project: termino

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: project: termino

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Vraag uit interesse, wat is de functie van die condensator en weerstand parallel aan de 4.7mH spoel?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

hannesie schreef:
Een beetje doorwerken dre, je bent nu voor jezelf bezig.

Een beetje zweet kan geen kwaad op die kasten. :lol:
ik heb net de tranen er af gekregen.......
moet ik nu weer dweilen? :mrgreen:


ik zal contact opnemen als de zooi af is!
maar ik zal geen uur vrij krijgen deze week,ben op zolder ook bezig met verven en zo......
dus ik hoop er aan toe te komen!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: project: termino

Bericht door Walt »

De zolder verven versus een test filter in elkaar zetten...

Ik weet wel wat ik zou kiezen :mrgreen:

Ik kan de soldeer dampen al bijna ruiken!

Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op zo 16 okt 2011, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: project: termino

Bericht door jeroen_d »

Walt schreef:
Hallo Jeroen,

Vraag uit interesse, wat is de functie van die condensator en weerstand parallel aan de 4.7mH spoel?

Groetjes Walter
Dat maakt een notch om de resonantie van de ETON op 3400Hz te compenseren. Het is geen ramp als het weggelaten wordt, het is tenslotte een testfilter.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: project: termino

Bericht door Walt »

Aha, duidelijk. Ik had niet verwacht dat dat nodig zou zijn omdat de Eton vrij laag wordt afgekapt.

Dre: goed om te zien dat de condensator voor het hoog maar zo'n ''kleintje'' hoeft te zijn, dit zet de deur open voor een ''fraaie'' condensator op deze plek zonder dat dit de wereld gaat kosten.

De 47uF in serie met het mid is wel een forse waarde, ik had 66uF nodig en heb toen gekozen voor de Obbligato Gold, die zijn goed te betalen! Maar eventueel 2x 22uF Supreme of 2x 22uF Audyn Plus is ook nog te doen natuurlijk.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: project: termino

Bericht door jeroen_d »

Walter, het is een testfilter. :roll: :roll: :roll:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: project: termino

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Ik vermoed dat jij hier toch redelijk over hebt nagedacht en dat het ''echte'' filter hier straks niet meer ver vandaan gaat zitten....

Maar die component keuze tips waren natuurlijk bedoelt voor het eindfilter, voor dit testfilter neem ik aan dat Dre overwegend Elco's en MKT en goedkope MKP zal inzetten.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: project: termino

Bericht door jeroen_d »

Dit filter gaat uit van slappe hellingen. Het is vooral voor het midden en hoog een redelijk minimale opzet en ik kan geen garantie geven dat de aansluiting mooi verloopt. Maar, het is redelijk veilig, als het niet ideaal is gebeuren er nog steeds geen dramatische dingen. Je kan ernaar luisteren. :lol:

Een alternatief zou zijn crossen zo laag als 1600Hz, dat kan de AMT namelijk aan en geeft een waanzinnige resolutie. Ook vermijd je dan volledig het opbreekgebied van de PHL. Je moet dan wel weer hogere orde gaan filteren om de AMT voldoende te beschermen. Zo'n filter is niet te ontwerpen zonder eerst echt goed te meten.

Kortom, het kan nog alle kanten op gaan.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: project: termino

Bericht door Walt »

In de ''klang + ton 6/2006" staat een ontwerp met een AMT 2830, een PHL 2520 en een 24" woofer de ''Schmitti Memorial'':

Hier wordt de AMT gefilterd met 2e orde 5.6uF serie, 0.82mH parallel + L-pad.

De PHL mid loopt via klassiek 2e ordebandfilter 47uF serie, 3.9mH parallel, 1.2mH serie, 10uF parallel + L-pad.

Helaas staat er geen plaatje met overlap van de curves dus exacte crossover tussen AMT en PHL staat niet gegeven.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

jeroen_d schreef:
Walter, het is een testfilter. :roll: :roll: :roll:
aan enthousiasme ontbreekt het in ieder geval niet! :lol:

en zoals jeroen zegt:we zien wel!

en gaat de amt naar 1600hz,mij best!
de membraam oppervlakte van de amt is zo enorm dat ie makkelijk een heel stuk middengebied kan verwerken.
en als de phl daardoor in een veel vervormings armer gebied werkt is het alleen maar beter!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: project: termino

Bericht door Walt »

Voor wat het waard is, zou je eens kunnen kijken naar andere ontwerpen met de AMT en kijken hoe laag die daar wordt ingezet.

