, je bent nu voor jezelf bezig.
Een beetje zweet kan geen kwaad op die kasten.
moet ik nu weer dweilen?
ik zal contact opnemen als de zooi af is!
maar ik zal geen uur vrij krijgen deze week,ben op zolder ook bezig met verven en zo......
dus ik hoop er aan toe te komen!
Re: project: termino
De zolder verven versus een test filter in elkaar zetten...
Ik weet wel wat ik zou kiezen
Ik kan de soldeer dampen al bijna ruiken!
Groetjes Walter
Ik weet wel wat ik zou kiezen
Ik kan de soldeer dampen al bijna ruiken!
Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op zo 16 okt 2011, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: project: termino
Dat maakt een notch om de resonantie van de ETON op 3400Hz te compenseren. Het is geen ramp als het weggelaten wordt, het is tenslotte een testfilter.Walt schreef:Hallo Jeroen,
Vraag uit interesse, wat is de functie van die condensator en weerstand parallel aan de 4.7mH spoel?
Groetjes Walter
Re: project: termino
Aha, duidelijk. Ik had niet verwacht dat dat nodig zou zijn omdat de Eton vrij laag wordt afgekapt.
Dre: goed om te zien dat de condensator voor het hoog maar zo'n ''kleintje'' hoeft te zijn, dit zet de deur open voor een ''fraaie'' condensator op deze plek zonder dat dit de wereld gaat kosten.
De 47uF in serie met het mid is wel een forse waarde, ik had 66uF nodig en heb toen gekozen voor de Obbligato Gold, die zijn goed te betalen! Maar eventueel 2x 22uF Supreme of 2x 22uF Audyn Plus is ook nog te doen natuurlijk.
Groetjes Walter
Dre: goed om te zien dat de condensator voor het hoog maar zo'n ''kleintje'' hoeft te zijn, dit zet de deur open voor een ''fraaie'' condensator op deze plek zonder dat dit de wereld gaat kosten.
De 47uF in serie met het mid is wel een forse waarde, ik had 66uF nodig en heb toen gekozen voor de Obbligato Gold, die zijn goed te betalen! Maar eventueel 2x 22uF Supreme of 2x 22uF Audyn Plus is ook nog te doen natuurlijk.
Groetjes Walter
Re: project: termino
Hallo Jeroen,
Ik vermoed dat jij hier toch redelijk over hebt nagedacht en dat het ''echte'' filter hier straks niet meer ver vandaan gaat zitten....
Maar die component keuze tips waren natuurlijk bedoelt voor het eindfilter, voor dit testfilter neem ik aan dat Dre overwegend Elco's en MKT en goedkope MKP zal inzetten.
Groetjes Walter
Ik vermoed dat jij hier toch redelijk over hebt nagedacht en dat het ''echte'' filter hier straks niet meer ver vandaan gaat zitten....
Maar die component keuze tips waren natuurlijk bedoelt voor het eindfilter, voor dit testfilter neem ik aan dat Dre overwegend Elco's en MKT en goedkope MKP zal inzetten.
Groetjes Walter
Re: project: termino
Dit filter gaat uit van slappe hellingen. Het is vooral voor het midden en hoog een redelijk minimale opzet en ik kan geen garantie geven dat de aansluiting mooi verloopt. Maar, het is redelijk veilig, als het niet ideaal is gebeuren er nog steeds geen dramatische dingen. Je kan ernaar luisteren.
Een alternatief zou zijn crossen zo laag als 1600Hz, dat kan de AMT namelijk aan en geeft een waanzinnige resolutie. Ook vermijd je dan volledig het opbreekgebied van de PHL. Je moet dan wel weer hogere orde gaan filteren om de AMT voldoende te beschermen. Zo'n filter is niet te ontwerpen zonder eerst echt goed te meten.
Kortom, het kan nog alle kanten op gaan.
Een alternatief zou zijn crossen zo laag als 1600Hz, dat kan de AMT namelijk aan en geeft een waanzinnige resolutie. Ook vermijd je dan volledig het opbreekgebied van de PHL. Je moet dan wel weer hogere orde gaan filteren om de AMT voldoende te beschermen. Zo'n filter is niet te ontwerpen zonder eerst echt goed te meten.
Kortom, het kan nog alle kanten op gaan.
Re: project: termino
In de ''klang + ton 6/2006" staat een ontwerp met een AMT 2830, een PHL 2520 en een 24" woofer de ''Schmitti Memorial'':
Hier wordt de AMT gefilterd met 2e orde 5.6uF serie, 0.82mH parallel + L-pad.
De PHL mid loopt via klassiek 2e ordebandfilter 47uF serie, 3.9mH parallel, 1.2mH serie, 10uF parallel + L-pad.
Helaas staat er geen plaatje met overlap van de curves dus exacte crossover tussen AMT en PHL staat niet gegeven.
Groetjes Walter
Hier wordt de AMT gefilterd met 2e orde 5.6uF serie, 0.82mH parallel + L-pad.
