Mediatheek: Weergave FLAC bestanden enzo

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Mediatheek: Weergave FLAC bestanden enzo

Bericht door weidok »

kwam deze link op "Hear" tegen

iemand ervaring hier mee.... ???

stevig aan de prijs maar toch..

http://www.wifisound.nl/catalog/opusn4-p-500.html
Bijlagen
plaatje
plaatje
Laatst gewijzigd door weidok op za 10 jan 2009, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Stevig aan de prijs, zeg dat wel :shock:

Maar volgens mij klop dit niet:

"Supports music playback in 24-bit/96khz, 250 times the resolution of CD music!"

Dat is volgens mij niet meer dan 239 keer :P :lol:
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Pjotr schreef:
Stevig aan de prijs, zeg dat wel :shock:

Maar volgens mij klop dit niet:

"Supports music playback in 24-bit/96khz, 250 times the resolution of CD music!"

Dat is volgens mij niet meer dan 239 keer :P :lol:
zou best kunnen..
is wel een heel mooie oplossing..

het het nu gehoord..
weergave van flacbestanden via draadloos netwerk
sqeezebox en Hongkong Dac...
een of andere Tamp en ook een Gainclone amp

Indruk: Flabbergasting...

geweldig ....duidelijk verschil met normale CD weergave..
meer detail en ruimtelijker..
alsof er weer een gordijn is opengedaan oid
er straalt een bepaalde natuurlijkeid van de weergave af
die ik nog nooit eerder heb gehoord...
zoiets.. van dit is "de werkelijkheid"
het zal altijd beter kunnen denk ik
maar voorlopig een toppie ...

tja.. hoe moet ik het anders zeggen :)

zou haast zeggen het einde van de CD en LP :)

kortom.... z'n mediatheek is wel de toekomst volgens mij :) :) :)
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

weidok schreef:
zou haast zeggen het einde van de CD en LP :)
De source van veel FLAC bestanden is nog steeds de CD..
Over wat voor formaat spreek je als je een lossless gecomprimeerd bestand hebt dat gesampled is op 24bit/96kHz ?? En hoe kom je hieraan?
Een 16bit 44kHz hersamplen naar 24/96 zal geen extra informatie op moeten leveren, behalve wat afrondingsfouten, toch??

Kees
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

weidok schreef:

tja.. hoe moet ik het anders zeggen :)

zou haast zeggen het einde van de CD en LP :)

kortom.... z'n mediatheek is wel de toekomst volgens mij :) :) :)
Draai al een tijdje met een Eee PC'tje met J.River Media Center er op. Bevalt prima en er komt vooralsnog geen nieuwe CD spelert meer in huis.

Maar het einde van vinyl? Nou nee, het is er naast.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

audiomanics schreef:
weidok schreef:
zou haast zeggen het einde van de CD en LP :)
De source van veel FLAC bestanden is nog steeds de CD..
Over wat voor formaat spreek je als je een lossless gecomprimeerd bestand hebt dat gesampled is op 24bit/96kHz ?? En hoe kom je hieraan?
Een 16bit 44kHz hersamplen naar 24/96 zal geen extra informatie op moeten leveren, behalve wat afrondingsfouten, toch??

Kees
heb het bij een kennis gehoord Kees.... dus hoe de flac
geript is weet ik niet....

denk gedownload...
de afwezigheid van het mechanische deel in de weergave
is duidelijk te horen... vind ik :)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Draai al een tijdje met een Eee PC'tje met J.River Media Center er op.
ziet er zo 123 wel goed uit, niet duur ook. wel moet je scherm aan staan als je wat wil bedienen, iets wat met een stand alone oplossing als dat dure ding in de openingspost of een squeezbox niet hoeft. met een andere geluidskaart of met de on-board van de eee
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

De Squeezebox Duet ziet er ook gewoon er goed uit.

Staat hoog op mijn verlanglijstje. :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
Pjotr schreef:
Draai al een tijdje met een Eee PC'tje met J.River Media Center er op.
ziet er zo 123 wel goed uit, niet duur ook. wel moet je scherm aan staan als je wat wil bedienen, iets wat met een stand alone oplossing als dat dure ding in de openingspost of een squeezbox niet hoeft. met een andere geluidskaart of met de on-board van de eee
Draait gewoon XP home, je kunt de power save voor het scherm zetten zoals je wilt. Heb er nog een losse USB CD/DVD drive aan zitten, dus gewoon een CD'tje opzetten kan ook nog :) En zit er een UTP kabeltje (of Wifi) naar internet aan, zoekt ie online de tracklist en het hoesje er zelf erbij. Via vTuner heb je dan ook nog eens over de 10.000 internet radiostations netjes gerubriceerd.