Voor mijn gevoel zou laag inzetten beter zijn, zeker als die AMT zo'n dynamiek kan maken. Eventueel mooi 3e orde filter toepassen?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

Een alternatief zou zijn crossen zo laag als 1600Hz, dat kan de AMT namelijk aan en geeft een waanzinnige resolutie. Ook vermijd je dan volledig het opbreekgebied van de PHL. Je moet dan wel weer hogere orde gaan filteren om de AMT voldoende te beschermen. Zo'n filter is niet te ontwerpen zonder eerst echt goed te meten.
=
Voor wat het waard is, zou je eens kunnen kijken naar andere ontwerpen met de AMT en kijken hoe laag die daar wordt ingezet.

Voor mijn gevoel zou laag inzetten beter zijn, zeker als die AMT zo'n dynamiek kan maken. Eventueel mooi 3e orde filter toepassen?
:mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

ik zit net te kijken: de membraamoppervlakte van de amt is net zo groot als die van een 2,1 inch dome midrange! 8)

we sluiten de phl gewoon niet aan! :lol:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: project: termino

Bericht door Walt »

In het laatste ontwerp van Tony Gee wordt de AMT 2510 ook al laag ingezet, nog onder de 2000Hz.

De serie condensator in zijn ontwerp bestaat uit maar liefst 6 componenten parallel... :mrgreen:

Ik zit zelf pas op 4 componenten parallel, doe vast iets fout! :sure:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

lekker forum! :roll:

beetje m`n project verstoppen! :lol:

wel goed nieuws!


ze zijn klaar!!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: project: termino

Bericht door Pjotr »

Dat is het nadeel van opruimen: Kun je niks meer terug vinden :lol: (En zeker als anderen dat voor je gaan doen :mrgreen: )
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

ach,als ze niets te doen hebben gaan ze ons vervelen! :mrgreen:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: project: termino

Bericht door jeroen_d »

dre schreef:
ze zijn klaar!!
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: project: termino

Bericht door Lnsadnoh »

Zie nix! :mrgreen:
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: project: termino

Bericht door bas focal m180 »

jeroen_d schreef:
dre schreef:
ze zijn klaar!!
Hondasnl schreef:
Zie nix! :mrgreen:
Hij gaat toch stiekum naar Beetsterzwaag waar we als verrasing als eerste het wonder mogen aanschouwen , beluisteren :rock:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

gisteren de filteronderdelen bij elkaar gezocht,een oude spoel die ik nog had liggen afgewikkeld tot 4,7mH.
dus vanavond het proeffilter in elkaar zetten,dan kunnen ze morgen alvast een dagje spelen!

ook gelijk even een kort testje gedaan van de onderlinge invloed van spoelen............

trek je conclusie!
Foto0308.jpg
Foto0309.jpg
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: project: termino

Bericht door Porcino »

Heerlijk dat aanschouwlijk onderzoek :roll:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: project: termino

Bericht door markbakk »

dre schreef:
trek je conclusie!
a) je moet meer licht op je werkblad hebben...
b) mooie LCR-meter heb je!
c) toch wel goed idee, spoeltjes bij andere spoeltjes (en magneten/weekijzer) weghouden...

Volgens mij heeft Troels Gravesen ook zo'n testje op z'n website staan.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: project: termino

Bericht door jeroen_d »

dre schreef:
gisteren de filteronderdelen bij elkaar gezocht,een oude spoel die ik nog had liggen afgewikkeld tot 4,7mH.
dus vanavond het proeffilter in elkaar zetten,dan kunnen ze morgen alvast een dagje spelen!

ook gelijk even een kort testje gedaan van de onderlinge invloed van spoelen............

trek je conclusie!
Foto0308.jpg
Foto0309.jpg
Wat ik nu wel interessant zou vinden: als je ze in serie zet en op elkaar legt, heb je dan een grotere totaalwaarde dan die van de spoelen afzonderlijk opgeteld met hun nominale waarde?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: project: termino

Bericht door hannesie »

Het is bijna zo ver, de beats van Dr. Dre. :lol:
dre.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”