De PHL mid loopt via klassiek 2e ordebandfilter 47uF serie, 3.9mH parallel, 1.2mH serie, 10uF parallel + L-pad.
Helaas staat er geen plaatje met overlap van de curves dus exacte crossover tussen AMT en PHL staat niet gegeven.
Groetjes Walter
Re: project: termino
aan enthousiasme ontbreekt het in ieder geval niet!jeroen_d schreef:Walter, het is een testfilter.![]()
![]()
en zoals jeroen zegt:we zien wel!
en gaat de amt naar 1600hz,mij best!
de membraam oppervlakte van de amt is zo enorm dat ie makkelijk een heel stuk middengebied kan verwerken.
en als de phl daardoor in een veel vervormings armer gebied werkt is het alleen maar beter!
Re: project: termino
Voor wat het waard is, zou je eens kunnen kijken naar andere ontwerpen met de AMT en kijken hoe laag die daar wordt ingezet.
Voor mijn gevoel zou laag inzetten beter zijn, zeker als die AMT zo'n dynamiek kan maken. Eventueel mooi 3e orde filter toepassen?
Groetjes Walter
Voor mijn gevoel zou laag inzetten beter zijn, zeker als die AMT zo'n dynamiek kan maken. Eventueel mooi 3e orde filter toepassen?
Groetjes Walter
Re: project: termino
=Een alternatief zou zijn crossen zo laag als 1600Hz, dat kan de AMT namelijk aan en geeft een waanzinnige resolutie. Ook vermijd je dan volledig het opbreekgebied van de PHL. Je moet dan wel weer hogere orde gaan filteren om de AMT voldoende te beschermen. Zo'n filter is niet te ontwerpen zonder eerst echt goed te meten.
Voor wat het waard is, zou je eens kunnen kijken naar andere ontwerpen met de AMT en kijken hoe laag die daar wordt ingezet.
Voor mijn gevoel zou laag inzetten beter zijn, zeker als die AMT zo'n dynamiek kan maken. Eventueel mooi 3e orde filter toepassen?
Re: project: termino
ik zit net te kijken: de membraamoppervlakte van de amt is net zo groot als die van een 2,1 inch dome midrange!
we sluiten de phl gewoon niet aan!
we sluiten de phl gewoon niet aan!
Re: project: termino
In het laatste ontwerp van Tony Gee wordt de AMT 2510 ook al laag ingezet, nog onder de 2000Hz.
De serie condensator in zijn ontwerp bestaat uit maar liefst 6 componenten parallel...
Ik zit zelf pas op 4 componenten parallel, doe vast iets fout!
Groetjes Walter
De serie condensator in zijn ontwerp bestaat uit maar liefst 6 componenten parallel...
Ik zit zelf pas op 4 componenten parallel, doe vast iets fout!
Groetjes Walter
Re: project: termino
lekker forum!
beetje m`n project verstoppen!
wel goed nieuws!
ze zijn klaar!!
beetje m`n project verstoppen!
wel goed nieuws!
ze zijn klaar!!
Re: project: termino
Dat is het nadeel van opruimen: Kun je niks meer terug vinden
(En zeker als anderen dat voor je gaan doen
)
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: project: termino
jeroen_d schreef:dre schreef:ze zijn klaar!!
Hij gaat toch stiekum naar Beetsterzwaag waar we als verrasing als eerste het wonder mogen aanschouwen , beluisterenHondasnl schreef:Zie nix!
Re: project: termino
gisteren de filteronderdelen bij elkaar gezocht,een oude spoel die ik nog had liggen afgewikkeld tot 4,7mH.
dus vanavond het proeffilter in elkaar zetten,dan kunnen ze morgen alvast een dagje spelen!
ook gelijk even een kort testje gedaan van de onderlinge invloed van spoelen............
trek je conclusie!
dus vanavond het proeffilter in elkaar zetten,dan kunnen ze morgen alvast een dagje spelen!
ook gelijk even een kort testje gedaan van de onderlinge invloed van spoelen............
trek je conclusie!
Re: project: termino
a) je moet meer licht op je werkblad hebben...dre schreef:trek je conclusie!
b) mooie LCR-meter heb je!
c) toch wel goed idee, spoeltjes bij andere spoeltjes (en magneten/weekijzer) weghouden...
Volgens mij heeft Troels Gravesen ook zo'n testje op z'n website staan.
Re: project: termino
Wat ik nu wel interessant zou vinden: als je ze in serie zet en op elkaar legt, heb je dan een grotere totaalwaarde dan die van de spoelen afzonderlijk opgeteld met hun nominale waarde?dre schreef:gisteren de filteronderdelen bij elkaar gezocht,een oude spoel die ik nog had liggen afgewikkeld tot 4,7mH.
dus vanavond het proeffilter in elkaar zetten,dan kunnen ze morgen alvast een dagje spelen!
ook gelijk even een kort testje gedaan van de onderlinge invloed van spoelen............
trek je conclusie!