Als DAC gebruik ik de EMU Tracker maar de M-Audio Transit klinkt ook erg goed.

Heb de Squeezebox overwogen maar vond toch de mogelijkheden te beperkt.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Maar je bediening zit wel met een draadje aan je versterker vast, en je moet eerst je pc opstarten voordat je muziek aan kunt zetten...

wat mis je aan de squeezebox dan?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Paul schreef:
Maar je bediening zit wel met een draadje aan je versterker vast, en je moet eerst je pc opstarten voordat je muziek aan kunt zetten...
So What? Het Eee PC'tje (ken je het ding eigenlijk wel?) start in no time op en start gelijk Media Center op.

Maar als ik zou willen zou ik daar ook een remote aan kunnen knopen. Het mediaprogramma is in theaterview zelfs op dat kleine scherm op een paar meter afstand te lezen. Vooralsnog vind ik een remote helemaal niet nodig/handig om door de muziekbiblitheek te wandelen.

Maar goed, ieder zijn manier en deze bevalt mij iig uitstekend. En misschien komt er nog wel iets als een MS remote aan, kost ook niet veel.

Overigens is voor alleen muziek J.River Media Jukebox ook al erg mooi en dat is zelfs gratis. Speelt ook alle audio formaten af.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

ja, ik ken de eee pc;

de squeezebox biedt mij gewoon meer gemak qua bediening;
- de meegeleverde afstandsbediening.
- of via squeezecenter op de laptop die dan dus niet via wat voor draad dan ook aan de dac ofzo hoeft te hangen.

maargoed het is voor iedereen persoonlijk wat je hierin het belangrijkst vindt, de topicstarter heeft iig wat info over beide opties :wink:
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Info over FLAC files etc.

http://flac.sourceforge.net/
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

weidok schreef:
de afwezigheid van het mechanische deel in de weergave
is duidelijk te horen... vind ik :)
Een harddisk is al even mechanisch als een CD-drive, dus daar zal het niet aan liggen.

Misschien vind je gewoon een kunstmatig verhoogde resolutie prettiger klinken, ondanks alle afrondingen ... net zoals een vergrote JPG-afbeelding soms mooier wordt gevonden dan de oorspronkelijke foto in TIF- of RAW-formaat.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hier geen spat verschil te horen tussen een mechanische HD en een SS HD.

Het bronmateriaal blijft natuurlijk 16/44.1 daar is niets aan resolutie aan te verhogen. Enige wat kan is dat de ene DAC op zijn manier het signaal beter naar analoog reconstrueert dan de andere DAC.
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Precies.

Een CD is 16 bit, 44.1 khz.
Je kan dit verhogen, maar het zal 0,0000000 nut hebben.
Een signaal kan nooit beter worden dan de bron.
Alleen maar slechter.

Een flac bestand kan dus nooit (nee nooit) beter klinken dan de originele cd.
Bij elke encoding slag verlies je informatie.
Daar komt bij dat flac een erg brede codec (container) is. Vaak zit er gewoon 320kbps MP3 in.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Soundexcel schreef:

Een flac bestand kan dus nooit (nee nooit) beter klinken dan de originele cd.
Bij elke encoding slag verlies je informatie.
Flac is loss less net zoals zip dat is voor data files. Je krijgt bitperfect terug wat je er in gestopt hebt.
Daar komt bij dat flac een erg brede codec (container) is. Vaak zit er gewoon 320kbps MP3 in.
Lijkt mij sterk. Flac comprimeert alleen lineaire PCM met een maximum tot 50%. Een 16/44.1 signaal komt overeen met ongeveer 1400 kbps. En met Flac reduceert dat tot op zijn best 700 kbps.

Dus een 320kbps MP3 in Flac gaan stoppen lijkt mij nogal onnozel. Moet je eerst die MP3 naar wav decoderen en dan met Flac weer comprimeren. Eindig je met een veel hogere bit rate maar niet met beter geluid.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Pjotr schreef:
Flac is loss less net zoals zip dat is voor data files. Je krijgt bitperfect terug wat je er in gestopt hebt.
Inderdaad, pure datacompressie. Het audiosignaal blijft dus volledig onaangetast, i.t.t. mp3 welke is gebaseerd op audio-compressie. Ik kan me eveneens niet voorstellen dat iemand het in zijn hoofd haalt om mp3 naar flac te converteren. Misschien een enkele nitwit, maar het gros van de gebruikers zal toch wel beter weten.

Natuurlijk blijft wel staan dat audio nimmer beter zal worden dan het oorspronkelijke bronmateriaal. Dat hoeft overigens niemand te beletten om het beter te vinden klinken, maar als het daadwérkelijk anders klinkt zit de oorzaak toch echt elders.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”